Aihe: Palautetta rumpusoundeista?
1 2 3 4
Kallekorvola
29.08.2012 21:54:27
virtalahde: Nämä sopathan voivat jatkua yllättävän pitkälle. Sain kerran 3 lopullista biisijärjestystä samaan levyyn kerralla, kaikki eri tyypeiltä. Järjestele nyt siinä sitten.

: )

Ja ennen tota on äänitetty "vähintään tuplataan, mieluummin triplataan kaikki mun raidat", ja miksattu niin että jokaiselta jäseneltä on tullut omat korjauslistat miksaukseen. Kukin soittaja on halunnut omaa instrumenttiaan kovemmalle, ja itselleen sen "tiäksä, impaktia ja kokoa niinku pommeja räjäyttäs, tai niinku joku ukkonen" -soundin.
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
VeKrio
25.09.2012 02:30:44

Musta ketjun aloittaja vaikuttaa rohkealta aika näkemykselliseltä nuoreltamieheltä. Selvästi hifimpää ja potkukasta saundia on lähetty hakemaan, ja sellasta on tullut. Hiukan joo tilavaikutelmat on kummallisia kylläkin.

Kun ei muiden soittimien saundista tiedä, niin enempää ei tahdo sanoa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Konemaiselta soitto kuulostaa, mutta tokihan kuulostaa jos on kvantisoitu kohilleen. Mä vaan oon enempi luomumiehiä, erityisesti soiton että hitusen myös saundinkin suhteen.
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
darkus
11.10.2012 20:54:32
VeKrio: Musta ketjun aloittaja vaikuttaa rohkealta aika näkemykselliseltä nuoreltamieheltä. Selvästi hifimpää ja potkukasta saundia on lähetty hakemaan, ja sellasta on tullut. Hiukan joo tilavaikutelmat on kummallisia kylläkin.

Kun ei muiden soittimien saundista tiedä, niin enempää ei tahdo sanoa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Konemaiselta soitto kuulostaa, mutta tokihan kuulostaa jos on kvantisoitu kohilleen. Mä vaan oon enempi luomumiehiä, erityisesti soiton että hitusen myös saundinkin suhteen.

Joo. Ton kvantisointi seikan takia kummastelinkin, miksi moni väitti kuulevansa että rumpuraidassa olisi jotain laiskuutta.

Oon nimittäin vetänyt joka iskun ihan yksitellen +-3ms tarkkuudella gridiin.

Repikää siit huumorii =)

Kiitti kommenteista, ihan rakentavaakin palautetta sain rivien väleistä!
Attack Attack, Were back again baby!
Kallekorvola
11.10.2012 21:32:10
darkus: Joo. Ton kvantisointi seikan takia kummastelinkin, miksi moni väitti kuulevansa että rumpuraidassa olisi jotain laiskuutta.

Oon nimittäin vetänyt joka iskun ihan yksitellen +-3ms tarkkuudella gridiin.

Repikää siit huumorii =)

Kiitti kommenteista, ihan rakentavaakin palautetta sain rivien väleistä!

JOKA iskun? Ei... Esim. kohdasta 0.57 kuulee aika selvästi, että ne (Numbin osuvasti onomatopoeettisesti nimeämät) "tsilili" 1/16-osa -haitsut ei oo timessä. Ei gridissä. Eikä groovessa, joka on hyvin eri asia kuin gridi. Jos noi oikeesti osuu johonkin gridiin, mä revin sit huumoria siitä random-gridistä.

En mä tota rumpuraitaa laiskaks menis sanomaan. Pikemminkin sanoisin päinvastoin, et on aika kiireisen ja hätäisen oloinen. Vaikeitahan tällaset soolotetut raidat aina on arvosteltaviksi. Niissä kun tulee keskityttyä virheisiin, jotka on helposti kuultavissa ja paljaina, kun ei ole muuta materiaalia "pehmentämässä".
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
Johann Onn
11.10.2012 23:40:16
darkus: ...moni väitti kuulevansa että rumpuraidassa olisi jotain laiskuutta... ...joka iskun ihan yksitellen +-3ms tarkkuudella gridiin.

Hmmm... --> http://i48.tinypic.com/iye69f.jpg

Tota noin: Jos rumpali on soittanut "iskut välillä vähän sinne sun tänne, ihan omaan tahtiin" pohjalta, ei se välttämättä auta, että ne
vaan "korjaa gridiin". Täytyy myös tietää, mihin kohtaan ne oikeasti kuuluisivat tai muuten asiat, voi mennä vielä pahempaan suuntaan.
studio
19.10.2012 12:22:21
Kummallinen tapa täällä suomessa että jo ennen äänityksiä aletaan miettimään minkälaiset samplet rumpuihin laitetaan. Ammattitaidon näyte on miksaajalle, äänittäjälle, soittajalle on se että pärjätään oikeilla soundeilla eikä välittömästi mennä paukuttelemaan sämplejä päälle. Tietysti välillä joutuu vähän tukemaan jos rumpalin soitto on epämääräistä. Suomessa on vallalla mennä liiaksi rumpujen ehdoilla jos verrataan esim englantilaisiin pop ja rock levyihin niin kotimaisissa paukkuu samplelätkyt päälimmäisinä. Käyttäkää oikeita niin musiikkikin alkaa elämään.
darkus
19.10.2012 15:28:45
studio: Kummallinen tapa täällä suomessa että jo ennen äänityksiä aletaan miettimään minkälaiset samplet rumpuihin laitetaan. Ammattitaidon näyte on miksaajalle, äänittäjälle, soittajalle on se että pärjätään oikeilla soundeilla eikä välittömästi mennä paukuttelemaan sämplejä päälle. Tietysti välillä joutuu vähän tukemaan jos rumpalin soitto on epämääräistä. Suomessa on vallalla mennä liiaksi rumpujen ehdoilla jos verrataan esim englantilaisiin pop ja rock levyihin niin kotimaisissa paukkuu samplelätkyt päälimmäisinä. Käyttäkää oikeita niin musiikkikin alkaa elämään.

Jenkkilään jos lähetään niin hyvin monella levyllä ei ole oikeita rumpuja ollenkaan....
Ja useemmin viel poprockissa kuin metallissa.
Groovi
19.10.2012 16:17:12
studio: Ammattitaidon näyte on miksaajalle, äänittäjälle, soittajalle on se että pärjätään oikeilla soundeilla eikä välittömästi mennä paukuttelemaan sämplejä päälle

Ammattitaidon näyte on saada aikaan loistava lopputulos. Se minkälaisilla työmetodeilla se saavutetaan on täysin merkityksetön seikka.
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
jannu
19.10.2012 16:20:25
Groovi: Ammattitaidon näyte on saada aikaan loistava lopputulos. Se minkälaisilla työmetodeilla se saavutetaan on täysin merkityksetön seikka.

Aamen ja plussa.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
darkus
19.10.2012 17:27:30
Groovi: Ammattitaidon näyte on saada aikaan loistava lopputulos. Se minkälaisilla työmetodeilla se saavutetaan on täysin merkityksetön seikka.

Mä oon samaa mieltä. En tunne ketään ketä kiinnostaisi että mikä sample Slipknotin levyllä on, jos se vaan kuulostaa hyvältä.

Vielä vähemmän se kiinnostaa bändiä, jolle miksausta teen. Jos päädyn käyttämään podia äänitetyn ampegin sijasta, että saadaan haluttu soundi, niin vitut sitä kukaan huomaa.
studio
19.10.2012 21:10:47
Siitä mennään mistä rima on matalin. Eikö ole haastvaa opetella myös asioiden tekeminen myöa hiven vaikeammin, se opettaa.
Danko
19.10.2012 21:44:53

studio: Siitä mennään mistä rima on matalin.

Ei mennä siitä mistä aita on matalin, vaan mistä aita on jo kaatunut. "kuuntelematta 30% samplea"
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
saastara
20.10.2012 10:36:59 (muokattu 20.10.2012 10:48:25)
E: Eikun ei mitään.
Hitler used Telefunkens.
thejmh
21.10.2012 12:15:38 (muokattu 21.10.2012 12:20:20)
Mä vähän epäilen tuota sampleilla oikeiden saundien korvaamista. Kyllä maailmalla aika suuressa osassa musiikkia on ne oikeat kannut pääosassa ja jos sampleja on käytetty, niin ehkä tukemaan jotain osa-aluetta. Mutta tuskin kovinkaan monessa studiossa, edes metallimusiikissa, lähtökohtaisesti korvataan äänitettyjä rumpusaundeja kokonaan sampleilla. Paitsi kotipajoissa. Kyllä tiukat metallisaunditkin saa ihan oikeilla rummuilla tehtyä, jossain tuplabasaripoljennassa ehkä voi joutua käyttämään samplea seassa selkeyttämään iskuja. Tai sitten samplataan siitä samasta äänitetystä setistä selkeitä iskuja ja lisätään niitä sekaan jos iskut on kevyitä.
Mikael
21.10.2012 12:39:43

darkus: että mikä sample Slipknotin levyllä on, jos se vaan kuulostaa hyvältä.

Mä haistan tässä snadin paradoksin, mutta toki vain omasta mielestäni :D
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Spedemix
21.10.2012 20:37:49
Mikael: Mä haistan tässä snadin paradoksin, mutta toki vain omasta mielestäni :D

Oli pakko käydä ihan kuuntelemassa orkesteria ja kuulemani perusteella et ole yksin mielipiteesi kanssa.
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Muovinen
21.10.2012 21:21:46

darkus: Jenkkilään jos lähetään niin hyvin monella levyllä ei ole oikeita rumpuja ollenkaan....
Ja useemmin viel poprockissa kuin metallissa.

Niin, mutta siellä kaikki on isompaa ja parempaa. Sampletkin.
-General Petrovsky
passe
21.10.2012 21:31:17
Jotta päästään tässä mielestäni mielenkiintoisessa keskustelussa hymiöiden heittelyä pidemmälle niin heittäkääpäs valistuneemmat valistunut arvio siitä, että kuinka näihin rumpusoundeihin on päädytty:

http://www.youtube.com/watch?v=Wws7mnMewPw

Ottamatta nyt millään tavalla kantaa siihen, että ovatko nuo soundit kenenkin mielestä hyvät tai huonot niin tuossa sitä nyt on, kaupallista jenkkiheviä. Kuinka se tehdään?

Itse olen onnistunut välttelemään samplemaailmaa vielä hyvin tehokkaasti, mutta asia kiinnostaa enenevässä määrin.
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
passe
21.10.2012 22:51:50
PwrChordAccent: Vain kuuromykkäsokea ei huomaa kohdassa 0:20 kun huonosti treshold-säädetty snaresample alkaa yhtäkkiä paukuttaa satakovaa akustisen nousevan virvelirollin päällä. Tuota on monasti asiakkaiden kanssa ihmetelty kuinka on mennyt ns. asiakkaalta läpi.

Mä kelailin sen rollisämpläilyn heti ensikuulemalla tietoisesti haetuksi efektiksi. Niin tai näin, hauskan kuuloinenhan tuo on:)
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)