Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelijalle apua
1
Loathe
08.10.2012 19:54:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ookei elikkäs oon suunnitellut pyrkiväni tonne metropolian pop/jazz puolelle opiskelemaan musiikki teknologiks/tuottajaks koska musiikki on suuri osa mun elämää(mm. flätkytän rumpuja), joten palo työskennellä musiikin parissa on kova. Ongelma vain on se etten tiedä mitään studio työskentelystä. Joten pyydän kauniisti ja hartaasti että joku osais neuvoo mitä tartten, että pääsen alkuun. Palkinnoksi luvassa kaunis neito ja puoli valtakuntaa.
 
Antti1
08.10.2012 20:00:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sä tarviit alkuun paljon kärsivällisyyttä, tiedonjanoa ja omatoimista opiskelua. Välineinä toiminee parhaiten kirjat, mahdollisen opinahjon luennot, vierailut studioihin ja sitten joskus myöhemmin käytännön työ.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Kallekorvola
08.10.2012 20:01:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loathe: Ookei elikkäs oon suunnitellut pyrkiväni tonne metropolian pop/jazz puolelle opiskelemaan musiikki teknologiks/tuottajaks koska musiikki on suuri osa mun elämää(mm. flätkytän rumpuja), joten palo työskennellä musiikin parissa on kova. Ongelma vain on se etten tiedä mitään studio työskentelystä. Joten pyydän kauniisti ja hartaasti että joku osais neuvoo mitä tartten, että pääsen alkuun. Palkinnoksi luvassa kaunis neito ja puoli valtakuntaa.
 
Noin laajaan kysymukseen on vaikea vastata mitenkään kattavasti, mut yritetääs vaikka paloissa, jooko...
 
Karkeasti ottaen sä tarviit teoriatietoa ja käytännön kokemusta aiheesta. Teoriaa oppii netistä ja kirjoista, käytäntöä tekemällä. Koulussa, jos sinne pääsee, saa toki molempia, mutta sielläkin on itsestä kiinni mitä jää hanskaan kun koulu on käyty loppuun. Eli jos sinne pääsee, se aika kannattaa käyttää hyvin.
 
Mä ehkä suosittelisin, et lukaset alkuun Audiokirjan (Lepoluoto). Löytyy kirjastoista, ja netistäkin jostain downloadina. Siinä on aika paljon perusasiaa.
 
Tarkennatko vähän missä sulla on mielestäsi pahimmat puutteet...
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
oksatboys
09.10.2012 19:01:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa on jo mainittu Audiokirja http://ari.lepoluo.to/audiokirja/
Toinen hyvä opus suomeksi on Äänityön kivijalka.
 
"Makkara ilahduttaa, kun se on niin perkeleen hyvää." -vvaltsu
Loathe
16.10.2012 12:12:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Noin laajaan kysymukseen on vaikea vastata mitenkään kattavasti, mut yritetääs vaikka paloissa, jooko...
 
Karkeasti ottaen sä tarviit teoriatietoa ja käytännön kokemusta aiheesta. Teoriaa oppii netistä ja kirjoista, käytäntöä tekemällä. Koulussa, jos sinne pääsee, saa toki molempia, mutta sielläkin on itsestä kiinni mitä jää hanskaan kun koulu on käyty loppuun. Eli jos sinne pääsee, se aika kannattaa käyttää hyvin.
 
Mä ehkä suosittelisin, et lukaset alkuun Audiokirjan (Lepoluoto). Löytyy kirjastoista, ja netistäkin jostain downloadina. Siinä on aika paljon perusasiaa.
 
Tarkennatko vähän missä sulla on mielestäsi pahimmat puutteet...

 
Puuteita on siis kaikessa sillä ikinä en oo mikseriin tai mihinkää äänitys laitteisii koskenukkaa :DD mutta kiitos kirja vinkistä. lukaisen
 
Niq
16.10.2012 15:37:47 (muokattu 16.10.2012 15:38:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loathe: Puuteita on siis kaikessa sillä ikinä en oo mikseriin tai mihinkää äänitys laitteisii koskenukkaa :DD mutta kiitos kirja vinkistä. lukaisen
 
Hommaa itsellesi äänitysvälineitä ja äänitä kaikkea. Tässäkin maassa on melkoinen liuta äänipuolen ammattilaisia jotka eivät ole kouluja käyneet, vaan ovat hankkineet osaamisensa tuolla baarien ja treenikämppien nurkassa miksaten. Veikkaanpa että tällaisella pohjalla voi olla melko vaikea moiseen koulutusohjelmaan edes päästä, koska pitäisi sentään jonkinlainen perusosaaminen olla hansikkaassa. Luultavasti melkein jokainen tuonne opiskelemaan pyrkivä on jo äänittänyt bändejä ja/tai miksaillut keikkoja. Tai osaa edes ne perusjutut. Ja niitä kun ei kirjasta opita, vaan kuuntelemalla ja tekemällä.
 
kivi
16.10.2012 18:02:55 (muokattu 16.10.2012 18:06:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loathe: Puuteita on siis kaikessa sillä ikinä en oo mikseriin tai mihinkää äänitys laitteisii koskenukkaa
 
No älä aloita kirjoista sitten nytkään, vaan osta ihan tavallinen dynaaminen mikrofoni jossa on sopivasti proksimiteettiongelmaa (mun suositukseni olisi Shure SM57), ja joku kannettava tallennin johon sen saa kiinni, ja piuhat joilla sen saa kiinni (tallentimen mahdollinen sisäinen mikki ei nyt käy, eikä stereomikki). Ja sitten kierrät äänittämässä sillä yhdellä mikillä kaikkea: rumpujasi, ihmisiä, ovia, seiniä, lattioita, autoja, sadetta, puhetta, telkkaria jne.
 
Eikä tartte olla hifi. Eikä tartte olla kallis. Osta kirpparilta kasettimankka ja kaupasta 10 c60-kasettia siihen ja äänitä niille.
 
Ja sitten kuuntelet mitä tallentui. Ja mietit missä asennossa ja kuinka kaukana se mikki oli. Ja teet tätä vaikkapa muutaman kuukauden joka ikinen päivä, kaikkialla mihin meet. Ja kuuntelet. Ja äänität. Ja kuuntelet.
 
Ja siltä pohjalta kun avaat kirjan, vaikka tuon äänityön kivijalan, niin tiedät edes jotain siitä mitä yritetään sanoa.
 
PS. Mikserit kannattaa vielä unohtaa, ne on vain yksi kanava moneen kertaan. Jos kertaus poistetaan, ei niissä ole kuin etuaste, EQ, inserttipiste ja pääteaste. Sama on missä vaan tallentimessa. Ihan turha sekoittaa pakkaa sillä että saa 36 kertaa samat napit eteen. ;-P
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
JoKo
16.10.2012 18:30:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiven ehdotus yllä on hyvä. Mutta oman kokemuksen mukaan (siis vajaa 10 vuotta sitten) noissa pääsykokeissa ei yleensä mitata käytännön osaamista ja kokemusta vaan pikemminkin motivaatiota ja valmiuksia siihen koulutukseen. En kylläkään osaa sanoa juuri tuosta linjasta kun en muista yritinkö tuonne koskaan, mutta moneen paikkaan tehtävät olivat enemmän essee ja ryhmäkeskustelutyyppisiä, tyyliin äänitä joku ääni ja kirjoita siitä tarina.
 
Bassoilija63
16.10.2012 19:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On hyvä idea aloittaa lukemalla kirjoja, mutta samalla kannattaa myös hankkia käytännön kokemusta. Itse aloitin ns. studioharrastuksen ostamalla kolme rumpumikrofonia, tarvittavat johdot ja mikserin (8-kanavainen behringer). Tästä selvisin alle 200e laskulla (mikkien laatu on siedettävä) ;)
 
Kun kamat saapui kotiin, siinä oli sitten vähän ihmettelemistä, että mitä nämä "auxit" oikein on ja miten ne toimii. En ollut lukenut mitään kirjoja ennen tätä. Pari päivää kamoilla leikin ja äänitin vahvistimia ja kaiuttimia, ja koneella harjoittelin raitojen muokkaamista.
 
Nyt on sitten rakenteilla jo oma pikku-studio autotalliin, jossa demotellaan oman bändin kanssa. Äänittäminen sujuu, ja suurin osa asioista, joita en ole tajunnut, on selvitetty tältä foorumilta.
 
Kannattaa siis noudattaa Kiven neuvoa, ja kokeilla ensin käytännössä ja parantaa sitten tulosta kirjojen avulla. :)
 
Spedemix
16.10.2012 20:58:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Kiven ehdotus yllä on hyvä. Mutta oman kokemuksen mukaan (siis vajaa 10 vuotta sitten) noissa pääsykokeissa ei yleensä mitata käytännön osaamista ja kokemusta vaan pikemminkin motivaatiota ja valmiuksia siihen koulutukseen. En kylläkään osaa sanoa juuri tuosta linjasta kun en muista yritinkö tuonne koskaan, mutta moneen paikkaan tehtävät olivat enemmän essee ja ryhmäkeskustelutyyppisiä, tyyliin äänitä joku ääni ja kirjoita siitä tarina.
 
I second this. Kokemus ei todellakaan ole välttämättömyys. Monet entiset luokkakaverit (valmistuin siis itse keväällä tuolta toisen asteen puolelta, eli PJK:lta) olivat "ohimennen" hakeneet noihin teknologilinjoille siinä sivussa, kun hakivat samalla instrumenttilinjoille, ja tavallaan (tää on inan kärjistetysti sanottu) suorastaan päätyneet noihin kouluihin melkeinpä vahingossa. Monilla käytännön kokemus oli hyvin vähäistä. Mutta mikäpä siinä; kyllähän tuon koulun aikana kerkiää sitä hyvin kartuttamaan jos vain suinkin viitsii. Metropolian puolella on (näköjään) myös sellainen juttu, että äänitys-/miksauskurssit alkaa vasta tokana vuonna.
 
Jätän tuon yleisen fiilistelyn tuosta ääniteknologiksi ryhtymisestä (tällä erää :D) ja keskityn enemmän tohon itse Metropolian pääsykokeisiin:
 
Ennakkotehtävähän on (muistaakseni) n. 10 min (varmaan käytännössä kaksi biisiä) soivaa matskua, jonka teknisestä toteutuksesta olet (enemmän, tai vähemmän) vastannut itse. Biisien ei tartte olla samasta projektista ja itse asiassa sedät toivookin, että näillä kahdella biisillä sais kuvan monipuolisuudesta. Mulla on vähän semmoinen kutina, että jos toinen biisi on heviä koodatuilla rummuilla (tai vaikkapa Trancea), niin toisen olis sitten hyvä olla jotain jossa mikitystaito painaisi. Uskon, että plussapisteitä ropisee oikeista rummuista (vaikka ei olisi aivan maailmanluokan saundia) ja akustisista kitaroista ^^. Bonham-tekniikka haltuun. Niin ja pitäähän näistä myös vähän kirjoittaa, että mitä näille on oikein tehny (ainakin mikkilista ja mikitystavat).
 
Itse pääsykokeissa vedetään yksi ennaltamäärätyistä biiseistä (antavat listan pääsykoekutsun yhteydessä); genre on pääosin pop/rock -osastoa (viime keväänä yksi Billy Joelin biisi hoiti sen "jazzahtava" -kiintiön). Säestyksenä toimii itsetehty taustanauha. Soittotaidon lisäksi setiä kiinnostaa, miten sä olet sovittanut/tuottanut taustanauhan. Eli jotain musasoftaa on pakko ottaa haltuun nyt ainakin pikkuisen pääsykokeisiin mennessä. Noiden koulujen kursseilla käytetään lähes yksinomaan Pro Toolsia. Ainoa poikkeus on vapaavalintainen Logic-kurssi :D Mutta onhan niitä muitakin äänityssoftia (Cubase, Reaper, Audacity) ja ne kaikki on loppujen lopuksi enemmän tai vähemmän samanlaisia.
 
Haastiksen jälkeen on sit vielä (analoginen) miksaustehtävä. ~16-raitaisella mikserillä teet balanssimiksauksen biisistä (viime keväänä se oli sellainen akustinen kantriballadi naislaulajalla; akkareita, sutirumpuja jne.), aikaa n. 15-20 min. Sit, kun joku musasofta alkaa oleen hallussa tässä matkan varrella, niin tässä on loistavaa harjoitusmateriaalia liittyen tähän: http://www.telefunken-elektroakusti … om/download/multi-track-session.php tosta moniraitoja lataillen ja tehden balanssimiksuja. Veikaan, että miinuspisteitä tulee, jos rupeaa hulluna pelleilemään EQ:lla ennen, kuin balanssit on kuosissa.
 
Tällasta.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
kivi
17.10.2012 00:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix:Veikaan, että miinuspisteitä tulee, jos rupeaa hulluna pelleilemään EQ:lla ennen, kuin balanssit on kuosissa.
 
Satavarmaan tulee. :-D
 
Siinä mikki-ja-tallennin -jutussa on semmoinenkin juju, että sitä soundia ei kerta kaikkiaan voi muokata muuten kuin kääntelemällä mikkiä eri asentoihin, eikä tarvitsekaan. Sitten vasta kun se paletti alkaa olla selvillä, otetaan taajuusKORJAIMET avuksi. Jos sitten enää tarvii. Se EQ on suomeksi taajuuskorjain, se on sille aika hyvä nimi :-D ja varsinkin (täys)parametrinen EQ on kuin kirurgin veitsi, sillä pitää tietää mihin viiltää.
 
Mutta joo, korkeamman asteen koulutuksen pääsykokeissa mitataan omankin kokemuksen (mun kouluaikaan ei "akateemista" audiokoulutusta vielä tunnettu, mutta parissa muussa yliopistossa oon ollut) mukaan intoa, asennetta, ja turnauskestävyyttä. Kannattaa juosta kunnolla ja hoitaa kuntoa ennen niitä, muuten ei ehkä jaksa. Sitä jo olemassa olevaa osaamista ei niin mitata - oppimaanhan sinne mennään, ja jokaisella on joku osa pöydästä puhdas, ja toisaalla taas luonnonlahjoja.
 
Kirjoja kannattaa kyllä lukea, eri asia mitä niistä oppii jos ei jo tiedä lukemaansa. Sellaisia perusteoksia joista kannattaa hankkia kopiot koko uran ajaksi on harvoja, lähinnä pitää mainita Yamahan julkaisema 'Sound Reinforcement Handbook' josta on iloa sittenkin kun olet tehnyt hommaa 30 vuotta. Alkuvaiheessa kun miettii, mikä piuha menee minnekin, auttaa Bruce ja Jenny Bartlettin 'Practical Recording Techniques'. Ja jos tuo kolmas kotimainen kieli ei niin oo hanskassa, niin jPekan ja mun tekemä 'Oma Studio ja äänittämisen taito' on kuulemma auttanut monia.
 
Onnea matkaan. :-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kurb
17.10.2012 13:12:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Ja jos tuo kolmas kotimainen kieli ei niin oo hanskassa, niin jPekan ja mun tekemä 'Oma Studio ja äänittämisen taito' on kuulemma auttanut monia.
 
Omassa harrastustoiminnassa, josta sittemmin kasvoi ihka oikea ammatti, tuo opus oli korvaamaton apu. Perusasiat haltuun, Harrison!
 
Ja oon ihan samaa mieltä että ei lähdetä kikkailemaan niiden ekvalisaattorien ja kompressorien kanssa, vituiksihan se menee eikä siitä mitään opi. Aikanaan oman harrastuksen alussa puljattiin kasettineliraiturilla aika pitkään, mikä näin jälkikäteen ajatellen oli mahtava homma.
 
Bysanttilaista folkkia: http://boa.vuohi.fi Kulttuuria kansalle: www.vuohimedia.fi
Loathe
29.10.2012 20:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Hommaa itsellesi äänitysvälineitä ja äänitä kaikkea. Tässäkin maassa on melkoinen liuta äänipuolen ammattilaisia jotka eivät ole kouluja käyneet, vaan ovat hankkineet osaamisensa tuolla baarien ja treenikämppien nurkassa miksaten. Veikkaanpa että tällaisella pohjalla voi olla melko vaikea moiseen koulutusohjelmaan edes päästä, koska pitäisi sentään jonkinlainen perusosaaminen olla hansikkaassa. Luultavasti melkein jokainen tuonne opiskelemaan pyrkivä on jo äänittänyt bändejä ja/tai miksaillut keikkoja. Tai osaa edes ne perusjutut. Ja niitä kun ei kirjasta opita, vaan kuuntelemalla ja tekemällä.

Joo siis tarkoitus olisikin et ensin vuos tai kaks ankaraa harjoitteluu ja sit yritän pyrkii( jos sitä sattuis pääsemäänki nii lyhyehkön harjoittelu ajan jälkee :D)
 
Loathe
29.10.2012 20:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Kiven ehdotus yllä on hyvä. Mutta oman kokemuksen mukaan (siis vajaa 10 vuotta sitten) noissa pääsykokeissa ei yleensä mitata käytännön osaamista ja kokemusta vaan pikemminkin motivaatiota ja valmiuksia siihen koulutukseen. En kylläkään osaa sanoa juuri tuosta linjasta kun en muista yritinkö tuonne koskaan, mutta moneen paikkaan tehtävät olivat enemmän essee ja ryhmäkeskustelutyyppisiä, tyyliin äänitä joku ääni ja kirjoita siitä tarina.
 
valinta kriteereissä ei sinänsä painotettu kokemusta, mutta pitää kirjoittaa essee siitä mitä musiikki merkkaa ittelle, muusikkon/teknikkon yms. kokemuksesta jos on, motivaatiosta musiikin saralla ja sen sellasesta. ja sitte vielä tietenki oma äänitys tekele ja selostus siitä mitä on siinä tehnyt
 
Loathe
29.10.2012 20:50:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: I second this. Kokemus ei todellakaan ole välttämättömyys. Monet entiset luokkakaverit (valmistuin siis itse keväällä tuolta toisen asteen puolelta, eli PJK:lta) olivat "ohimennen" hakeneet noihin teknologilinjoille siinä sivussa, kun hakivat samalla instrumenttilinjoille, ja tavallaan (tää on inan kärjistetysti sanottu) suorastaan päätyneet noihin kouluihin melkeinpä vahingossa. Monilla käytännön kokemus oli hyvin vähäistä. Mutta mikäpä siinä; kyllähän tuon koulun aikana kerkiää sitä hyvin kartuttamaan jos vain suinkin viitsii. Metropolian puolella on (näköjään) myös sellainen juttu, että äänitys-/miksauskurssit alkaa vasta tokana vuonna.
 
Jätän tuon yleisen fiilistelyn tuosta ääniteknologiksi ryhtymisestä (tällä erää :D) ja keskityn enemmän tohon itse Metropolian pääsykokeisiin:
 
Ennakkotehtävähän on (muistaakseni) n. 10 min (varmaan käytännössä kaksi biisiä) soivaa matskua, jonka teknisestä toteutuksesta olet (enemmän, tai vähemmän) vastannut itse. Biisien ei tartte olla samasta projektista ja itse asiassa sedät toivookin, että näillä kahdella biisillä sais kuvan monipuolisuudesta. Mulla on vähän semmoinen kutina, että jos toinen biisi on heviä koodatuilla rummuilla (tai vaikkapa Trancea), niin toisen olis sitten hyvä olla jotain jossa mikitystaito painaisi. Uskon, että plussapisteitä ropisee oikeista rummuista (vaikka ei olisi aivan maailmanluokan saundia) ja akustisista kitaroista ^^. Bonham-tekniikka haltuun. Niin ja pitäähän näistä myös vähän kirjoittaa, että mitä näille on oikein tehny (ainakin mikkilista ja mikitystavat).
 
Itse pääsykokeissa vedetään yksi ennaltamäärätyistä biiseistä (antavat listan pääsykoekutsun yhteydessä); genre on pääosin pop/rock -osastoa (viime keväänä yksi Billy Joelin biisi hoiti sen "jazzahtava" -kiintiön). Säestyksenä toimii itsetehty taustanauha. Soittotaidon lisäksi setiä kiinnostaa, miten sä olet sovittanut/tuottanut taustanauhan. Eli jotain musasoftaa on pakko ottaa haltuun nyt ainakin pikkuisen pääsykokeisiin mennessä. Noiden koulujen kursseilla käytetään lähes yksinomaan Pro Toolsia. Ainoa poikkeus on vapaavalintainen Logic-kurssi :D Mutta onhan niitä muitakin äänityssoftia (Cubase, Reaper, Audacity) ja ne kaikki on loppujen lopuksi enemmän tai vähemmän samanlaisia.
 
Haastiksen jälkeen on sit vielä (analoginen) miksaustehtävä. ~16-raitaisella mikserillä teet balanssimiksauksen biisistä (viime keväänä se oli sellainen akustinen kantriballadi naislaulajalla; akkareita, sutirumpuja jne.), aikaa n. 15-20 min. Sit, kun joku musasofta alkaa oleen hallussa tässä matkan varrella, niin tässä on loistavaa harjoitusmateriaalia liittyen tähän: http://www.telefunken-elektroakusti … om/download/multi-track-session.php tosta moniraitoja lataillen ja tehden balanssimiksuja. Veikaan, että miinuspisteitä tulee, jos rupeaa hulluna pelleilemään EQ:lla ennen, kuin balanssit on kuosissa.
 
Tällasta.

 
KIITOS! oon yrittäny ettiä että mitä ne valintakokeet pitää tuolla sisällänsä, mutta kun ei vaan oo löytynyt. ja nyt. ah. KIITOS!
 
Loathe
29.10.2012 20:55:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suur kiitos kaikille teille jotka olette tähän vastanneet ja näin ollen auttaneet aivan hirveästi! palkintoa ei ikävä kyllä tule koska kansa syöksi minut vallasta ja neito häipyi maisemista... mutta joo iso kiitos kaikille!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «