Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 522 23 24 25 2647 48 49 50 51
Nuuska
24.08.2012 16:49:37
Terve

Ei ollut - vielä mentiin vanhalla kuparilla. Olen kyllä ostanut "digikäärmeenkin" - hauska nimi - mutta se tulee tuotantoon vasta syyskuussa, joten on odotettava muutamia viikkoja.

Sen sijaan sain myös kaksi P16M pikkumonitoritiskiä, jotka käyttävät Ultranettiä jo nyt ja sitten digikäärmeen kanssa lavaboksin kautta. Niillä saa max 48 henkilölle perskohtaisen miksauksen.....

Omassa käytössäni tulee olemaan 6 monitoriryhmää + 2 P16M kiipparisteille - hehän ovat valmiiksi orientoituneet ruuvaamaan itse nappeja.

Pöydän neljä kaikua tm efektiä/kompuraa riittävät hyvin ( kaikissa kanavissahan on oma kompura ) ja jäljelle jää sterograafinen masteriin ynnä 6 monograafista monitoreihini.

Lisäksi kaikissa lähdöissä on 6-kaistainen täysparametrinen eq...

Jos mikrofonit ja kaapit ovat hyviä, ei pitäisi laitteiden puolesta ongelmia olla.

Ja saahan siihen kytkettyä ulkoisiakin mulinexeja, jos tahtoo - minä en tahdo.

Nuuska
Hoxo
24.08.2012 20:35:34

Minun mielipiteeni on se, että Vi 1 on sen verran hyvä ja nopea livepöytä , sekä monitoripäässä, että etupäässä. Olen vetänyt, iLivellä, LS9:llä, MC7:lla, Behringerin DDX:llä, SiCompactilla, SD8:lla Sekä testaillut Midas Pro2:lla, SD9:llä.

Näistä parhain ja helpoin ja selkein käyttää oli Soundcraftin Vi 1. Toinen helppo oi SiCompact. Hintahan ei päätä huimaa.
töräytän
13.09.2012 14:12:47
Faderit voi määritellä täysin vapaasti että mihin niitä käytetään. Tossa 112-surfacessa faderit oli jaettu kolmeen ryhmään ja jokaisen ryhmän vieressä on layer-nappulat yhdestä neljään. Eli siihen pääsivulle saa vaikka haluamansa sekoituksen kanavia, DCA:ta ja efektipaluita ja sitten jos ne 28 liukua loppuu kesken niin yhteen tai useampaan layeriin voi sitten pistää tavarat siinä järjestyksessä kuin huvittaa. Eli kun painaa sitä layer-nappulaa niin ainoastaan yhden yksittäisen liukuryhmän liu'ut vaihtaa käyttötarkoitusta eikä niin että koko pöytä heilahtaa uusiksi.
Hei
olisko sulla apuja että saisin 01V pceen kautta ohjailtua
kun yhteys on kokoajan off-line

kirjoittelin enmmän tonne studiotekniikka saitille asiasta

kiitos etukätteen jos tulee avainajatus mieleen?
pitk
14.09.2012 16:31:35 (muokattu 14.09.2012 18:10:45)

töräytän: Faderit voi määritellä täysin vapaasti että mihin niitä käytetään. Tossa 112-surfacessa faderit oli jaettu kolmeen ryhmään ja jokaisen ryhmän vieressä on layer-nappulat yhdestä neljään. Eli siihen pääsivulle saa vaikka haluamansa sekoituksen kanavia, DCA:ta ja efektipaluita ja sitten jos ne 28 liukua loppuu kesken niin yhteen tai useampaan layeriin voi sitten pistää tavarat siinä järjestyksessä kuin huvittaa. Eli kun painaa sitä layer-nappulaa niin ainoastaan yhden yksittäisen liukuryhmän liu'ut vaihtaa käyttötarkoitusta eikä niin että koko pöytä heilahtaa uusiksi.
Hei
olisko sulla apuja että saisin 01V pceen kautta ohjailtua
kun yhteys on kokoajan off-line

kirjoittelin enmmän tonne studiotekniikka saitille asiasta

kiitos etukätteen jos tulee avainajatus mieleen?

Ilmeisesti kirjuutat iLivestä...

Pieni nootti vielä, että kriittiset kanavat (esim päälaulu) voi jäädyttää, eli pysyy sivunvaihdosta huolimatta koko ajan pinnassa.

Vähän ennakkotunnelmia seuraavasta firmiksestä, viileetä. Tota valo-ohjausta ei kyllä voi pitää kuin hyvänä läppänä ;-) http://iliveblog.allen-heath.com

Yeah! Multibandia ja dynaamista eq:ta tulossa!
http://iliveblog.allen-heath.com/?tag=v1-9x

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
pitk
15.09.2012 00:23:11 (muokattu 15.09.2012 10:15:38)

Sen verran täytyy männäviikon kokemusta lasauttaa:

Kävin Tavastialla katsomassa Omar Rodriquez-Lopez Groupin keikan. Miksaaja veti Line6 (onkohan tyyppi oikein...) M20 mikserimasiinalla, joka näytti siinä Midaksen päällä likitulkoon säälittävätä. Ei kuulostanut säälittävältä; päinvastoin: Ihan vitun hyvä soundi! Hienoja efektijuttuja, maulla ja homma lapasessa. Osottaa jälleen kerran mielestäni sen, että riittävällä näkemyksellä ja taidolla vedellään maaliin millä tahansa asiallisella välineelä. Tuosta kyseisestä mikseristä ei ole minkäänlaista käyttökokemusta, mutta oli pakko vähän tsekata speksejä kyseisen keikan jälkeen. On sielä Amerikan-Keijo kyllä laittanut oikeesti parikin tikkua ristiin tuotteen eteen. Paljon hyvää. Ja tuelta.

Pitko.
Kalkutan Konepaja
duane
15.09.2012 17:38:31
Eilen koitti sekin päivä, että Presonus Studiolive tuli tuurauskeikalla vastaan.. Maaliin päästiin, mutta ei tuo kyllä millään tasolla vastaa mun mielikuvaa sellaisesta laitteesta millä töitä haluan tehdä. Tänään vielä toinen veto ton kanssa, ens viikolla sitten takas oman tiskin pariin..
katellaan...
ferodoz
18.09.2012 06:51:56

duane: Eilen koitti sekin päivä, että Presonus Studiolive tuli tuurauskeikalla vastaan.. Maaliin päästiin, mutta ei tuo kyllä millään tasolla vastaa mun mielikuvaa sellaisesta laitteesta millä töitä haluan tehdä. Tänään vielä toinen veto ton kanssa, ens viikolla sitten takas oman tiskin pariin..

Mikäs siinä risoo? :) Mun kokemuksella ihan käyttökelpoinen tiski.
www.suhdelukucoverband.fi www.re-va.net
miffe
18.09.2012 15:44:45
ferodoz: Mikäs siinä risoo? :) Mun kokemuksella ihan käyttökelpoinen tiski.

Kyllähän niillä pikkubändin vetää, mutta kyllä ainakin minä mieluummin oikeaan työkaluun kosken.

Ja ne jäsen Cozmon mittaukset näyttivät sen verran tutuilta, etten jaksa omiani julkaista. Vielä kun olisit jaksanut ottaa RT60-plugarin tulokset (tämä oli se mua järkyttänyt), olisivat syyt kyseisen tiskin soundiin esillä.

Toisaalta ulkoisen kellon käyttö vaikutti mm. taajuusvasteeseen. Mutta verrattaessa pariin muuhun, ovat LS9:n mittaukset tekniseltä kannalta jopa paremmat kuin soundiltaan kehuttujen verrokkien. Yamaha siis värittää vähemmän, minkä takia sitä monesti kutsutaan kliiniseksi.
turkulainen
duane
18.09.2012 16:39:02
ferodoz: Mikäs siinä risoo? :) Mun kokemuksella ihan käyttökelpoinen tiski.

Kyllä sillä maaliin pääsi, mutta yleinen ominaisuuksien puute (moottorifaderit, efektien määrä/laatu, näyttö, outputviiveet jne) ja se, että tiettyihin toimintoihin pääsee vain tietokoneen avulla, ärsyttää suunnattomasti. Mielummin teen keikan vaikka 15-vuotiaalla 01V:llä ku tommosella.. Vielä tosin pitää yks tuuraus moisella kapineella raapia, mut sitte ne keikat olis lusittu :)
katellaan...
cozmo
18.09.2012 22:08:06

miffe:
Ja ne jäsen Cozmon mittaukset näyttivät sen verran tutuilta, etten jaksa omiani julkaista. Vielä kun olisit jaksanut ottaa RT60-plugarin tulokset (tämä oli se mua järkyttänyt), olisivat syyt kyseisen tiskin soundiin esillä.

Ei kai niistä mitään sellasta näy mikä ei näkyisi impulssivasteessa?

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=9558717 ?

Toisaalta ulkoisen kellon käyttö vaikutti mm. taajuusvasteeseen. Mutta verrattaessa pariin muuhun, ovat LS9:n mittaukset tekniseltä kannalta jopa paremmat kuin soundiltaan kehuttujen verrokkien. Yamaha siis värittää vähemmän, minkä takia sitä monesti kutsutaan kliiniseksi.

vs.

"Jasse (dewil) mainitsi LS9:n soundaavan laboratorikojeelta. Toi ehkä pätee moneen muuhun Yamahaan, mutta ei kyl LS9/M7CL, koska labravehkeet ei vääristä ääntä toisin kuin nää aparaatit." (c) miffe

Koeta nyt päättää. :D

Ei tällasesta muuten jaksaisi vääntää, mutta tätä palstaa saattaa lukea myös lapsetkin.

Mikä ulkoinen kello ja miten vaikutti taajuusvasteeseen?

(Aiheeseen liittyen kannattaa lukaista tämä http://www.soundonsound.com/sos/jun10/articles/masterclocks.htm ihan musta kiinnostava ja hyvin kirjoitettu artikkeli)

- Niko
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
miffe
19.09.2012 01:29:46
cozmo: Ei kai niistä mitään sellasta näy mikä ei näkyisi impulssivasteessa?

Sieltä näkee DA-muuntimien värähtelyn selvästi Nyqvistin alapuolella.

"Jasse (dewil) mainitsi LS9:n soundaavan laboratorikojeelta. Toi ehkä pätee moneen muuhun Yamahaan, mutta ei kyl LS9/M7CL, koska labravehkeet ei vääristä ääntä toisin kuin nää aparaatit." (c) miffe

Koeta nyt päättää. :D

Siis kyllä LS9/M7CL värittää ääntä enemmän kuin DM-sarja, mutta selvästi vähemmän kuin esim. Venuet ja iLive. Silti iLive soundaa mun mielestä miljoona kertaa paremmalts. Subjektiiviseen kokemukseen, kun liittyy käytettävyys, laitteen ulkonäkö, fiilis jne.

Mikä ulkoinen kello ja miten vaikutti taajuusvasteeseen?

M-Audio Firewire 1814 oli kellona. Yläpäästä hävisi lähes terssin verran informaatiota pois ja ulostulon värähtelyä ei ollut enää mitattavissa. Ihan kuin tiski olisi toiminu 32kHz kellolla, mutta kyllä se 48kHz oli :)
turkulainen
Esp
19.09.2012 18:56:11

pitk:
Yeah! Multibandia ja dynaamista eq:ta tulossa!
http://iliveblog.allen-heath.com/?tag=v1-9x

Yeah, tuota dynaamista eq:ta olen odottanut kuin kuuta nousevaa. Monessa paikassa kironnut, kun sitä ei ole tiskissä sisällä.
Täh?!?
cozmo
23.10.2012 17:20:56

Locrian: Mites muuten sen sokkotestin oikee vastaus?

B on Ls9. Noin viidestäsadasta latauksesta, kovin moni ei osannut sanoa kumpi on tämä merkittävästi paskemman kuuloinen. Nyt alkaa varmaan tulemaan unohtuneita vastauksia :D
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
jorma666
23.10.2012 18:54:52
cozmo: B on Ls9. Noin viidestäsadasta latauksesta, kovin moni ei osannut sanoa kumpi on tämä merkittävästi paskemman kuuloinen. Nyt alkaa varmaan tulemaan unohtuneita vastauksia :D

En ite jaksanu ees verrata, mutta aika usein miksereissä jos vertaa "suorana" ilman ylimääräsiä prosessointeja, on vaikea sanoa mikä on mikäkin. Varsinki jos kyseessä on linjatasonen matsku. Kiinnostais kuulla samantyyppinen A-B -testi vaikkapa 10 kanavalla ja eri tasoilla.
we call it music - they call the cops
pitk
23.10.2012 19:25:39

vhaivala: En ite jaksanu ees verrata, mutta aika usein miksereissä jos vertaa "suorana" ilman ylimääräsiä prosessointeja, on vaikea sanoa mikä on mikäkin. Varsinki jos kyseessä on linjatasonen matsku. Kiinnostais kuulla samantyyppinen A-B -testi vaikkapa 10 kanavalla ja eri tasoilla.

Sama vika Rahikaisella. Mun pitää ensinnäkin päästä miksaamaan mikserillä jotain oikeeta asiaa, että voin sanoa mitään. Mistä tahansa keksinnöstä levymusaa voi soittaa läpi ja kuulostaa ihan kelvolliselta. Sitten kun aletaan summata asiaa, ajaa kamaa kuumana (tai kylmänä, jos diggaa), tuuppaamaan dynamiikkaa, efektejä, keksimään mielikuvituksellisia reititysratkaisuja etc ja tuupataan asia johonkin ääntä yleisölle toistavaan järjestelmään, voin alkaa esittää mielipiteitä laitteen käyttäytymisestä. Mittarilla voidaan esittää monennäköistä asiaa. Soundista se ei kuitenkaan loppupelistä kerro juurikaan mitään. Jos kertoisi, olisi mittalaitteeseen jo integroitu plug-in: "Sounds-Good". ;-)

Pitk.
Kalkutan Konepaja
dewil
23.10.2012 20:31:49

Auradiuditkin kuulostaa levymusalta ihan kelpopeliltä.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
cozmo
23.10.2012 22:15:58 (muokattu 23.10.2012 22:18:06)

pitk: Sama vika Rahikaisella. Mun pitää ensinnäkin päästä miksaamaan mikserillä jotain oikeeta asiaa, että voin sanoa mitään. Mistä tahansa keksinnöstä levymusaa voi soittaa läpi ja kuulostaa ihan kelvolliselta. Sitten kun aletaan summata asiaa, ajaa kamaa kuumana (tai kylmänä, jos diggaa), tuuppaamaan dynamiikkaa, efektejä, keksimään mielikuvituksellisia reititysratkaisuja etc ja tuupataan asia johonkin ääntä yleisölle toistavaan järjestelmään, voin alkaa esittää mielipiteitä laitteen käyttäytymisestä. Mittarilla voidaan esittää monennäköistä asiaa. Soundista se ei kuitenkaan loppupelistä kerro juurikaan mitään. Jos kertoisi, olisi mittalaitteeseen jo integroitu plug-in: "Sounds-Good". ;-)

Pitk.

Se mistä lähdin liikkeelle on nimenomaan muunmuassa nimimerkki pitk:n kommentti "No sen verran pakko höystää, notta mänä kesänä eräässä tapahtumassa ajettiin oma keula (iLive) järjestelmään LS9:n läpi. Muuten meni ihan hyvin, mutta leadlaulusoundi kärsi moisesta ihan helvetisti."
pitk
27.10.2012 19:09:02

iLiven odotettu päivitys!

Lokakuun viides pitäis uuden firmiksen tipahtaa. Aikamoista: https://www.dropbox.com/s/1r0kcefgz … e%20V1.9%20distrib%20webinar.pptx?m

Pitk.
Kalkutan Konepaja
dewil
28.10.2012 21:21:24

Oho, eikä ihan pieni ja kosmeettinen :o
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)