Aihe: Mausteita soundiin eli efektilooppi käyttöön..
1 2
the-Antero
15.10.2012 13:17:22

sepisti: DD-7 jättäisin kyllä kaupan hyllylle, mikäli laadukasta delayta etsii. Melkoinen kohisija.

Onkohan sulla ollut / olet kokeillut viallista kappaletta? Mun DD-7 ei kyllä kohise yhtään...
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
zedder
15.10.2012 18:09:50 (muokattu 15.10.2012 18:11:10)
"Skoda" eli SD-1 hankittu ja pikaisesti hyväksi havaittu. "Tämmösiä saundeja mää oon aina halunnu!" Tuommoinen Kissin "Creatures of The Night" -levyn tyylinen äänimaailma löytyi etsimättä.

Saatanpa jättää ainakin toistaiseksi reverbin/delayn hankinnan jäihin, vaikuttaisi tuo HB kuitenkin toimivan aika hyvin eikä ehkä tuo reverb näissä musisoinneissa olekaan niin tarpeellinen tai ainakaan välttämätön.
sepisti
15.10.2012 21:26:39
the-Antero: Onkohan sulla ollut / olet kokeillut viallista kappaletta? Mun DD-7 ei kyllä kohise yhtään...

Onhan tuo mahdollista. Sinänsä tuo kohina on tietysti myös kuulijan korvassa. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että mitä vähemmän on bosseja laudassa, sitä hiljaisemmiksi on kamat käyneet.
Tärkein syy dd-7:n hyllyttämiseen oli turhat toiminnot. Mä en kuitenkaan käytä muuta kuin pientä slapbackia. En ole viitsinyt värkkiä laittaa kiertoon, sillä koskaan ei tiedä milloin tulee himo leikkiä luupperilla :)
zedder
17.10.2012 12:35:53
Vaikka taisin arvata tuloksen ennalta, niin kokeilin kuitenkin HB:n DD-2 -delayta kitarajohdon viimeisenä efektinä. Eipä kuulostanut lopputulos kovin hääviltä, joten efektilooppiin se on pakko kytkeä. Hölmöä on vain se, että pitää vetää pitkät looppijohdot yhden pedaalin takia jotta laite saa nauttia virtalähteen antimista muiden efektien kaverina ja piuhaviidakko senkun vaan isääntyy.

Muutenhan aski kyllä voisi olla vaikka vahvistimen katolla lyhyillä looppipätkillä kytkettynä tuottamassa jatkuvaa pohjavirettä soundiin, mutta sitten pitäisi nykiä johtoa irti siksi aikaa kun ei soittele ja pitää huolta patterien vaihdosta... tai hankkia lisämuuntaja ja sille jotakin jatkojohtoja...

Taisipa muuten olla itsestään selvyyksiä täynnä tämänkin viestin sisältö.
Gabe
17.10.2012 12:41:09
zedder: Muutenhan aski kyllä voisi olla vaikka vahvistimen katolla lyhyillä looppipätkillä kytkettynä tuottamassa jatkuvaa pohjavirettä soundiin

Minäkään ole mikään maailman kokenein tällä efekti osastolla joten korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö purkki noin lähellä vahvistinta voi myös aiheuttaa jotain häiriö kohinoita tms. ?
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
the-Antero
17.10.2012 19:31:44

zedder: Hölmöä on vain se, että pitää vetää pitkät looppijohdot yhden pedaalin takia jotta laite saa nauttia virtalähteen antimista muiden efektien kaverina ja piuhaviidakko senkun vaan isääntyy.

Korjatkaa jos olen väärässä mutta muistaakseni sama virtalähde pedaaleille jotka on loopissa ja ennen vahvistinta ei ole kovin hyvä asia vaan voi aiheuttaa maalenkin (oliko sana oikein?) ja hurina voi olla melkoinen.
Entropia666
17.10.2012 20:40:06

the-Antero: Korjatkaa jos olen väärässä mutta muistaakseni sama virtalähde pedaaleille jotka on loopissa ja ennen vahvistinta ei ole kovin hyvä asia vaan voi aiheuttaa maalenkin (oliko sana oikein?) ja hurina voi olla melkoinen.

Ei vaikuta jos on kunnollinen virtalähde eristetyillä lähdöillä. Tietty jos ei ole niin..... PÖRRRRRRRRRRRRRRRRRR.....
Rokkifotoja: H A J E . F I
the-Antero
17.10.2012 21:13:04

Entropia666: Ei vaikuta jos on kunnollinen virtalähde eristetyillä lähdöillä. Tietty jos ei ole niin..... PÖRRRRRRRRRRRRRRRRRR.....

Jep, eli 1spot varmaan aiheuttaisi pörrrrrrrrrrrinäää?
iec
17.10.2012 23:07:30

the-Antero: Jep, eli 1spot varmaan aiheuttaisi pörrrrrrrrrrrinäää?

Juu aiheuttaa. Pitihän tuota kokeilla itsekin ja todeta että joutui ostamaan toisen halvan virtalähteen efektiloopissa oleville efekteille. (saattaa tulla halvemmaksi kuin yksi eristetyillä lähdöillä varustettu virtalähde, edellyttäen että nuo kestävät samalla lailla kuin merkkituotteet)

-iec
zedder
18.10.2012 08:33:14
Ainakaan tuo HB DD-2 -delay ei kerää mitään häiriöitä ollessaan nupin "katolla". Ilmeisesti Marshall on onnistunut häiriösuojauksessaan kohtuullisesti. Ehkä on käytetty "R" -mallin sytystulp... ai niin, nyt ei ollutkaan kyse moottoriajoneuvoista :P
Entropia666
18.10.2012 12:39:03 (muokattu 18.10.2012 12:39:28)

zedder: Ainakaan tuo HB DD-2 -delay ei kerää mitään häiriöitä ollessaan nupin "katolla". Ilmeisesti Marshall on onnistunut häiriösuojauksessaan kohtuullisesti.

Siis mitä vittua. :D

Ei se pedaalin fyysinen sijainti nyt mitenkään vaikuta niihin hurinoihin. Valoja tauluun. :D

Sarkasmitutkia kaikkialla.
zedder
18.10.2012 12:52:16
Entropia666: Siis mitä vittua. :D

Ei se pedaalin fyysinen sijainti nyt mitenkään vaikuta niihin hurinoihin. Valoja tauluun. :D

Jokuhan tuolla hiukan edempänä arveli että voisi aiheuttaa...
iec
18.10.2012 13:22:30

Entropia666: Siis mitä vittua. :D

Riippuu vahvistimen muuntajan yms elektroniikan, sekä efektin ja kaapelien häiriösuojauksista. Sähkömagneettinen kenttä on yleensä voimakkain erittäin lähellä häiriölähdettä, jolloin periaatteessa nupin tai kombon päällä oleva pedaali/multiefekti voisi pöristä enemmän kuin kauempana siitä. Lisäksi yleensä häiriöt ovat pahimpia jos laitteet ovat lähellä ja toisiinsa nähden tietyssä asennossa, jolloin sähkö/magneettikenttä luikahtaa laitteen sisälle sopivasta raosta.

Tuon nyt voi itse kukin tutkia omilla laitteillaan. Itellä on tällä hetkellä humpparikitara, mutta muistaakseni halpa Squierin single-coil affinity strato joskus aikanaan otti enemmän häiriöitä tietyssä kohtaa huonetta kuin toisessa, mutta siinähän nuo mikit eivät tunnetusti olleet maailman häiriöttömimmät ;) Ja tietysti pedaalien elektroniikka on paremmin suojassa metallikuorien sisällä. Tuo nyt oli vain yksi sellainen vinkki, jota kannattaa miettiä kun metsästää niitä pörinöiden ja hurinoiden syitä.

-iec
Entropia666
18.10.2012 13:48:51

zedder: Jokuhan tuolla hiukan edempänä arveli että voisi aiheuttaa...

No joku ylempänä on selkeesti ihan vitun kujalla.

iec: Riippuu vahvistimen muuntajan yms elektroniikan, sekä efektin ja kaapelien häiriösuojauksista. Sähkömagneettinen kenttä on yleensä voimakkain erittäin lähellä häiriölähdettä, jolloin periaatteessa nupin tai kombon päällä oleva pedaali/multiefekti voisi pöristä enemmän kuin kauempana siitä. Lisäksi yleensä häiriöt ovat pahimpia jos laitteet ovat lähellä ja toisiinsa nähden tietyssä asennossa, jolloin sähkö/magneettikenttä luikahtaa laitteen sisälle sopivasta raosta.

Tuon nyt voi itse kukin tutkia omilla laitteillaan. Itellä on tällä hetkellä humpparikitara, mutta muistaakseni halpa Squierin single-coil affinity strato joskus aikanaan otti enemmän häiriöitä tietyssä kohtaa huonetta kuin toisessa, mutta siinähän nuo mikit eivät tunnetusti olleet maailman häiriöttömimmät ;) Ja tietysti pedaalien elektroniikka on paremmin suojassa metallikuorien sisällä. Tuo nyt oli vain yksi sellainen vinkki, jota kannattaa miettiä kun metsästää niitä pörinöiden ja hurinoiden syitä.

-iec

Kuulostaa _todella_ kaukaa haetulta. Teoriassa ehkä näin voi olla, mutta kuuleeko kukaan käytännössä tätä? Epäilen että ei. Rohkenen väittää että piuhat, pedaalin kytkentä sen saama virta vaikuttaa enemmän. Lisäks tietty kitaran häiriösuojaus ja mikit, mutta se on sitten taas ihan eri asia.
Swan
18.10.2012 14:55:59
Entropia666: Kuulostaa _todella_ kaukaa haetulta. Teoriassa ehkä näin voi olla, mutta kuuleeko kukaan käytännössä tätä? Epäilen että ei. Rohkenen väittää että piuhat, pedaalin kytkentä sen saama virta vaikuttaa enemmän. Lisäks tietty kitaran häiriösuojaus ja mikit, mutta se on sitten taas ihan eri asia.

Käytännön esimerkki:

Mulla oli joskus Line 6 DL4, jota käytin spedun omalla virtalähteellä ennen PP2+:n hankkimista. Vahvarista kuului aivan järjetöntä verkkohurinaa, jonka alkuperää en meinannut hiffata sitten millään. Kävi ilmi, että mulla oli muuntaja liian lähellä vahvaria (virta samasta pistokkeesta), ja hurina johtui magneettikenttien törmäyksestä. Käänsin muuntajan kyljelleen, ja hurina pieneni. Vein muuntajan kauemmas vahvarista, ja hurina hävisi.

Näillä jutuilla on ihan konkreettinen merkitys, ja jos sähkömagneetin lähellä on vähänkään väärässä asennossa mikään piuha, spedu, toinen sähkömagneetti, kitaran mikki tms., jonka häiriösuojaus ei välttämättä ole viimeisen päälle, hurinaa esiintyy tasan tarkkaan. Joskus joku linkitti johonkin videon Kie von Hertzenin kitarateknikosta, joka yritti saada pedaalilaudan häiriöt minimoitua, kun pelkkä piuhan vieminen läheltä virtalähdettä lisäsi hurinan määrää korvinkuultavasti. En löytänyt sitä äkkihätään, mutta postaan heti, jos jostain vastaan tulee.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))>
S.M.A.K.
Tami
18.10.2012 15:08:07

Entropia666: No joku ylempänä on selkeesti ihan vitun kujalla..

saattaapi löytyä teidän vessan peilistä...... kipaiseppas katsomaan.. ;D
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
iec
18.10.2012 15:43:03

Swan: Käytännön esimerkki:

Mulla oli joskus Line 6 DL4, jota käytin spedun omalla virtalähteellä ennen PP2+:n hankkimista. Vahvarista kuului aivan järjetöntä verkkohurinaa, jonka alkuperää en meinannut hiffata sitten millään. Kävi ilmi, että mulla oli muuntaja liian lähellä vahvaria (virta samasta pistokkeesta), ja hurina johtui magneettikenttien törmäyksestä. Käänsin muuntajan kyljelleen, ja hurina pieneni. Vein muuntajan kauemmas vahvarista, ja hurina hävisi.

Näillä jutuilla on ihan konkreettinen merkitys, ja jos sähkömagneetin lähellä on vähänkään väärässä asennossa mikään piuha, spedu, toinen sähkömagneetti, kitaran mikki tms., jonka häiriösuojaus ei välttämättä ole viimeisen päälle, hurinaa esiintyy tasan tarkkaan. Joskus joku linkitti johonkin videon Kie von Hertzenin kitarateknikosta, joka yritti saada pedaalilaudan häiriöt minimoitua, kun pelkkä piuhan vieminen läheltä virtalähdettä lisäsi hurinan määrää korvinkuultavasti. En löytänyt sitä äkkihätään, mutta postaan heti, jos jostain vastaan tulee.

Nämä on juuri tällaisia lähes mystisen kuuloisia juttuja, mutta tosiaankin kyse on ihan sähkömagnetiikan lainalaisuuksista ja häiriösuojausten toteutuksista. Jos kamppeet tehdään riittävän laadukkaasti ja vältetään selkeät suunnitteluvirheet, niin häiriöitäkin on vähemmän. Yleensä monet valmistajat vain jättävät joitakin "tarpeettomiksi" katsomiaan osia pois ja rakoja jätetään koteloihin sinne tänne valmistusteknisistä syistä, jotta saisivat optimoitua myynnistä saatavan katteen... :)

-iec
rintapek
18.10.2012 16:03:20

iec: Nämä on juuri tällaisia lähes mystisen kuuloisia juttuja, mutta tosiaankin kyse on ihan sähkömagnetiikan lainalaisuuksista ja häiriösuojausten toteutuksista.

Aikanaan treenikämpällä skittastyrkka paikkaan X ja piuha kiinni, niin siit kuului radio. Kanavaa en muista.
One kind of music only - the good kind
Entropia666
19.10.2012 10:36:04

Swan: Käytännön esimerkki:

No eissssssss, on kyllä näköjään vähän henkimaailman hommia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)