Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Audiovisuaalinen alue »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Animaation tekijöitä?
1 2
eleeton
18.05.2012 16:19:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö palstalta lainkaan animaation harrastajia? Harrastajia nyt kysyn siksi että ammattilaisilla (=tekevät asiaa työkseen) tuskin on halua tehdä sitä enää palkatta..
Laajennetaan tämä vielä koskemaan kaikkia jotka luovat videota joka sisältää osittain tai kokonaan keinotekoisesti luotua (3D-mallinnus, stopmotion, frame-animaatio) elävää sisältöä videokuvaan?
 
Linkkiä tekeleisiin sitten vaan :)
 
Juhani
18.05.2012 17:20:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein joskus tällaista sarjaa kuin Pilliaasi. Toinen "jakso" on henk.koht. suosikki.
 
www.youtube.com/watch?v=OZaZCBLHysE
JuhaHo
19.05.2012 22:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle tulee ensi kuussa 20 vuotta täyteen 3D-animaattoorina. Teen pääasiassa teknisiä visualisointeja ja animaatioita. Toimin myös betatestaajana alaan liittyville softataloille.
 
obiwan
20.05.2012 13:11:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rovio muuten hakee 2D-animaattoreita, vink vink. Itellä ei skillsit ihan riitä.
 
Krice
26.05.2012 13:03:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Välillä tullut mieleen, että pitäisikö väsätä jotakin animaation tapaista. Kun olen ammatiltanikin animaattori.
 
eleeton
26.05.2012 14:24:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Välillä tullut mieleen, että pitäisikö väsätä jotakin animaation tapaista. Kun olen ammatiltanikin animaattori.
 
Jos olet ammatiltasi se, mitä teet työksesi sitten? :)
 
Krice
26.05.2012 16:27:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: Jos olet ammatiltasi se, mitä teet työksesi sitten? :)
 
IT-avustajana olen ollut. Tein myös kevyttä graafista suunnittelua, joten itse asiassa jopa aika hyvin suhteessa koulutukseen. Jotkut animaattorithan päätyvät kassalle töihin. Minulla oli sillä tavalla ongelma valmistumisen jälkeen, että mainosala (pääasialliset työpaikat) ei kiinnostanut pätkääkään eikä kiinnosta edelleenkään. Siellä pitää olla myös vähän sosiaalisia taitoja, jotka minulta puuttuvat kokonaan.
 
daredevil
26.10.2012 23:43:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blenderillä olen tehnyt jotain pieniä 3d-animaatioita harrastuspohjalta. Isompi projekti vielä toteuttamatta..
 
Juhani
27.10.2012 18:59:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daredevil: Blenderillä olen tehnyt jotain pieniä 3d-animaatioita harrastuspohjalta. Isompi projekti vielä toteuttamatta..
 
Kuinka isoa projektia olet miettinyt? Joku alle 5 minuutin kunnolla tehty juttukin voi olla hyvä juttu jos siitä kiinnostutaan YouTubessa. Mun mielestä sisältö on kuitenkin tärkein. Jason Steele on hyvä esimerkki, hänen animaatioita on katsottu sivustolla 258 miljoonaa kertaa. :D
 
Pari helmeä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=kZUPCB9533Y
http://www.youtube.com/watch?v=CsGYh8AacgY
hampsir
27.10.2012 19:14:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ei ole aikaisempaa animaatio kokemusta ja tällainen siitä tuli. Väriliidut, scanneri, Corel ja AVS video editori. Livekuvat Nikonin pokkarilla. Editoinnin loppuvaiheessa Toshiban läppäri tukehtui totaalisesti ja joitakin harmittavia juttuja jäi tähän versioon. Voisi joskus kokeilla vielä jotain, oli se sen verran kiehtovaa puuhastelua.
 
http://www.youtube.com/watch?v=MtQ7uB68iKI
 
Tuntematon soittaja
Klezberg
27.10.2012 20:34:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä mun homma ei ole animaatiofilmi ollenkaan, mutta otanpa puheeksi, kun sivuaa aihetta eikä tässä isompaa keskusteluruuhkaa tunnu olevan. Oli keväällä vähän ylimääräistä aikaa, ja kehittelin tuommoisen interaktiivisen, animoidun "lastenkirjan" noille tableteille. Oli samalla tarkoitus kokeilla olisiko semmoisesta apua pienten lasten kakkoskielen harjoittelussa.
 
Yleiskuvan siitä miltä homma näyttää saa tästä http://www.youtube.com/watch?v=FoCccNMmh0o .
 
Tavallaan tuota voisi myös sanoa pienten lasten videopeliksi. Kehittelin tuon HTML5-pohjalta ja tein javascriptillä oman kirjaston, jolla voi hallita ruudulla sivuja, joissa on taustakuva ja sen päälle voidaan sijoittaa erilaisia kuvia/hahmoja, joita voidaan animoida, liikuttaa ja soittaa samalla ääntä. Näiden perusjuttujen avulla voi sitten rakennella pieniä kohtauksia joissa voi kosketuksella vaikuttaa tarinan etenemiseen.
 
Tuosta teknisesta puolesta kirjoittelin jo kehitysvaiheessa vähän juttua tänne http://www.facebook.com/notes/hannu … l5-and-javascript/10150905873163729
 
Hahmojen animoinnit tein niin, että Anime Studiolla animoin kuvan, generoin sen sarjaksi png-kuvia joista sitten eri työkaluilla kokosin sprite-tiedostot. Piirtäminen ei varsinaisesti ole minun juttu, tätä tehdessä piti venyä sen verran että sai tämän aikaan.
 
Joku voi ihmetellä miksi kirjoitin tuon javascript-kirjaston itse. No, äkkipäätä ei löytynyt sopivaa. Tässä tuli kuitenkin aika omanlaisia tarpeita vastaan. Ja toistaiseksi tuo on vielä aika alustava. Jos tällä tekisi lisää juttuja, niin siinä pitäisi samalla tehdä lisää ominaisuuksia. Ensimmäisessä versiossa meni aika paljon työtä siihen että sai äänen ja animoinnin toimimaan suht koht sujuvasti eri laitteissa. Tutkin matkan varrella erilaisia pelien tekoon tarkoitettuja kirjastoja ja systeemeitä, mutta niissäkin painopiste oli vähän eri asioissa kuin tässä.
 
Mitään supertason animointiahan tämä ei ole. Pääpaino on tuossa interaktiivisuudessa. Ja kohderyhmä pienet lapset, vaikka voisi tällä varmaan jotain muutakin tehdä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
daredevil
28.10.2012 00:50:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani: Kuinka isoa projektia olet miettinyt? Joku alle 5 minuutin kunnolla tehty juttukin voi olla hyvä juttu jos siitä kiinnostutaan YouTubessa. Mun mielestä sisältö on kuitenkin tärkein. Jason Steele on hyvä esimerkki, hänen animaatioita on katsottu sivustolla 258 miljoonaa kertaa. :D
 
2 minuuttiakin on jo pitkä. Juoni voisi olla vaikka jonkinlainen avaruustaistelu ja siihen kunnon rokkimusat päälle! :D
 
btw. tuo pilliaasi oli kyllä hyvä.
 
daredevil
28.10.2012 13:13:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tämä mun homma ei ole animaatiofilmi ollenkaan, mutta otanpa puheeksi, kun sivuaa aihetta eikä tässä isompaa keskusteluruuhkaa tunnu olevan. Oli keväällä vähän ylimääräistä aikaa, ja kehittelin tuommoisen interaktiivisen, animoidun "lastenkirjan" noille tableteille. Oli samalla tarkoitus kokeilla olisiko semmoisesta apua pienten lasten kakkoskielen harjoittelussa.
 
Yleiskuvan siitä miltä homma näyttää saa tästä http://www.youtube.com/watch?v=FoCccNMmh0o

 
Varmasti kiinnostaa kohdeyleisöä eli lapsia tämä. Onko lopullinen ohjelma jonkinlainen java-applet peli, joka käynnistetään selaimessa?
 
Klezberg
28.10.2012 13:55:56 (muokattu 28.10.2012 13:58:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daredevil: Varmasti kiinnostaa kohdeyleisöä eli lapsia tämä. Onko lopullinen ohjelma jonkinlainen java-applet peli, joka käynnistetään selaimessa?
 
Lopullinen ohjelma on iOS- ja Android-app. Tuntuu että juuri näitten värkkien kosketuksella toimiva käyttöliittymä on sopiva tähän.
 
Selaimessakin voi ajaa tätä, mutta html5:n tuki eri selaimissa on sen verran hajanainen, että äänen saaminen toimimaan oikein kaikissa selaimissa vaatisi työtä johon en ole nyt lähtenyt. Itse kyllä, kun tarina on kehittelyvaiheessa, niin testaan juuri selaimella, ja vasta sitten lopuksi paketoin tästä nuo appit.
 
Vielä, kun mietin tätä, niin jotenkin näen tämän ikäänkuin animaatiofilminä, joka kootaan osista siinä katselutilanteessa, katsojan ohjaamana, enemmän kuin vaikka nyt pelinä. Ainakin tuo on se mitä lähdin tekemään ja mitä ajatellen nuo softat kehitin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
esprit de corps
29.10.2012 15:20:13 (muokattu 29.10.2012 15:29:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tämä mun homma ei ole animaatiofilmi ollenkaan, mutta otanpa puheeksi, kun sivuaa aihetta eikä tässä isompaa keskusteluruuhkaa tunnu olevan. Oli keväällä vähän ylimääräistä aikaa, ja kehittelin tuommoisen interaktiivisen, animoidun "lastenkirjan" noille tableteille. Oli samalla tarkoitus kokeilla olisiko semmoisesta apua pienten lasten kakkoskielen harjoittelussa.
 
Yleiskuvan siitä miltä homma näyttää saa tästä http://www.youtube.com/watch?v=FoCccNMmh0o .

 
Tosiaan, eipä täällä isompaa keskusteluruuhkaa ole, joten vaikka en animoinnista tajua yhtään mitään, niin voin varmaan mielipiteeni tuosta sanoa, koska ainakin luulisin, että haluat sellaisia kuulla.
 
Tuossa on mielestäni kyllä paljon potentiaalia ja itse asiassa tuollainen visuaalinen tyyli voi olla lapsille suunnatussa sovelluksessa oikeinkin paikallaan. Ainoa, mitä jäin pohtimaan on se, että kun kerran tämä suunnataan lapsille, voi joillekin tuntua aika oudolta noin vahva murre noissa äänissä. Itse olen länsirannikolta kotoisin ja jos mietin, että tuollainen olisi annettu minulle lapsena, olisin varmasti ollut hieman hämmentynyt.
 
"Itse näin aika vasta unta jossa olin apina apinalaumassa. Hitto se oli siisti tunne hyppiä aivan helvetin korkeissa puissa oksalta toiselle / tyhjyyteen, samalla kun takaraivossa jyskyttää tunne että kohta syödään banaaneja." -Adrift-
Klezberg
29.10.2012 15:37:31 (muokattu 29.10.2012 15:44:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esprit de corps:
Tuossa on mielestäni kyllä paljon potentiaalia ja itse asiassa tuollainen visuaalinen tyyli voi olla lapsille suunnatussa sovelluksessa oikeinkin paikallaan. Ainoa, mitä jäin pohtimaan on se, että kun kerran tämä suunnataan lapsille, voi joillekin tuntua aika oudolta noin vahva murre noissa äänissä. Itse olen länsirannikolta kotoisin ja jos mietin, että tuollainen olisi annettu minulle lapsena, olisin varmasti ollut hieman hämmentynyt.

 
Joo, olisi tuo pitänyt selittää. Tämä tehtiin sitä varten, että meänkieli eli Pohjois-Ruotsin puolella puhuttu vanha suomenkieli on katoamassa. Tarvitaan apukeinoja että lapset oppisivat kieltä, kun ympärillä puhutaan enimmäkseen ruotsia. Tässä auttaa jos isovanhemmat puhuvat meänkieltä lapsen kanssa, ja päiväkodissa tms. on jotakin toimintaa meänkielellä. Mutta ideani oli että tämmöisen avulla lapsi saisi lisää harjoitusta. En ole itse meänkielinen, mutta vähän oppinut sitä, ja tuon videon jälkeen jouduin vielä joitakin sanoja hiomaan ennen lopullista julkaisua.
 
Aiheesta lisää täällä http://freygish.com/leunartti/ ja vielä lisää klikkaamalla yläoikealta prosyyri.
 
Tämän saisi pienellä vaivalla eri kielille ja murteille, vain äänitiedostot pitää äänittää uudestaan ja sitten paketoida. Kerroinkin tästä jollekulle joka oli ollut elvyttämässä inarinsaamea.
 
PS. On testattu alle kaksivuotiaalla siellä. Tyttö piti Leunarttia heti isoisänään. Että ei se minun puhe voi ihan pielessä olla, kun kohderyhmä huomioidaan.
 
Ja siis, vaikka tuossa sanotaankin "sie" niin kyse ei ole itäsuomesta vaan Pohjois-Ruotsissa puhuttavasta kielestä/murteesta. Suomen Torniolaakson murre on likipitäen samaa, Ruotsin puolella vain on enemmän ruotsin vaikutusta mukana.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
esprit de corps
29.10.2012 15:42:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: PS. On testattu alle kaksivuotiaalla siellä. Tyttö piti Leunarttia heti isoisänään. Että ei se minun puhe voi ihan pielessä olla, kun kohderyhmä huomioidaan.
 
Joo, selvennyksesi jälkeen ymmärrän taas paljon enemmän. En ihan oikeasti tunnistanut tuota noinkin "eksoottiseksi" murteeksi ja luulin tämän siis olevan yleisesti suomalaisille lapsille suunnattu. My bad.
 
Joten mitään valittamista minulla ei sitten tuosta ollutkaan. Potentiaalia siinä on.
 
"Itse näin aika vasta unta jossa olin apina apinalaumassa. Hitto se oli siisti tunne hyppiä aivan helvetin korkeissa puissa oksalta toiselle / tyhjyyteen, samalla kun takaraivossa jyskyttää tunne että kohta syödään banaaneja." -Adrift-
Klezberg
29.10.2012 15:46:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esprit de corps: Joo, selvennyksesi jälkeen ymmärrän taas paljon enemmän. En ihan oikeasti tunnistanut tuota noinkin "eksoottiseksi" murteeksi ja luulin tämän siis olevan yleisesti suomalaisille lapsille suunnattu. My bad.
 
Joten mitään valittamista minulla ei sitten tuosta ollutkaan. Potentiaalia siinä on.

 
Joo, tämmöisenä vain markkinapotentiaali on aika olematon. Mutta tuon pohjalta voisi tehdä enemmänkin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
tapu
16.10.2013 12:08:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Joo, tämmöisenä vain markkinapotentiaali on aika olematon. Mutta tuon pohjalta voisi tehdä enemmänkin.
 
Olen tehny itsekin muutamia animaatioita Youtubeen iClonella, musiikkianimaatioita muutamista bändeistä ja joitain projekteja ihan muuhun käyttöön.
 
Hauskaa puuhaa ja todella aikaa vievää. Muutaman minuutin klippiin menee aikaa päivästä pariin viikkoon riippuen vähän sisällöstä.
 
Siinä voi käyttää kuvankäsittelysoftaa linkitettynä siihen. Itse käytän Gimppiä, mutta se on vähän hankala käyttää. Olisko jollain ehdottaa jotain parempaa?
 
Youtuben linkkejä löytyy esim :
- http://youtu.be/m3qw6ZuO98s
- http://youtu.be/LiuErJi-eKM
- http://youtu.be/HrAQikHP3h8
 
daredevil
10.05.2015 23:26:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen tuli joskus väsättyä Mandelbulberilla..
 
https://www.youtube.com/watch?v=uq_281SF6zk
 
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «