Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Elka Elkatone 305
1
Mikael
30.05.2012 17:12:14 (muokattu 30.05.2012 17:13:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kellään mitään tietoa näistä? Googlella ei tunnu löytyvän just mitään.. Ostin eilen heräteostoksena tuollaisen ja soundi vaikutti äkkiseltään kivalta. Olis vaan kiva tietää siitä vähän enemmän.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Leikari
30.05.2012 17:16:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Onkos kellään mitään tietoa näistä? Googlella ei tunnu löytyvän just mitään.. Ostin eilen heräteostoksena tuollaisen ja soundi vaikutti äkkiseltään kivalta. Olis vaan kiva tietää siitä vähän enemmän.
 
... lesliekö? siis, että liekö leslie...
 
Mikael
30.05.2012 17:21:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari: ... lesliekö? siis, että liekö leslie...
 
Juu siis joo. Lepattava yläpää ja kiinteä alapää. Nopeuksille kivat portaattomat säädöt - siis hitaalle ja nopeelle erikseen, mikä vaikutti kätevältä.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
KoskPaavo
30.05.2012 23:21:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut just tuo n. 37 vuotta sitten, siihen alapyörijän puuttumiseen kyrsiintyy äkkiä, mä vaihdoin Leo200:n
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
maza
31.05.2012 10:35:43 (muokattu 31.05.2012 10:37:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toihan on kiva "akustinen phaser", mutta urun kaveriksi ei kyllä mikään ykkösvalinta. Alakerrankin pitää väpättää!
 
Ja mainittakoon vielä, että noissa italianvehkeissä on usein se ongelma, että varsinkin nopee nopeus ei oo tarpeeks nopee. Ns. virallisesti hidas on about 40 rpm ja nopea reilut 400. Alakerta pyörii yleensä ihan aavistuksen yläkertaa hitaammin, ja jakotaajuushan on 800 hertsiä noissa oikeissa vehkeissä.
Mikael
31.05.2012 14:38:54 (muokattu 31.05.2012 15:07:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, enhän mä toki mitään Hammondia taskurahalla olettanutkaan saavani :D Enempikin kivan vähän omanlaisensa lelun/mausteen studiolle vaikka jonkun sympaattisen combourun jatkeeksi tai kitaraefektiksi tms. häröilyyn... Esim. Moog Opuksen perässä siitä tuli heti ihan mainiota tunnelmaa sekä viulukone että urkuosastolle.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Mikael
26.10.2012 11:17:11 (muokattu 26.10.2012 11:21:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pannaan nyt kokemuksia kun sellaisia vihdoin on. NordElectron ja putkietuasteen kanssa kuulosti ainakin treeniolosuhteissa erittäin paljon paremmalta kuin mitä tän ketjun perusteella olis osannut odottaa. Erittäin käyttis soundi bändihommiin ainakin livenä.
 
Studiossa äänittelin tuolla space-efektikiippariraitoja Casio CT-101/Yamaha E1010 -kombinaatiolla erittäin hyvin ja avaarudellisin tuloksin.
 
Sit tosta pyörivästä alakerrasta ja sen vaateesta: mä oon katellut tässä paritkin keikat missä Jukka Gustavson on soitellut Studiologic Numa Organilla ja sen parina on ollut justin tuollainen kiinteä alakerta ja pyörivä yläpää ja on kyllä soundannut hyvälle (mm. Tavastialla Levon Helm -muistokonsertti). Ei niin etteikö oikea Hammond/Lepa olis toki parhautta, mutta muullakin saa ihan käyttistä aikaan.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
maza
26.10.2012 11:58:25 (muokattu 26.10.2012 12:01:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, mä luulen että 99% jengistä ei myöskään kiinnitä huomiota siihen, että onko jollain levyllä NI B4, Nord tai joku muu klooni oikean urun sijasta - eli siinä mielessä asialla tuskin on väliä. :)
 
Mainittakoon nyt vielä että jakotaajuudella on tosi paljon väliä. Italovehkeissä usein jako on oktaavia korkeammalla kuin oikeissa lepoissa (1600 Hz vs. 800) ja etenkin silloin alakerran pyörimättömyys muodostuu ongelmaksi. Muistaakseni esim. Speakeasyn keikkalepoissa on jako laitettu 400 hertsiin, jolloin kiinteä alakerta haittaa vähemmän.
 
Ja sitten tietysti joillakin jatsihemmoilla on tapana napata alakerrasta moottorit irti kokonaan.
 
Toisin sanoen: monessa jutussa toimii hyvin myös kiinteä alakerta, mutta kyllä se urkuria yleensä harmittaa.
pekka montin
26.10.2012 15:52:46 (muokattu 26.10.2012 17:06:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taloon tuli taannoin Elkalta myös hieman erilainen "urku".
Asiantuntijat päättäkööt millä nimellä kulkee mutta itse miellän sen ennenkaikkea jousikoneeksi. Kaksitasoinen. Sisällä myös analoginen rumpukone ja erittäin hyvin kehittynyt chords sekä arpeggiator toiminnot(toistaa jopa vitos ja kutossoinnut sekä murtaa ne). Makee värkki josta ei kyllä toiminnot ainakaan lopu ihan heti kesken.
Pari biisiä tuolla jo tullut nauhoitettua. Inspiroiva vekotin.
 
Jonkun tekemä demo laitteesta:
 
Elka X 19 T
http://www.youtube.com/watch?v=Cav33lfQIis
 
Tuon lisäksi löytyy tietenkin se perinteinen Rhapsody jossa se kenties tunnistettavin jousikonesoundi parin muun mallin ohella samoilta päiviltä.
 
Edit: Elkasta ei pahaa sanaa urkujen ja vastaavien kohdalla.
 
pekka montin
26.10.2012 15:58:54 (muokattu 26.10.2012 16:03:39)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Pannaan nyt kokemuksia kun sellaisia vihdoin on. NordElectron ja putkietuasteen kanssa kuulosti ainakin treeniolosuhteissa erittäin paljon paremmalta kuin mitä tän ketjun perusteella olis osannut odottaa. Erittäin käyttis soundi bändihommiin ainakin livenä.
 
Studiossa äänittelin tuolla space-efektikiippariraitoja Casio CT-101/Yamaha E1010 -kombinaatiolla erittäin hyvin ja avaarudellisin tuloksin.
 
Sit tosta pyörivästä alakerrasta ja sen vaateesta: mä oon katellut tässä paritkin keikat missä Jukka Gustavson on soitellut Studiologic Numa Organilla ja sen parina on ollut justin tuollainen kiinteä alakerta ja pyörivä yläpää ja on kyllä soundannut hyvälle (mm. Tavastialla Levon Helm -muistokonsertti). Ei niin etteikö oikea Hammond/Lepa olis toki parhautta, mutta muullakin saa ihan käyttistä aikaan.

 
CT-101 menee huomenna täältä päästä myyntiin Helsinkiin päin. Hoiti hommansa joten eteenpäin.
Erikoinen saundi vaikka ohkainen. Parhaiten toimi jos halusi kaksintaa melodioita sekä harmonioita ja tämä siis äänekkäässä progressiivisessa rokissa(yleensä casiotonet mielletään minimalistiseen musiikkiin). Kun soitti oktaaveilla, sai todella hauraan ja tavallaan aika pelottavan äänen aikaiseksi eikä saundi sekä sen äänellinen rakenne muuttunut ollenkaan vaikka sitä jälkikäteen hieman pakattiinkin vahvemmaksi, päinvastoin. Ne uruthan tuossa mallissa on jotain, no, erikoista sekä hyvä ja tiheä vibrato. Sellasta OMD:n Enola Gay fibaa noista saa aikaiseksi kohtuullisen hyvin.
 
Edit: jos joku haluaa nyt halpaa casiotonea, kandee zekata tuo paikka missä näitä yleensä huuudetaan. Sielä on yksi malli joka menee tod. näköisesti aika halvalla + siinä on analoginen rumpukone sisällä.
 
maza
26.10.2012 17:14:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Taloon tuli taannoin Elkalta myös hieman erilainen "urku".
Elka X 19 T

 
Onpa todella siisti soundi! Täytyy hommata tuollainen, kun tulee vastaan!
Mikael
27.10.2012 12:07:23 (muokattu 27.10.2012 12:08:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: No, mä luulen että 99% jengistä ei myöskään kiinnitä huomiota siihen, että onko jollain levyllä NI B4, Nord tai joku muu klooni oikean urun sijasta - eli siinä mielessä asialla tuskin on väliä. :)
 
Noo, mä nyt lähinnä meinasin että tokihan oikea Hammond/Lepa on ihan mahtavaa, mutta kyllä muitakin käyttökelpoisia ja mainioita asioita on olemassa. Tässä on monasti vähän samaa henkeä kuin vaikka U47/U67 vs. jotkut vähän sinne päin...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Mikael
27.10.2012 12:13:38 (muokattu 27.10.2012 12:56:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CT-101 on mun mielestä ihan mahtava orgaaninen äänilähde kaikenlaiseen kokeelliseen tunnelmointiin. Ei niinkään itsenäinen hieno soititin. Soundeja on toki rajallisesti ja säätömahikset lähellä nollaa, mutta soundit tuntuvat kestävän hyvin kaikenlaista efektointia. Analogidelay, putkisärö, phaser, chorus... näillä rupeaa rakentumaan hienoa maisemaa. Varsinkin noi huilut ja viulut sekä urkusoundit toimii hyvinä äänen rakennuspalikoina. Ja onhan siinä jotenkin sympaattinen ja hyvä tunnelma :D
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
BaariMikko
29.10.2012 00:56:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Noo, mä nyt lähinnä meinasin että tokihan oikea Hammond/Lepa on ihan mahtavaa, mutta kyllä muitakin käyttökelpoisia ja mainioita asioita on olemassa. Tässä on monasti vähän samaa henkeä kuin vaikka U47/U67 vs. jotkut vähän sinne päin...
 
Näin mäkin tän koen. Kun hyväksyy sen heti alusta, että ihan samanlaiseen menoon ei kuitenkaan päästä, on Elkatonen kanssa soittaminen yllättävän hauskaa ja toimivaa.
 
Tänään soitin pitkät pätkät kytkemällä Moog Opus3:n ko. Elkatoneen. Toimii parhaimmillaan ihan hiton hyvin! Urkuosio pelkältään vaatisi putkietusta ja säröä (en käyttänyt), mutta kaikenlaisiin usvasoundeihin toimii hemmetin hienosti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «