Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Volyymipedaali
1
Kolmogorov
24.05.2007 12:27:51 (muokattu 24.05.2007 12:44:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä Volyymipedaali sähköinstrumenteille yleiskäyttöön, kun signaalin muutos vain äänenvoimakkuuden suhteen ilman väritystä tai modulaatioita. Ei tarvetta stereolle.
---> mikä volyymipedaali neutraalein?
---> mistä volyymipedaalista tulee pysyä erossa?
 
Voisiko sähköpianon/-urun volyymipedaalista saada kitaroille tarkoitettua spedua neutraalimman signaalin? Onko kokemuksia?
 
EDIT: pedaalissa tulisi olla 'in' ja 'out' perusjakkiliitännät.
 
Kiitos#
 
ONE STEP BEYOND
Ossi
24.05.2007 14:20:18 (muokattu 24.05.2007 14:20:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omien kokemusteni perusteella suosittelisin Ernie Ball'in polkimia. Yksinkertainen ja lujatekoinen konstruktio (ei karkaa jalan alta), passiivielektroniikka eikä väritä soundia. Hintavahan tuo on, mutta hyvä ja halpa on soittimienkin suhteen yleensä mahdoton yhtälö.
 
P.S. Itselläni on tuo toiseksi ylimmäinen.
 
http://www.ernieball.com/products_pedals.php
 
"Ihminen seisoo oman itsensä varjossa ja valittaa maailman pimeyttä."
oiva tumpeloinen
24.05.2007 14:23:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä topic! Itselläkin ollut vähän samat kujeet mielessä.
 
Omien kokemusteni perusteella suosittelisin Ernie Ball'in polkimia. Yksinkertainen ja lujatekoinen konstruktio (ei karkaa jalan alta), passiivielektroniikka eikä väritä soundia. Hintavahan tuo on, mutta hyvä ja halpa on soittimienkin suhteen yleensä mahdoton yhtälö.
 
Ja tässä ilmeisesti aiheeseen vastaus. =) Kiits.
 
P.S. Itselläni on tuo toiseksi ylimmäinen.
 
http://www.ernieball.com/products_pedals.php

 
Ilmeisesti tuo tuner out työntää signaalin suorana ulos aina riippumatta pedaalin asennosta?
 
Ossi
24.05.2007 14:28:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti tuo tuner out työntää signaalin suorana ulos aina riippumatta pedaalin asennosta?
 
Kyllä, näin tapahtuu.
 
"Ihminen seisoo oman itsensä varjossa ja valittaa maailman pimeyttä."
McNulty
24.05.2007 14:32:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä kanssa ääni Ernie Ballille vaikka en itse omistakaan. Dunlopin ja VOXin passiiviset volumespedut on ihan "ok" myös, mutta EB on siististi cool! =)
 
Liikerata on jotenkin fiksumpi, samoin se tuntuma jalan alla ei ole niin "kiikkerä" kuin esim. Dunlopissa. Tuner out on helkkarin hyvä ominaisuus olla olemassa.
 
clenching the fists of dissent
ahvenonkala
25.05.2007 10:11:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tällä hetkellä käytössä EQ-pedaali volume boostina mutta se ei oikein toimi kun se tarkka kontrolli puuttuu kumminkin täysin.
 
Onko kellään kokemuksia tästä: http://www.thomann.de/fi/morley_pwov.htm
Mulla on tuo Morleyn perus wah jo käytössä mutta tuollahan saattaisi hoitua kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Toisaalta olen ajatellut Morleyn vaihtamista takaisin esim Cry Babyyn kun en oikein pääse sinuiksi tuo Morleyn laajan "vatkaus"-alueen kanssa joten silloin vaihtoehtoina olisi joku jo edellä mainituista volumepedaaleista. Toiminta ehdotuksia/omia kokemuksia?
 
The time to kill is now... while my guitar gently weeps.
arppah8
25.05.2007 10:46:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älkäähän sitten koskeko halpisvolaspeduihin. Mulla oli aikoinaan käytössä Bespecon pedaali (moon Laihialta kotoosin, soli halapa enkä paremmasta tiänny), joka söi soundia aivan järjettömästi. Oli se nuorelle miehelle ihmetyksen paikka, miten kitarasoundi yhtäkkiä heräsi eloon Bespecon jäätyä pois signaaliketjusta.
 
We're such a clever bunch, generation irony
Kolmogorov
06.06.2007 14:37:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista.
EB:n robustinoloinen volyymispedu lähempään tarkasteluun.
 
ONE STEP BEYOND
Fide
06.06.2007 14:44:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla EB junior 25K, kun pidän polkusinta vaffarin efekti loopissa ketjun viimeisenä. Eli näin viisaammat väittivät, että tämä "aktiivi elektroniikalle" räätälöity polkusin istuu parhaiten loopin perukoille.
 
Muuten ei lisättävää aiheeseen. Kehut täältäkin kestävyydelle, liikeradalle ja "värittömyydelle". On haukkunut (kalliin) hintansa.
 
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Rajapatsas
21.08.2007 09:02:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaavaa olen hankkimassa soolojen esille saamiseksi.
 
Saako tuossa määriteltyä rangen millä volyymin säätäminen onnistuu...
Rajis
 
Jurza
21.08.2007 09:46:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omien kokemusteni perusteella suosittelisin Ernie Ball'in polkimia. Yksinkertainen ja lujatekoinen konstruktio (ei karkaa jalan alta), passiivielektroniikka eikä väritä soundia. Hintavahan tuo on, mutta hyvä ja halpa on soittimienkin suhteen yleensä mahdoton yhtälö.
 
Näinhän se on. Itseäni oikein hirvitti viime kesän jälkeen pistää iso raha kiinni volyymipedaaliin, mutta kyllä tuo Ossillakin oleva Ernie Ball on vaan hyvä ja ei kyllä ostos kaduta yhtään. Hemmetin hyvä tuntuma ja jämäkkä rakenne.
Tuohon saa myös vaihdettua sen lankaviritelmän joka sitä potikkaa ohjaa ja varaosa ei ole kallis (2,55€ thomanilla tällä hetkellä), joten pitkäikäinen pedaali on kyseessä.
Niin ja siellä pedaalin sisällä on myös kytkin, jolla saa valittua kahden vaihtoehdon välillä, minkälainen on reagointi pedaalin liikkeeseen. Toisessa volume kasvaa tasaisesti ja toisessa taas voimakkaammin siellä liikeradan loppupuolella.
 
oiva tumpeloinen
21.08.2007 09:54:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja siellä pedaalin sisällä on myös kytkin, jolla saa valittua kahden vaihtoehdon välillä, minkälainen on reagointi pedaalin liikkeeseen. Toisessa volume kasvaa tasaisesti ja toisessa taas voimakkaammin siellä liikeradan loppupuolella.
 
Kaikkea sitä oppii, kun vanhaksi elää. =) Mietinkin jossain kolossa, että tapahtuupa kaikki pienellä liikkeellä spedun loppuosassa.
 
Mä myös tosiaan hommasin EB:n volaspedun ja kiva lelu on ollut. Alussa oli tosin jokin ongelma kierron kanssa. Tuppasi kitara "tyhjäkäynnillä" kovasti kiertämään ja kohinat lisääntyi. Ajattelin, että siinä voi olla jokin bufferin impedanssiongelma (?) tai vastaava, ja ajattelin sitten syssymmällä paremalla ajalla paneutuvani asiaan paremmin. Laitoin toisen bufferoidun spedun perään ja ongelmat katosi. Sinänsä jännä, että sen jälkeen se spedu ei samassa setupissa kiukutellut yhtään, vaikka sen jälkimmäisen spedun välistä pois otinkin. =)
 
http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_eb6166_volume_pedal.htm
 
Tuommoisen siis ostin. En tosin tiedä, mikä siinä on uutta, ja varsinkaan, mikä Tompalla siinä uutuudessa maksaa. Omasta joutui maksamaan bout kolmasosan vähemmän, vaikka sen uutena kaupasta haki.
 
Detox
21.08.2007 18:09:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti tuo tuner out työntää signaalin suorana ulos aina riippumatta pedaalin asennosta?
 
Asia EI ole näin!!! Tuner Out on aktiivinen kun pedaalin kanta on alhaalla.
Itselläni on EB volume spedu ja voin suositella sitä ehdottomasti. Erinomainen laadultaan ja myöskin käytettävyys ja jopa ulkonäkö ovat kohdallaan ;)
 
Mesa 4 Life!
Hotlicks
22.08.2007 19:05:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bossin FV-500H ja FL-500L on myös erittäin toimivia. Säädettävä minimvola ja keinun jäykkyys. Tuo H-malli on korkeaimpedanssisille (kitarat ja passot, ennen buffereita) ja L sitten matalaimpedanssisille (kiipparit tms. ja kiterat bufferin jälkeen). Lisäksi tuo L on stereo. Hintaa himppu vähemmän uin tuossa EB:ssä. Bonuksena toimivuus expressiopedaalina suoraan ilman erikoispiuhoja.
 
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
Detox
23.08.2007 16:19:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hintaa himppu vähemmän uin tuossa EB:ssä. Bonuksena toimivuus expressiopedaalina suoraan ilman erikoispiuhoja.
 
Ainakin itsellä EB toimii myös exp -speduna G-Forcen kanssa. Sen pitäisi myös toimia Voodoo Labin Ground Control Pron kanssa (joka on siis hankinnan alla) expressiopedaalina.
 
Mesa 4 Life!
+makke+
19.10.2012 18:13:21 (muokattu 19.10.2012 18:13:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha ketju, mutta oikea topic..
 
Volyymipedaalille olisi tarvetta. Ajattelin kysellä Teiltä, että mitkä ovat niitä hyväksi todettuja? Tässäkin ketjussa mainittu Ernie Ball taitaa olla edelleen kova luu (?).
Tarkoitus on sitten vinkkien perusteella käydä liikkeessä niitä testaamassa. Tälläistä pedaalia kun ei ole aikaisemmin ollut niin tuntumalla sitä täytyy sitten loppupeleissä mennä (ja ehkä myös lompakon).
 
Toinen kysymykseni olisi, että kannattaa samaan pedaaliin wahwah:ia ajatella? (olisipa sitten sekin, jos tarvetta ilmenee)
 
I3enjam1n
19.10.2012 18:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

+makke+: Vanha ketju, mutta oikea topic..
 
Volyymipedaalille olisi tarvetta. Ajattelin kysellä Teiltä, että mitkä ovat niitä hyväksi todettuja? Tässäkin ketjussa mainittu Ernie Ball taitaa olla edelleen kova luu (?).
Tarkoitus on sitten vinkkien perusteella käydä liikkeessä niitä testaamassa. Tälläistä pedaalia kun ei ole aikaisemmin ollut niin tuntumalla sitä täytyy sitten loppupeleissä mennä (ja ehkä myös lompakon).
 
Toinen kysymykseni olisi, että kannattaa samaan pedaaliin wahwah:ia ajatella? (olisipa sitten sekin, jos tarvetta ilmenee)

 
http://www.hiltonelectronics.com/standardpedal.html
 
Tätä ainakin The Gear Pagella pidetään parhaana mahdollisena.
Tosin taitaa olla parhauden lisäksi myös kallein. :)
 
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
Tami
20.10.2012 10:33:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

+makke+: Vanha ketju, mutta oikea topic..
 
Volyymipedaalille olisi tarvetta. Ajattelin kysellä Teiltä, että mitkä ovat niitä hyväksi todettuja? Tässäkin ketjussa mainittu Ernie Ball taitaa olla edelleen kova luu (?).
Tarkoitus on sitten vinkkien perusteella käydä liikkeessä niitä testaamassa. Tälläistä pedaalia kun ei ole aikaisemmin ollut niin tuntumalla sitä täytyy sitten loppupeleissä mennä (ja ehkä myös lompakon).
 
Toinen kysymykseni olisi, että kannattaa samaan pedaaliin wahwah:ia ajatella? (olisipa sitten sekin, jos tarvetta ilmenee)

 
Mulla on ernie ball vp junior ja on toimiva peli. Sitten pahan päivän varalle on noita Bossin F500- polkimia. MOlemmat ovat tukevaa tekoa, hoitavat hommansa eivätkö maksa paljoa. Oma valintani lautaan on EP sen pienemmän fyysisen koon vuoksi.
 
Mun mielestä ei wahia samaan polkimeen. Kalustopäivitysten yhteydessä pitää se toinenkin sitten yleensä vaihtaa.... MUlla on laudassa Buddien ja RMC:n jälkeen päätynyt se uraltonen halpa modtone. Siinä on ledi, TBP ja riittävä soundi halvalla..
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Laulava Kylätohtori
20.10.2012 12:46:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami:Mun mielestä ei wahia samaan polkimeen. Kalustopäivitysten yhteydessä pitää se toinenkin sitten yleensä vaihtaa.... MUlla on laudassa Buddien ja RMC:n jälkeen päätynyt se uraltonen halpa modtone. Siinä on ledi, TBP ja riittävä soundi halvalla..
 
Mielenkiintoista. Miten Modtone toimii puhtaiden tai lähes puhtaiden soundien kanssa. Mielestäni tuo nykyinen vanha Crybaby lisää päällä ollessaan säröä lähes puhtaaseen soundiin, mikä on melko ärsyttävää...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «