Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millä korjaan äänen viiveen?
1
michaelamusic
23.10.2012 20:47:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, pakko laittaa taas kysymystä..
 
Sain tuossa kuukausi sitten oman kondensaattorimikin ja oli tarkotus vihdoin päästä äänittelemään. Mikki tosin oli USB-mikki eikä läppärin äänikortin teho riittänyt tukemaan sitä eli äänittäessä ääni tuli monitorina ärsyttävästi viiveellä.
 
Mikki meni vaihtoon ja tilalle tuli ihan perus kondemikki. Nyt on äänikorttikin käytössä ja kytketty koneeseen mutta miksi edelleen tulee ääni viiveellä? Kaike järjen mukaan tuon ongelman olisi pitänyt korjaantua, näinkin jotkut väitti edellisessä keskustelussani.
 
En ole näiden laitteistojen ihmelapsi saatika ohjelmien nero, nyt meikäläisellä on tuo Reaper ohjelma ja muutenkin tuntuu että en saa mikkiä toimimaan. Hetken se siinä toimi ja olen mielestäni laittanut asetukset oikein, mutta kun huomasin viiveen ja olin menossa korjaamaan sitä niin hävisi äänet täysin. Audacityssä testasin nopeasti toimiiko ja viiveellä tulee.
 
Siis onko tää ihan täyttä pelleilyä!? Voisiko joku ystävällisesti auttaa jo valmiiksi turhaantunutta ihmistä.
 
Tahdon vaan saamaan tuon mikin nyt toimimaan niin että ääni tulee ihan reaaliajassa ja jos olisi joku Reaper käyttäjä tai muu joka voisi yleisesti neuvoa miten saan asetukset nappiin yms.
 
Kiitos!
 
Music is what feelings sound like.
zekeode
23.10.2012 21:13:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä äänikortti, ja onko ASIO-ajurit käytössä?
 
http://zeke.wippiespace.com/reaper_asio.jpg
 
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia
michaelamusic
23.10.2012 21:16:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt sain yhdeltä musiikkiystävältäni sen verta tietoa että kuulokkeet voi toki kytkeä suoraan äänikorttiin ja kuulenkin itseni nyt tässä reaaliajassa kokoajan ilman mitään ohjelmia.
 
Laitoin Reaperiin outputti asetuksiin myös kuulokkeet ja inputtina on tuo äänikortin raita: mitään ei silti kuulu? Monitori pitäisi olla päällä..
 
Eli vähän etiäppäi päästy..
 
Music is what feelings sound like.
zekeode
23.10.2012 21:30:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja raita on armed? (punaista pallukkaa painamalla "Track" vierestä) ja kaiuttimen kuva on päällä kanssa? ("INOUT" nappi)
 
http://zeke.wippiespace.com/reaper_monitor.jpg
 
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia
michaelamusic
23.10.2012 21:52:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zekeode: Mikä äänikortti, ja onko ASIO-ajurit käytössä?
 
http://zeke.wippiespace.com/reaper_asio.jpg

 
Mulla on kaverin lainaama M-Audio äänikortti. Kyllä siis nyt sain Reaperistäkin äänen tulee monitorista ihan. Vielä pitäis koittaa heittää joku karaokeraita siihen että kuulee sit toistossa että meneekö viiveellä.
 
Nyt tosin alan vähän epäilee että onko äänikortissa vikaa, koska tossa aijemmin kun painan tota auxin nappia niin kuulen kaikki tietsikkaäänet, youtube yms ja mikistä ei sillon tietenkään kuulu mitään.
 
Mutta nyt kun auxia painan niin rätisee ja kuulen itseni muun äänen ohella viiveellä!? Että eihän se niin pitäisi mennä.
 
Ja pahoittelen jos nää mun selitykset on harvinaisen yksinkertasia, mitä tulee näihin asioihin niin ei vaan se oma aivokapasiteetti riitä.
 
Music is what feelings sound like.
Bassoilija63
23.10.2012 22:31:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt ymmärsin oikein, niin sä siis äänität ja haluat samalla kuulla puheesi suoraan? Viivettä on aika hankala poistaa, se syntyy (tietääkseni, en mikään ammatilainen ole, muut korjatkoon jos olen väärässä) kun ääni menee koneen läpi ja tulee takaisin äänikortille. Viivettä voi yrittää vähentää latenssia säätämällä, mutta nollille sitä ei saa, mutta melkein kuitenkin.
 
Jos äänikortissasi on monitor-nappi, kokeile sitä. Äänen pitäisi mennä suoraan inputista outputtiin. Silloin siis tietokoneen säädöt ei vaikuta ääneen.
 
Toivottavasti oli apua :)
 
Kalmo
23.10.2012 23:58:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos koneen tehot riittävät, niin kyllä M-Audion kortilla saa latenssin niin pieneksi, ettei sitä ihminen juuri huomaa (alle 8-9 ms).
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
michaelamusic
24.10.2012 09:32:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilanne tällä hetkellä on se että sain äänen kuulumaan monitorista ihan realiajassa. Toistaiseksi en ole vielä hiffanut miten saan jonkun instrumentaalin kappaleen sinne Reaperiin toiselle raidalle, tai sain sen mutta sen pitäisi tietenkin toistua samaan aikaan kun laulan, tätä se ei kuitenkaan tee vaan voin kuulla instrumentaaliraidan ainoastaan kun siirryn aux-tilaan.
 
Mutta epäilen että äänikortissa saattaa olla jotain häikkää koska aina välillä kun haluan auxilla kuunnella musiikkia niin se rätisee ja silloin kuuluu mikkiääniäkin viiveellä, eli se vähän jää niikö "puolitiehen".
 
Mutta olisi kiva nyt jotenkin sitten tietää kuinka saan toiset raidat kuulumaan taustalla kun haluan laulaa päälle.
 
Niin ja onko kellään jotain hyvää äänitysohjelmaa mielessä? Itse olen tuota protools 8 käyttänyt sillon tällöin.
 
Music is what feelings sound like.
washburn
24.10.2012 10:58:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs vika siinä Reaperissa on. Se on nimenomaan äänittämiseen yksi parhaimmista, mitä itse olen käyttänyt.
 
Live long and prosper.
Kalmo
24.10.2012 11:35:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan samat vaatimukset ajurien ja laitteiden suhteen sillä Protarilla on. Ei tuo viiveongelma siihen vaihtamalla muutu.
 
Et ole vielä vastannut oleelliseen: Onko tuoreet ASIO ajurit käytössä?
 
Tuo ritinä ja rutina kertoo useimmiten ajuriongelmasta tai/ja väärän kokoisista buffereista.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
michaelamusic
24.10.2012 22:07:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Ihan samat vaatimukset ajurien ja laitteiden suhteen sillä Protarilla on. Ei tuo viiveongelma siihen vaihtamalla muutu.
 
Et ole vielä vastannut oleelliseen: Onko tuoreet ASIO ajurit käytössä?
 
Tuo ritinä ja rutina kertoo useimmiten ajuriongelmasta tai/ja väärän kokoisista buffereista.

 
En ole edelleenkään ihan tietotekniikka nero joten vähän vaikeeta vastata :)
 
Music is what feelings sound like.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «