Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5187 188 189 190 191244 245 246 247 248
Mysteria
15.10.2012 13:46:38

kivi: Tuo on yks tapa "tappaa" etukalvon sointia. Mutta musta tuntuu nyt kyllä siltä, että teillä ei ehkä rumpalin kanssa oo ihan sama mielikuva siitä, miltä rumpujen pitäis kuulostaa. Voi olla että sinä olet oikeassa, mutta oletko kokeillut sellaista että pyrkisit hakemaan mahdollisimman uskollisesti juuri sitä sointia mikä rumpalin rummuista hänen omilla säädöillään lähtee?

En siis rumpujen säätöihin ole koskaan koskenut tai puuttunut. Tuo basarihomma oli vain omaa tietämättömyyttäni. Kyseessä olikin ilmeisesti tarkoituksellinen kikka eikä huolimattomuutta. Itse laitan nauhoituksissa mikit paikoilleen miten itse haluan ja hyväksytän soundin sitten rumpalilla.

Noista rumpusoundeista kun ollaan rumpalin kans juteltu niin oon huomannu että eri mieltä asioista välillä ollaan. Oon siinä yrittänyt päästä aikalailla kompromissiin että kaikille kelpaa. Lähinnä siis kun itse teen vaan bändille biiseistä tuollaiset "esituotantodemot" eli rummut nauhoitetaan vaan stereoraidalle suoraan pöydästä. Äänitetään sitten "viralliset" versiot paremmissa olosuhteissa.
http://maihinnousu.net/a/2585
kivi
15.10.2012 13:53:19
Mysteria: En siis rumpujen säätöihin ole koskaan koskenut tai puuttunut. Tuo basarihomma oli vain omaa tietämättömyyttäni. Kyseessä olikin ilmeisesti tarkoituksellinen kikka eikä huolimattomuutta. Itse laitan nauhoituksissa mikit paikoilleen miten itse haluan ja hyväksytän soundin sitten rumpalilla.

Noista rumpusoundeista kun ollaan rumpalin kans juteltu niin oon huomannu että eri mieltä asioista välillä ollaan. Oon siinä yrittänyt päästä aikalailla kompromissiin että kaikille kelpaa. Lähinnä siis kun itse teen vaan bändille biiseistä tuollaiset "esituotantodemot" eli rummut nauhoitetaan vaan stereoraidalle suoraan pöydästä. Äänitetään sitten "viralliset" versiot paremmissa olosuhteissa.

Niin, siis, juuri tuota hain että ei pyrittäisi kompromissiin vaan kokeilisit ihan niillä soundeilla millä rumpali vetää, vaikka kuulostaakin erilaiselta kuin esikuvat. Ja laittaisit mikit niiden soundien mukaisesti mitä pöntöistä luonnostaan kuuluu.

Kävin kuuntelemassa tuon netissä olevan EP:nne avausbiisin alkua, niin että luulen että ymmärrän mitä ollaan hakemassa. Tai sitten en.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mysteria
15.10.2012 14:04:32

kivi: Niin, siis, juuri tuota hain että ei pyrittäisi kompromissiin vaan kokeilisit ihan niillä soundeilla millä rumpali vetää, vaikka kuulostaakin erilaiselta kuin esikuvat. Ja laittaisit mikit niiden soundien mukaisesti mitä pöntöistä luonnostaan kuuluu.

Kävin kuuntelemassa tuon netissä olevan EP:nne avausbiisin alkua, niin että luulen että ymmärrän mitä ollaan hakemassa. Tai sitten en.

En tiedä meneekö mulla tässä jokin ohi, ehkä tuota sanaa kompromissi ei olisi pitänyt käyttää :D Se mikä menee mulla ohi, on että miten voin hirveästi olla muuttamassa soundia kun käytän kahta overhead-mikkiä, virveli- ja basarimikkiä jotka menee suoraan pöydästä koneelle stereona. Toki niillä mikkien paikoilla on väliä. Meneepä vääntämiseksi.
http://maihinnousu.net/a/2585
rintapek
15.10.2012 14:41:00

Antti1: Jos ainoa löytyvä asia on ne akustiset rummut, eikä oo varaa uusiin kamoihin? Tai jos rumpali ei osaa soittaa hyvin sähköpöntöillä ja ei ole halukas esim. mesh-kalvoihin ja triggaamiseen? Kaikilla ei ole ihan loputtomasti rahaa vaativia vaihtoehtoja käytössään, se on varmasti suurin syy. Toisaalta sit taas joku vaan voi yksinkertaisesti haluta soittaa niillä akustisilla ilman sampleja, jotta äänitetty matsku on "aitoa asiaa". Ei se ole tuokaan lainkaan turhanpäiväinen argumentti mun mielestä, jos niin haluaa toimia.

Missasit pointin, ystäväni.

Eiköhän se nykyään ole ihan arkipäivää, et iskuja saa hiirellä siirrettyä kohdilleen ja saundin saa vaihdettua sampleksi.
Mesh- kalvoja tarttee vain, jos runmut pitää vaimentaa äänettömiksi. Peltejä lukuunottamatta ihan normirunmutkin voi trigata. Trigut on pietsoja, jotka maksaa noin 10c/kpl.

Jos se haluttu saundi löytyy suoraan softasta, ni ei siin kande ihmetellä mil mikkivalinnoilla ja asemoinneilla pääsee suurinpiirtein lähelle.

Ei semmoista lelua (onneksi) ole vielä keksitty, mil Laila Kinnunen kuulostaisi Elvikseltä.
One kind of music only - the good kind
Antti1
15.10.2012 15:48:32 (muokattu 15.10.2012 15:50:35)
rintapek: Missasit pointin, ystäväni.

Hmm, en tiedä mitä missasin, muttei se kyllä tästä yhtään enempää esille tullut. Yritetään kuitenkin.

Eiköhän se nykyään ole ihan arkipäivää, et iskuja saa hiirellä siirrettyä kohdilleen ja saundin saa vaihdettua sampleksi.

Yleensä tuohon vaaditaan jotain softaa, joka maksaa x-määrän. Teoriassa tosin toteutettavissa ilmaiseksikin, jos jaksaa kaivaa netistä ja ei tarvitse ihan kirkkainta kärkeä softakehityksessä. Jälkimmäinen joko kuuluu lopputuloksessa, tai ainakin kysyy käyttäjältä hermoja omien kokemuksieni mukaan.

Mesh- kalvoja tarttee vain, jos runmut pitää vaimentaa äänettömiksi.

En tiedä oletko paljonkin äänitellyt metallirumpuja, mutta tuollaisessa triggaustapauksessa nimenomaan vaimentaminen on ainoastaan eduksi. Läpi vuotava rummun oma ääni ainoastaan haittaa asioita, jos hakusessa on äärimmäisen erotteleva soundi ja lähtökohtaisesti pyritään käyttämään jotain samplea rummun tilalla. Peltien mikittäminen sit on ihan toinen asia, siinä varmaan porukka haluaakin enemmän kokonaisuutta ja tilaakin kuuluviin.

Jos se haluttu saundi löytyy suoraan softasta, ni ei siin kande ihmetellä mil mikkivalinnoilla ja asemoinneilla pääsee suurinpiirtein lähelle.

Tässä kohtaa just mun mielestä astuu mukaan kuvioihin se, että jotkut vain haluavat soittaa asiat oikeilla pannuilla. On ihan sama kuinka vaikeaa se on, jos näin on päätetty tehdä. Eikä mun mielestä hyvin tehty mikittäminen ole mitään "suurinpiirtein lähelle", vaan niin nimenomaan tehdään edelleen metallimusassakin ne parhaimmat soundit. Kaikki rumpuplugarit yms. sensijaan käyvät tuohon em. määritelmään paljon paremmin, kun ne on aina vähän close but no cigar.

Tää nyt on muutenkin imo osastoa "meillä on huono akustiikka ja paskat mikit, joten mitäpä jos ei äänitetä sun viulusooloa, vaan tehdään se plugarilla midinä". Mä kannatan ehdottomasti niitä tekniikoita, joilla saadaan paras lopputulos, mutta vain jos se on soittajalle ok. Tekijän fiilis on aivan yhtä tärkeä juttu.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
rintapek
15.10.2012 16:10:43

Antti1: Mä kannatan ehdottomasti niitä tekniikoita, joilla saadaan paras lopputulos, mutta vain jos se on soittajalle ok. Tekijän fiilis on aivan yhtä tärkeä juttu.

Ollaan ihan samalla asialla ja rasialla, joten nou hätä.

Mut tää on aloittelijaketju, joten jos haluttu saundi löytyy samplesta X, niin helpoiten siihen pääsee käyttämällä samplea X.
Antti1
15.10.2012 16:30:18
rintapek: Ollaan ihan samalla asialla ja rasialla, joten nou hätä.

Mut tää on aloittelijaketju, joten jos haluttu saundi löytyy samplesta X, niin helpoiten siihen pääsee käyttämällä samplea X.

No joo, tottahan tuo on. Unohtuu välillä toi aloittelija-aspekti, kun ei kaikki kysymykset välttämättä oo mitenkään helposti ratkaistavissa. Toisaalta aloittelijahan tässä itsekin on jossain määrin, vaikka hiukan on hommia tehnyt.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Kipsu
16.10.2012 16:57:20
Joku varmaan osaisi auttaa täällä:

Meikäläinen ei tajua hölkäsen pöläystä eri mikrofonien välisistä eroista. Nyt kuitenkin olisi tarvetta löytää mikki, jolla saisi talteen, äänitettyä siis, soittimia (kitara, viulu, sello, putkikellosoitin, piano, jne) ja laulua. Budjetti on max. ~150 e, mitä halvempaa hinta-laatu-suhdetta, sen parempi, opiskelijalla kun ei ylimääräistä ole.
Osaisiko joku suositella jotain hyvää, edullista perusmikkiä aloittelijalle?
Entä minkälaisen liitäntäjohdon semmonen mikki tarvitsee, jotta sen pystyy saamaan koneeseen kiinni?
Aki
16.10.2012 17:31:26 (muokattu 16.10.2012 17:32:36)

Kipsu: Nyt kuitenkin olisi tarvetta löytää mikki, jolla saisi talteen, äänitettyä siis, soittimia (kitara, viulu, sello, putkikellosoitin, piano, jne) ja laulua.

Nämä perusasiat löytyy kyllä monesta paikasta nettiä eri kielillä selkeästi ja havainnoidusti kerrottuna, joten parasta ymmärrystä saisit lueskelemalla muutakin kuin muutaman ihmisen henkilökohtaisia mielipiteitä.

Mikrofoneja on kolmea eri tyyppiä:
1) Dynaaminen mikrofoni, 20-500€. Näitä ovat mm. livenä käytettävät laulumikit, vahvistinmikit, ja muut joilla mikitetään hyvin läheltä äänilähdettä. + Ei kierrä. - Soundi on helposti liian kuiva, värittynyt ja tukkoinen äänityksiin, ja dynaaminen ei poimi kaukaa hyvin.
2) Kondensaattorimikrofoni, 30-1000€. Näitä käytetään mm. lauluun studioäänityksissä, flyygeliin, kuoroon, ja rumpujen yllä kokonaisuutta poimimassa. Konkkamikki kuulee samat asiat kuin ihmiskorva. + Ääni on luonnollinen. - Keikkatilanteessa kiertää helposti, ja tarvitsee phantom-jännitteen mikrofonietuasteelta.
3) Nauhamikrofoni, 100-1000€. Spesiaali hyvin lämminsoundinen tyyppi, jota käytetään lähinnä erikoistarkoituksissa. + Omaleimainen soundi jota on muutoin vaikea saada. - Menee rikki jos sille antaa phantom-virtaa tai siihen puhaltaa voimakkaasti.

Jokatapauksessa tarvitset laitteen jolla mikrofonin voi kytkeä tietokoneeseen, eli "interface". Siinä on yleensä yhdistettynä mikrofonitulo ja digitaalimuunnin. Hintaluokka 50-1500€. Tietokoneen sisäisessä äänikortissa ei ole ammattimikrofoneille soveltuvaa mikrofoniliitäntää.

Konkkamikkejäkin on kahdenlaisia; isokalvoiset ja pienikalvoiset. Pienikalvoinen on yleensä realistisempi ja luonnollisempi, jonka takia niitä käytetään kuoron ja klassisten soittimien äänittämiseen. Suurikalvoinen sopii hyvin lauluäänityksiin, koska se hieman imartelee lauluääntä. Tässä sun täytyy tehdä pieni kompromissi; onko pääpaino laulun vai soittimien äänittämisessä.

Yksi paljon kehuttu edullinen isokalvoinen on StudioProjects B1, 110€. Toimii hyvin myös instrumenteille. Mulla on kaksi ylimääräistä, joista voisin luopua hintaan 80€/kpl. Mutta koska olet vasta aloittelija, et vielä kotvaan luultavasti huomaisi merkittävää eroa 30€:n Thomann-halpikseen verrattuna. Kun korvasi kehittyy, tulee erot esille.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
rintapek
16.10.2012 17:39:11

Kipsu: Joku varmaan osaisi auttaa täällä:

Meikäläinen ei tajua hölkäsen pöläystä eri mikrofonien välisistä eroista. Nyt kuitenkin olisi tarvetta löytää mikki, jolla saisi talteen, äänitettyä siis, soittimia (kitara, viulu, sello, putkikellosoitin, piano, jne) ja laulua. Budjetti on max. ~150 e, mitä halvempaa hinta-laatu-suhdetta, sen parempi, opiskelijalla kun ei ylimääräistä ole.
Osaisiko joku suositella jotain hyvää, edullista perusmikkiä aloittelijalle?
Entä minkälaisen liitäntäjohdon semmonen mikki tarvitsee, jotta sen pystyy saamaan koneeseen kiinni?

Jos ymmärsin oikein, niin aiot kytkeä mikin kiinni tietokoneesi sisäänrakennettuun äänikorttiin? Kyllä se onnistuu, ei siinä tarvita kuin mikki, piuha ja adapteri.

Mutta asia jota kenties kaipaat on koneestasi riippuen koko usb- tai firewireväyläinen ulkoinen äänikortti. Vaikka tommoinen:
http://www.thomann.de/fi/lexicon_alpha_studio.htm
Siinä on äänitysohjelma mukana, jos sinulla ei vielä sellaista ole.

Mikkejä sitten on maailma täynnä ja hinta alkaa kympistä, eikä ylärajaa ole.

Perusvalinta on Shuren sm57/58, joka kustantaa noin satasen. Tai vaikkapa AKG:n dm5, joka on pari kymppiä edullisempi. Mut noi eivät ole leluja, vaan ihan pro- tason työkaluja.

Halvin toimiva mikki jonka tiedän löytyy ClasOhlssonilta merkillä "Okei" ja maksaa noin kympin. Jäsen "pitk" noista aikanaan vinkkasi, kun hänen vissiin tartti äänittää jotain moottoreita ja siihen tarkoitukseen varsinaiset studiomikit oli turhan hintavia ja arkoja vekottimia. Otin vinkistä vaarin ja hankin noita puolisen tusinaa stressiklubille kuulutusmikeiksi ja satunnaisiin tarkoituksiin. Noihin on jo moni ylipääjohtaja puheensa puhunu, eikä kukaan o tullu vaatimaan parempaa mikkiä. Eikä mulle tai stressiklubille tule suuri suru puseroon, jos tommoinen menee rikki tai varastetaan. Mut eipä ne täs parissa vuodessa ole rikki menneet. Pakkauksen mukana tulevan piuhan kyl voi samantien heittää pois.
Muovinen
16.10.2012 19:12:10

Voisiko joku selostaa mulle hiukan yksityiskohtaisemmin tämän ns. virpan alamikin "reamppauksen". Muistelisin lukeneeni jostain, että virpan triggaamiseen käytetään jo äänitettyä virpparaitaa toistamalla sitä kaiuttimesta virvelin läheisyydessä, jolloin matto syttyy. Eniten mietityttää näin etukäteen, että tehdäänkö sille virpparaidalle ensin jotain prosessointia, vaikkapa geittausta? Tai oisko syytä equttaa peltivuotoa pois? Narulle on kyllä tarttunut erittäin nasakkaa virppasoundia, että varmasti saa rummun sillä uudestaankin elämään :)
-General Petrovsky
Aki
16.10.2012 23:28:57

rintapek: Jos ymmärsin oikein, niin aiot kytkeä mikin kiinni tietokoneesi sisäänrakennettuun äänikorttiin? Kyllä se onnistuu, ei siinä tarvita kuin mikki, piuha ja adapteri.

Mun mielestä kannattaisi mieluummin käyttää vaikkapa satasen maksaavaa tallenninta Zoom H1, kuin kytkeä dynaamista mikkiä adapterilla tietokoneen sisäisen äänikortin 3,5mm "mikrofoni"-liitäntään.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
kivi
17.10.2012 00:15:46
Muovinen: Voisiko joku selostaa mulle hiukan yksityiskohtaisemmin tämän ns. virpan alamikin "reamppauksen". Muistelisin lukeneeni jostain, että virpan triggaamiseen käytetään jo äänitettyä virpparaitaa toistamalla sitä kaiuttimesta virvelin läheisyydessä, jolloin matto syttyy. Eniten mietityttää näin etukäteen, että tehdäänkö sille virpparaidalle ensin jotain prosessointia, vaikkapa geittausta? Tai oisko syytä equttaa peltivuotoa pois? Narulle on kyllä tarttunut erittäin nasakkaa virppasoundia, että varmasti saa rummun sillä uudestaankin elämään :)

Tää on kyllä sellainen edistyneempien kikka kutonen, mutta kerrotaan pois. Onhan se kuitenkin luomupöhinää, eikä ainakaan muovia (no pun intended). ;-P

Virvelisoundia ajetaan selälleen kaadettuun kitaracomboon / kitarakaappiin, jonka päälle laitetaan snare mattopuoli ylöspäin. Matto mikitetään. Lopuksi soundia, joka on aikamoista surinaa, geitataan sen verran että saadaan "iskuista" halutun mittaiset.

Jos haluaa todella oudon soundin, voi ajaa geitattua raitaa comboon ja laittaa combon jousikaiun päälle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Muovinen
17.10.2012 09:18:34

kivi: Tää on kyllä sellainen edistyneempien kikka kutonen, mutta kerrotaan pois. Onhan se kuitenkin luomupöhinää, eikä ainakaan muovia (no pun intended). ;-P

Virvelisoundia ajetaan selälleen kaadettuun kitaracomboon / kitarakaappiin, jonka päälle laitetaan snare mattopuoli ylöspäin. Matto mikitetään. Lopuksi soundia, joka on aikamoista surinaa, geitataan sen verran että saadaan "iskuista" halutun mittaiset.

Jos haluaa todella oudon soundin, voi ajaa geitattua raitaa comboon ja laittaa combon jousikaiun päälle.

Kiitos tästä! Onko tuolla kitarakaapin käytöllä jokin erityinen syy, siis voisinko käyttää ihan studiomonaria yhtä menestyksekkäästi?
-General Petrovsky
varakeef
17.10.2012 09:34:05
Muovinen: Kiitos tästä! Onko tuolla kitarakaapin käytöllä jokin erityinen syy, siis voisinko käyttää ihan studiomonaria yhtä menestyksekkäästi?

Kitaraskobesta tulee tarvittaessa lujempaa ja virvelin kannalta olennaisempia taajuuksia (tai oikeastaan vähemmän niitä maton päräyttämisen kannalta epäolennaisia taajuuksia). Arvaan, tosin: tradionaalisesti menetelmä nyt vaan on tuo.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Muovinen
18.10.2012 22:16:55

varakeef: Arvaan, tosin: tradionaalisesti menetelmä nyt vaan on tuo.

Tätä minäkin epäilin, että näin nyt on vaan tehty, kun studiosta on kitaravahvari löytyny. Ajattelin huomenna kuitenkin kokeilla hommaa ihan monarilla, koska nuppi ja kaappi on treeniksellä ja monarin saa halutessaan kuulostamaan aikalailla kitarakaapilta (nojoo). Ajattelin lähteä siitä liikkeelle, että leikkaan liian yläpään pois ja haen taajuuden, jolla virppa syttyy parhaiten. Säädöt tietysti tuloksien mukaan. Sitten vaan nupit sopivasti kaakkoon, kahvikuppi kätöseen ja vihdoinkin voi katsella, kun joku (tai jokin) muu soittaa rumpuja ;)

Nimim. neljä päivää itseään äänittänyt rumpali
-General Petrovsky
Muovinen
21.10.2012 21:18:57

Raportoin vielä, että aivan hyvin onnistui mattomikin jälkityöstö myös monarilla, kun haki equlla taajuuden, jolla virppa syttyi parhaiten. Täysillähän se kajari sai olla, mutta kevennys ala- ja yläpäästä kevensi vähän taakkaa. Muutamassa biisissä geittasin virpparaidan kevyesti, koska tiesin ettei siellä ole ghosteja tms hiplailuja. Tulipahan kerrasta vähän valmiimpaa. Kaiken kaikkiaan todella antoisat rumpusessiot oli. Tuloksia kuultavissa ehkä puolen vuoden päästä ;D
-General Petrovsky
jhlamm
25.10.2012 23:14:56
Hola o/

Uutena ihmisenä itse äänittelyn pariin. Muutaman kerran päässyt soittamaan jotain kehnoille levyille, mutta aina on kaikki ollut valmiina. Soita, kiroa, uusi ja sillä selvä. Nyt olisi tarkoitus löytää sitten itselle nauhoitteluvehkeet. Ja tarkoituksena on nimenomaan kitaran nauhoittelu Kemperi profiling ampin läpi eli ei tarvitse mikitystä. Lauluja ehkä tulee vedeltyä jossain kohtaa, mutta ei nyt niin tärkeä asia vielä.

Nykyisessä läppärissä on vain usb mahdollisuus (koneen päivitys uuteen?)
Kemperin kanssa edellytys on s/pdif out, että re-amppaus on helppoa
Onko firewire paljon parempi (monissa interfaceissa kun tuo on)?
Tykkään toki laadusta, mutta puhutaan kuitenkin kotiäänityksistä
Mitä muuta kannattaa huomioida tuossa välillä? (Eq, kompura, etc.)

Itse tuossa iskin silmät digidesign 002 rackiin. Tosin alkaa olla jo kipurajan yli tuo. Eli ehdotuksia sopivista interfaceistakin saa heitellä.

Kiitos kaunis etukäteen :)
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
jhlamm
26.10.2012 22:27:31
Kiitokset nopeasta vastauksesta. Ehkä täytyy tarkemmin syynätä nuo torin laitteet läpi vielä pariin kertaan ja sitten siirtyä ehkä tompan auttavan valikoiman puoleen :)
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)