Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muusikon koulutus lukion jälkeen
1
basinisti_
19.10.2012 02:06:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi kaikki! Ja heti alkuun anteeksi jos tästä on jo selvä keskustelualue täällä, en tiennyt millä hakusanalla pitäisi aiheesta juttua hakea, monilla alueilla on kyllä asiaa sivuuteltu. Mutta asiaan:
 
Olen 16-vuotias lukion ekaluokkalainen. Soittokokemusta on takana epäsäännöllisen säännöllisesti muutamia vuosia, lähinnä kitaran ja basson kaulassa kiinni. Olen täysin itseoppinut, en siis ole käynyt missään opistossa (paitsi rockopistossa, mutta sitä ei kyllä lasketa..) enkä yksityistunneilla.
 
Onko minulla siis enää tässä vaiheessa mitään mahdollisuuksia hakeutua lukion ja valtion velvoitteiden jälkeen mihinkään opiskelemaan nimenomaan sitä soittamista, ei siis mitään musiikkiteknologiaa yms. Teoriaa tiedän jokseenkin, ja olen viimeaikoina kunnostautunut sen itseopiskelussa.
 
En siis kutsu itseäni edes keskivertomuusikoksi, mutta siitä huolimatta ymmärrän musiikista järjen tasolla melkoisen paljon, ainakin omasta mielestäni. Se vaan on siellä jossain..
 
Tietysti mahdollisuutena olisi esim kansalaisopisto, mutta onko muita vaihtoehtoja?
 
Kysykää jos jäi epäselvää, kiitos vastauksista :)
 
-Lepistö
 
Kun ny ei vaan sattus mitää...
nisumaka
19.10.2012 14:49:29 (muokattu 22.10.2012 14:21:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

www.musiikinopetus.fi/fi/opiskelu/musiikkiopistot
 
Tossa on se taso, josta voisit lähteä liikkeelle. Todennäköisesti aloitat perustasolta, mutta musiikkiopisto pystyy tarjoamaan sinulle seuraavaa:
 
Musiikkiopistotason päättötodistus on samalla todistus koko musiikin laajan oppimäärän suorittamisesta. Todistus on merkittävä pyrittäessä musiikin ammatillisiin opintoihin ja sillä on lisäpisteiksi asti painoarvoa tiettyjen yliopisto-opintojenkin kohdalla. Musiikkiopistotason päättötodistus tai vastaavat tiedot ja taidot sekä suoritettu ylioppilastutkinto antavat kelpoisuuden hakeutua kaikkiin korkeakouluopetusta antaviin oppilaitoksiin.
 
Eli tutustupa noihin sivuihin, niin sieltä löytyy kaikki vastaukset. Muusikon tutkinto on keskiasteen tutkinto, II-aste, ammattitutkinto. Musiikkiopistossa pystyt suorittamaan ainakin I-asteeseen asti suurimman osan eri aineista yksittäisinä suorituksina, siitä ei hirvittävän iso pykälä ole sitten II-tolppa.
 
kimurantti1
19.10.2012 18:19:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Todistus on merkittävä pyrittäessä musiikin ammatillisiin opintoihin--
 
Tähän on pakko puuttua, ei nimittäin pidä millään muotoa paikkaansa. Papereilla ja kaikella muodollisella pätevyydellä ylipäänsä ei ole toiselle asteelle pyrkiessä mitään väliä. Pääsykokoeet kokonaisuudessaan on kaikki kaikessa. Soittokoe, teoriakoe, haastattelu ym. 18-19 vuotiaana on moni jo kerennyt treenailemaan sen verran, ettei kantsi mennä tuhlaamaan aikaansa enää musiikkiopistoon. Musaopistotason teoriahommat on täysin mahdollista opiskella itsekseen ihan kuukausissa.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
basinisti_
19.10.2012 21:25:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: www.musiikinopetus.fi/fi/opiskelu/musiikkiopistot
 
Tossa on se taso, josta voisit lähteä liikkeelle. Todennäköisesti aloitat perustasolta, mutta musiikkiopisto pystyy tarjoamaan sinulle seuraavaa:
 
Musiikkiopistotason päättötodistus on samalla todistus koko musiikin laajan oppimäärän suorittamisesta. Todistus on merkittävä pyrittäessä musiikin ammatillisiin opintoihin ja sillä on lisäpisteiksi asti painoarvoa tiettyjen yliopisto-opintojenkin kohdalla. Musiikkiopistotason päättötodistus tai vastaavat tiedot ja taidot sekä suoritettu ylioppilastutkinto antavat kelpoisuuden hakeutua kaikkiin korkeakouluopetusta antaviin oppilaitoksiin.
 
Eli tutustupa noihin sivuihin, niin sieltä löytyy kaikki vastaukset. Muusikon tutkinto on keskiasteen tutkinto = musiikkiopistotason tutkinto, siitä vain käytetään muutamissa konservatorioissa tuollaista nimitystä.

 
Eli siis ilmeisesti mm. Sibeliusopisto Hämeenlinnassa ja muut tämän tasoiset oppilaitokset antavat tämänkaltaista opetusta? Olen nimittäin jo ilmeisesti 'yli-ikäinen' ainakin sibeliusopistoon, ja olen sinne kaksi kertaa hakenutkin. Ensimmäisellä kerralla olisi ollut basso-opintoihin paikka, ja tein yhden elämäni ehkä merkittävimmistä virheistä jättämällä tuon paikan täyttämättä. Olin silloin 12-vuotias. Olinkohan 14 vai 15 kun hain uudestaan, ja munasin pääsykokeen.. Joten pelkäänpä ettei enää ole mahdollisuuksia.
 
Kun ny ei vaan sattus mitää...
kimurantti1
20.10.2012 02:23:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opistoissa ja konservatorioilla on vaikka kuinka paljon täysi-ikäistä porukkaa opiskelemassa, ei sulla mahdollisuudet ole menneet.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
basinisti_
20.10.2012 15:06:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Opistoissa ja konservatorioilla on vaikka kuinka paljon täysi-ikäistä porukkaa opiskelemassa, ei sulla mahdollisuudet ole menneet.
Mutta lienevätkö sitä porukkaa jotka ovat aloittaneet nuorena ja vetelevät siellä jo viimeisiään?
 
Kun ny ei vaan sattus mitää...
kimurantti1
20.10.2012 17:45:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basinisti_: Mutta lienevätkö sitä porukkaa jotka ovat aloittaneet nuorena ja vetelevät siellä jo viimeisiään?
 
Ei, vaan täysi-ikäisenä sisälle otettuja.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
nisumaka
20.10.2012 17:47:15 (muokattu 22.10.2012 14:23:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kimurantille. Sorry epäselvä merkintä, mutta tuossa keskellä oleva pätkä on suora kopio tuon urlin takaa olevalta sivulta. Kyllä totta puhut, että musiikkiopistotason opinnot voi itsekin suorittaa. Tuosta urlista vaan löytyypi virallista tietoa, jos jota kuta kiinnostaa.
 
Ja ilmeisesti meillä menee jokin ajatus hieman ristiin, sillä II-aste tietojeni mukaan on musiikkiopiston suoritus = laaja musiikin oppimäärä. Tämän asteen koulutuksen voi suorittaa myös konservatooriossa, ja siellä voi mennä tästä pidemällekin, musiikkiopistolle tuo on ylin taso. Meneekö mulla jotain väärin?
 
Musiikkioppilaitoksissa on nykyään usein aikuisopiskelijakiintiö. Eli ainakin ns muusikon tutkinnon ammattitutkinnosta suurimman osan (musiikkiopistossa) voi suorittaa, jos ei ole kuollut, iällä ei liene niin väliä. Siis vaikka lähtisi perustasolta liikkeelle. Tätä kannattaa aina kysäistä siitä oppilaitoksesta, johon on pyrkimässä.
 
Ongelmaksi varmaankin muodostuu useimmille se, että halutaan kitara pääsoittimeksi, ja tämän soittimen hakijoista on jonkin verran ylitarjontaa. Musiikkioppilaitokset joutuvat hieman tasapainottamaan oppilaitaan soittimien kesken, jotta saavat aikaan toimivia harjoitusbändejä.
 
basinisti_
20.10.2012 18:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon kiitoksia kaikille täydentävistä vastauksista, antaa paljonkin toivoa nuoren muusikon tulevaisuuteen :D
 
Eli ymmärsinkö nyt oikein että voisin vielä hyvinkin ensi keväänä hakea vaikkapa tuonne sibeliusopistoon? Sibeliusopistossa, niinkun varmaan muissakin opistoissa on mahdollisuus valita ensisijainen ja toissijainen toive siihen minkä ottaa pääaineeksi. Ajattelin että ensisijaiseksi kitara ja toissijaiseksi basso, ei pelkästään siitä syystä että haluan soittaa kitaraa enemmän, vaan myöskin siksi että uskon että minulla on enemmän tulevaisuutta ja mahdollisuuksia basson varressa, vaikka kitara olisikin se ykkösjuttu.
 
Miltä tämä kuulostaisi?
 
Kun ny ei vaan sattus mitää...
Janus
20.10.2012 18:39:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Ja ilmeisesti meillä menee jokin ajatus hieman ristiin, sillä II-aste tietojeni mukaan on musiikkiopiston suoritus = laaja musiikin oppimäärä. Tämän asteen koulutuksen voi suorittaa myös konservatooriossa, ja siellä voi mennä tästä pidemällekin, musiikkiopistolle tuo on ylin taso. Meneekö mulla jotain väärin?
 
Toisen asteen koulutus on "klassisessa" tai pop/jazz-musiikissa ammattiin tähtäävää koulutusta, joka on usein täysipäiväistä ja josta saa muusikon ammattitutkinnon (vrt. ammattikoulu). Tämä on eri asia kuin musiikkiopiston päästötodistus.
 
http://www.musiikinopetus.fi/fi/jar … lma/2._asteen_ammatillinen_koulutus
 
Tästä koko aiheesta (ja muutenkin, sivuten teemoja joista on tällä alueella ollut puhe oikeastaan jokaisessa aktiivisessa ketjussa viime aikoina) voisi kirjoittaa enemmänkin - ja kirjoitankin, mutta nyt ei ehdi, kiire keikalle.
 
Vessajono
20.10.2012 21:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käyt lukion loppuun ja sen jälkeen sit vuodeksi jonkin kansanopiston musalinjalle ja sen jälkeen konsalle ammattiopintoihin. Itse menin tuota reittiä ja niin on mennyt moni muukin jolla on ollut harrastuneisuutta musiikin parissa mutta esim. teoria- ja säveltapailuosaamisessa on ollut aukkoja jotka on estäneet hakeutumasta suoraan ammattiopetuksen puolelle lukion jälkeen.
 
Ja eipä siitä iästä kannata paineita ottaa, mä alotin viime syksynä 23-vuotiaana ja tällä hetkellä meidänkin puljussa on joka vuosikurssilla lähempänä kolmeakymmentä olevia tyyppejä.
 
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
nisumaka
22.10.2012 07:51:30 (muokattu 22.10.2012 11:31:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi olisi kiva, jos Janus joskus ehdit hieman tätä valaisemaan. Ammattikoulutus, keskiasteen koulutusta tarkoitan, on toki oma lukunsa, eikä sitä voi suorittaa kokonaan musiikkiopistossa. Sehän nostaa peruskoulutason suorittaneen henkilön astetta korkeammalle, eli hän voi pyrkiä esimerkiksi yliopistoon, ja tätähän ei musiikkiopiston suorittaminen tee. Käsitykseni mukaan kuitenkin "ammattiaineet" tasoltaan, ovat samat, siis vaatimusten osalta loppupeleissä, jos suorittaa sen II-asteen, josta musiikkiopistolla on oikeus antaa virallinen todistus. Tämä kait johtaa siihen, että näistä saa hyvitystä, jos esimerkiksi jatkaa korkeammalla asteella. Ja vielä lisään sen, että musiikkiopistossa ei kait voi suorittaa "musiikkiopistotutkintoa", vaan yksittäiset II-asteen vaatimukset täyttävät suoritukset sitten kirjoitetaan ... on opiskellut ja suorittanut opetushallituksen II-asteen seuraavissa aineista .... tyylillä.
 
Esimerkiksi loppukokeen taso prima vista omalla soittimellla kaikista sävellajeista kahden oktaavin alueelta ei kuulosta ihan läpihuutojutulta (tämä on tietojeni mukaan musiikkiopiston II-asteen vaatimus?). Mutta joo Janus, selvennä, kun tunnet asiaa konkreettisesti ja hyvin, sillä monilla ei ole käytännön mahdollisuuksia sitoutua päiväopiskeluun kolmeksi vuodeksi. Ja tietysti tämä musiikkiopistossa aloittaminen on hyvä tapa luoda todellista pohjaa, jos sitten haluaa suorittaa muusikon tutkinnon konservatoriossa, luulis. Varsinkin, jos haluaa tehdä tuon viimeksi mainitun näyttötutkintona, joka sekin lienee mahdollista. Myös tässä kohtaa on mulle hieman epäselvää peruskoulu+näyttötutkinto, johtaako tuo hakuoikeuteen yliopistolle, esimerkiksi Sibikseen?
 
Ehkäpä sellainen yksinkertaistus voisi olla paikallaan, että virallinen 2. asteen ammattikoulutus on päiväopiskelua peruskoulupohjata ja kestää 3 vuotta. Näitä oppiaineita voi osittain suorittaa musiikkiopistossa ja tällä on oikeus antaa näistä virallinen suoritustodistus. Ammattikoulutus on hyvä vaihtoehto niille nuorille, jotka haluavat ryhtyä muusiikkialan ammatteihin. Musiikkiopisto tarjoaa soveltuvaa opetusta harrastajille tai ammattiin tulevaisuudessa pyrkiville kaikilla mahdollisilla tasoilla alkeista II-asteen virallisiin suorituksiin asti. TÄSSÄ ON MULLA VIRHE. .. alkeista I-asteen (tolppa I) virallisiin suorituksiin asti. Tässä mä olen ollut väärässä, eikö, että tolppa II menee ammattipuolen loppupään opintoihin, tai, musaopistossa erikseen suoritettavaksi (=ei vaadita, mutta mahdollinen, onko näin). Useilla oppilaitoksilla on myös aikuisopiskelijakiintiö. Menisköhän tää nyt lähes oikein, koska tarkoitukseni on motivoida kysyjiä etsimään itselleen sopivaa koulutusta, jota minun mielestäni on tarjolla ihan kaikille.
 
Eli tää vanha 1/3, 2/3 ja 3/3 (rytmi, melodia, harmonia) on nykyään 10 osainen rytmi-melodia-harmonia opiskelukokonaisuus ja tolpat ym tutkinnot muuttuivat hieman joitakin vuosia sitten. Tämä vähän sekoittaa selvästikin nykytilanteessa.
 
tarmo
22.10.2012 08:33:43 (muokattu 22.10.2012 08:35:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus taannoin puhuttiin musiikkiopistoissa musiikkikoulun (3/3 taso) ja musiikkiopiston (tolppa I taso) päättötodistuksista. Voihan siis musiikkiopiston päättötodistukseen vaadittavilla suorituksilla tasollisesti yltää samoihin kuin II asteen koulutuksessa.
 
Nykyään kuitenkin ammattimuusikon tutkinnot jakautuu seuraavasti:
 
II aste (ammattitutkinto, II aste = peruskoulun jälkeinen)
AMK (alempi korkeakoulututkinto)
SibA (ylemmän korkeakoulututkintotason muusikko-opinnot Suomessa)
 
II asteen opetusta annetaan konservatorioissa tai ammattioppilaitoksissa, mahdollisesti jopa musiikkiopistoissa, menee ja tietää. Kysymys on kuitenkin aina ammattitutkinnosta. Edelleen, yksittäisi "tasokokeita", soittotutkintoja tai miksi niitä nyt kutsutaankaan (1/3, 2/3, 3/3, Tolppa I / D, Tolppa II / ?, C-tutkinto...) voi tehdä muutoinkin kuin suorittamalla ammattitutkintoa (en tiedä mihin asti). Pitäisin nämä kaksi asiaa kuitenkin erillään, ettei mene puurot ja vellit sekaisin.
 
Toki konservatorioissa saatetaan antaa myös alkuopetusta, joten oppilaitoksen nimi ei merkitse, vaan se, mitä oppilaitoksessa opiskelee :)
 
Dr Dominant
22.10.2012 16:36:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, on sulla mahdollisuuksia. Jos haluat lukion päästötodistuksen (joka on hyödyllinen jos ikinä ajattelet että voisit kuvitella pyrkiväsi ammattikorkeaan tai yliopistoon), silloin käyt lukion loppuun ja sen jälkeen esim. toisen asteen ammatilliseen koulutukseen.
 
Tai, ryhdyt saman tien hakeutumaan toisen asteen ammatilliseen koulutukseen tekemään kaksoistutkintoa (saat yliopistokelpoisuuden samalla). En ole varma mitkä kaikki toisen asteen ammatilliset koulut tarjoaa tämän mahdollisuuden, mutta ainakin helsingissä Pop & Jazz Konservatorio tarjoaa. Toi vaihtoehto voi tarjota sulle hieman ajan säästöä jos esim. pääset sisään jo ensi kevään haussa. Ymmärtääkseni toisen asteen koulutuksessa painotetaan peruskoulupohjaisia nykyään enemmän kuin jo ylioppilaita - tässä voin olla väärässä koska olen itse ollut tuosta kuviosta pois jo 5 vuotta, mutta tämänsuuntaista puhetta kuulin hieman ennen siirtymistäni freelance-hommiin.
 
Noissa toisen asteen koulutusohjelmissa omasta mielestäni hienoa on se, että hakijalla ei tartte olla mitään muodollista suoristusta yhtään mistään - hoitaa ittensä pääsykokeisiin ja näyttää siellä parasta osaamistaan, ja sitä kautta on mahdollisuus päästä ammatilliseen koulutukseen. Itse olen tullut alalle juuri tätä reittiä, koska 22 vuotta sitten maalla josta olen kotoisin ei ollut mitään saumaa suorittaa muuta kuin klasarikursseja.
 
Nimim. Jazzmies osaa kertoa Helsingin PJK:n systeemeistä kaiken mitä tarttee tietää. Uskon että hän opastaa mielellään jos ko. oppilaitos kiinnostaa.
 
Ainiin, yksi todella tärkeä juttu (mielestäni ehkä tärkein) oppilaitoksissa on se soittoseura. Että mahdollisimman pian pääsee soittamaan mahdollisimman monen, ja mielellään itseänsä parempiensa kanssa. Siinä oppii paljon ja samalla luo itselleen sitä kontaktiverkostoa joka tulevaisuudessa sitten työllistää.
 
Ja sitten se kannattaa aina muistaa, että mikään oppilaitos ei loppupeleissä ole tae yhtään mistään. Kaikki lopulta kiteytyy siihen, keskitätkö sä itse energiasi tavoitteelliseen oppimiseen ja minkä verran teet hommia tavoitteiden saavuttamiseksi. Eli itse uskon siihne, että oli reittisi mikä hyvänsä, jos sulla on lahjoja ja tiukat perslihakset, et sä ole lainkaan myöhässä. Siitä vaan määrätietoisesti kohdetta päin. Onnea matkaan!
 
"Dr. Dominant, I presume?"
basinisti_
22.10.2012 17:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohtori Dominantille kiitoksia :) Ja tarkoitukseni on tällä hetkellä käydä lukio loppuun kaikessa rauhassa, vetäistä lakki päähän ensin lakkiaisissa ja sen jälkeen valtion leivissä tukattomana, ja sen jälkeen miettiä että mihinkän hjälvettiin sitä seuraavaksi.
 
Ja tuosta toisesta asteesta, ainakin Salpauksella musiikkiteknologia-linjalla ei tänä vuonna ainakaan päässyt sisään muutakuin lukion käyneitä (kaverini pyrki sinne, mutta ei sitte päässyt peruskoulun päättötotarilla).
 
Onko muuten muita vaihtoehtoja ns. omalla ajallaan musiikin opiskeluun kuin itsenäisesti, yksityistunneilla, opistossa tai kansalaisopistossa? Mietin vain, että jos munaan taas sibiksen pääsykokeet niin mihinkähän sitä sitten tähtäisi. Koska tietenkään ei meikäläistä kiinnosta vain se työllistyminen tai leipä vaan tottakai myöskin se kunnianhimo soittamisessa, omien taitojen syventäminen.
 
Kun ny ei vaan sattus mitää...
Epämuusikko
22.10.2012 18:39:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Treenaa ja tee keikkoja, siinä sivussa taidot kehittyy ja asiat selkeytyy. kouluun jos pääsee niin sehän on kiva, mutta tuo eka pykälä pitää olla plakkarissa jo ennen sinne haikailua.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «