Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA-kamojen huolto
1 2 3
haitari
28.09.2012 19:41:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänentoisto toimii loistavasti, mutta tulipa mieleen, että pitäisiköhän tehdä jotain huoltotoimenpiteitä ennen kuin sininen savu oikeasti tulee ulos keikalla.
 
Ajatus lähti siitä, kun vilkaisin aktiivisubien takapanelin tuulettimen aukkoa ja siellähän näytti olevan kaikkea oravasta pienempää sisällä. Jos koko pakettia ei viitsisi purkaa, onko mitään järkeä käyttää A) imuria vai B) puhallinta?
 
Samaa olen miettinyt mikserin kohdalla. Liut toimii eikä mitään häikkää ole, mutta kannattaako käyttää huollettavana förskottina? Onko joku sudenkuoppa, joka voi pimentää koko härvelin?
 
Jos se nyt ketä kiinnostaa, niin pa on 2 x HK-audion lucas 1000 (2xakt.sub ja 4xpass.yläpää) ja sekottimena 01V.
 
Kiitos!
 
-kiitos ja anteeks-
pitk
28.09.2012 19:59:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: Äänentoisto toimii loistavasti, mutta tulipa mieleen, että pitäisiköhän tehdä jotain huoltotoimenpiteitä ennen kuin sininen savu oikeasti tulee ulos keikalla.
 
Ajatus lähti siitä, kun vilkaisin aktiivisubien takapanelin tuulettimen aukkoa ja siellähän näytti olevan kaikkea oravasta pienempää sisällä. Jos koko pakettia ei viitsisi purkaa, onko mitään järkeä käyttää A) imuria vai B) puhallinta?
 
Samaa olen miettinyt mikserin kohdalla. Liut toimii eikä mitään häikkää ole, mutta kannattaako käyttää huollettavana förskottina? Onko joku sudenkuoppa, joka voi pimentää koko härvelin?
 
Jos se nyt ketä kiinnostaa, niin pa on 2 x HK-audion lucas 1000 (2xakt.sub ja 4xpass.yläpää) ja sekottimena 01V.
 
Kiitos!

 
Ei niiden puhdistamisesta kauheesti haittaa ole. Filttereitä pitäs vähintään puhistella, mutta parempi vielä vata laitteet ja imuroida tai puhaltaa pölyt pois.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Cza
04.10.2012 15:34:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä threadissa olisi kyllä aihetta stickyksi, jos saataisiin kasaan nippu perus huoltotoimenpiteitä, joilla pidentää kamojen ikää. Mitä muuta kuin päätteiden pölyputsailu?
 
"Mun vasen jalka on ihan käsi"
Sami_T
04.10.2012 18:07:28 (muokattu 04.10.2012 18:17:51)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cza: Tässä threadissa olisi kyllä aihetta stickyksi, jos saataisiin kasaan nippu perus huoltotoimenpiteitä
 
Tulee aika lyhyt sticky kun tuo putsaus on kaikki mitä oikeesti tarvii tehdä. Pellit auki vaan ja paskat phuis. Imuri on vähän niin ja näin, paineilmasta tai kompurasta enempi iloa. Luonnollisesti sellanen kompura mikä ei sylje öljyä ympäriinsä.
 
Jotkut vanhan liiton sepät on innokkaita suihkuttelemaan kemikaaleja fadereihin ja potikoihin, itse en kyllä suosittele (eikä useimmiten suosittele valmistajakaan).
 
Sitten tietenkin vaihdellaan kuluvia osia (faderit, potikat, kytkimet, liittimet, tuulettimet, casejen fillarit/kahvat/lukot jne.) sitä mukaa kun niitä lahoaa mutta tuo menee jo mun nähdäkseni enemmän sinne korjausosastolle.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
NeliX4
05.10.2012 09:05:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon kokeillut, että elementit liikuu ketterästi (painamalla kevyesti pahvihatusta kämmenellä) eikä heiluttelemalla yms kuulu mitään ylimääräisiä kolinoita.
 
zouwi
18.10.2012 21:14:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kostea rätti on kanssa kova juttu putsauksessa, samoin vedellä kostutettu hammasharja. Jos ei mitään muuta niin tulee kivampi käyttää kun etupaneelissa ei paista ne puoli vuotta pinttyneet kebaabinjämät. Liikaa ei sit tietenkään kannata kosteutta laitteille antaa aika ilmiselvistä syistä johtuen.
 
Jos haluaa niin voi olla hyvä idea välillä kokeilla piuhoja ja adaptereita silleen että soittaa signaalia läpi ja heiluttejee/taivuttelee niitä. Tolleen huomaa ne orastavat ongelmat piuhoissa siinä testatessa eikä vasta keikalla kun se piuha/liitin on jo rikki.
 
Niq
19.10.2012 11:35:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zouwi: Kostea rätti on kanssa kova juttu putsauksessa, samoin vedellä kostutettu hammasharja.
 
Ei vettä elektronisiin laitteisiin. Ei ikinä. Nopeasti haihtuvaa elektroniikan puhdistukseen tarkoitettua sprayta kannattaa käyttää, vaikkei varsinaisesti piirilevyä tai komponentteja erityisesti putsaisikaan. Varsinkin nykyajan pintaliitoskomponentit ottaa hyvin nopeasti itseensä, kun vesi ja sen epäpuhtaudet alkavat syövyttää niitä. Ja ne on veemäisiä vikoja sitten, kun oireet eivät ala heti, vaan muutaman viikon päästä, kun jonkun painokontaktin tai liittimen hapettumat ovat menneet siihen pisteeseen että estävät elektronin hyppäämisen pinnalta toiselle.
 
Mä käytän töissäni (en tosin korjaa PA-kamoja, mutta muuta pienelektroniikkaa kyllä) tuollaista elektroniikan putsaussprayta, jossa on integroitu harjaosa, jonka "läpi" itse puhdistusaine tulee, täten saa harjailtua liat sun muut helposti pois vaikka mistä välistä.
 
zouwi
20.10.2012 13:05:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Ei vettä elektronisiin laitteisiin. Ei ikinä. Nopeasti haihtuvaa elektroniikan puhdistukseen tarkoitettua sprayta kannattaa käyttää, vaikkei varsinaisesti piirilevyä tai komponentteja erityisesti putsaisikaan. Varsinkin nykyajan pintaliitoskomponentit ottaa hyvin nopeasti itseensä, kun vesi ja sen epäpuhtaudet alkavat syövyttää niitä. Ja ne on veemäisiä vikoja sitten, kun oireet eivät ala heti, vaan muutaman viikon päästä, kun jonkun painokontaktin tai liittimen hapettumat ovat menneet siihen pisteeseen että estävät elektronin hyppäämisen pinnalta toiselle.
 
Mä käytän töissäni (en tosin korjaa PA-kamoja, mutta muuta pienelektroniikkaa kyllä) tuollaista elektroniikan putsaussprayta, jossa on integroitu harjaosa, jonka "läpi" itse puhdistusaine tulee, täten saa harjailtua liat sun muut helposti pois vaikka mistä välistä.

 
Mjaa, mä olen käynyt läpi elämäni aikana varmaan lähempänä sataa mikserin kanavalohkoa just kostealla hammasharjalla, sillä lähtee hien/sadeveden mukana tullut smäidä paljon paremmin kun millään putsaus sprayllä. Sitä spraytä sitten tulee käyteltyä kaikkeen muuhun kun kosteuden mukana sisään kulkeneeseen tavaraan. Tuolla kostealla rätillä + harjalla ainakin kuvittelin tarkoittaneeni laitteen ulkopuolisia osia kuten naamataulua mutta jos tosiaan haluaa syvemmältä ronkkia niin kannattaa ensin kattoa että mikä on tarve ennen kun hakee kemikaalikaupasta kaikki mahdolliset ja mahdottomat tökötit.
 
Ja joo, pienet kontaktit ja vesi ei pelaa hirveän hyvin yhteen mutta vehjekset mitkä puretaan kanavalohko kerrallaan on ainakin toistaiseksi olleet ihan läpiladotuilla komponenteilla. Muutenkin vähän veikkaan että ne kontaktit tykkää enemmän siitä että se epämääräinen kama siellä levyllä lähtee pois kun että se jää sinne pyörimään kun laite saa taas seuraavan kerran kosteutta. Tai ainakaan tähän mennessä ei ole mikään vedellä putsattu laite tullut uudestaan sisään, muutamia mystisiä häiriöitä kyllä on käsittelyllä poistunut.
 
eetuss
21.10.2012 12:35:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kappas, kun tulikin sopivaan tämä aihe. Miten saada sokerinen alkoholijuoma kartiosta vaurioittamatta pahvia?
 
Ei se tästä..
rintapek
21.10.2012 16:15:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Kappas, kun tulikin sopivaan tämä aihe. Miten saada sokerinen alkoholijuoma kartiosta vaurioittamatta pahvia?
 
Olisko kostea wettex mitään?
 
One kind of music only - the good kind
zouwi
23.10.2012 00:13:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Kappas, kun tulikin sopivaan tämä aihe. Miten saada sokerinen alkoholijuoma kartiosta vaurioittamatta pahvia?
 
Tarkemmin tietämättä on vaikea sanoa, itse varmaan aika herkästi lähtisin uudelleenkalvoitusta tilailemaan.. Jos ei ole pahasti saanut juotavaa niin kuuntelisin/mittaisin että vaikuttaako sointiin mitenkään, jos ei niin antaisin vaan olla. Jos kyseessä on jonkinlainen koaksiaalielementti niin ihan suoraan vaan uudelleenkalvoitukseen ja jos on pahasti saanut juodakseen niin koko kartio irti, uudelleenkalvoitus ja magneettiraon putsaus. Se rako on aika paljon kivampi putsailla ilman yhtä sinne palanutta kelaa.
 
Tuosta elektroniikkaspraystä muuten sellainen varoituksen sana että sen kanssa äkkiä pistää aika paljon odottamattomia paikkoja paskaksi. Monessa faderissa ja nupissa on sellainen jäykähkö ja smoothi tuntuma (tiedätte kyllä mitä tarkoitan, en osaa paremmin selittää) joka johtuu siitä että niiden sisukset on täynnä jonkinlaista voitelu/suoja-rasvaa. Kun nuo puhdistusaineet tehdään mahdollisimman tunkeutuviksi niin ne kyllä menevät yllättävänkin helposti esim. mikserin etupaneelin läpi niiden nuppien varsia pitkin sinne nupin mekaniikan sisään, liuottaa voitelut liikenteeseen, valuu piirilevylle ja höyrystyy siellä. Lopputuloksen paskan tuntuman potikka/fader, piirilevyllä hirveät määrät epämääräistä smäidää joka ei lähde mitenkään helposti pois ja potikka/liuku vielä hajoaa hetkessä kun se voitelemaan ja hapelta suojaaman tarkoitettu aine on liikkunut sieltä kontakteilta koko koteloinnin ulkopuolelle.
 
Omia kamojanne huoltaessa tietty päätätte itse miten teette, itse yleensä otan sen riskin että läpiladottu komponentti ehkä vähän kärsii siitä että jännitteettömänä se kastuu kerran kun vaihtoehtona on hyvin suuri todennäköisyys pistää ~kaikki tiskin potikat rahisemaan viimeistään vuoden sisään.
 
_Pasi_
23.10.2012 00:27:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Kappas, kun tulikin sopivaan tämä aihe. Miten saada sokerinen alkoholijuoma kartiosta vaurioittamatta pahvia?
 
Onko joku erityinen syy miksi se pitäisi saada pois siitä? Asiaan tietty hieman vaikuttaa se, minkä alueen elementistä on kyse, mutta esim. subissa siitä ei suuremmalti harmia ole kunhan kyse on vain pinnallisesta ongelmasta.
 
Mut jos se pois pitää saada, niin jo mainittu kostea wettex on hyvä startti.
 
eetuss
23.10.2012 08:45:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No on ihan subeista ja kulmista kysymys. Niistä jotka juo eniten.
 
Olen noudattanut jo em. ohjeita: en ole vaivautunut putsaamaan, koska ei vaikuta mihinkään. Mietinpä vaan eräänä päivänä onko putsaamiseen joku kikka 666 olemassa, jos pakottava tarve ilmenee.
 
Ei se tästä..
KariS
23.10.2012 09:20:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Olisko kostea wettex mitään?
 
Tälle pisteet. Vielä tehokkaammaksi sen saa, kun käyttää niin kuumaa vettä kostuttamiseen kun käsi kärsii...
 
/Kari
 
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
pfl
23.10.2012 12:15:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse varmaan aika herkästi lähtisin uudelleenkalvoitusta tilailemaan..
 
Saanko muuten kevyesti offtopiccina kysäistä että mistä tuo "kalvotus" termi on suomenkieliseen äänentoistosanastoon päätynyt? Kartioelementeissä kun ei oikein tahdo tuota "kalvoa" löytyä. Englanniksihan tuo on "Re-coning" eli uudelleenkartioitus. Omaan silmään ja korvaan tuo kalvo särähtää jostain syystä aina tosi pahasti. Kompressiodrivereitten kohdalla voidaan jo puhua kalvosta.
 
Itse suihkisin kyllä jollain kuivalla isopropanoli tj. pohjaisella elektroniikanpuhdistusaineella sellaiset kanavalohkot ja muut piirilevyt mitkä tietäisin saaneen yhtään osakseen tislaamatonta vettä.
 
nannne
23.10.2012 12:24:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: No on ihan subeista ja kulmista kysymys. Niistä jotka juo eniten.
 
Olen noudattanut jo em. ohjeita: en ole vaivautunut putsaamaan, koska ei vaikuta mihinkään. Mietinpä vaan eräänä päivänä onko putsaamiseen joku kikka 666 olemassa, jos pakottava tarve ilmenee.

 
Ehkä niitä voi varovasti koittaa kostutella veke ja jättää sen jälkeen ihan tositosi hiljaselle jotain musaa soimaan että elementti liikkuu ihan vähän niin se saattais ujosti kuivua käsittelystä. Omalla vastuulla toki.
 
Pauli Lappalainen
24.10.2012 09:19:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: No on ihan subeista ja kulmista kysymys. Niistä jotka juo eniten.
 
Olen noudattanut jo em. ohjeita: en ole vaivautunut putsaamaan, koska ei vaikuta mihinkään. Mietinpä vaan eräänä päivänä onko putsaamiseen joku kikka 666 olemassa, jos pakottava tarve ilmenee.

 
Eipä noita ole tullut paljoa putsailtua. Jos on sellainen kesähattuaihio, joka ei ime sitä kaljalimpparisiiderikossuvissylientä niin sitten pyyhkimällä.
Jos on imaissut itsensä täyteen niin antaa rauhassa kuivua tai muuten saattaa tulla puhekela kuikkimaan ulkoilmaa.
Kuivatuksen jälkeen katsoo ettei kartio ole kovasti vääntyillyt eikä kela krahnuta kiinni magneettiin, jos näin, niin sitten uutta kesähattutavaraa.
 
Yleensä tuo on vaan kosmeettinen haitta kun tahmaantunut lieru kerää itseensä kaiken oravaapienemmän tavaran.
 
eetuss
02.11.2012 11:16:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän on myös sellainen ihan käytännön huoli olemassa, että mulla on mennyt lyhyen ajan sisällä (n. 10kk) kolme elementtiä Martin Audio S18:sta. Kaikissa kartio ehjä, joten puhekela ilmeisesti hajalla. Mietin yhtenä teoreettisena selityksenä sokerijuomaa.
 
Ei se tästä..
Pauli Lappalainen
02.11.2012 11:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Tähän on myös sellainen ihan käytännön huoli olemassa, että mulla on mennyt lyhyen ajan sisällä (n. 10kk) kolme elementtiä Martin Audio S18:sta. Kaikissa kartio ehjä, joten puhekela ilmeisesti hajalla. Mietin yhtenä teoreettisena selityksenä sokerijuomaa.
 
Mykkiä kokonaan vai jotain muuta?
 
Mitä vastusmittari näyttää kaiuttimen navoista?
jos näyttää ääretöntä niin kela tai kelalle menevä lanka poikki, jos muutamaa ohmia niin sitten osittain ehjä.
 
Krahiseeko kun kartiosta painelee?
 
Jos krahisee tai jumittaa, niin palanut tai muuten vaurioitunut kela.
 
Juomat harvemmin pääsevät ilmarakoon tai kelan kanssa tekemisiin.
 
Puukkokirvesveitsivehkeellä vika selvinnee nopeimmin.
 
multipaavo
03.11.2012 15:33:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Tähän on myös sellainen ihan käytännön huoli olemassa, että mulla on mennyt lyhyen ajan sisällä (n. 10kk) kolme elementtiä Martin Audio S18:sta. Kaikissa kartio ehjä, joten puhekela ilmeisesti hajalla. Mietin yhtenä teoreettisena selityksenä sokerijuomaa.
 
Tsekkaappa ettei kotelo vuoda mistään ja tiiviste elementin ja kotelon välissä on ehjä.
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi | 5 by 5 Studio in Facebook
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «