Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vireongelmat kiinteätallaisessa
1 2 3 4 5 6
Sowa
21.10.2012 20:58:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli aiemmin käytössä vuosia Jackson WRMG. Vireongelmia ei koskaan tullut.
No floikkaa en käyttänyt lainkaan myöskään.
Soittanut aina Drop C vireessä.. Skull Strings kielillä.
 
Nyt myin tuon kepin ja hommasin tilalle ihan kiinteätallaisen ESP LTD MH-350NT:n.
Tuntuu että virittäminenkin on jotenkin "työlästä" kun tarkoitan että kielet värähtelevät sen verran. Esim intonaation säätäminen on tuskaa koska vire ei tahdo pysyä Skutsissa.
 
Mielestäni vaihtanut kieletkin oikeaoppisesti.. ja tehnyt venytykset jne.
ja vaikka kitaralla oli soitettu pari vkoa niin silti sama ongelma (eli ei tuoreet kielet).
Elikkä vire ns. heilahtelee sen muutaman sentin. Ei pysy asemassaan.
 
En oo todellakaan mikään nero kitaroiden kanssa.
 
Varsinkaan tästä kiinteätallaisesta ei oo kokemuksia että pitääkö sellainen edes samalla tavalla virettä kuin floikkakitara jossa on lukot?
 
vai onko kitarani vaan yksinkertaisesti paska. lol
 
Mitkä asiat yleensäkin eniten vaikuttavat kitaran vireen pitävyyteen?
 
Kiitos vastauksista.
 
oamkbonor
21.10.2012 21:10:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovin paljon normi 440 vireestä kun lähdetään laskemaan normaaliskaalaisella virettä niin alkaa loppumaan säätövara kesken. Itse hankkisin drop c-vireeseen kyllä baritoniskaalaisen kepukan.
 
Sowa
21.10.2012 21:11:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oamkbonor: Kovin paljon normi 440 vireestä kun lähdetään laskemaan normaaliskaalaisella virettä niin alkaa loppumaan säätövara kesken. Itse hankkisin drop c-vireeseen kyllä baritoniskaalaisen kepukan.
 
Mjoo.. no tuon WRMG:n kanssa ei ollut mtn ongelmia vireen pitävyyden kanssa.
Ehkä tämä keppi ei sit ole laadultaan samalla tasolla, tai jtn.
 
mattim
21.10.2012 21:44:48 (muokattu 21.10.2012 21:45:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sowa:
Elikkä vire ns. heilahtelee sen muutaman sentin. Ei pysy asemassaan.
 
Mitkä asiat yleensäkin eniten vaikuttavat kitaran vireen pitävyyteen?
 
Kiitos vastauksista.

 
Satula.
 
Haittaako tuo muutama sentti soittoa ? Jos ei niin pannaan mittavirheen piikkiin ;-)
 
Sowa
21.10.2012 21:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Satula.
 
Haittaako tuo muutama sentti soittoa ? Jos ei niin pannaan mittavirheen piikkiin ;-)

 
Soittoa ei haittaa tietty.
 
Käytän kitaraa pääasiassa nauhoitushommissa. Livekeikoilla tms en käy.
Nauhotuksissa sillä intonaatiolla/tarkalla vireellä on enemmän kuin merkitystä, niinkun kaikki tietää varmasti.
 
mattim
21.10.2012 21:56:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sowa: Soittoa ei haittaa tietty.
 
Käytän kitaraa pääasiassa nauhoitushommissa. Livekeikoilla tms en käy.
Nauhotuksissa sillä intonaatiolla/tarkalla vireellä on enemmän kuin merkitystä, niinkun kaikki tietää varmasti.

 
Pari senttiä on niin vähän, että sen verran tulee aina soittokertojen välillä tehtyä eroa jo fiiliksen aiheuttaman rutistuksen suhteen, mulla. Jos ei passais narulle, nocando.
 
Sowa
21.10.2012 22:02:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Pari senttiä on niin vähän, että sen verran tulee aina soittokertojen välillä tehtyä eroa jo fiiliksen aiheuttaman rutistuksen suhteen, mulla. Jos ei passais narulle, nocando.
 
Tottakai joo riippuu miten soittaa. ni heittelee toki ainaki pari senttiä.
 
Mutta tässä viimetteks tappelin ton kitaran intonaation säädön kanssa.. kun ei se vire tahdo pysyy skutsissa
 
Midrange
21.10.2012 22:24:03 (muokattu 21.10.2012 22:25:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei sulla ole satulassa lukkoja niin kyllähän se on hyvin mahdollista että ei pidä virettä. Kyllä sen huomaa kun on tottunut floikkakepillä soitteleen että voi bendailla parikin sävelaskelta ja silti pysyy vire. Meneppä tekemään sama ilman satulalukkoa niin kyllä se useimmissa kitaroissa oletussäädöillä sen jälkeen menee epävireeseen.
 
Veikkaan että kyseessä on tämä ilmiö eli totuit floikkakitarassa satulalukkoihin ja nyt onkin toinen tilanne.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
Jucciz
21.10.2012 22:29:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Jos ei sulla ole satulassa lukkoja niin kyllähän se on hyvin mahdollista että ei pidä virettä. Kyllä sen huomaa kun on tottunut floikkakepillä soitteleen että voi bendailla parikin sävelaskelta ja silti pysyy vire. Meneppä tekemään sama ilman satulalukkoa niin kyllä se useimmissa kitaroissa oletussäädöillä sen jälkeen menee epävireeseen.
 
Veikkaan että kyseessä on tämä ilmiö eli totuit floikkakitarassa satulalukkoihin ja nyt onkin toinen tilanne.

 
Nyt vaikuttaa siltä, että sulla on floikkakepille vertailukohtana ollut joko Anttilasta ostettu 50 euron kitaran näköinen leikkikalu, tai sitten kielet ovat olleet joko a)tiensä päässä tai b)huonosti venytellyt.
 
Hyvissä säädöissä oleva olevalla satulalukottomalla kitaralla voi tehdä vaikka minkälaisia temppuja vireen kärsimättä.
 
Toki tuo kielipointti on ihan yhtä validi floikkakitarankin kanssa. Loppuun asti soitetut kielet eivät pysy vireessä floikankaan kanssa - ja samoin huono venyttely johtaa siihen, että kielten vire laskee pitkään ennenkö asettuu. Tämän takia kielet pitääkin venytellä vaihtamisen jälkeen raivokkaasti.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
hallu
21.10.2012 22:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sowa: Mulla oli aiemmin käytössä vuosia Jackson WRMG. Vireongelmia ei koskaan tullut.
No floikkaa en käyttänyt lainkaan myöskään.
Soittanut aina Drop C vireessä.. Skull Strings kielillä.
 
Nyt myin tuon kepin ja hommasin tilalle ihan kiinteätallaisen ESP LTD MH-350NT:n.
Tuntuu että virittäminenkin on jotenkin "työlästä" kun tarkoitan että kielet värähtelevät sen verran. Esim intonaation säätäminen on tuskaa koska vire ei tahdo pysyä Skutsissa.
 
Mielestäni vaihtanut kieletkin oikeaoppisesti.. ja tehnyt venytykset jne.
ja vaikka kitaralla oli soitettu pari vkoa niin silti sama ongelma (eli ei tuoreet kielet).
Elikkä vire ns. heilahtelee sen muutaman sentin. Ei pysy asemassaan.
 
En oo todellakaan mikään nero kitaroiden kanssa.
 
Varsinkaan tästä kiinteätallaisesta ei oo kokemuksia että pitääkö sellainen edes samalla tavalla virettä kuin floikkakitara jossa on lukot?
 
vai onko kitarani vaan yksinkertaisesti paska. lol
 
Mitkä asiat yleensäkin eniten vaikuttavat kitaran vireen pitävyyteen?
 
Kiitos vastauksista.

 
Satulan urat on ahtaat eikä luista kunnolla ja siksi vire huojahtelee sinne tänne mihin se nyt milloinkin sattuu jäkittämään. Ilmiö korostuu vain matalemmilla vireillä kun kielen jännite löystyy eikä kieli liiku urassa senkään vertaa. Homman taustalla voi olla semmoinen, että olet laittanut vähän paksummat kielet sitä alavirettä varten? no viilaat ne urat auki itse ja pistät huulirasvaa uriin tai sitten pyydät soitinteknikkoa tekemään saman niin homma alkaa niin sanoakseni luistaa;-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Midrange
21.10.2012 22:42:36 (muokattu 21.10.2012 22:45:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Nyt vaikuttaa siltä, että sulla on floikkakepille vertailukohtana ollut joko Anttilasta ostettu 50 euron kitaran näköinen leikkikalu, tai sitten kielet ovat olleet joko a)tiensä päässä tai b)huonosti venytellyt.
 
Hyvissä säädöissä oleva olevalla satulalukottomalla kitaralla voi tehdä vaikka minkälaisia temppuja vireen kärsimättä.
 
Toki tuo kielipointti on ihan yhtä validi floikkakitarankin kanssa. Loppuun asti soitetut kielet eivät pysy vireessä floikankaan kanssa - ja samoin huono venyttely johtaa siihen, että kielten vire laskee pitkään ennenkö asettuu. Tämän takia kielet pitääkin venytellä vaihtamisen jälkeen raivokkaasti.

 
Hyvin säädetyllä kyllä. Ovatko kaikki hyvin säädettyjä? Epäilen.
 
Hyvin ne kuuluisuudetkin saa lukottoman keppinsä epävireeseen keikoilla parin biisin aikana. Ynkkä esimerkkinä.
 
Mun pointti on se alkuperäiselle kirjoittajalle, että mene mihin tahansa musiikkikauppaan, valitse sieltä satunnaisesti 5 kitaraa ilman satulalukkoja, heitä jokaiseen g-kieleltä parin sävelaskeleen bendi ja kato onko kieli vireessä vielä sen jälkeen. Saat vähän suhteutettua asioita. Sen jälkeen tee sama satulan lukon omaavien kitaroiden kanssa.
 
Kaikki meistä ei ole samanlaisia experttejä lukottoman kitaran säätämisessä kuin sinä Jukkis. Satulalukon etu on just siinä että se pitää vireen oletuksenakin. Sen sijaan moni ei osaa itse tarkistaa että satulan urat ovat juuri sopivat, että viritystapit ovat viimeistä huutoa jne. Lukottoman kitaran vireen luotettavuuden saamisen samalla tasolle kuin floikkakepissä vaatii paljon työtä ja asiantuntemusta.
 
Toivottavasti tästä nyt ei tule floikka vs tavallinen kitara väittelyä. Jotenkin tuntuu että jos täällä edes suositteleekin floikkaa jollekkin niin heti tulee hirveä puolustuspuhe kuinka tavallisen kitarankin saa pitämään vireen, aivan kuin jotain pahaa tapahtuisi kun yksi mies siirtyy floikkakepittäjien riviin.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
slapvete
21.10.2012 23:24:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tämän takia kielet pitääkin venytellä vaihtamisen jälkeen raivokkaasti.
 
Raivokkaasti on kyllä ihan väärä sana. Intonaation jne kivan kannalta on hyvä löytää toimiva minimi. Ei niitä loppujen lopuksi kovinkaan paljon tarvitse riepoa.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Jucciz
22.10.2012 04:07:53 (muokattu 22.10.2012 04:24:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Hyvin säädetyllä kyllä. Ovatko kaikki hyvin säädettyjä? Epäilen.
 
Tämä trolli se jaksaa vuodesta toiseen. Miksi vertailukohdaksi pitäisi ottaa huonosti säädetty kitara? Totta kai huonosti säädetty kitara on tallaratkaisusta riippumatta huonosti säädetty kitara. Lisäksi huono vireenpitävyys on usein osien laadun, kitaran säätöjen ja kielten kondiksen summa.
 
Hyvin ne kuuluisuudetkin saa lukottoman keppinsä epävireeseen keikoilla parin biisin aikana. Ynkkä esimerkkinä.
 
Saatat kauhistua, mutta kyllä minä olen saanut floikkakepin epävireeseen bendailulla, hyvänen aika, useitakin. Eikä nyt edes kannata mennä muihin "ominaisuuksiin" joita floikka ja/tai kielilukot tuovat muuten ihan kelvollisiin kitaroihin. Olen myös kuullut klassisen musiikin konsertissa viritettävän viulua, selloa tai kontrabassoa. Mahtavat olla paskoja soittimia - luultavasti sun ratkaisu tähänkin olisi kielilukot ja floikka? Nyt vähän tilannetajua kehiin.
 
Mun pointti on se alkuperäiselle kirjoittajalle, että mene mihin tahansa musiikkikauppaan, valitse sieltä satunnaisesti 5 kitaraa ilman satulalukkoja, heitä jokaiseen g-kieleltä parin sävelaskeleen bendi ja kato onko kieli vireessä vielä sen jälkeen. Saat vähän suhteutettua asioita. Sen jälkeen tee sama satulan lukon omaavien kitaroiden kanssa.
 
Mun pointti puolestaan oli ja on se, että ihan turha tässä on pohjata kitarakaupan seinällä roikkuvien kitaroiden pohjalta tehtyihin todennäköisyyslaskelmiin, koska harvassa soitinkaupassa kitarat - niin floikalliset kuin floikattomatkaan - ovat kovin hyvissä säädöissä. Otetaanpa siihen vielä 5 satunnaisesti valittua hevikitaristia, pyydetäänpä heitä edes virittämään kitara ja katsotaan, moniko onnistuu. Saat vähän suhteutettua asioita. Kitara kuin kitara saadaaan pysymään vireessä, jos se ylipäätään on tehty edes jokseenkin laadukkaista osista. Olennaista on se, miten ne omat kitarat on säädetty ja kuinka hyvässä kondiksessa niiden kielet ovat. Musakaupan soittimista viis, eiväthän ne liity mitenkään mihinkään.
 
Kaikki meistä ei ole samanlaisia experttejä lukottoman kitaran säätämisessä kuin sinä Jukkis. Satulalukon etu on just siinä että se pitää vireen oletuksenakin. Sen sijaan moni ei osaa itse tarkistaa että satulan urat ovat juuri sopivat, että viritystapit ovat viimeistä huutoa jne. Lukottoman kitaran vireen luotettavuuden saamisen samalla tasolle kuin floikkakepissä vaatii paljon työtä ja asiantuntemusta.
 
Tää on kovin yksisilmäinen näkemys, joskaan en muunlaisia odottanutkaan. Toistan vielä: ei ole mitään merkitystä, millainen talla- tai satularatkaisu on käytössä, kunhan se palvelee soittajan musiikillisia tarpeita. Kaikki tunnetut tallaratkaisut saadaan vireeseen ja myös epävireeseen, jos säädöt on päin prinkkalaa. Jotta kitara on oikeasti hyvä työkalu ja toimiva soitin, sen tulee olla asianmukaisesti säädetty. Puhut kielilukoista jonain autuaaksi tekevänä asiana ihan kuin niiden myötä suurin piirtein kaikki muut saavat olla kitarassa säädetty aivan päin seiniä.
 
Lisäksi sivuutat kaikki ne huonot puolet ja ongelmat, joita kielilukkopelleily aiheuttaa - sekä soittamiseen, säätämiseen kuin ihan niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin vaikkapa kielten vaihtamiseen: ylimääräisiä työkaluja tarvitaan jne. Ja floikkakeppien säätäminenhän se vasta asiantuntemusta vaatii - sitten kun säädön tarve tulee, tai jotain oikeasti hajoaa tai kuluu käyttökelvottomaan kuntoon. Siihen nähden tavallinen lukoton satula ja floikkaa perinteisempi tallaratkaisu on verrattoman yksinkertainen paketti.
 
Jos kitaranomistaja ei ole kiinnostunut säätämisestä, vaan pelkästään soittamisesta, floikkakitara ei todellakaan ole mun suositus. Ja jos yhtään näitä keskusteluja olet seurannut, ei ole kovin monen muunkaan - ja ihan syystä. Liikkuvien (lue: hajoavien) osien minimointi on usein paras vaihtoehto toimintavarmuuden kannalta. Tokihan monissa tapauksissa soittaja ajan myötä kiinnostuu ainakin yksinkertaisimpien säätötoimenpiteiden suorittamisesta itse. Ja yleensä viimeistään tässä vaiheessa soittaja kiroaakin floikkajohdannaiset ratkaisut alimpaan helvettiin. Otin tämän esiin vain tilastollisena seikkana, aivan kuten sinä musakaupan kielilukottomat kitarat.
 
Toivottavasti tästä nyt ei tule floikka vs tavallinen kitara väittelyä. Jotenkin tuntuu että jos täällä edes suositteleekin floikkaa jollekkin niin heti tulee hirveä puolustuspuhe kuinka tavallisen kitarankin saa pitämään vireen, aivan kuin jotain pahaa tapahtuisi kun yksi mies siirtyy floikkakepittäjien riviin.
 
Samaa toivon minä, mutta noin yksipuoliset näkemykset eivät palvele ketään, kaikista vähiten ketjun aloittajaa. Summa summarum: sekä floikkakitarat että floikattomat on mahdollista saada pysymään vireessä hienosti, kunhan säädöt ja kielet ovat hyvät. Jos eivät ole, molemmat ovat huonoja työkaluja. Miksi lisätä kitaraan turhaa rautaa kun itse ongelma voitaisiin korjata, vieläpä yleensä helpommin ja halvemmalla? Kitaran trimmaus ammattilaisella maksaa joitakin kymppejä, floikka ja kielilukot pari-kolme satasta. Mulle on aivan sama, millä kalustolla kukin hommansa hoitaa, mutta asioiden liian yksipuolinen tarkastelu - ja tässä tapauksessa suoranainen harhaanjohtaminen - ansaitsevat tulla oikaistuiksi. Muutenhan joku pian ottaa edellisen viestisi löpinät todesta.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
22.10.2012 04:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Raivokkaasti on kyllä ihan väärä sana. Intonaation jne kivan kannalta on hyvä löytää toimiva minimi. Ei niitä loppujen lopuksi kovinkaan paljon tarvitse riepoa.
 
Video toimisi tässäkin paremmin kuin sanat. Mää temmon itse kaikki kielet lävitse suurin piirtein semmoisella voimalla, jota pienen terssin suuruisiin venytyksiin tarvitaan. Normaaliin soittoon nähden se on siis jossain määrin raivokasta, mutta ei nyt tosiaan sellaista voimankäyttöä, että kielet katkeilevat. Kyllä sen yleensä huomaa, kun on saatu "löysät pois".
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
oamkbonor
22.10.2012 09:57:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sowa: Tottakai joo riippuu miten soittaa. ni heittelee toki ainaki pari senttiä.
 
Mutta tässä viimetteks tappelin ton kitaran intonaation säädön kanssa.. kun ei se vire tahdo pysyy skutsissa

 
Intonaation säädön vaikeus kyllä mun mielestä kertoo just siitä että käyttämäsi vire ei oikein toimi tuossa kitarassa.
 
Krice
22.10.2012 10:28:39 (muokattu 22.10.2012 10:29:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jos kitaranomistaja ei ole kiinnostunut säätämisestä, vaan pelkästään soittamisesta, floikkakitara ei todellakaan ole mun suositus.
 
En tiedä mistä irrationaalinen vihasi floikkaa kohtaan tulee, kyseessähän on vain yhdenlainen tallatyyppi. Hyvä floikka, esimerkiksi Original Floyd Rose, pitää vireen todella hyvin ja vaatii erittäin vähän säätämistä sen jälkeen kun vire on saatu paikalleen ja lukot kiinni. Omien kokemusten mukaan floikka vaatii vähiten virittämistä ja kestää eniten rankaisua. Osien kuluminen on toki se ongelma FR-tyyppisissä talloissa.
 
0101978
22.10.2012 11:24:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on useampi wraparound-tallalla varustettu kitara, muutama tuneomaticilla varustettu, yksi tele, perusstratoja perusstratotallalla ja yksi floydrose-kitara. Joudun viritteleen kaikkia ennen treenejä/keikkaa/nauhoituksia. Kaikki pysyy oikeastaan yhtähyvin ja yhtäpitkään vireessä.
 
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
0101978
22.10.2012 11:34:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvennetään vielä että mun mielestä floikka on yhtähyvä tallaratkaisu kuin esim wraparound. Kaikille on paikkansa ja tilauksensa. Ei mulla ainakaan vireen pysyminen kohdallaan riipu tallasta tai kielilukottomuudesta. Tottakai tähän vaikuttaa se tosiasia että esim perustelellä on vaikea tehdä isoja divebombeja.
 
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
sepisti
22.10.2012 11:39:13 (muokattu 22.10.2012 11:43:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tarkoittaa, jos vire on skutsissa? Voisiko olla, että kukaan ei ymmärtänyt kysymystä?
Kaverin kiinteätallainen pysyy liian hyvässä vireessä ja nyt se toivoisi vireen olevan enemmän skutsista :)
 
0101978
22.10.2012 11:42:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mitä tarkoittaa, jos vire on skutsissa? Voisiko olla, että kukaan ei ymmärtänyt kysymystä?
 
Aivan! Saattaa olla että tässä haetaan jotain ihan muuta. Oikoluin itsekkin tuon ilmeisesti väärin.
 
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «