Aihe: Raskaahkot ja erottelevat kitarasoundit
1 2 3
jhakwe
17.10.2012 22:07:23

jannu: Joskus joku sanoi, että jos on ollut pokkaa ottaa rahaa äänitteen tekemisestä, niin silloin olis oltava pokkaa myös jättää nimensä näkyville. :)

Valitettavasti ainakaan oma talous ei kestä sitä, että kun massit on maksettu ja duunia tehty useampi päivä, todetaan homman mennessä perseilyksi, että "ottakaa rahat takas, en tee loppuun" ja lomaillaan hommalle varattu loppuaika.
http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia.
Konsta_87
18.10.2012 11:50:18 (muokattu 18.10.2012 12:37:31)
Hmm, oma työskentelytapa on sellainen että pyrin mahdollisimman vähän luomaan soundia miksaus ympäristössä ja saamaan halutun kuuloisen lopputuloksen mahdollisimman pitkälti ennen rec nappullaa. Tuohon raskauteen ja erottelevuuteen vaikuttaa monta tekijää jo ennen soundia, kuten sovitukset, soittotatsi, rumpalin groove ja aksentoinnit yms. Monta bändiä olen todistanut ihmettelevän kun eivät saa haluamaansa ''headbanger'' fillistä aikaan ja sitten rumpali soittaa kokoajan nokalleen (!?). Kun live soitossa on päästy hyvään paikkaan, niin sitten miettimään mikkejä ja niiden sijoitusta komplimenttaamaan bändin näkemystä. Monilla äänittäjillä/miksaajilla on tietenkin suosikki mikkejä ja ylipäätänsä rutinoitut workflow, mutta jos ei ole sen erityisemmim kokemusta niin rohkeasti vain kokeilemaan.

Tässä on kuitenkin ''mutta''. Itse lähden miksaus vaiheessa lähes poikkeuksetta liikkeelle main vokaalista ja rakennan miksin sen ympärille. Harmittavan usein suomalaisessa tuotannossa kuulee kappaleita ihan ammatti tasolla joissa laulut ja muu soitanta ovat eri paria. Vähemmän yllättäen se on paljon hankalampaa istuttaa lopuksi laulu valmiin instru-raidan sisuksiin kuin päinvastoin, eli pitäen kiinnekohtana sitä laulua. Aina kuuntelen miten tekemäni miksaus toimenpiteet istuvat lauluun + yleiskuvaan.

Edit: Tuohon itse soundiin onkin jo tullut mainioita vinkkejä, joten siitä kai turhaa sen enempää.
jannu
18.10.2012 14:56:06
jhakwe: Valitettavasti ainakaan oma talous ei kestä sitä, että kun massit on maksettu ja duunia tehty useampi päivä, todetaan homman mennessä perseilyksi, että "ottakaa rahat takas, en tee loppuun" ja lomaillaan hommalle varattu loppuaika.

Mulle ei ihan avautunut kuinka tää liittyi tohon mun sanomaan, mutta kyllähän tuo ihan totta on juu.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
darkus
18.10.2012 15:35:07 (muokattu 18.10.2012 22:09:43)
Ambitus: En tiedä sun taustoja, enkä tiedä mitä teet ammatiksesi (selkeesti et ole äänialan ammattilainen), mutta äänittäjän ja tuottajan pitää saada paras mahdollinen lopputulos ulos soittajasta.

Mä en oo ikinä missään väittänyt olevani ammattilainen.....

Hyvää jälkeä oon kuitenkin aina saanut kenenkään mieltä pahoittamatta =)

En myöskään sanonut että annan soittajien soittaa päin vittua ja koodaan koneella matskun kuntoon. Sori, jos näin annoin ymmärtää.

Mun mielestä, ei ole myöskään ammattimaista olla hirveen mustavalkoinen. Tapoja saada haluttu soundi, on oikeesti erilaisia.

Töissä jos esittelen asiakkaalle Samsungin digijärkkäriä, kysymyksiä saattaa herätä että miksei kennon edessä ole peiliä? "Kaikissa kunnon kameroissa on kyllä peili!"

Mä ainakin tiedän monta hyvää telkkaria, jossa ei ole ollenkaan kuvaputkea.... Ei se tee siitä huonompaa. Se on erilainen.

Kenenkään mieltä ei ole tarkoitus pahoittaa, on musta vähän surullista että tänne ei voi mitään kirjoittaa ilman että joku pidempään hommia tehnyt tulee vetämään herneet nenään.
Attack Attack, Were back again baby!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)