Andy J. 22.10.2012 11:45:15 | |
---|
sepisti: Mitä tarkoittaa, jos vire on skutsissa? Voisiko olla, että kukaan ei ymmärtänyt kysymystä? Kaverin kiinteätallainen pysyy liian hyvässä vireessä ja nyt se toivoisi vireen olevan enemmän skutsista :) Niinpä. Itselleni skutsi=skutta=skuuge=metsä ja itse säädän kitarani yleensä sellaiseksi, että vire on mahdollisimman vähän siellä... Siksipä tämä OP:n lause olikin minulle käsittämätön: Esim intonaation säätäminen on tuskaa koska vire ei tahdo pysyä Skutsissa. Kauppoja: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s, esaruoho, jarialanaama, jaroslove_80, DaNoNe, georges, mataki, jubar1, Kunnallisjäte, |
Jucciz 22.10.2012 12:34:27 (muokattu 22.10.2012 12:38:12) | |
---|
Krice: En tiedä mistä irrationaalinen vihasi floikkaa kohtaan tulee, kyseessähän on vain yhdenlainen tallatyyppi. Hyvä floikka, esimerkiksi Original Floyd Rose, pitää vireen todella hyvin ja vaatii erittäin vähän säätämistä sen jälkeen kun vire on saatu paikalleen ja lukot kiinni. Omien kokemusten mukaan floikka vaatii vähiten virittämistä ja kestää eniten rankaisua. Osien kuluminen on toki se ongelma FR-tyyppisissä talloissa. Viimeinen lauseesi kiteytti ainakin osin sen, miksi en pidä floikkaa ja sen johdannaisia automaattisesti hyvänä ratkaisuna. Kyseessä on hyvinkin rationaalinen ja ennen kaikkea pragmaattinen suhtautuminen - joskin viha on ehkä turhan voimakas sana. Tietynlaiseen temppukitarointiin floikat ja niiden johdannaiset ovat varmasti oikein hyviä - olkoonkin että, esim. Wilkinsonilla/Gotohilla on tarjolla lukottomia ja simppelimpiä tallaratkaisuja, joilla tekee samat asiat ja rikkoontuvia osia on paljon vähemmän. Lisäksi ne myös näyttävät paljon paremmilta - tai kuten tapaan sanoa, eivät pilaa kitaran ulkonäköä. Esim. monet Suhrin kitarat on varustettu em. tallaratkaisulla: nämä ovat toimintansa puolesta tarvittaessa "täysiverisiä temppukitaroita" ilman floikan+kielilukkojen tuomaa ulkonäköhaittaa ja isoa määrää liikkuvia (lue: hajoavia) osia. Valinnan vapaus silti säilyköön - kannattaa vaan silti olla perillä eri vaihtoehdoista. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Jucciz 22.10.2012 12:35:34 | |
---|
0101978: Mulla on useampi wraparound-tallalla varustettu kitara, muutama tuneomaticilla varustettu, yksi tele, perusstratoja perusstratotallalla ja yksi floydrose-kitara. Joudun viritteleen kaikkia ennen treenejä/keikkaa/nauhoituksia. Kaikki pysyy oikeastaan yhtähyvin ja yhtäpitkään vireessä. Näinpä, eli "Kitara kuin kitara saadaaan pysymään vireessä, jos se ylipäätään on tehty edes jokseenkin laadukkaista osista." Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Jucciz 22.10.2012 12:36:44 | |
---|
sepisti: Mitä tarkoittaa, jos vire on skutsissa? Voisiko olla, että kukaan ei ymmärtänyt kysymystä? Kaverin kiinteätallainen pysyy liian hyvässä vireessä ja nyt se toivoisi vireen olevan enemmän skutsista :) Tää oli kieltämättä mielenkiintoinen ilmaisu. Mää olisin erittäin tyytyväinen, jos kitaroiden vire ei koskaan olisi skutsissa. :D Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Midrange 22.10.2012 12:37:00 (muokattu 22.10.2012 12:45:56) | |
---|
Jucciz: Tämä trolli se jaksaa vuodesta toiseen. En suosittele haukkumaan toisia trolliksi siksi että jokin on eri mieltä sinun kanssasi. Ja meillähän tämä lähestymistapa vaikuttaa olevan usein aika erilainen. Sinä ehdotat hurinaan uusien piuhojen hankintaa, minä ehdotan yksinkertaisesti noisegatea, joka ei ole niin paha asia kuin sinun puheista on joskus saanut kuvan. Toisekseen sinä ohitat nyt ihan kokonaan sen, että alkuperäinen kysyjä on vuosia soitellut floikalla ja se on pitänyt vireen. Mun vinkki on siinä, että seuraavaa kitaraa hankkiessa kannataa varmaan taas hankkia floikka jolloin satulalukot tulevat mukana. Tavallisen kepinkin voi saada lähes yhtä vireenpitäväksi floikkakepin kanssa, kuten toin ilmi. Tämä vaatii aikaa ja asiantuntemusta ja kitaran käyttämistä siellä korjaajalla kenties. Sun ei kannata vetää herneitä noin pahasti nenään ja kehitellä jotain ihmeellisiä tulkintoja sen takia että minä puhun floikkaratkaisujen puolesta. Ei niitä pahaa pahuuttaan ja sinua ärsyttääkseen ole kitaroihin keksitty, kyllä ne oikeasti ovat mahdollistaneet huomattavasti paremman vireenpitävyyden. Tuskinmpa niitä muuten käytettäisiin edes. How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better |
Sowa 22.10.2012 13:03:14 | |
---|
joo ehkä parempi jättää tää keskustelu tähän. no olis pitänyt selittää tarkemmin. eli skutsissa = mahdollisimman tarkassa vireessä sen koommin Värähtelemättä. (anteeksi oma sanavarastoni) Käytin aikasemmassa floikkakitarassa (WRMG:ssä) samoja kieliä kuin tässäkin. Eli Skull Strings - Drop C vireeseen tarkoitetut. Ei ole ollut mitään valittamista kielissä ikinä. Epäilen että vika vois olla tuossa liian "ahtaissa" urissa satulassa. Pitänee tuo tutkia ekaksi. |
Jucciz 22.10.2012 13:08:39 | |
---|
Midrange: En suosittele haukkumaan toisia trolliksi siksi että jokin on eri mieltä sinun kanssasi. Ja meillähän tämä lähestymistapa vaikuttaa olevan usein aika erilainen. Sinä ehdotat hurinaan uusien piuhojen hankintaa, minä ehdotan yksinkertaisesti noisegatea, joka ei ole niin paha asia kuin sinun puheista on joskus saanut kuvan. Toisekseen sinä ohitat nyt ihan kokonaan sen, että alkuperäinen kysyjä on vuosia soitellut floikalla ja se on pitänyt vireen. Mun vinkki on siinä, että seuraavaa kitaraa hankkiessa kannataa varmaan taas hankkia floikka jolloin satulalukot tulevat mukana. Tavallisen kepinkin voi saada lähes yhtä vireenpitäväksi floikkakepin kanssa, kuten toin ilmi. Tämä vaatii aikaa ja asiantuntemusta ja kitaran käyttämistä siellä korjaajalla kenties. Sun ei kannata vetää herneitä noin pahasti nenään sen takia että minä puhun floikkaratkaisujen puolesta. Ei niitä pahaa pahuuttaan ja sinua ärsyttääkseen ole kitaroihin keksitty, kyllä ne oikeasti ovat mahdollistaneet huomattavasti paremman vireenpitävyyden. Tuskinmpa niitä muuten käytettäisiin edes. Kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että et selvästikään taida olla koskaan soittanut yhtään hyvää floikatonta kitaraa - korjaa toki, jos oletin väärin ja anna edes muutama esimerkki. Puolustukseksi väittämällesi ei kelpaa se, jos "sattumalta" nämä kaikki yksilöt ovat olleet musakaupan seinällä vuosia roikkuneita ritsoja surkeissa säädöissä. Jokainen laadukasta ja hyvin säädettyä floikatonta kitaraa edes kerran soittanut tietää, että vireongelmista on aivan turha huolehtia. Totta hitossa floikka+kielilukot mahdollistaa paremman vireenpitävyyden sellaisessa temppuilussa, joka .... ööö, ei edes ole mahdollista muulla kuin floikalla. Jos esimerkiksi kitaristi nimeltä Stevie Ray Vaughan on tuttu, olet saattanut havaita, että "jossain määrin" tämäkin kaveri kitaraansa rankaisi (niin bendaamalla kuin muutenkin), eikä silti varsinaisesti ole kuuluisa nimenomaan vireongelmistaan. Ketjun aloittaja on hankkiutunut floikkakitarasta eroon ja ilmeisesti tahtoo nykyään soittaa floikattomalla kitaralla. Sun briljantti ehdotus on se, että kannattaisi palata floikkaan - tätä en oikein tajua. Luultavasti ratkaisuun on ollut hyvä syy, joka voi liittyä soitettavuuteen, soundiin, ulkonäköön, mihin tahansa. Perustavanlaatuinen ero ajattelussamme taitaakin olla siinä, että mun suositus on korjata vika kun sää puolestaan haluat tuoda lisää liikkuvia osia, joilla voidaan (yrittää) hälventää oireita, mutta ei poisteta alkuperäistä ongelman aiheuttajaa. Mikäköhän ihme siinä muuten on, että yhtäkään mun tämänhetkisistä kitaroista EI ole tarvinnut käyttää korjaajalla, jotta ne ovat ruvenneet pitämään vireen? Kuvittele: tälläkin hetkellä löytyy kitaroita hyvin erilaisilla tallaratkaisuilla (Straton perinnetalla, kaksi erilaista kiinteää Telecaster-tallaa, Tune-o-Matic+stopbar (x3), Tune-o-Matic+Bigsby, Tune-o-Matic+trapetsi, Rickenbackerin trapetsi ja Gotohin kelluva talla) joista JOKAINEN pitää vireen ilman, että olen käynyt ensin huollattamassa vehkeen kitarankorjaajalla. Onko mulla käynyt aivan järjetön mäihä? Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Jucciz 22.10.2012 13:16:10 | |
---|
Aloittajalle vielä: oon melko varma, että jos käytät kitaraa jollain osaavalla soitinkorjaajalla, vireongelma ratkeaa nopeasti. Jos kitarassa ei suoranaisesti ole mikään rikki, vireenpito kyllä saadaan lähestulkoon aina kuntoon. Kysäisepä lähimmältä ammattikorjaajaltasi hinta-arviota kiinteätallaisen kitaran perushuollosta. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Midrange 22.10.2012 14:05:45 (muokattu 22.10.2012 14:47:36) | |
---|
Jucciz: Perustavanlaatuinen ero ajattelussamme taitaakin olla siinä, että mun suositus on korjata vika kun sää puolestaan haluat tuoda lisää liikkuvia osia, joilla voidaan (yrittää) hälventää oireita, mutta ei poisteta alkuperäistä ongelman aiheuttajaa. Voit toki ajatella noinkin monimutkaisesti liikkuvien osien kautta. Liikkuvia osia tai ei, niin jos floikasta on hyviä kokemuksia kirjoittajalla aiemmin, niin mun suositus on yhä tulevien keppien kohdalla jatkaa sellaisella. Mikäköhän ihme siinä muuten on, että yhtäkään mun tämänhetkisistä kitaroista EI ole tarvinnut käyttää korjaajalla, jotta ne ovat ruvenneet pitämään vireen? .. Sulla on toki. Mutta tässä ketjussa on jälleen hyvä esimerkki että jollakin on täysin toinen tilanne. Ja se ei häntä auta että sinun kaikki kitarasi ovat suoraan paketista pitäneet hyvin vireensä. Mulla on ollut kiinteätallaisiakin kitaroita, ja eräs niistä piti vireen hämmästyttävän hyvin, mexicossa tehty 60 luvun fender strato reissue. Kesti bendeissäkin paremmin kuin jotkin kalliitmatkin mallit. Varmasti monissa yli tonnin kiinteätallaisissa sitten alkaa olemaan viimeistely satulanki osalta siinä kuosissa että pitävät suht.hyvin. Sitten on niitäkin tapauksia kuten olemme tällä foorumilla nähneet, joissa kitaraa on käytetty korjaajalla satulan uusimalla ja säädöt tsekkaamalla ja silti ei vire pidä. Sitten olemme yhdessä ihmetelleet onko viritystapeissa vikaa tms. Satulalukon etu on juuri siinä, että ei ole väliä ovatkin viritystapit tehty miten huonosti tahansa, ja ei tartte niistä satulan uristakaan huolehtia kun ne ovat valmiiksi sopivat ylälukoissa ja kielet lukittuvat juuri siihen satulaan. Toisin sanoen, floyd rose systeemissä eliminoidaan helpolla tavalla kaikki satulaan ja sen jälkeiseen osaan liittyvät ongelmat, joita kiinteätallaisissa kitaroissa toisinaan ilmenee. Ja jos sen säätäminen on onnistunut ja tullut tutuksi aiemmin, niin vielä parempi asia. Tämä ei muuta sitä etteikö nykyinen kitara kannata laittaa kuntoon kitarakorjaajalla, mutta pitää myös olla valmis hyväksymään se, ettei tuolla kiinteätallaisella ikinä välttämättä tulla saavuttamaan floyd rosen kitaran vireenpitävyyttä, johon kirjoittaja aiemmin oli tottunut ilmeisesti. How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better |
Sowa 22.10.2012 15:07:15 | |
---|
Jucciz: Aloittajalle vielä: oon melko varma, että jos käytät kitaraa jollain osaavalla soitinkorjaajalla, vireongelma ratkeaa nopeasti. Jos kitarassa ei suoranaisesti ole mikään rikki, vireenpito kyllä saadaan lähestulkoon aina kuntoon. Kysäisepä lähimmältä ammattikorjaajaltasi hinta-arviota kiinteätallaisen kitaran perushuollosta. Aivan totta. Tuolla se helpoiten selviäisi. |
McNulty 22.10.2012 15:48:15 | |
---|
Niin siis... teillä on kestänyt näin monta vääntöviestiä todeta, että oikeasti hyvä kitara on oikeasti hyvä kitara, jos siinä on oikeasti hyvät komponentit, oikeasti hyvillä kielillä, oikeasti hyvissä säädöissä? Eli oli kyseessä ihan mikä tahansa talla- tai muu rakenteellinen ratkaisu, niin se on hyvä jos se vain on hyvä. Hienoa! Hyvä kitara on hyvä kitara. Heureka! No name, huh? Well, for now we'll just call you Boris. |
ibnz 23.10.2012 11:11:20 | |
---|
Muistaakseni Skullseissa on aika karhea kielipunos - enpä yhtään ihmettelisi, jos se kieli nyrhäisi satulan koloja muusiksi parasta aikaa. Jos urat on leikattu kympeille (10-46), viiskasi on aika pahasti liian iso moiselle. Ei taatusti toimi hyvin. Ratkaisu on joko suurentaa urat paksuille kielille -> ei toimi kovin hyvin niillä kymppi-nelikutosilla enää sen jälkeen. Tai olla laittamatta kovin pahasti liian paksuja kieliä. Omilla kiinteätallaisilla .050 on aika lailla maksimi .046 -uraan. Käytänkin kelluvatallaisiani paksujen kielten kanssa. Floiderin uraan menee mikä tahansa kieli ja lukolla se pysyy just eikä melkein. Sinänsä, kun monipuolisuudesta täällä taas väännetään... Toisen saa kotikonstein säädettyä sekä paksuille että ohuille naruille, toinen vaatii jo puutöitä jos poiketaan tuntuvasti mukavuusalueelta. |
Arttu_Ace 23.10.2012 12:02:49 | |
---|
Kiitos viihdyttävästä änkyröinnistä. Haetaanpas nyt vähän vielä liikkuvia osia, jos niitä divebombeja tai bendejä ei niin kaipaa: http://www.evertune.com/what-is-evertune/ Hüümorilla veljet, hüümorilla! :) "Joten olin jälleen oikeassa, mikä ei nyt ole kaltaiselleni älykölle mikään yllätys."
- Valtteri 17-v |
Dropped C 23.10.2012 12:55:45 | |
---|
Hyvin on pysynyt C-vire 24.75 skaalasella. Bändikaverilla ja munkin himaskeboissa. Vaatii vaan 0.60 paksua jööttiä c-kieleen, että intonaatio riittää. |
Laulava Kylätohtori 23.10.2012 13:43:09 | |
---|
Arttu_Ace: Kiitos viihdyttävästä änkyröinnistä. Haetaanpas nyt vähän vielä liikkuvia osia, jos niitä divebombeja tai bendejä ei niin kaipaa: http://www.evertune.com/what-is-evertune/ Hüümorilla veljet, hüümorilla! :) Paikallisessa liikkeessä oli joku halpiskitara varustettu tuollaisella, mutta jostain syystä en viitsinyt sitä ikinä kokeilla. Mutta nyt tuli mieleen, että miten tuolla bendataan ihan normaaleja bendauksia? Yrittääkö kitara pistää vastaan? Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Karvamammutti 23.10.2012 14:07:33 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Paikallisessa liikkeessä oli joku halpiskitara varustettu tuollaisella, mutta jostain syystä en viitsinyt sitä ikinä kokeilla. Mutta nyt tuli mieleen, että miten tuolla bendataan ihan normaaleja bendauksia? Yrittääkö kitara pistää vastaan? Ei se pistä vastaan, kieli taipuu kuten normaalistikin, äänenkorkeus vaan pysyy samana. Mikäli talla on siis säädetty väärin. Twinkle: "hyvät jätkät istuu mammutin vasemmalla ja oikealla puolella ja tuomitsevat sieltä eläviä ja kuolleita." |
Laulava Kylätohtori: Paikallisessa liikkeessä oli joku halpiskitara varustettu tuollaisella, mutta jostain syystä en viitsinyt sitä ikinä kokeilla. Mutta nyt tuli mieleen, että miten tuolla bendataan ihan normaaleja bendauksia? Yrittääkö kitara pistää vastaan? Töissä olen törmännyt joskus moiseen. Omalla tavallaan oikein näppärä laitos muttei ehkä kuitenkaan. Kun kitaran kerran virittää niin se pysyy sitten siinä. Ihan sama kuinka paljon bendailet. Viritystappiakin saattoi muistaakseni huoletta kääntää ilman että vire muuttui. Mokoma oli säädetty siten että kolmeen korkeimpaan kieleen (e, B ja G) bendaukset vaikuttavat mutta, kolmeen matalimpaan (D, A ja E) eivät. Rokkitouhuihin ihan ovela viritys siis. Nostalgia on vanhojen ihmisten heroiinia. |
markkuilari 24.10.2012 00:33:40 | |
---|
Jucciz: ilman floikan+kielilukkojen tuomaa isoa määrää liikkuvia (lue: hajoavia) osia. Jos floikassa on jonkun mielestä paljon osia, niin kannataa varmaan muuttaa johonkin autiolle saarelle. Voi meinaan olla kova järkytys, että sivistyneessä maailmassa on vempeleitä joissa on hitusen paljon enemmän liikkuvia (lue: ehjiä) osia. Vaikka niinkin eksoottisia, kuin Polkupyöriä. |
Jucciz 24.10.2012 01:03:00 | |
---|
markkuilari: Jos floikassa on jonkun mielestä paljon osia, niin kannataa varmaan muuttaa johonkin autiolle saarelle. Voi meinaan olla kova järkytys, että sivistyneessä maailmassa on vempeleitä joissa on hitusen paljon enemmän liikkuvia (lue: ehjiä) osia. Vaikka niinkin eksoottisia, kuin Polkupyöriä. Missä oppilaitoksessa opetetaan tämän tason argumentointia? En minä rautakankeenkaan tahdo kamalan paljon liikkuvia osia, vaikka moottorisahassa sellaisia onkin rutkasti. Ilmaisena vinkkinä mainittakoon, että kuin-sana ei tarvitse eteensä pilkkua eikä polkupyörä ole erisnimi, niin verraton keksintö kuin onkin. Kielipoliisista päivää, tai no yötä. ;) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Gabe 24.10.2012 10:02:47 | |
---|
Saiko aloittaja jo apua ongelmaansa? En jaksanut koko ketjua lukea läpi. " Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. "
- Keith Richards - |