Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kitaran c-duurisointu
1
halo
16.10.2012 21:32:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää ei kertakaikkiaan mahdu mun jakeluun ja kaikki aihetta liippaavat käyttökelpoiset linkit Googlesta on jo koluttu, joten käännyn nyt tänne tän asian tiimoilta.
 
Tiedän nyt sen verran, että c-duurisointu koostuu sävelistä c, g ja e (vai c-e-g, onko tällä esitystavalla jotakin ratkaisevaa merkitystä? Pitääkö pohjasävel c esittää ensin?) Ongelmaksi muodostui, että millä logiikalla mä valitsen nämä sävelet otelaudalta. Voinko randomisti heittää vaan c:n, g:n ja e:n ja millä logiikalla jätän sitten joitain kieliä soittamatta?
 
Luin myös, että jos c-sävel on valittu vaikkapa kieleltä A, ei silloin ylintä E-kieltä soiteta, koska c-sävelen pohjasävelenä pitää olla matalin soiva sävel. Sit hämmennyin kun seuraavalla saitilla neuvottiin soittamaan c-duurisointu siten, että 'painetaan' (ah, nää amatööritermit) sormella ainoastaan H-kielen ylimmästä välistä ja soitetaan kolme alinta kieltä. Mut eikö tällöin matalimpana soi G-sävel vapaalla kielellä? Mikä tässä on jippona?
 
crestfall
16.10.2012 23:58:29 (muokattu 17.10.2012 00:00:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

halo: Tää ei kertakaikkiaan mahdu mun jakeluun ja kaikki aihetta liippaavat käyttökelpoiset linkit Googlesta on jo koluttu, joten käännyn nyt tänne tän asian tiimoilta.
 
Tiedän nyt sen verran, että c-duurisointu koostuu sävelistä c, g ja e (vai c-e-g, onko tällä esitystavalla jotakin ratkaisevaa merkitystä? Pitääkö pohjasävel c esittää ensin?) Ongelmaksi muodostui, että millä logiikalla mä valitsen nämä sävelet otelaudalta. Voinko randomisti heittää vaan c:n, g:n ja e:n ja millä logiikalla jätän sitten joitain kieliä soittamatta?
 
Luin myös, että jos c-sävel on valittu vaikkapa kieleltä A, ei silloin ylintä E-kieltä soiteta, koska c-sävelen pohjasävelenä pitää olla matalin soiva sävel. Sit hämmennyin kun seuraavalla saitilla neuvottiin soittamaan c-duurisointu siten, että 'painetaan' (ah, nää amatööritermit) sormella ainoastaan H-kielen ylimmästä välistä ja soitetaan kolme alinta kieltä. Mut eikö tällöin matalimpana soi G-sävel vapaalla kielellä? Mikä tässä on jippona?

 
C-duurisointu koostuu juuri C:stä, E:stä ja G:stä. Periaatteessa soinnun alin ääni (bassosävel) määrää soinnun, mutta todellisuudessa soinnun voi soittaa melko lailla miten haluaa (sointu voidaan "hajottaa" monella eri tapaa ja nämä eri sävelet eri järjestyksessä tunnetaan nimellä soinnun "voicing"). Puhtaasti soivassa C-duurisoinnussa C on alimpana, mutta kyllä se kuulostaa C-duurisoinnulta myös jos annat matalan E-kielen soida vapaana (E) tai 3. nauhalta (G), koska molemmat ovat sointuun kuuluvia säveliä.
 
Yleensä bändisoitossa basso soittaa soinnun pohjasävelen, minkä takia kitaristin ei tarvitse huolehtia siitä mikä sävel soinnusta on pohjimmaisena, koska basso on usein kuitenkin tätä matalammalla ja sointu kuulostaa aina C:ltä.
 
"Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru
elsewhere
17.10.2012 01:19:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa googlata termillä "sointukäännös" eli englanniksi chord inversion, niin lukemista löytyy valtava määrä.
 
Pähkinänkuoressa: kaikki C-duurin vaihtoehdot eli matalasta korkeampaan C-E-G, C-G-E, E-C-G, E-G-C, G-C-E, G-E-C ovat C-duurisointuja, mutta ne kuulostavat erilaisilta ja erilaisia käännöksiä (=mikä nuotti soi alimpana) käyttämällä voi tuoda musiikkiin ja ilmaisuun aika helposti lisää väriä. Varsinkin jos bändissä soittaa sointuja useampi kuin yksi kitara, on toisen usein hyvä soittaa eri käännöstä. Käännöstä, jossa on terssi (tässä tapauksessa E) bassossa kutsutaan terssikäännökseksi ja jos bassossa on kvintti (tässä G), on kyseessä kvinttikäännös. Otelaudalta löytyy mille tahansa soinnulle vaihtoehtoisia sormitustapoja aivan tolkuton määrä ja kivojen käännösten bongailussa onkin harrastelijakitaristille elämän mittainen projekti.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
Kefiiri
17.10.2012 09:01:40 (muokattu 17.10.2012 09:04:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

halo: Luin myös, että jos c-sävel on valittu vaikkapa kieleltä A, ei silloin ylintä E-kieltä soiteta, koska c-sävelen pohjasävelenä pitää olla matalin soiva sävel.
 
Sekaannusten välttämiseksi kannattaa omaksua se yleinen käytäntö, että kun puhutaan ylemmistä kielistä, tarkoitetaan sävelkorkeutta, eli ylin E on se ohuin.
 
Samoin, kun otelaudalla mennään ylöspäin, niin yleensä tarkoitetaan että sävelet muuttuvat korkeammiksi ja sormet siirtyvät kapeampiin nauhaväleihin.
 
nisumaka
17.10.2012 10:37:28 (muokattu 17.10.2012 10:40:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka tähän onkin jo vastattu kattavasti, niin selvennänpä oman mielipiteeni harrastelijalle. Älä käytä GOOGLEA SE SEKOITTAA, koska et saa tietoja järkevässä järjestyksessä järkevästi jäsenneltyinä. Tästä johtuu tuo kysymyksesi, joka sinällään on asiallinen.
 
Kolmisointu on sointu, jossa on kolme säveltä. Kun kyseessä on sointu C, siinä on, kuten edellä on neuvottu c-e-g, ja juuri tässä järjestyksessä. Jos kyseessä on soinnun käännös, se merkitään näin C/G, tällöin otat ala-E-kieleltä g:n, A-kieli c, D kieli e. Jos soitat ala-E-kieli avoimena, sointu merkitään silloin C/E. Kitara vain rakenteeltaan eroaa esimerkiksi pianosta, ja on totuttua, että soitetaan sointu 4 - 6 kieltä käyttäen.
 
Mun pointtini on se, että ostapa vaikka Suuri Kitarakirja. Siitä se lähtee. Se mitä nimittäin mielestäni nyt haeskelet, on otelaudan hallinta = mieltäminen oikein, että osaat sieltä sitten löytää soittaessa, mitä tarvitset. Toi on kitaransoiton alkupään ensimmäisiä juttuja. Opetella C,Dm,D,D7,Em,Em7,E,Fm,F,G,G7,Am,Bdim (tän voit jättää alussa vielä pois). Sitten vaan C,Am,F, G7 niin siinä on sulle sillai 500 keskeistä biisiä sointukulun osalta. Tohtori Toonika on tosi hyvä myös, opit yleistä teoriaa riittävästi, ja siitä sitten 1 - 2 v päästä musiikkikouluun, niin hyvä tulee.
 
PQ
18.10.2012 19:27:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

halo: Ongelmaksi muodostui, että millä logiikalla mä valitsen nämä sävelet otelaudalta.
 
Mun mielestä kyse on soitettavuudesta, eli sävelet valitaan sen mukaan, että ne voidaan helposti soittaa yhtaikaa. Ainakin 6 tapaa ottaa C-duurisointu löytyy täältä: http://chordfind.com/
 
Intomieltä jo 15 vuotta!
rabitti88
19.10.2012 02:10:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sekoittaakseni aihetta c duurin rinnakkais sävellaji on amolli. Minua taas kiinnostaa millä logiikalla biisejä tranponoidaan esim jos soinut On am cduuri em gduuri, mutta haluaisin ekaksi soinuksi vaikka emollin niin mitkä olisi seuraavat soinnut.
 
guitaristiman
19.10.2012 09:21:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rabitti88: Sekoittaakseni aihetta c duurin rinnakkais sävellaji on amolli. Minua taas kiinnostaa millä logiikalla biisejä tranponoidaan esim jos soinut On am cduuri em gduuri, mutta haluaisin ekaksi soinuksi vaikka emollin niin mitkä olisi seuraavat soinnut.
 
Laske kuinka monta puolisävelaskelta on a:n ja e:n välillä. Sitten lasket muidenkin soitujen kohdalla saman verran ja samaan suuntaan. Pianon koskettimia on hyvä käyttää apuna transponoinnissa jos kitaran sävelet ei ole hallussa.
Puolisävelaskel= kitarassa kahden vierekkäisen nauhan välinen ero, pianossa kahden vierekkäisen koskettimen välinen ero (mukaanluettuna mustat koskettimet)
 
Musiikin teoriasta kyllä luulisi löytyvän kattavampiakin vastauksia jos viitsisit etsiä.
 
baron
19.10.2012 09:44:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rabitti88: Sekoittaakseni aihetta c duurin rinnakkais sävellaji on amolli. Minua taas kiinnostaa millä logiikalla biisejä tranponoidaan esim jos soinut On am cduuri em gduuri, mutta haluaisin ekaksi soinuksi vaikka emollin niin mitkä olisi seuraavat soinnut.
 
Em G Hm D
 
Yritä keksiä mikä logiikka tuossa on? Jos keksit niin osaat itse transponoida mitä tahansa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jeszse
19.10.2012 13:50:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rabitti88: Sekoittaakseni aihetta c duurin rinnakkais sävellaji on amolli. Minua taas kiinnostaa millä logiikalla biisejä tranponoidaan esim jos soinut On am cduuri em gduuri, mutta haluaisin ekaksi soinuksi vaikka emollin niin mitkä olisi seuraavat soinnut.
 
MY MIND IS FULL OF FUCK.
 
nannne: Sähän et ollu yhtään niin kiukkunen kaveri oikeassa elämässä kun intternetsissä.| The Jasser Arafats | Alternaty
rintapek
19.10.2012 14:55:03 (muokattu 19.10.2012 14:55:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiskysyjälle tiedoksi, että jokseenkin jokaisen kitarakirjan takaosassa on sointu/otetaulukkoja pilvin pimein. Taitaapi nykyään löytyä netistäkin.
 
Tuohon sävellajin vaihtoon taas mielestäni helpoin apuväline on kvinttiympyrä.
C klo 12, G klo 1, d klo kaksi jne ja vastapäivään taas F klo 11, Bb klo 10 jne. Eli jos kappale pitää transponoida vaikkapa C - D, niin valitsee jokaisen soinnun kaksi pykälää myötäpäivään kellotaululla.
 
Itse asiassa haitarin basso on rakennettu tolla periaatteella. Sinne kun ei soittaessa näe, niin sävellajin vaihto hoituu just siirtämällä sormia näppäimistöllä x- riviä ylös- tai alaspäin ja pitämällä sormituksen samana.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «