Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaluston arviointi ja myynti?
1
kuitjo
22.10.2012 12:29:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on pieni ongelma! Meillä om pieni yritys jonka toiminta nyt ajetaan alas ja kalusto joka on musiikin tuotamiseen ja esittämiseen aikoinaan hommattu pitäis myydä tai ostaa itselleen. Mutta mistä laitteistolle käypä hinta/ arviointi ettei tule myöhemmin ongelmia esim verottajan kanssa? Laitteisteisto pääosin noin 5 vuotta vanhaa ja jopa vanhempaakin mutta ihan käypää tavaraa..
Eli onko olemassa jotain liikkeitä jotka tekevät tälläistä arviointia tai tarjouksia millä laitteet voi ostaa?
Laitteet sisältää, kosketinsoittimia, soundimodulin, pa-tavaraa. valosettiä, videotykkiä, valkokangasta, trusseja jne..
 
Sir Henry
22.10.2012 22:48:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä vanhan kommentti asiaan, eli tieto ja taito ei ole päivitettyä osastoa.
 
Aikoinaan, tossa 2001 jouduin lopettamaan äänitysstudiotoiminnan terveyssyistä, ja siitä lyhyt tarina. Itse arvioin silloin laitteiston arvon euroina (oli vielä markat) noin 35000E. Noin 1 1/2 vuoden aktiivisten myyntiyritysten jälkeen mielestäni helvetin hyvä ja toimiva kalusto vaihtoi omistajaa 10800E hinnalla.
 
Karua, mutta totta. Tällä myyntihinnalla onnistuin maksamaan silloisen toiminimeni pankkilainan pois, 13 vuoden päätoiminen yritystoiminta siis +-0E.
 
Nyt jälkeenpäin olen ymmärtänyt, kuinka hienosti itseäni onnisti, velkainen omakotitalo nykyisen vaimoni ja lapsieni kera jäi, ja pystyin jatkamaan kituttavaa työkyvyttömyyseläkeläisen elämää henkisesti ok. Lisäksi olin hoitanut lakisääteiset, en vapaaehtoisia, eläkemaksut kodikseen, siitä kiitos yrittäjälle, joka alkutaipaleella tämän neuvon antoi.
 
Pääsääntöisesti jos olen jotain toiminimen puitteissa laitteiden ja työkalujen arvon määritittelemisestä oppinut, 30% arvosta pois vuodessa, eli jos on 1000E työväline, niin ensimmäisen vuoden jälkeen kirjanpidollinen arvo on 1000-300, seuraavan taas 30% eli 700-210......Tämä on siis kirjanpidollista poistoa mikäli tulos sen sallii. Tietysti myynnistä saatu hinta on aina kysymysmerkki, mutta oman kokemukseni mukaan käytetyn yritystyökalun ja kaluston hinta putoaa nopeampaa kuin uuden BMW:n hinta vuodessa.
 
Lopuksi toivotan onnea kaikille tuleville musiikkialan yrittäjille; pitäkää lujasti lakista kiinni, vauhti on kovaa. Tässä vielä linkki positiiviseen, toisenlaiseen maailman, olkaa hyvä: http://www.president.fi/Public/defa … aspx?contentid=260542&culture=fi-FI
 
Pauli Lappalainen
23.10.2012 07:37:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuitjo: Mulla on pieni ongelma! Meillä om pieni yritys jonka toiminta nyt ajetaan alas ja kalusto joka on musiikin tuotamiseen ja esittämiseen aikoinaan hommattu pitäis myydä tai ostaa itselleen. Mutta mistä laitteistolle käypä hinta/ arviointi ettei tule myöhemmin ongelmia esim verottajan kanssa? Laitteisteisto pääosin noin 5 vuotta vanhaa ja jopa vanhempaakin mutta ihan käypää tavaraa..
Eli onko olemassa jotain liikkeitä jotka tekevät tälläistä arviointia tai tarjouksia millä laitteet voi ostaa?
Laitteet sisältää, kosketinsoittimia, soundimodulin, pa-tavaraa. valosettiä, videotykkiä, valkokangasta, trusseja jne..

 
Niin ikävältä kuin se kuulostaakin, mutta tuon ikäisellä ääniroippeella arvo on todella olematonta, esim. videotykit ovat arvoltaan käytännössä nolla.
 
Itselle lunastaminen voisi olla järkevin tapa hoitaa tuo homma, jos vain laitteille on mitään käyttöä tai aikaa myydä hiljalleen pala kerrallaan. Käypä hinta lienee se mitä vehkeiden verotusarvo on, jos poistot on poistettu, niin joku muodollinen romuelektroniikan hinta.
 
Audiodivari voisi olla yksi mahdollinen myyntiväylä.
Tai sitten pala kerrallaan tai esim. PA koko settinä Mnetin torille.
 
Krice
23.10.2012 10:29:16 (muokattu 23.10.2012 10:29:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Niin ikävältä kuin se kuulostaakin, mutta tuon ikäisellä ääniroippeella arvo on todella olematonta
 
Miten niin? Riippuu varmaan vähän siitä minkälainen laite on kyseessä, onko se edelleen käyttökelpoinen ja laadukas, jolloin siitä voi saada hyvän hinnan.
 
Pauli Lappalainen
23.10.2012 11:52:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Miten niin? Riippuu varmaan vähän siitä minkälainen laite on kyseessä, onko se edelleen käyttökelpoinen ja laadukas, jolloin siitä voi saada hyvän hinnan.
 
Yksittäisillä laitteilla voi saada jonkinlaisen hinnan ja soittimilla, mutta esim. kokonaisen studion laitteiston realisointi kaikkine kaapelointeineen ja liitinpaneeleineen könttinä ei ole helppoa.
5-10 vuoden ikäisiä auditorioita ja vastaavia saneerattaessa vanha ja toimivakin tekniikka menee pääsääntöisesti romuksi varsinkin video- ja datatekniikan osalta.
 
kuitjo
23.10.2012 12:50:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin mä olen itsekiun arvioinut ettei kovin paljon varmaan voi saada? Tosin laitteet ovat olleet aika vähäisellä käytöllä, mutta kukapa sitä uskoo...? Meillä ei onneksi mitään kymmenien, saatikka satojen tyhansien velkoja laitteista ole :) No tuolta löytyy laitteistoa mitä meillä esimerkiksi on jos kiinostaa katsoa: http://www.free-baja.fi/
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «