Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulan ja otelaudan putsaus
1
chärveli
22.10.2012 00:28:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
Heti aluksi pahoittelen jos kysymykseeni on jo vastattu, niin jos voisit ystävälliseti ohjata minut oikeaan osoitteeseen. :)
 
Ostin Charvel Usa So-Cal Style 1 kitaran, jossa on ns. unfinished vaahtera kaula.
Mitä puhdistusaineita minun tulisi käyttää, pitääkseni kaula puhtaana? Olen etsiskellyt vastausta pitkään, mutta yhtään selkokielistä vastausta ei ole löytynyt.
 
Gabe
22.10.2012 00:50:22 (muokattu 22.10.2012 00:53:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lakkaamaton vaahterakaula on aika hankala pitää puhtoisena, jos semmoinen on siis kyseessä? Asetoni ja sitruunaöljyä on minun tietämykseni mukaan ihan toimiva tähän.
 
Haulla löytyy aika paljon infoa otelaudan hoidosta.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Ukkovaari
22.10.2012 11:38:33 (muokattu 22.10.2012 11:46:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

chärveli: Terve!
Heti aluksi pahoittelen jos kysymykseeni on jo vastattu, niin jos voisit ystävälliseti ohjata minut oikeaan osoitteeseen. :)
 
Ostin Charvel Usa So-Cal Style 1 kitaran, jossa on ns. unfinished vaahtera kaula.
Mitä puhdistusaineita minun tulisi käyttää, pitääkseni kaula puhtaana? Olen etsiskellyt vastausta pitkään, mutta yhtään selkokielistä vastausta ei ole löytynyt.

 
Ite kun ostin Levytukusta lakkaamattomalla vaahteraotelaudalla/kaulalla varustetun sähkökitaran niin vinkkejä putsaukseen kyselin kun ounastelin, ettei näitä ainakaan öljytä.
 
Vastaukseksi sain, että otelaudan (vaahtera) voi putsata hyvin Sinol aineella ja näin olen tehnyt ja hyvin lähtee lika otelaudalta, olen myös hammasharjalla putsannut, sillä kun saa likaa hyvin otettua siita nauhan vierestä.
 
Öljynny en oteluataa ole, eikä tuota edes öljytä (näin minua viisaammat on kertoneet) ja eikä minulla ainakaan ole mitään haittaa siitä, että en ole öljynnyt ja Sinol on riittäny puhdistukseen.
 
Jos haluaa sitä kaulaa puhdistaa siitä takaa niin olen mä Sinolilla siitäkin vähän pyyhkässy ja itseasiassa olen myös kokeillut nyt kerran erittäin hienolla hiekkapaperilla pyyhkäistä kaulan takaa ilman että rupean sitä puuta hinkaamaan ja hyvin silläkin lähti ja on mukavan sileä (en tiedä kuinka moni on käyttäny erittäin hienoa hiekkapaperia kaulan takaosan putsaukseen mutta ainakin itsellä tämä myös toimi, eihän sitä hinkata vaan ns. pyyhkäistään). (HUOM! mun kaula tietty ei ole lakattu siitä takaa, sehän on selvä ettei hiekkapaperia siihen lakattuun kaulan takaosaan käytetä tai no, voihan joku hioa sen lakan pois :D )
 
Hiekkapaperia en kyllä ole käyttäny sen otelaudan putsaukseen, tiedä sitten onko joku esim. nauhoja pyyhkässy hiekkapaperilla/teräsvillalla kiillottaen.
 
Mun huomioiden mukaan ainakin oma vaahteraotelauta pysyy paremmin puhtaana kuin esim. noi muut ruusu- ebenpuu otelaudat, olisiko tuo sitten hieman pinnaltaan tasaisemman sileä kuin nuo muut vai miksi pysyy puhtaampana.
 
Varmaankin porukat tähän ketjuun kirjoittavat sulle lisää tietoa ja vinkkejä miten kandee toimia.
 
Carvinen
24.10.2012 13:46:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asetonin kanssa olisin varovainen. Se on äkäinen liuotin, joka kyllä poista rasvan, mutta myös erinäiset maalit, liimat ja muoviosat.
 
Öljyjen idea on imeytyä puun solukkoon, ettei sinne imeytyisi esimerkiksi suolat ja rasvat kämmenhien mukana tahi ilman epäpuhtaudet. Ja kaiketi öljyt myös pehmittävät kitaraan pinttyneitä rasvoja. Kokemus näyttävi. Kitara ei kuitenkaan ole puuvene, joten sitä ei kyllästetä. Pikemminkin tavoitteena lienee pitää puun solukon ontelot avoimina ja puhtaina.
 
Minulla on tässä kaksikin noin 30 vuotta vanhaa sähkökitaraa, joissa kummassakin on eebenpuuoletalaudat. Olen joskus käyttänyt isopropanolia niiden putsaamiseen, vaan harvoinpa olen siihenkään ryhtynyt. Tuo toinen näemmä kaipaisi putsaamista, toinen ei. Likakerrostumat tietenkin pitää putsata, mutta oman kokemukseni mukaan noiden otelautojen kanssa ei ole mitään tarvetta touhuta liikaa.
 
Mitä ainetta ikinä käytätkin, kokeile ensin johonkin huomaamattomaan paikkaan varovasti.
 
Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu
fox
24.10.2012 14:27:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carvinen: Asetonin kanssa olisin varovainen. Se on äkäinen liuotin, joka kyllä poista rasvan, mutta myös erinäiset maalit, liimat ja muoviosat.
 
Tälle voimaperästä komppia. Huomattava on, että siin kaulassa on muoviosia (tai muovijohdannaisia) ainakin otelautamerkeissä mahdollisesti. Saattaa yllättäviäkin reaktioita tapahtua..
Itse en käyttäisi mitään "kovia" liuottimia soitinten putsauksessa. Saattaapa jopa käydä niinkin, että mikäli otelaudan lakkaus (vaahteralauta!!) on kulunut ohueksi, tai jopa "puhki", se asetoni tms. liuotin vie sitä rasvaa ja muuta töhnää mukanaan jopa puuhun asti. Puhumattakaan, että puuhun imeytyessään se saattaa sitä lakkapintaa syödä "alapuolelta" jolloin se muuttuu kahta kamalamman näköseksi.
 
Mitä ainetta ikinä käytätkin, kokeile ensin johonkin huomaamattomaan paikkaan varovasti.
 
Tämä on hyvä nyrkkisääntö käytettäessä mitä hyvänsä "puhdistusainetta" soittimeen.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gabe
24.10.2012 16:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Tälle voimaperästä komppia. Huomattava on, että siin kaulassa on muoviosia (tai muovijohdannaisia) ainakin otelautamerkeissä mahdollisesti. Saattaa yllättäviäkin reaktioita tapahtua..
Itse en käyttäisi mitään "kovia" liuottimia soitinten putsauksessa. Saattaapa jopa käydä niinkin, että mikäli otelaudan lakkaus (vaahteralauta!!) on kulunut ohueksi, tai jopa "puhki", se asetoni tms. liuotin vie sitä rasvaa ja muuta töhnää mukanaan jopa puuhun asti. Puhumattakaan, että puuhun imeytyessään se saattaa sitä lakkapintaa syödä "alapuolelta" jolloin se muuttuu kahta kamalamman näköseksi.

 
Tämä on hyvinkin totta. Kynsilakan poistoaine lienee ihan riittävän vahvaa tököttiä.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Laulava Kylätohtori
24.10.2012 17:15:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Tämä on hyvinkin totta. Kynsilakan poistoaine lienee ihan riittävän vahvaa tököttiä.
 
Eikös kynsilakan poistoaine ole asetonia?
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
fox
24.10.2012 17:29:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eikös kynsilakan poistoaine ole asetonia?
 
On juu, ei sitä(kään) _minun_ mielestä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
blues guitar
24.10.2012 17:48:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mielellään kovia liuottimia. Mites olis ihan saippuavedellä kostutettu rätti?
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Gabe
24.10.2012 18:08:47 (muokattu 24.10.2012 18:17:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eikös kynsilakan poistoaine ole asetonia?
 
On, mutta huomattavasti miedompaa tököttiä kuin ns. tekniseen käyttöön taroitettu asetoni jota käytetään rasvanpoistoon ja muuhun puhdistukseen esim. puu- metalli-, muovi- ja lasipinnoilta. Sitähän ei saa edes paljain käsin käsitellä. En uskalla varmasi sanoa mutta veikkaisin kynsilakan poistoaineen olevan riittävän laimeaa tähän tarkoitukseen. Toki sitäkin pitää ensin kokeilla ihan vähän vain.
 
e. Tuo sinolkin on muuten aika tymäkkää tavaraa, Koostumus on etanolia vähintään 90 %, el jos aloittaja päätyy siihen niin ei kannata ainakaan alkuun kovin ronskisti lotrata :)
 
Kyllä tuo lakkaamaton vaahteraotelauta on vänkä keksintö.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
blues guitar
24.10.2012 18:27:39 (muokattu 24.10.2012 18:33:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: ....Tuo sinolkin on muuten aika tymäkkää tavaraa, Koostumus on etanolia vähintään 90 %, el jos aloittaja päätyy siihen niin ei kannata ainakaan alkuun kovin ronskisti lotrata :)
 
http://www.lasol.fi/ktt_lasol/Sinol_100.PDF
 
Asetoni:
http://kayttoturvallisuustiedotteet … mro.fi/webktt/frmPDF.aspx?Id=100956
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
_UmmaGumma_
25.10.2012 20:39:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten toimisi esim. ihan perus Pledge? Sitä olen käyttänyt normaalilakkaisten kitaroiden putsaukseen. Plus siitä jää suht. miellyttävä tuoksukin kylkiäisenä.
 
Les Fender
27.10.2012 16:29:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_UmmaGumma_: Miten toimisi esim. ihan perus Pledge? Sitä olen käyttänyt normaalilakkaisten kitaroiden putsaukseen. Plus siitä jää suht. miellyttävä tuoksukin kylkiäisenä.
 
Pledge (ainakin jotkut ko. tuotemerkin mömmöt) sisältää silikonia ja on oiva tapa pilata lakattu kitara, jos sitä pääsee halkeaman tms. kautta puuhun.
 
"Living is easy with eyes closed!"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «