Aihe: Akustisista kitaroista
1
Imper
23.04.2004 20:24:01 (muokattu 23.04.2004 20:57:23)

Olen ostamassa nyt hyvää akustista kitaraa ja kun eilen kävin testailemassa, niin myyjä totesi että esim. Martineissa on kannet halkeillu liian kuivan ilman takia. Onko tämä kuinka yleistä?

Martin soundasi mieleisimmältä, mutta tuo ohut kansi ja lakattomuus hämää vähän, että halkeeko noi kannet todella niin helposti? Voiko kansi haljeta esim. talvella kuivuuteen vaikka käyttää kitaralaukussa ilmankostutinta?

Ja saa suositella soololovellista ja mikitettyä hyvää akustista noin hintaan 1000-1300€.

http://www.martinguitar.com/guitars … z&g=l&m=DC-16RGTE%20Premium

Tollasta olisin tällä hetkellä ostamassa mutta arveluttaa se kannen halkeamisjuttu.
Everyone is a per-son
Santtu_123
23.04.2004 21:20:30 (muokattu 23.04.2004 21:22:36)

Moi,
mulla on Yamahan elektroakustinen nailonkielinen ja siinä kansi meni "lommolle" ja kaula vääntyi hieman (kielet alkoivat rutista) viime talven (2002-2003 talvi) kammo pakkasilla. Liikkeessä sanoivat tämän olen "normaalia" kun huoneilma kuivuu pakkassäillä.Liike korjasi ja suoristi pelit ja vehkeet mukisematta takuuna. Mottona voisi ajatella että mitä kalliimpi akustinen, sitä herkempi se on sään ja kosteuden vaihteluille, tätä kautta mahdollisesti myös halkeamaan. Onneksi on myynnissä kostuttajia, samaan tapaan kuin sikareille on humidoreja, jolla voi kitaran kosteutta säädellä. Tätä ei muuten ikinä tapahtunut 100 euron landolassani, joten ehkä voi vetää johtopäätöksiä siitä, miten lämpimissä maissa tehdyt kitarat sopeutuvat Suomen paukkupakkasiin. Kannattaa tarkailla talvella meneekö kansi lommolle ja jos menee niin ei muuta kuin vaikka kuuma suihku päälle ja höyryhengitystä antamaan ensiapuna :)
Jabe
23.04.2004 21:41:02 (muokattu 23.04.2004 21:43:36)

Mikä tahansa akkari voi kärsiä kosteusvaihteluista. Kannattaa pitää huoneilma läpi vuoden sopivan kosteana. Minulla pöhisee treenikämpällä ilmankostutin talvisin juuri tästä syystä. (Ja on se parempi laulajan ja ihmisenkin olla, kun ei oo kauhian kuiva ilma.)

Osta se Martin, jos se on hyvä soittaa, jos se kuullostaa hyvältä, ja jos sulla on siihen varaa.

edit: miks' tää on yleistä -palstalla?
edit 2: ai nii, on se laulajakin ihminen.
edit 3: oonks mä kännissä? (vai oliko tää oikeesti äsken yleistä -palstalla?)
Imper
24.04.2004 00:10:57

Mikä tahansa akkari voi kärsiä kosteusvaihteluista. Kannattaa pitää huoneilma läpi vuoden sopivan kosteana. Minulla pöhisee treenikämpällä ilmankostutin talvisin juuri tästä syystä. (Ja on se parempi laulajan ja ihmisenkin olla, kun ei oo kauhian kuiva ilma.)

Osta se Martin, jos se on hyvä soittaa, jos se kuullostaa hyvältä, ja jos sulla on siihen varaa.

edit: miks' tää on yleistä -palstalla?
edit 2: ai nii, on se laulajakin ihminen.
edit 3: oonks mä kännissä? (vai oliko tää oikeesti äsken yleistä -palstalla?)

Jep, kyllä noi Martinit on ehdottomasti minun mieleeni, mutta hämää vaan se niiden kestävyys. Ei viitsi ostaa 1300€ akustista josta pamahtaa huonolla tuurilla kansi paskaksi kosteudenvaihteluiden takia. Mutta kai se sitten on niin akustisissa. Kenelläkään täällä ollut ongelmia Martineissa?
Everyone is a per-son
Rocktron
24.04.2004 00:20:11 (muokattu 24.04.2004 00:27:36)
Morientes!

Saksassa on about suurinpiirtein sama ilmasto kuin täällä, niin kitarat kestää myös meillä suomessa. Mun klassinen makso jotain 5k markkaa kun joskus ostin (myin jo pois) niin se kesti kyllä hyvin suomen ilmaston. Merkkiäi en muista mut jotain "Carl" =) tuskin mitään apua ku täs kännis kirjottelen, mut enivei.

Joku (varsinkin) klassista soittava osaa sanoa varmaan paremmin. Mut se missä maassa se kitara on valmistettu, niin vaikuttaa suht. paljon siihen miten se kestää meillä suomessa, että halkeileeko jne.. (OFFTOPIC) jatkanpa kännäystä ja lähden näytteleen uutta hienoa m.netin paitaa kansalle =)

EDIT; Lisäilin jotain
-Näääiin!-
Puavali
24.04.2004 00:34:04
Saksassa on about suurinpiirtein sama ilmasto kuin täällä, niin kitarat kestää myös meillä suomessa.

Kyllä Suomessa, ja varsinkin pohjoisemmassa ja sisämaassa, ilma talvella on pikkuisen kuivempaa kuin Saksassa, johtuen pakkasista. Tietysti, jos ei tuulettele ja koko ajan ajan on populaa talossa ja pyykkiä kuivataan sisätiloissa jatkuvasti, niin ilma voi pysyä kosteahkona.
Mikael
24.04.2004 00:47:44 (muokattu 24.04.2004 00:48:12)

Mulla on ollut nyt 000-15 puolisen vuotta ja kansi on vielä ehjä : ) Yhtyeemme kitaristilla on ollut DM pari vuotta ja ehjänä on pysynyt. En ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa ilmastomme olisi halkaissut Matinin kannen -tai siis olen kuullut että se periaatteessa olisi mahdollista, mutta kenellään jota tunnen ei Martin ole pärähtänyt... Objektiivista arviota ei täältä irtoa koska olen edelleen erittäin ihastunut omaan Martin-kaunokaiseeni.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
venalait
24.04.2004 14:27:11
Mitä mieltä olette ovangol nimisestä puulajista Yamaha CG151S:n sivuissa ja takana? Halkeaako herkemmin kuin esimerkiksi rosewood tai nato?
kede
25.04.2004 21:45:00
Leper
25.04.2004 23:37:25
Jos sulla noin suuri on budjetti,niin suosittelen Taylorin 400-sarjaa
J-PPP
26.04.2004 00:01:36
Martin soundasi mieleisimmältä, mutta tuo ohut kansi ja lakattomuus hämää vähän, että halkeeko noi kannet todella niin helposti?

En jättäisi muuten miellyttävää kitaraa ostamatta jonkun myyjän puheiden takia. Hyvin pidettynä Martin ja muutkin akkarit kestää pidempään kuin soittajansa. Eli pidetään laukussa kun ei soiteta, huoneilma sopivan kosteana ja laukussa myös kostutin. En ole noudattanut edellä mainittuja hyviä ohjeita juurikaan ja hyvin on kitara (OOO-1R) kestänyt.
FOR SALE/TRADE: HAMER USA SUNBURST, ks. tori! WANTED: Musta telecaster tai pelkkä body, tarjoa!
Imper
26.04.2004 00:59:24

Jos sulla noin suuri on budjetti,niin suosittelen Taylorin 400-sarjaa

Mitähän noi Taylorit mahtaa Suomessa maksaa? DLX-musicissa niitä ainakin näyttäisi olevan, muttei ole mitään hintatietoja. Mistäs muualta noita Suomesta saa? Eivät ainakaan noiden Taylorin sivulla olevien jenkkisuositushintojen perusteella mahdu budjettiini.
Everyone is a per-son
Imper
26.04.2004 01:00:58

Ja juu, kai se nyt niin on, että kyllä se on parhaalta tuntuva akustinen ostettava ja hommattava sitten ilmankostutinta. Noita kitaralaukkuun laitettavia laitteita löytyypi varmaan ihan soitinkaupoista? Paljonko muuten huoneen "turvallinen" ilmankosteus tulisi olla?
Everyone is a per-son
Gypsy
26.04.2004 02:02:51 (muokattu 26.04.2004 04:07:50)
Optimi ilman suhteellinen kosteus on 50%. Niissä lukemissa ne tehtaallakin tehään. Martinilla taitaa olla 45-55% ilman suhteellinen kosteus. Taylor suosittaa 50%:ssa säilyttämistä ja Landolan tehtaalla on muistaakseni säädetty kosteus 50%:iin.

Kevät on muuten kaikista kuivinta aikaa. Talvella tosin sisäilma on kuivaa koska taloja lämmitetään paljon.

En ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa ilmastomme olisi halkaissut Matinin kannen -tai siis olen kuullut että se periaatteessa olisi mahdollista, mutta kenellään jota tunnen ei Martin ole pärähtänyt...

Ei se ole vaan "periaatteessa mahdollista" vaan se on ihan selvä, että jos suomessa ilmankosteus on paristakymmenestä prosentista sataan riippuen vuodenajasta, niin ei akustiset sitä kestä, varsinkaan kalliit akustiset missä on hyvät puut, ne on paljon herkempiä kun halvat ritsat. Jos mennään alle 40% niin nauhojen päät saattaa ruveta jo tuntuun käsissä ja kielten korkeus laskee. Mieti mitä sillon käy jos ilmankosteus onkin 20%.

LISÄYS: niin ja noita halkeemisesimerkkejähän on maailma pullollaan.

Ainiin joo, tohon vielä... Niitä kostuttimia saa musaliikkeistä. kitaroihinhan ne on tarkotettu. Ja uuteen kitaraan vaikuttaa eniten noi kosteuden- ja lämpötilanvaihtelut.

LISÄYS: Oli tultava vielä lisään. Eli nyt kun on kesä tulossa niin kannattaa miettiä liian kosteetakin ilmaa. Kesäsin on monesti ollu paljon yli 80% suhteellinen ilmankosteus kun oon katellu ja hirveesti yli 60% ei sais mennä. Sen kyllä huomaa aika helposti jos on liian kosteeta, kielet nousee helvetin korkeelle ja kansi pullistuu.
Jabe
26.04.2004 09:32:25

Minulla on treenikämpällä kosteusmittari seinällä, ja koitan pitää ilmankosteuden välillä 40 - 60. Talvella, kun huoneilma on kuivaa, pistän ihan tavallisen ilmankostuttimen päälle.
tubaduuri
26.04.2004 15:13:55
Entäs jos ilmankosteus nouseekin kesällä vaikkapa 80 prosenttiin, niin kuin Gypsy tuossa kertoili olevan mahdollista?Onko olemassa ilmankuivattajia tai muuta ratkaisua liian kosteaan ilmaan?Entä tietääkö joku, että "tottuuko" (kokopuinen)kitara uuteen ympäristöön ajan kuluessa, jos vaikkapa muuttaa taloon, joka on kosteampi/kuivempi kuin edellinen talo?
Jabe
26.04.2004 15:17:40 (muokattu 26.04.2004 15:22:20)

Entäs jos ilmankosteus nouseekin kesällä vaikkapa 80 prosenttiin, niin kuin Gypsy tuossa kertoili olevan mahdollista?Onko olemassa ilmankuivattajia tai muuta ratkaisua liian kosteaan ilmaan?

On olemassa ilmankuivaimia. Niistä on keskusteltu aiemminkin m.netin keskustelupalstoilla. (Olisko studiostyöskentelypalstalla vai tällä palstalla?) Rautakaupoista yms. kaupoista kannattaa kysellä.

Vaikka liian kuiva ilma on kyllä paljon yleisempi ongelma Suomessa, ainakin normaaleissa kodeissa ja treenikämpissä. Mutta jos alkaa kosetus 80% huitelemaan, niin ehkä sille tarvii tehdä jotain ...

edit: tässä aiempi keskutelu ilmankuivaajista: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=32581
samueld
26.04.2004 16:32:36

Kyllä Suomessa, ja varsinkin pohjoisemmassa ja sisämaassa, ilma talvella on pikkuisen kuivempaa kuin Saksassa, johtuen pakkasista. Tietysti, jos ei tuulettele ja koko ajan ajan on populaa talossa ja pyykkiä kuivataan sisätiloissa jatkuvasti, niin ilma voi pysyä kosteahkona.

Suomihan on sademäärällisestikin kuulemma euroopan kuivin maa.

LAndolat kestää sen vuoksi, että puuta on ennen työstöä kuivattu suomessa.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Imper
03.05.2004 22:35:14 (muokattu 03.05.2004 22:35:47)

Joo, no nyt olen lähdössä loppuviikosta helsinkiin ostamaan tuota akustista, mutta ilmoittivat että tuleekin tuollainen pienempi koppaisempi Martin:

http://www.martinguitar.com/guitars … php?p=m&m=000C-16RGTE%20Premium

Onkos kellään noita pienikoppaisia kitaroita? Millasia kokemuksia? Bassot ovat vissiin ainakin heikommat, mutta kirkkautta taitaa tulla lisää? Saman hintainen tuo on kuin DC-16RGTE:kin, josta aluksi haaveilin.
Everyone is a per-son
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)