Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Paul virityskoneisto
1
Jaa123
22.10.2012 18:41:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis mulla on Tokain Les Paul (love rock series tms) ja se pitää vireen melko huonosti. Kannattaisko hommata kielilukot vai vaihtaa viritystapit?
 
Ziggy Bubba
22.10.2012 18:56:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vireongelmat on virittimiä useammin satulassa, joka "jäkittää" kieliä. Ihan vaan varmistuksena: kannattaa virittää kieli nuottiin aina alavireestä. Vähenee se satulan vaikutus tuntuvasti, kun satulan ja virittimen väliin ei jää löysää.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
Jaa123
22.10.2012 19:00:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Vireongelmat on virittimiä useammin satulassa, joka "jäkittää" kieliä. Ihan vaan varmistuksena: kannattaa virittää kieli nuottiin aina alavireestä. Vähenee se satulan vaikutus tuntuvasti, kun satulan ja virittimen väliin ei jää löysää.
 
thanks man!
 
julkke
22.10.2012 19:30:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virittimillä ei usein ole juuri mitään vaikutusta kitaran vireenpitävyyteen. Satula kuntoon niin, että kielet luistavat urissa vapaasti niin pitäis pysyä vireessä. Uriin voi laittaa liukasteeksi esim. lyijykynää. Kannattaa myös tsekata että kielisettisi on satulalle oikean paksuinen (les paulissa todnäk. 10-setti) tai voi joutua viilailemaan.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Gabe
22.10.2012 22:20:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos satula on kuitenkin kunnossa niin kannattaa miettiä onko kielten vaihto tehty asiallisesti, kieliä venytelty jne.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Laulava Kylätohtori
23.10.2012 08:48:52 (muokattu 23.10.2012 08:49:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Ihan vaan varmistuksena: kannattaa virittää kieli nuottiin aina alavireestä. Vähenee se satulan vaikutus tuntuvasti, kun satulan ja virittimen väliin ei jää löysää.
 
Tämä on muuten todella hyvä neuvo. Itse teen aina näin. Ja jos vahingossa väännän kielen liian korkealle, niin lasken sitä ensin reilusti ja sitten viritän uudestaan alavireestä kohdilleen...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
the-Antero
23.10.2012 09:04:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tämä on muuten todella hyvä neuvo. Itse teen aina näin. Ja jos vahingossa väännän kielen liian korkealle, niin lasken sitä ensin reilusti ja sitten viritän uudestaan alavireestä kohdilleen...
 
Mä oon kuvitellut että kaikki tekevät näin :D
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
sickboy
23.10.2012 10:44:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Mä oon kuvitellut että kaikki tekevät näin :D
 
Mä lasken kielen virettä venyttämällä kieltä, jos siis kieli on vain vähän ylävireessä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «