Aihe: Rumpusoundeihin parannusta. 1 2 | |
---|---|
![]() 19.10.2012 12:54:11 | |
PIM: Mitäs säätöö tässä on tehty? Kompressointia ja taajuuskorjausta. OH-raidat 2ms ja tilamikki 20ms aikaisemmaksi, ei vaiheenkääntöjä. Tomi-iskuihin spottasin samplet, joista leikkasin suurimman osan atakkia pois, tuomaan sitä sointia mitä miltään raidalta ei löydy. Tuo iski silmään: virveliraitaa on nykäisty silmämääräisesti 4ms eteenpäin ja vaihe käännetty ja basariraitaa siirretty 7ms eteenpäin - yleensä homman pitäis mennä juurikin toisinpäin, eli lähimikkejä suhteessa viivästetään. "No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974 | |
![]() 19.10.2012 12:58:08 | |
Danko: Kompressointia ja taajuuskorjausta. OH-raidat 2ms ja tilamikki 20ms aikaisemmaksi, ei vaiheenkääntöjä. Tomi-iskuihin spottasin samplet, joista leikkasin suurimman osan atakkia pois, tuomaan sitä sointia mitä miltään raidalta ei löydy. Tuo iski silmään: - yleensä homman pitäis mennä juurikin toisinpäin, eli lähimikkejä suhteessa viivästetään. No niinhän mä tein, eli siirsin lähimikkiraitoja eteenpäin aikajanalla. Mistä keksit tuon 2ms siirron? | |
![]() 19.10.2012 13:21:07 | |
Kiitoksia kaikille kovasti avusta. Hienoa kuulla erilaisia versioita tuosta pätkästä. Olen ennenkin ollut tietoinen että raitoja siirtämällä saa hieman paranneltua jo lähtösoundia. Eilen illan treenailin ja kokeilin siirrellä raitoja sinnesuntänne ja kokeilla miltä erilaiset siirtelyt kuulostavat. Enpä olisi uskonut että raitoja siirtämällä saa noin ison eron aikaan. :o Spedemix: Jaha. Tässä Speden iltapuhde: http://dl.dropbox.com/u/75970009/Rumpuspedeily_pikaMIX.m4a Tosiaan tuo lähimikkien voima suhteessa kaukotomeihin on aika iso kysymysmerkki näissä raidoissa. Nyt laitoin overeita suosiolla kovemmalle. Ei raitojen siirtelyä; kaikkein muiden, paitsi OH:den polariteetit käänneetty ympäri (tällaista tää välillä on :D). Ei parallel-, eikä sidechainhömpötyksiä. Eihän tässä mitään, ainoo mistä tuo alkaa jäädä kiinni on tosiaan siitä huoneen soinnin määrästä. Jää hieman kohmoiseksi. Lähimikeillehän voi sitten tehdä, mitä ikuna huvittaa. Mulla on vähän sellainen käsitys, että vanhemman polven rumpusaundit on tehty sillä meizingillä, että itse rummut on aika lyhytsointisiksi dempattu ja huonekin erittäin kuiva. Lähtösaundi olisi pelkkä pöksähdys. Sitten tätä pöksähdystä ruvetaan saturoimaan nauhan voimalla oikein olan takaa. Jos rumpu olisi soiva (tai vielä pahempaa, huone) tulisi lopputuloksesta aika möykän kuuloista. Eli nyt niitä lompakoita teipaten rumpuihin :D Sä (OP) olet maininnut, että hirveästi et halua tehdä rumputilalle mitään. Mutta mä pohdiskelisin, että se olis se asia joka tuntuu tässä tilanteessa olevan se kulmakivi. Yritä edes jotain tehdä asialle, jos suinkin on mahdollista; ehkäpä inan paksumpaa mattoa lattiaan, sohvaa rumpujen viereen (nostaa vähintäänkin fengsuita :D), jotain pientä. Softapuolella suosittelisin tutustumaan nauhasaturaatiomallinnuksiin. Tai jos haluaa panostaa ihan oikeasti, nii vaikkapa ostaisi jonkun Otarin 1/4 tuuman stereoraiturin, jonka läpi pyörittelisi (äänittelyjen jälkeen) rumpuja aina pari raitaa kerrallaan. Nauhasaturaation puute tuollaisessa vanhemmassa musassa on vähän niin kuin menis talvella ulos ilman takkia: Jättää hieman kylmäksi. :D Kiitoksia miksauksesta. Kuulostaa todella hyvältä. Olet saanut setin mielestäni hyvin balanssiin. OH:t ja huone tulee juuri sopivasti verrattuna lähimikkeihin. Kumminkin tarkoitus on saada setti kuulostamaan siltä, että sitä kuuntelisi itse akustisesti parin metrin päästä. En nyt välttämättä hae sitä "vanhaa" soundia, vaan luonnollista hyvin soivan akustisen rumpusetin soundia. Softapuolellahan voi tehdä vaikka mitä. Tarkoitus olisi nyt hakea jo lähtösoundeista mahdollisimman valmista. Tarkoitus on äänitellä treenimielessä ja tehdä joitain rumpucovereita. Välillä myös äänittelen kavereiden kanssa. Käytän vähän lähimikkejä, koska OH:ista ja huoneesta kuulee paremmin settibalanssin. Lähinnä oman kehittymisen kannalta äänittelen, sen takia mahd luonnollista. jannu: Ohan tää aina vähän hassua raapia pelkkää rumpusettiä ilman kontekstia, mutta piti ittekin vähän kokeilla: https://www.dropbox.com/sh/d9vax0rc … EDNZ/rumputestimix_enemmantilaa.mp3 Varmasti on vaikea miksata kun ei tiedä minkätapaiseen musiikkiin setti on tulossa. Todella hyvän kuuloinen miksaus. Setti on hyvin balanssissa ja luonnollisen kuuloinen :) maza: Tilamikkinä mä käytän yleensä jotain dynaamista mikkiä. Erityisen hyväksi olen kokenut murmanskilaiselta kirpputorilta kahdella eurolla ostamani 60-lukulaisen Oktava MD-45:n. Jos jostain syystä tilassa on ollut konkka, sitä on joutunut ekuttamaan radikaalisti. Mä käytän yleensä vain yhtä tilamikkiä ja kompuroin sen todella tiukasti. Kanavaa ei tarvitse usein juurikaan edes avata miksausvaiheessa. Jos vaihevirheet ärsyttävät, kantsii leikata muista kuin basarimikistä esim. ...ei perkele, tää hukkas mun postauksesta 90%. Kiitos. Palaan tähän ehkä myöhemmin. Olen käyttänyt tilamikkinä myös dynaamista. SM57 setin eteen.. ja varmasti tarttuu hyvää rumpusoundia narulle. Konkkaa olen tykännyt pitää jos välimatka kasvaa suuremmaksi. Jo pelkästään kohinoiden takia. Mun äänikortista saa vääntää gainit turhan kovalle jos sm57 on eri huoneessa. Laittasin SM57:kan setin eteen heti jos olisi ylimääräisiä mikkiständejä ja piuhoja. Danko: Stingerit? Itse oon ainakin diggaillut, erittäin samanhenkinen mikki kuin C451. Kai olet kokeillut useampia eri sijoitteluita? Tomien jytinää saa siirtämällä oh:it setin päältä matalammalle setin taakse: http://www.soundonsound.com/sos/feb07/articles/qa0207_2.htm e: Laitetaan samalla omakin ruuvaus: http://cl.ly/2s3l422I1n2W Juuripa ne. Hyvin toimivat.. en vain tiedä kuinka hyvin kun en ole muita pienikalvoisia konkkia päässyt testailemaan samassa huoneessa. Olen kokeillut kaikkea mahdollista.. Kummatkin katon rajaan osoittamaan suoraan alaspäin, metrin korkeudelle setin vasemmalle ja oikealle puolelle. Mikit vierekkäin sillä kiskosysteemillä mikä tulee kyseisten mikkien mukana. ( On muuten todella hyödyllinen kapine) yms. Hyvän kuuloinen ruuvaus. Ehkä liian "Rock" ja iskevä tarkoitukseen johon soundi tulisi. Luonnollisuus on kumminkin pääasiassa. Jossain Rokkimusan seassa toimisi varmaan loistavasti. Hissutellen soitettu peruskomppi 18"x14" bassarilla kuulostaa nyt kovasti soitetulta 22"x18" bassarilta. :D Loistava miksaus jos tuon tyylisuunnan soundia hakee. Olen saanut paljon vinkkejä ja lisää toki otetaan vielä vastaan. Edelleen mietin Oktava parin hankintaa. Treenailen vielä vähän tuota raitojen siirtoa ja pistän sitten oman miksauksen esille myös! | |
![]() 19.10.2012 13:38:36 | |
PIM: No niinhän mä tein, eli siirsin lähimikkiraitoja eteenpäin aikajanalla. eteenpäin aikajanalla = eli jos isku olis muuten kohdassa 02:00, niin siirsit 01:00? Mistä keksit tuon 2ms siirron? Eli virvelin viive overheadeissa suhteessa lähimikkiin. Jos ihan samplen tarkkuudella mennään niin 111 ja 115, mut nää on niitä asioita mitkä ei sit vaikuta romanian levymyyntiin http://cl.ly/image/2h3N2R1y1O2G "No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974 | |
![]() 19.10.2012 13:56:02 | |
Danko: Eli virvelin viive overheadeissa suhteessa lähimikkiin. Jos ihan samplen tarkkuudella mennään niin 111 ja 115, mut nää on niitä asioita mitkä ei sit vaikuta romanian levymyyntiin http://cl.ly/image/2h3N2R1y1O2G 2ms on matkassa about 60 senttia, olikohan se OH todellakin reilun puolen metrin päässä virvelistä? Oletko ihan varma, että toi mittayksikkö on sekunti, eikä joku tahdin osa? Itse katsoi että ero oli 4ms eli 1,2m, mikä olis mun nähdäkseni paljon uskottavampi lukema. | |
![]() 19.10.2012 14:08:40 | |
Danko: eteenpäin aikajanalla = eli jos isku olis muuten kohdassa 02:00, niin siirsit 01:00? Eikö eteenpäin aikajanalla tarkoita kohti myöhäisempää ajankohtaa - aikahan kulkee väjäämättä eteenpäin ja taaksepäin menneisyyteen ei ole palaamista? Kappaleen alkua kohti on taaksepäin ja loppua kohti on eteenpäin. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 19.10.2012 14:12:30 | |
varakeef: Eikö eteenpäin aikajanalla tarkoita kohti myöhäisempää ajankohtaa - aikahan kulkee väjäämättä eteenpäin ja taaksepäin menneisyyteen ei ole palaamista? Kappaleen alkua kohti on taaksepäin ja loppua kohti on eteenpäin. Juurikin näin. | |
![]() 19.10.2012 14:35:20 | |
Degree: Kiitoksia kaikille kovasti avusta. Hienoa kuulla erilaisia versioita tuosta pätkästä. Olen ennenkin ollut tietoinen että raitoja siirtämällä saa hieman paranneltua jo lähtösoundia. Eilen illan treenailin ja kokeilin siirrellä raitoja sinnesuntänne ja kokeilla miltä erilaiset siirtelyt kuulostavat. Enpä olisi uskonut että raitoja siirtämällä saa noin ison eron aikaan. :o Ihan basic matematiikkaa, mutta ei niitä raitoja kannata ihan sinne sun tänne siirrellä vaan tutkia niitä aaltomuotoja niin etteä raidat saa just eikä melkein kohdilleen. Samalla niistä aaltomuodoista on helppo spotata ne iskut, joiden kanssa tulee mahdollisesti ongelmia. Läheskään kaikki raidalla näkyvät kärpäsenpaskat eivät aiheuta ongelmia koska aikaerovirhe tuottaa ihmiskorvalla havaittavia eroja vain jos summattavien signaalien taso on alle +-10dB sisällä toisistaan. Eli jos joku isku heilauttaa mittaria toisella raidalta -3dB tasolle ja toisella raidalla alle -13dB tasolle niin tästä ei tarvitse välittää sillä summasignaalissa kuuluu käytännössä vain siltä kovemmalla raidalla oleva isku sellaisenaan, mutta jos sama isku molemmilla raidoilla heilauttaa sille -3dB tasolle niin kampasuodinilmiö tai vastavaihe aiheuttaa suurimman mahdollisen vääristymän taajuusvasteeseen. Sekin kannattaa muistaa, että ihmiskorva ei erota aivan lyhyitä aikaeroja kahtena eri signaalina vaan yhtenä kampasuodinilmiön vuoksi taajuusvasteeltaan muuttuneena ja vasta jossain 20 -30 ms. paikkeilla, eli matkassa n. 6-10m. alkaa aivot hahmottamaan että kyseessä on kaksi eri iskua eikä yksi vähän omituisen soundinen. | |
![]() 19.10.2012 14:51:45 | |
PIM: Ihan basic matematiikkaa, mutta ei niitä raitoja kannata ihan sinne sun tänne siirrellä vaan tutkia niitä aaltomuotoja niin etteä raidat saa just eikä melkein kohdilleen. Samalla niistä aaltomuodoista on helppo spotata ne iskut, joiden kanssa tulee mahdollisesti ongelmia. Läheskään kaikki raidalla näkyvät kärpäsenpaskat eivät aiheuta ongelmia koska aikaerovirhe tuottaa ihmiskorvalla havaittavia eroja vain jos summattavien signaalien taso on alle +-10dB sisällä toisistaan. Eli jos joku isku heilauttaa mittaria toisella raidalta -3dB tasolle ja toisella raidalla alle -13dB tasolle niin tästä ei tarvitse välittää sillä summasignaalissa kuuluu käytännössä vain siltä kovemmalla raidalla oleva isku sellaisenaan, mutta jos sama isku molemmilla raidoilla heilauttaa sille -3dB tasolle niin kampasuodinilmiö tai vastavaihe aiheuttaa suurimman mahdollisen vääristymän taajuusvasteeseen. Sekin kannattaa muistaa, että ihmiskorva ei erota aivan lyhyitä aikaeroja kahtena eri signaalina vaan yhtenä kampasuodinilmiön vuoksi taajuusvasteeltaan muuttuneena ja vasta jossain 20 -30 ms. paikkeilla, eli matkassa n. 6-10m. alkaa aivot hahmottamaan että kyseessä on kaksi eri iskua eikä yksi vähän omituisen soundinen. Kiitoksia. Tämä valaisee paljon. Juu mahdollisimman samaan olen yrittänyt saada kaikki. Olen huomannut että huonemikkiin ei välttämättä kannata koskea, tai jopa laittaa siihen enemmän viivettä.. Tulee kummasti lisää tilan tuntua. Äänittelin tänään lisää rumpuja. Voin laittaa pätkät jakoon jos vain porukkaa kiinnostaa. | |
![]() 19.10.2012 15:16:38 | |
Jos ei rumpujen, tai ylipäätään minkä tahansa monellaikillä äänitettävän äänilähteen miksaamisesta jaksa mitään muuta opetella ja pitää mielessä niin kampasuodinilmiö ja siihen vaikuttavat asiat on sellainen. Asia ei ole loppupeleissä monimutkainen eikä vaikea, sillä sen aiheuttamien taajuusvastevirheiden luonne ja suuruus riippuu tasan kahdesta asiasta. Äänilähteiden välinen aikaero: Yksinomaan aikaero määrää sen kuinka taajassa kautta koko taajuusalueen syntyvät kuopat sijaitsee. 1ms. aikaro tuottaa kuopan kilohertsin välein, 2ms. ero 500Hz, 10ms ero 100Hz jne. eli Kuoppien väli hertseissä = 1000 / aikaero millisekunneissa. Signaalien välinen tasoero: Yksinomaan signaalien välinen tasoero puolestaan määrää sen kuinka syviä em. kuopat taajuusvasteessa ovat. Ihmiskorvan erottelukykynä taajuusvastepoikkeamissa pidetään yleisesti yhtä dB:tä ja tämän kokoiset kuopat syntyy, jos signaalien tasoero on 10dB eli jos ero on suurempi niin virheet ovat niin pieniä että keskivertoihminen ei niitä kuule. Pahimmillaan poikkeamat ovat silloin kun signaalit ovat yhtä voimakkaat. Siinä se. Näiden kahden tiedon pohjalta sellaisetkin maagiset asiat kuin jo mainittu 1:3 sääntö saavat selityksensa. http://www.sengpielaudio.com/calculator-distance.htm Kun tuonne laskuriin syöttää arvoit 1m ja 3m ja leveliksi saman 60db molempiin niin kuinka ollakaan tasoeroksi tulee 9,54 dB eli pyöristettynä juurikin tuo sama maaginen 10dB. Nyt luulisi olevan jo aika selvää, että tuo 1:3 sääntö toimii vain ja ainoastaan jos äänität juuri samanlaisilla mikeillä etkä koske miksatessa fadereihin ettet vaan vahingossa saata tarkasteltavan äänilähteen tasoja alle 10dB sisälle toisistaan. Jos taas kosket fadereihin tai ekvalisaattoriin tai sulla on herkkyydeltään tai taajuusvasteeltaan erilaiset mikit niin 1:3 säännön voit unohtaa saman tien. | |
![]() 19.10.2012 16:50:27 | |
https://www.dropbox.com/sh/ecpguwhco4a1nex/sF8HmzzsS6/uusia%20soundeja Tuolta löytyy raakaraidat tän päivän äänittelyistä. Rummuissa on hieman eri vire kuin edellisessä pätkässä. Huonemikki on vaihtanut sijaintiaan hivenen eri paikkaan viime äänityksestä. OH:t laskivat parikymmentä senttiä alemmaksi myös. Soitto on taas suht kauheaa räpellystä mutta jos siitä jotain tolkkua ottaisi. Kokeilen vähän siirrellä raitoja ja tehdä pientä edittiä ja laittaa sitten arvosteltavaksi. | |
![]() 19.10.2012 19:20:14 | |
https://www.dropbox.com/sh/ecpguwhc … ph9TQa/uusia%20soundeja/valmiss.wav Tossa olis miksaus noista pätkistä. Alkaa löytymään tuolta alhaaltakin jo vähän taajuuksia. Pientä kevyttä miksaamista tein myös. Otin EQ:lla pois häiritseviä taajuuksia lähinnä.. Basarissa vähän reilummin EQ:ta. Kompuraa ja EQ:ta vähän masterissa. Kokeilin tehdä pienen kikan ja tuplasin huonesoundin ja viivästytin tuplattua raitaa hieman. Tuo vähän tilan tuntua kun varovasti laittaa vähän mukaan miksiin. Ihmeen paljon tuota alakertaa nyt löytyy noinkin pienistä rummuista kun vähän säätää.. | |
![]() 20.10.2012 20:57:13 | |
Degree: Kiitoksia miksauksesta. Kuulostaa todella hyvältä. Olet saanut setin mielestäni hyvin balanssiin. OH:t ja huone tulee juuri sopivasti verrattuna lähimikkeihin. Kumminkin tarkoitus on saada setti kuulostamaan siltä, että sitä kuuntelisi itse akustisesti parin metrin päästä. En nyt välttämättä hae sitä "vanhaa" soundia, vaan luonnollista hyvin soivan akustisen rumpusetin soundia. Softapuolellahan voi tehdä vaikka mitä. Tarkoitus olisi nyt hakea jo lähtösoundeista mahdollisimman valmista. Tarkoitus on äänitellä treenimielessä ja tehdä joitain rumpucovereita. Välillä myös äänittelen kavereiden kanssa. Käytän vähän lähimikkejä, koska OH:ista ja huoneesta kuulee paremmin settibalanssin. Lähinnä oman kehittymisen kannalta äänittelen, sen takia mahd luonnollista. Joo. Lukaisin threadin alusta uudelleen ja nyt vasta oivalsin, että eihän tässä haettukkaan täsmällisesti jotain 50-, tahi 70-luvun estetiikkaa. My bad. :) miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | |
![]() 20.10.2012 22:55:24 | |
Degree: Niin ja soitosta ei kannata välittää, kylmiltään improvisoitua sontaa. :) Mä kyllä näkisin että tässä kohtaa olis yksi ja suurin parannuskohde (myös) soundin kannalta - vieläpä ihan ilmaiseksi ja hauskasti: treenaa soittoa. Lähtösoundi on oleellisin asia akustisten instrumenttiien äänittämisessä ja soittajalla on valtava vaikutus soundiin. Hyvät soittimet ja kalliit äänitysvehkeet eivät takaa vielä mitään. Etenkin settibalanssi ja se miten soitat peltejä/haitsua tuntuis olevan näissä äänitteissä soundin näkökulmasta ongelmallisinta. Treeniä vaan ja sounditkin rupeavat paranemaan kuin itsestään :D Ennen ei ollut mitään - nyt on. | |
![]() 21.10.2012 11:47:48 | |
"Practise cures most tone issues." - John Suhr Hitler used Telefunkens. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)