Aihe: Pearl Masters/Reference-sarjan testausmahdollisuus? (kehä III)
1 2 3 4
moderndrummer88
27.10.2012 20:14:29
LaKu: Komppaan Hollmia... Nuo BLX:ät on todella hintansa väärtit. BLX:ää arvostetaan vielä pikkasen korkeammalle kuin MLX:ät. .

Miksi näin? Vaahtera kuitenkin lähtökohtaisesti on arvokkaampi ja yleensä arvostetumpi materiaali...
LaKu
27.10.2012 20:42:16
Totta että vaahterasetit yleisesti pidetään "parempina" ja ovat kalliimmat, varsinkin uutena.
Mutta... Olen itse omistanut MLX-setin, lisäksi soittelin jonkun aikaa kaverin BLX-setillä (oli muuten Kari Tapion rumpalin vanha setti),
BLX-setin soundi oli todellakin paljon muhkeampi kuin MLX:ssä. Siis todella selvä ero koivurunkoisen setin hyväksi. Molemmissa setissä oli tomeissa lakattu sisäpinta.
Sellanen tuntuma on myös että MLX:ää on tarjolla huomattavasti enemmän kuin BLX:ää käytettynä.
moderndrummer88
27.10.2012 21:15:39 (muokattu 27.10.2012 21:16:47)
LaKu: Totta että vaahterasetit yleisesti pidetään "parempina" ja ovat kalliimmat, varsinkin uutena.
Mutta... Olen itse omistanut MLX-setin, lisäksi soittelin jonkun aikaa kaverin BLX-setillä (oli muuten Kari Tapion rumpalin vanha setti),
BLX-setin soundi oli todellakin paljon muhkeampi kuin MLX:ssä.

Mutta missä siitä sanotaan, että noita BLX:iä pidetään yleisesti parempina rumpuina?, Sinun viestistä saa sellaisen kuvan, että se on ihan yleinen tunnustettu fakta? Nyt puhut vaan sun omista kokemuksista tässä...
Speedy
27.10.2012 21:39:52 (muokattu 27.10.2012 21:40:20)

Ompa saksasta halvat rahdit.. Siitä huolimatta kannattaa tutkia myös ruotsin tarjontaa www.blocket.se tai www.vend.se sivuilta.. Ensimmäisen kautta olen löytänyt jo kolme settiä. Tai no oikeastaan löytänyt useammankin, mutta myyjä ei ole suostunut lähettämään suomeen..=(
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
ReiskaW
27.10.2012 22:13:06 (muokattu 27.10.2012 22:17:09)
LaKu: Komppaan Hollmia... Nuo BLX:ät on todella hintansa väärtit. BLX:ää arvostetaan vielä pikkasen korkeammalle kuin MLX:ät. Soundi on todella hunajaa koivurunkoisilla BLX:llä (MLX ovat vaahteraa). Eli siitä vaan BLX:ät kotiin...

Joo, kyllä se tohon suuntaan on kallistumassa.
Piti ihan piruuttaan kysäistä tuon Saksan setin perään mutta niksmanni oli jo ehtinyt myydä setistä 14" tomin... äh... loput härpäkkeet olisi lähettänut Suomeen rahtivapaasti hintaan eur 599,- joka ei kyllä tunnu pahalta mutta kun siitä nyt uupuu yks tomi...

moderndrummer88: Miksi näin? Vaahtera kuitenkin lähtökohtaisesti on arvokkaampi ja yleensä arvostetumpi materiaali...

LaKu: Totta että vaahterasetit yleisesti pidetään "parempina" ja ovat kalliimmat, varsinkin uutena.
BLX-setin soundi oli todellakin paljon muhkeampi kuin MLX:ssä. Siis todella selvä ero koivurunkoisen setin hyväksi. Molemmissa setissä oli tomeissa lakattu sisäpinta.
Sellanen tuntuma on myös että MLX:ää on tarjolla huomattavasti enemmän kuin BLX:ää käytettynä.

OK, BLX tai MLX, molemmat on nyt haussa! Tulevaisuus näyttää mihin päädytään...

Speedy: ...www.blocket.se tai www.vend.se sivuilta..

Tänx ja oho! Tuoltahan löytyi pikaisen tarkastelun perusteella vaikka mitä!!

Rumba-Ali: Poistin kirjoitukseni tästä, koska olen huono ihminen.

Et sinä ole huono ihminen ja olen samaa mieltä että vaikka itsellä on ollut poikasena rankkaa niin ei se automaattisesta tarkoita että omalla jälkikasvulla sitä tarvitsisi olla. Eihän tämä maailman muutu paremmaksi muuten millään!

markkuliini: Mietitääs kaksi kertaa ennen kuin postataan! Lapsia palstalla kuitenkin myös.

Joo, äänestän kans että yritetään pitää keskustelun taso vyötärölinjan yläpuolella. :-)
LaKu
27.10.2012 22:28:23
moderndrummer88: Mutta missä siitä sanotaan, että noita BLX:iä pidetään yleisesti parempina rumpuina?, Sinun viestistä saa sellaisen kuvan, että se on ihan yleinen tunnustettu fakta? Nyt puhut vaan sun omista kokemuksista tässä...

En mä nyt lähde tästä kinastelemaan sen enempää. Mutta mistä muusta voisin puhua kun omista kokemuksista? Niistähän kerroinkin jo. Minkälaisia kokemuksia sinulla on MLX/BLX-seteistä?
arse
28.10.2012 02:11:24

Piti ihan piruuttaan kysäistä tuon Saksan setin perään mutta niksmanni oli jo ehtinyt myydä setistä 14" tomin... äh... loput härpäkkeet olisi lähettänut Suomeen rahtivapaasti hintaan eur 599,- joka ei kyllä tunnu pahalta mutta kun siitä nyt uupuu yks tomi...

Harkitse nyt vielä! 10-12-16 on hyvä tomikokoonpano ja hintakin on jo tosi halpa.
molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy
moderndrummer88
28.10.2012 03:39:11 (muokattu 28.10.2012 03:41:28)
LaKu: En mä nyt lähde tästä kinastelemaan sen enempää. Mutta mistä muusta voisin puhua kun omista kokemuksista? Niistähän kerroinkin jo. Minkälaisia kokemuksia sinulla on MLX/BLX-seteistä?

Mulla ei ole minkäänlaisia kokemuksia, mutta tuo sinun sanamuoto lauseessa BLX:ää arvostetaan vielä pikkasen korkeammalle kuin MLX:ät. antaa ymmärtää, että kyseessä on ihan yleisesti hyväksytty ja tunnettu fakta, ei pelkästään sinun omiin kokemuksiin perustuva juttu, ellet sitten puhu itsestäsi monikossa.

E: Eli onko tämä nyt ihan vaan sinun omaa "mutu"-tietoa, vai juttu minkä molemmat setit tietävät soittajat yleisesti allekirjoittaa?
hollmi-5
28.10.2012 09:58:23
arse: Harkitse nyt vielä! 10-12-16 on hyvä tomikokoonpano ja hintakin on jo tosi halpa.

Todellakin. Ja 14" tomikin putkahtaa jostain esiin ennemmin tai myöhemmin...
Soundit, piuhat ja kajarit.
hollmi-5
28.10.2012 10:00:20
moderndrummer88: Mulla ei ole minkäänlaisia kokemuksia, mutta tuo sinun sanamuoto lauseessa antaa ymmärtää, että kyseessä on ihan yleisesti hyväksytty ja tunnettu fakta, ei pelkästään sinun omiin kokemuksiin perustuva juttu, ellet sitten puhu itsestäsi monikossa.

E: Eli onko tämä nyt ihan vaan sinun omaa "mutu"-tietoa, vai juttu minkä molemmat setit tietävät soittajat yleisesti allekirjoittaa?

Minä olen soittanut molemmilla. Treeniksellä oli kaverilla BLX-malliset. Pidin niistä, mutta aivan yhtä paljon MLX-setistä. Ero oli kyllä enemmän kalvotuksen ja virityksen tuomaa.
moderndrummer88
28.10.2012 11:11:10 (muokattu 28.10.2012 11:25:39)
Vähän hassua pohdintaa tuossa yllä. Tuskin täällä huippukoivurumpuja kukaan koliseviksi on sanonu.

Itse en ole koivua kolisevaksi sanonut missään vaiheessa, ja tosiaan pitkään omistaneena sekä Signiat, että aikaisemmin Genistat ja molemmissa taisi olla samat koot, niin voin sanoa, että koivusetin soundi oli lyhyempi ja napakampi eikä niin botnekas. Tästä päästäänkin siihen miksi monet valitsee vaikkapa sitten studioon koivusetin, kun se soundi on helpommin kontrolloitavissa ja muokattavissa jälkeenpäin ja vuotoja muihin mikkeihin ei välttämättä tule niin paljoa.

Mutta sitten kun koitetaan ihan akustisessa tilanteessa kaivaa sellaista botnekasta, soivaa ja tuhtia soundia niin koivusetti ei vaan välttämättä tarjoa näitä ominaisuuksia. Jos vertaillaan Signioita ja Genistoja tässä suhteessa, niin Genistoissa kerta kaikkiaan tulee raja vastaan aiemmin missä vireissä ne enää toimii kuin Signioissa, ei vaan rumpujen runko jaksa kantaa sitä matalaa virettä, kun taas Signiat saa viritettyä vielä matalammaksi ja rumpu silti soi eikä vain löpsähdä. Sitten myös kun lähdetään virettä viemään ylöspäin se vaahteran tarjoama tuhdimpi soundi tuo tukevuutta vielä korkeissakin vireissä, kun taas koivun soundi saattaa alkaa jäämään ohkaiseksi.

Nämä nyt lähinnä vertailua Signia-Genista akselilla, mutta käytännössä asia toimii näin. Tietenkin rumpujen rakenteella ja tekotavallakin on merkitystä, koulun Kumuissa tuntuu botnea ja alapäätä olevan vaikka muille jakaa, mutta sen setin ongelma tuntuu sitten olevan jotenkin semmonen, että soundi ei ole oikein kasassa, joka mun kuulon mukaan tulee siitä, että niissä on sitä läpsyä ja alapäätä kyllä hillittömästi, mutta semmonen keskialueen tuoma soundin tukevuus ja tuhtius uupuu, jota taas Signioista löytyy. Oma Kumu-kuume karisi viimeistään tuon setin tulon jälkeen ja samaa on kyllä rumpalitoveritkin pähkäilly. Virveli taas tuntuu kärsivän botnen puutteesta ja sitä on kyllä moni muukin valitellu, ehkä se ohut runko ei tuo tarpeeksi runkoa siihen soundiin.

E: Vielä semmosta siitä koulun Kumu-setistä, että se on sillä perinteisellä ohuella rungolla, jotenkin tuntuu, että se rakennekkin on kerta kaikkiaan liian ohut rummuille. Vähän tuhdimmat rungot ehkä saisi pidettyä soundin kasassa paremmin, tekisi mieli kokeillakkin niitä vähän stydimpiä kumu-runkoja.
ReiskaW
28.10.2012 11:23:23
arse: Harkitse nyt vielä! 10-12-16 on hyvä tomikokoonpano ja hintakin on jo tosi halpa.

hollmi-5: Todellakin. Ja 14" tomikin putkahtaa jostain esiin ennemmin tai myöhemmin...

Tää homma räsähti päälle vähän äkkiä kun vaihto oli tarkoitus tehdä vasta aikaisintaan joskus ensi keväänä ja vielä ei oo rahoitus kunnossa... vanha settikin pitäis ekaks buunata ja laittaa myyntiin ja kaikkee... ei taida tohon junaan ehtiä...

hollmi-5: Treeniksellä oli kaverilla BLX-malliset. Pidin niistä, mutta aivan yhtä paljon MLX-setistä. Ero oli kyllä enemmän kalvotuksen ja virityksen tuomaa.

Vallu-Veke: Omiin tuntemuksiin se kannattaa ennemmin luottaa.... Eli summaan mielipiteeni: Tässä suhteessa neuvoisin mlx/blx-yleistyksien ja kaverien mielipiteiden sijasta vaan katselemaan rauhassa ympärilleen ja käyttämään omia aivoja.

Jep, sitähän tässä mutta ei vara venettä kaada ja minusta on ollut tosi hyvä seurata kavereiden pohdintaan tässä keskustelussa, kaikki on ollut minulle hyödyllistä ja uutta tietoa vaikka tekijämiehille varmasti paljolti vanhan toistoa.

Kun tän keskustelun aloitin pari päivää sitten ei minulla ollut aavistustakaan mitä settiä lähtisi seuraavaksi hakemaan mutta nyt alkaa jo olla aika selkeä kuva!
Myös on ollut hyvä oppia että nää MLX/BLX-setit ovatkin yllättäen ihan realistisissa sopuhinnoissa kun vertaa nykyajan uudempiin setteihin.

Jompikumpi se noista tulee olemaan joka sopivasti sattuu kohdalle.

moderndrummer88: ... Mutta sitten kun koitetaan ihan akustisessa tilanteessa kaivaa sellaista botnekasta, soivaa ja tuhtia soundia niin koivusetti ei vaan välttämättä tarjoa näitä ominaisuuksia....Sitten myös kun lähdetään virettä viemään ylöspäin se vaahteran tarjoama tuhdimpi soundi tuo tukevuutta vielä korkeissakin vireissä, kun taas koivun soundi saattaa alkaa jäämään ohkaiseksi.

Hmmm...
ehkä kuitenkin vaahtera sittenkin... jos niitä on enemmän liikkeelläkin...
hollmi-5
28.10.2012 11:47:34
Asiallisia, siis huippurumpujakin, tehdään monista materiaaleista ja niiden yhdistelmistäkin. Tämä vaahtera vs. koivu - keskustelu on melko turhaa. Kun rummut on laadukkaasti ja hyvistä materiaaleista tehty, on lopputulos yleensä hyvä.

Pyökki, mahonki, tammi, akryyli, teräs, hiilikuitu... Näistäkin on tehty hyviä rumpuja.
Vallu-Veke
28.10.2012 12:08:14 (muokattu 28.10.2012 12:16:06)
moderndrummer88: Vähän hassua pohdintaa tuossa yllä. Tuskin täällä huippukoivurumpuja kukaan koliseviksi on sanonu.

Hyvä muisti, mutta hieman lyhyt ;) Mm. genistoja on täällä pilkattu urakkavauhtia, jos ne luetaan enää huippuihin. En nyt laita nimiä, kun se ei ole se varsinainen aihe nyt. Mutta ei ole yks ja ainoa kerta kun täällä on kommentoitu aiheesta turhankin rennosti ja kärjistäen muutamalla sanalla hienot rummut paskoiksi ilman mitään perustetta.
Mitä tulee siis omaan pohdiintaani yllä, niin sitä ei pidä käsittää väärin. Se on vain ynnäily toisten mnet-kommenteista ja oikeasta elämästä. Ei varsinainen kannanotto kumpi parempi.

Tuossa yllä perustelet oikein hienosti asioita.
Tuo on juuri yksi perusteltu mielipide. Tietysti jos netti alkaa olemaan pullollaan tuollaisia mielipiteitä, kuin nyt laitoit on se varmaan yleislinjaan sopiva, eli voi jo yleistää. Koivusettejä näkee ja kuulee monenlaisessa musiikissa, niin en silti yleistäisi tässä vaiheessa ihan suoraan mihinkään suuntaan kumpi parempi.
Tuolleen perustellen, kuin laitoit on paha mennä sanomaan, etteikö noinkin asiat voisi olla. Tuollaisesta pamahtaa aina plussa.

E: Pakkohan se on laittaa plussa Mikallekkin tuohon ylempään kommentiin, kun siinä tuli se oleellisin tiivistettynä.
PS. nyt hiihtämään. 5cm on tullut lunta. Hiekkakelin voiteet ja menoksi. Kausi avattiin eilen ja meno jatkuu nyt.
moderndrummer88
28.10.2012 13:19:48
hollmi-5: Asiallisia, siis huippurumpujakin, tehdään monista materiaaleista ja niiden yhdistelmistäkin. Tämä vaahtera vs. koivu - keskustelu on melko turhaa. Kun rummut on laadukkaasti ja hyvistä materiaaleista tehty, on lopputulos yleensä hyvä.

Pyökki, mahonki, tammi, akryyli, teräs, hiilikuitu... Näistäkin on tehty hyviä rumpuja.

Kyllä, hyvät rummut on aina hyvät ja aina saa varmasti pätevät soundit jos vain osaa virittää, mutta nyt puhuinkin jo näistä ääripäistä, eli kun haetaan matalampaa virettä tai korkeampaa virettä. Keskialueella varmasti kaikki laaturummut toimii mukavasti, mutta noissa "extreme-olosuhteissa" alkaa jo se materiaalikin vaikuttamaan. Ja toiset kaipaa rummuiltaan erilaisia ominaisuuksia kuin toiset, näissä se materiaalivalintakin alkaa painamaan työn ohella.

Kyllä niitä eroja varmasti alkaa kuulemaan etenkin jos olisi täysin identtisin speksein tehdyt rummut, mutta eri materiaalista. Siksi otinkin esiin ton Signia/Genista -vertailun, kun molemmat ovat ohutrunkoisia aikansa hi-endiä olevia settejä ja minulla oli samat koot näissä seteissä.
hollmi-5
28.10.2012 13:30:36 (muokattu 28.10.2012 13:35:43)
moderndrummer88: ...Keskialueella varmasti kaikki laaturummut toimii mukavasti, mutta noissa "extreme-olosuhteissa" alkaa jo se materiaalikin vaikuttamaan. Ja toiset kaipaa rummuiltaan erilaisia ominaisuuksia kuin toiset, näissä se materiaalivalintakin alkaa painamaan työn ohella.

Hyvät rummut toimivat laajalla viritysalueella. Lähes kaikkiin rumpuihin löytyy jostain kohtaa kohtuullisen hyvä soundi.

Kyllä niitä eroja varmasti alkaa kuulemaan etenkin jos olisi täysin identtisin speksein tehdyt rummut, mutta eri materiaalista. Siksi otinkin esiin ton Signia/Genista -vertailun, kun molemmat ovat ohutrunkoisia aikansa hi-endiä olevia settejä ja minulla oli samat koot näissä seteissä.

Olen aiemminkin kertonut Steve Smithin omistavan kaksi muuten identtistä Sonor Designer settiä, mutta toinen on koivua ja toinen vaahteraa. Hänen mukaansa ero on melkein mahdoton huomata.

Samoin itse kuuntelin yhtä Smithin levytystä ja ihastelin, kuinka hyvältä vaahterainen "Hilite" kuulostaa. Myöhemmin huomasin youtubesta, että setti oli koivuinen SonorLite ;)
Speedy
28.10.2012 13:33:24

moderndrummer88: ..jos olisi täysin identtisin speksein tehdyt rummut, mutta eri materiaalista. Siksi otinkin esiin ton Signia/Genista -vertailun, kun molemmat ovat ohutrunkoisia aikansa hi-endiä olevia settejä ja minulla oli samat koot näissä seteissä.

Mutta onhan ne ihan erilaiset rakenteeltaan.. Signioissa eikö ole vahvikerenkaat, erilaiset - kevyemmät lugit, ainakin Genistoissa on halkaisijaltaan "normikokoa" pienemmät rungot (muistaakseni Signioissa ei ollut?) Vanhimmissa Genistoissa ei ollu RIMSejä.. Kaikkihan nuo vaikuttaa saundiin, lähinnä ehkä marginaalitasolla, mutten puhuisi identtisin speksein tehdyistä rummuista..=I
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
moderndrummer88
28.10.2012 14:04:52
Speedy: Mutta onhan ne ihan erilaiset rakenteeltaan.. Signioissa eikö ole vahvikerenkaat, erilaiset - kevyemmät lugit, ainakin Genistoissa on halkaisijaltaan "normikokoa" pienemmät rungot (muistaakseni Signioissa ei ollut?) Vanhimmissa Genistoissa ei ollu RIMSejä.. Kaikkihan nuo vaikuttaa saundiin, lähinnä ehkä marginaalitasolla, mutten puhuisi identtisin speksein tehdyistä rummuista..=I

Totta, enkä tarkoittanutkaan noita identtiseen vertailuun, vaan sanoinkin, että molemmat on saman tyylisiä, eli ohuet rungot ja high-endiä, sattuipa vielä samat koot. Olisin toki voinut vielä selvemmin sanoa sen, että identtisiä rummut ei tosiaan ole. Signioissa on vahvikerenkaat ja muuten hieman ohuempi runko. Signioissakin on kyllä mun mielestä ne hieman alimitoitetut rungot. Mutta kyllä signioissa enemmän rautaa on kiinni kuin genistoissa, en siksi ehkä puhuisi kevyemmistä lugeista, kun kuitenkin on ne tubelugit, sen painoeron huomas jo siinä, kun Genistoja oli paljon keveämpi kannella.
J.Newkid
30.10.2012 22:19:52

Tosta lähtis meikäläisen MLX -kioski halvalla. Tarjousta sopii tehdä, koska pöntöt lojuu tarpeettomana kohta meikäläisen asunnossa koristeena ja sehän on tottatosiaan tätä aarretta kohtaan väärin.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=690442

Pahoittelut mainostuksesta, mutta sopiipi levittää sanaa eteenpäin.
Fists pumping everywhere, Guitars are crancking!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)