Aihe: Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?
1 2 3 4 536 37 38 39 4095 96 97 98 99
LaMotta
25.10.2012 20:24:42 (muokattu 25.10.2012 20:26:50)

Gabe: Tulipa tästä hintaverteilusta mieleen että olisi hauska tietää kuinka paljon jonkun harley benttonin 68e maksavan kitaran hinnasta on käytetty kitaran materiaaliin ja mistä ne niin halvalla nuo saa? Kun ensin siitä kuitenkin vähennetään työntekijöiden palkat (jos ne sellaista saa) pomojen palkat, kuljetus kustannukset, verot jne.

Harley Bentonin tapauksessa palkkakustannukset kitaraa kohti on ehkä noin 6 yania?
Vuonna 1984 - NYT
blues guitar
25.10.2012 20:28:14

aristoteles666: kokoloimuvaahtera kaulat eli niin ettei niitä saanut millään kuntoon.

No joo...olen minäkin kuullut että Fenderin kauloissa on joskus ollut ongelmia. Onneksi tuossa mulla olevassa yksilössä on kuitenkin hyvä kaula. : )
Edellinen omistaja oli käyttänyt sen Lottosella huollossa ja Juha oli sanonut että hyvä kaula tässä.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Gabe
25.10.2012 20:32:46
LaMotta: Harley Bentonin tapauksessa palkkakustannukset kitaraa kohti on ehkä noin 6 yania?

Varmasti :) Mutta minusta se on jo huomion arvoinen saavutus että kitaran saa ylipäätään kasaan tuolla summalla... Siis vaikka tuo vajaa 70e olisi käytettävissä pelkästään sen kitaran väsäämiseen.
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
blues guitar
25.10.2012 20:41:25

Gabe: Varmasti :) Mutta minusta se on jo huomion arvoinen saavutus että kitaran saa ylipäätään kasaan tuolla summalla... Siis vaikka tuo vajaa 70e olisi käytettävissä pelkästään sen kitaran väsäämiseen.

Mä en ymmärrä miksi kitara pitää saada noin halvalla? Samalla hinnalla kuin puoli tankillista polttoainetta autoon. Kitaroita en kuitenkaan osta kerran viikossa.
Tietenkin nuorelle kaverille ensimmäiseksi kitaraksi, tosin siinäkin on se vaara että jos kitara on liian huono, niin soittoinnostus lopahtaa alkuunsa.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Gabe
25.10.2012 21:05:52
blues guitar: Mä en ymmärrä miksi kitara pitää saada noin halvalla? Samalla hinnalla kuin puoli tankillista polttoainetta autoon. Kitaroita en kuitenkaan osta kerran viikossa.
Tietenkin nuorelle kaverille ensimmäiseksi kitaraksi, tosin siinäkin on se vaara että jos kitara on liian huono, niin soittoinnostus lopahtaa alkuunsa.

En minäkään :) Se ei ollutkaan pointti, vaan se että pohdin että minkäköhän verran tuollaisessa kitarassa on ihan oikeasti käytetty niihin osiin. Kun viiden sadan kitarassakaan se osiin käytetty summa tuskin paria sataa korkeammalle yltää.
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
blues guitar
25.10.2012 21:17:08

Gabe: En minäkään :) Se ei ollutkaan pointti, vaan se että pohdin että minkäköhän verran tuollaisessa kitarassa on ihan oikeasti käytetty niihin osiin. Kun viiden sadan kitarassakaan se osiin käytetty summa tuskin paria sataa korkeammalle yltää.

No en kyllä osaa tuohon mitään euromääriä heittää. Eiköhän tuo kuitenkin ole tyypillistä massatuotantoa jossa yhtä yksilöä kohden jäävän voiton ei tarvitse olla kovin suuri, vaan tulos tehdään suurilla tuotantomäärillä.
Laulava Kylätohtori
25.10.2012 21:28:35
Gabe: Varmasti :) Mutta minusta se on jo huomion arvoinen saavutus että kitaran saa ylipäätään kasaan tuolla summalla... Siis vaikka tuo vajaa 70e olisi käytettävissä pelkästään sen kitaran väsäämiseen.

Kolikon ikävä puoli taitaa olla työläisten työolosuhteet ja palkalla saavutettu elintaso, voimme varmasti puhua jo riistosta ja hyväksikäytöstä.

Sama homma tietysti kaiken halparomun kanssa, harva tulee miettineeksi millaisissa olosuhteissa romut on kasattu. Enkä tahdo jeesustella, kunhan totesin...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
trih
25.10.2012 21:44:02
Laulava Kylätohtori: Kolikon ikävä puoli taitaa olla työläisten työolosuhteet ja palkalla saavutettu elintaso, voimme varmasti puhua jo riistosta ja hyväksikäytöstä.

Sama homma tietysti kaiken halparomun kanssa, harva tulee miettineeksi millaisissa olosuhteissa romut on kasattu. Enkä tahdo jeesustella, kunhan totesin...

Työläisten työolosuhteita Kiinassa pääsee näkemään soitinvalmistajista ainakin Gibson Kiinan ja Behringerin tehtailta Youtubesta jne. Olisko Bugerakin löytynyt. Ihan siistit työympäristöt oli esittelyissä.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Gabe
25.10.2012 22:24:30 (muokattu 25.10.2012 22:26:44)
Laulava Kylätohtori: Kolikon ikävä puoli taitaa olla työläisten työolosuhteet ja palkalla saavutettu elintaso, voimme varmasti puhua jo riistosta ja hyväksikäytöstä.

Sitä minäkin pohdin. Koska tuskinpa halpismerkitkään noita kitaroita huvikseen väsäilee. Ja kun miettii järjellä niin onhan tuo aika järjetöntä tuottaa soittimia tuohon hintaan. Just pähkäilen mikkejä uuteen kitaraan ja joku hyvä duncanin humbuckeri maksaa parikymppiä enemmän kun tuommoinen benttoni postikuluineen saksasta. Minusta myös ns. eettiset seikat kannattaa ottaa huomioon myös kitaraa ostaessa, itse siitä ainakin maksan mielelläni vaikka vähän ekstraa.

trih: Työläisten työolosuhteita Kiinassa pääsee näkemään soitinvalmistajista ainakin Gibson Kiinan tehtailta Youtubesta

Onko minulta mennyt jotain ohi vai tarkoitatko Gibson Kiinalla Epiphonea?
trih
25.10.2012 22:49:00 (muokattu 25.10.2012 22:54:09)
Gabe: Onko minulta mennyt jotain ohi vai tarkoitatko Gibson Kiinalla Epiphonea?

No se tehdas (tehtaat?) on Gibsonin nimellä siellä Kiinassa. Siellä valmistetaan Gibsonin brandeista Epiphonea, Krameria ja Tobiasta (Toby/Epiphone) ja mitä muuta kiinalaista sitten tekevät lisäksi (Baldwinin pianot, lippikset, jukeboxit?).
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Gabe
25.10.2012 23:19:05 (muokattu 26.10.2012 00:08:40)
trih: No se tehdas (tehtaat?) on Gibsonin nimellä siellä Kiinassa. Siellä valmistetaan Gibsonin brandeista Epiphonea, Krameria ja Tobiasta (Toby/Epiphone) ja mitä muuta kiinalaista sitten tekevät lisäksi (Baldwinin pianot, lippikset, jukeboxit?).

Ok. Tässäkin lienee paljon eroja eri valmistsjien kesken millaiset olot siellä on työntekijöillä. Maksaahan epitkin aika paljon enemmän kuin benttonit.
MadMatt
25.10.2012 23:29:58

aristoteles666: vuodesta 96-2001 (siis tuli sen jälkeenkin, mutten ollut enää töissä) joka ainoa custom shop kitara tuli kauttamme, ja tarkistettiin ja hiottiin nauhan päät kun ne oli olluit pari viikkoa. ja takaisin lähti paljon eri vikojen takia.

hieno esimerkki oli sata tilatttua fazercasteria joista ensimmäinen oli tehty oikein, kymmenen seuraavaa oli väärää vihreää, ja loppuja yhdeksääkymmentä ne ei pystynyt toimittamaan, siis custom shop.

kokoloimuvaahtera kaulat eli niin ettei niitä saanut millään kuntoon.
ruusupuu esti pahimmat viat, mutta monet vaahterakaulat oli ihan naurettavia kumikauloja.
sellaiset olisi pitänyt hävittää jo ennen lähettämistä.

Eihän tuo mikään kuluttajan ongelma ole. Tuotteen yleinen laatukäsite muodostuu nimenomaan niistä tuotteista jotka päätyvät lopulliseen myyntiin ja kuluttajalle, ei mistään välille jääneistä tai esim. maahantuojan valmistajille palauttamista epäkuranteista tuotteista. Erinomaisen hienoa että valvonta pelaa loppupäässäkin etenkin kun tuotteina ovat enemmän tai vähemmän eläväiset kitarat.
aristoteles666
26.10.2012 00:01:32

MadMatt: Eihän tuo mikään kuluttajan ongelma ole. Tuotteen yleinen laatukäsite muodostuu nimenomaan niistä tuotteista jotka päätyvät lopulliseen myyntiin ja kuluttajalle, ei mistään välille jääneistä tai esim. maahantuojan valmistajille palauttamista epäkuranteista tuotteista. Erinomaisen hienoa että valvonta pelaa loppupäässäkin etenkin kun tuotteina ovat enemmän tai vähemmän eläväiset kitarat.

ööö, selitä tuo asiakkaalle joka on varta vasten tilannut custom shop kitaraan kapeamman kaulan kuin normistrato mitattuna satulasta, eli leveys on kapeampi, paitsi saapuneessa custom shop kitarassa ei olekaan enää.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Gabe
26.10.2012 00:16:07
aristoteles666: ööö, selitä tuo asiakkaalle joka on varta vasten tilannut custom shop kitaraan kapeamman kaulan kuin normistrato mitattuna satulasta, eli leveys on kapeampi, paitsi saapuneessa custom shop kitarassa ei olekaan enää.

Jotenkin vaikea uskoa että Fender Custom Shop olis niin surkeaa kamaa kuin tässä annat ymmärtää. Muutaman olen nähnyt ja olivat erittäin upeita yksilöitä. Eikä paljon muutenkaan ole kyllä pahaa sanottavaa minun korviini näistä kuulunut. Ja toisekseen kun Fenderin edullisemmatkin mallit ovat todella laadukasta tavaraa niin olisi merkillistä jos ne huonot yksilöt sitten löytyisivätkin Custom Shop puolelta.
Räkkipeli
26.10.2012 09:44:39
aristoteles666: ööö, selitä tuo asiakkaalle joka on varta vasten tilannut custom shop kitaraan kapeamman kaulan kuin normistrato mitattuna satulasta, eli leveys on kapeampi, paitsi saapuneessa custom shop kitarassa ei olekaan enää.

Tämä on sitä kyynisyyttä, ladies and gentlemen.
Rämppy
26.10.2012 10:36:55
aristoteles666: kokoloimuvaahtera kaulat eli niin ettei niitä saanut millään kuntoon.

Olen omistanut Fender CS closet classicin loimuvaahterakaulalla, joka veti propellille. Olen kuullut parilta soitinkorjaajalta, että loimuvaahterakauloissa on tällaista ongelmaa useammin kuin tavallisissa vaahterakauloissa. Silloin puhuttiin myös ihan hintavien kitaroiden kaulaongelmista ja sen perusteella tuo mun kitara ei ollut mitenkään uniikki tapaus.
En sitten malttanut olla sanomatta.
aristoteles666
26.10.2012 11:03:42

Rämppy: Olen omistanut Fender CS closet classicin loimuvaahterakaulalla, joka veti propellille. Olen kuullut parilta soitinkorjaajalta, että loimuvaahterakauloissa on tällaista ongelmaa useammin kuin tavallisissa vaahterakauloissa. Silloin puhuttiin myös ihan hintavien kitaroiden kaulaongelmista ja sen perusteella tuo mun kitara ei ollut mitenkään uniikki tapaus.

juuri näin.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
blues guitar
26.10.2012 14:34:51

Rämppy: Olen omistanut Fender CS closet classicin loimuvaahterakaulalla, joka veti propellille. Olen kuullut parilta soitinkorjaajalta, että loimuvaahterakauloissa on tällaista ongelmaa useammin kuin tavallisissa vaahterakauloissa. Silloin puhuttiin myös ihan hintavien kitaroiden kaulaongelmista ja sen perusteella tuo mun kitara ei ollut mitenkään uniikki tapaus.

Siis tätä ongelmaa on ollut myös muillakin valmistajilla, vai ainoastaan Fenderillä?
Rämppy
26.10.2012 15:30:24
blues guitar: Siis tätä ongelmaa on ollut myös muillakin valmistajilla, vai ainoastaan Fenderillä?

Näin olen antanut itseni ymmärtää, että useamman merkkisissä kitaroissa on tullut vastaan viallisia yksilöitä. Mm. Gibsonin laatuongelmista on täällä mnetissä keskusteltu kovallakin tunnetasolla :D Tietysti Fender pukkaa kitaroita markkinoille niin paljon, että susiyksilöitä on väkisinkin enemmän kuin huomattavasti pienempien pajojen tuotoksissa, vaikka susien prosenttiosuus olisikin pieni. Ja tilanne vaihtelee varmasti tuotantoerittäin. Joskus voi ilmetä tuotantoprosessissa laatuongelmaa ja se korjataan sittemmin. Näinhän se taitaa mennä kaikessa tuotannossa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)