Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Combojen yhteiskäyttö
1
hallu
15.10.2012 17:13:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, mulla on kaksi vähän erilaista combovahvistinta Dean Markley CD60 on 1x12 kajarilla ja Fender BluesDeVille 4x10 kajareilla. Molemmat on yksistaan varsin hyväsoundisia laatikoita, vaan tässä kun olen intoutunut kokeilemaan kaikenmoisia ratkaisuja, niin pitipä alkaa sitäkin testaamaan miten nuo soivat yhdessä. Täytyy sanoa, että hyvin soivat, mutta valtavat erot tulevat erilaisilla liitäntätavoilla.
 
Tiedän, että stereoparina käyttö edellyttää siihen eteen jotakin steropurkkia esim. stereosignaalin tuottavaa kaikupurkkia tms. Komeron pohjalta löytyi joku vana Yamahan emp100 puoliräkkikokoinen digikaiku joka antaa stereosignaalia, jolla kokeilin. Stereo pelittää ihan hyvin, mutta aika rupinen se soundi tai siis häiriötä tulee aikalailla. Luulen, että se mun purkki on niin vanha ja raihnainen, että jollakin nykyaikaisemmalla laitteella homma jekuttaisi paremmin.
 
Toiseksi kokeilin tätä perinteistä input -> input metodia ja se kyllä toimi, mutta jälleen häiriötä eikä soundikaan oikein tanakalta tuntunut.
 
Päädyin lopulta sellaiseen ketjuun, että laitoin Pedaltonen eteen, jonka efektilenkkiin sijoitin kompuran ja klean input pistokkeesta DM:n ykkös inputtiin ja DM:n preamp sendistä piuhan BDV:n poweramp iniin, jolloin BDV:stä tulee käyttöön pelkästään päätevahvistin sekä reverb ja precese ja keinokuormalla voi säätää voimakkuutta niin, että vahvistinten keskinäistä balanssia voi vähän säätää. Soundi ei ole sterofoninen, mutta se on hyvä iso ja tukeva ja häiriötön. Tuossahan siis tulee kaksi etuvahvistinta peräkkäin ja kaksi päätettä rinnakkain. Kochin ja DM:n säröjä sekoittelemalla saapi mainioita särösoundeja aikaiseksi ja aikamoista sirkkeliäkin tarvittaessa. Fenderin kaiutin patterin ansiosta alapää jytiseepi ja DM:n luontainen voima on enempi siinä keskellä joten kylläpä kuulostaakin hyvältä. Häiriöhurinoiden vähyys tai maltillisuus yllätti (ei hurise sen enempää kuin yksin käytetty vahvari).
 
Tuleeko mieleen, piileekö tuossa keksimässäni liitantätavassa vaaroja laitteiden särkymisestä. Onko ideoita millä muilla tavoilla vahvareita voi käyttää yhdessä. Tuossa keksimässäni tavassahan voi käyttää vaihtoehtoisesti Fenderin tai DeanMarkleyn etusta mutta ei molempia samaan aikaan.
 
Periaatteessa steroparina käyttökin kiinnostaisi, mutta siinä varmaa olisi syytä olla kaksi samanlaista comboa nämä ovat niin erilaisia vahvareita, ettei varmaan tule hyvää steroparia.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Imper
15.10.2012 17:21:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt ABY-boxin avulla erilaisia combovahvistimia stereona. Mun mielestä se on vaan hyvä, jos vahvistimet soivat eri taajuusalueilla. Soivat silloin kivasti täydentäen toisiaan. Kannattaa kokeilla, että mikä kuulostaa parhaalta omiin tarkoituksiin - ei näissä ole oikeaa ja väärää tapaa!:)
 
Everyone is a per-son
Jucciz
15.10.2012 18:26:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Periaatteessa steroparina käyttökin kiinnostaisi, mutta siinä varmaa olisi syytä olla kaksi samanlaista comboa nämä ovat niin erilaisia vahvareita, ettei varmaan tule hyvää steroparia.
 
Mun mielestä juurikin päinvastoin. Kahdessa samasoundisessa combossa ei ole paljon ideaa. Nimenomaan kaksi erisoundista konetta luovat yhdessä uuden, kiinnostavan soundin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
blues guitar
15.10.2012 19:05:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun mielestä juurikin päinvastoin. Kahdessa samasoundisessa combossa ei ole paljon ideaa. Nimenomaan kaksi erisoundista konetta luovat yhdessä uuden, kiinnostavan soundin.
 
Juurikin näin. Sunnuntaina testailin omia vahvistimiani stereona. Stereo choruksen perässä oli Metroamp JTM45 klooni ja Bluetone Dusty Road. Hyvältä kuulosti eikä ollut edes maalenkistä johtuvaa hurinaa kuten on joillain vahvistimilla ollut.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hallu
15.10.2012 19:18:50 (muokattu 15.10.2012 19:20:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, joo noi tosiaan täydentää monona toisiaan siten että toinen potkii matalalta ja toinen keskeltä, niin ei kai ole mitään syytä miksi ne eivät stereona täydentäisi toisiaan. Minulla oli ehkä liiaksi mielessäni kotistereot (kaksi samanlaista kajaria) kun tuota stereoasiaa mietin. Pitääpä oikein tosissaan kokeilla jossakin vaiheessa kun saa kunnollisen stereopurkin siihen ketjun päähän ennen vahvistimia.
 
Onko muuten ideoita olisiko joku steroefekti siinä tarkoituksessa hyvä? vai mikä tämä "imper"in mainitsema (edit ei kun) ABY-purkki on?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
19691970
15.10.2012 20:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: vai mikä tämä "imper"in mainitsema (edit ei kun) ABY-purkki on?
 
Mulla on tuollainen:
http://www.thomann.de/fi/morley_aby.htm
Kuva kertonee toimintaperiaatteen.
Tuo Morley on suht tyyris, halvemmallakin vastaavia löytyy, toki sit myös kalliimpia kans..
 
Hanok
15.10.2012 21:09:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

19691970: Mulla on tuollainen:
http://www.thomann.de/fi/morley_aby.htm

 
Tuolla tietoa purkista: http://www.bakon.org/guitarfx/buffer.htm
Mikäli nuo tiedot pitävät paikkaansa, kyseessä on signaalin puolelta passiivinen laite, eli patteri ainoastaan polttaa LEDejä. Näin ollen se ei Y-asennossa juuri eroa pelkästä Y-piuhasta. Tuolla sivullakin mainitaan että Y-asennossa tulee signaali- ja tonehäviötä.
 
Kunnollisen Y-purkin pitäisi olla bufferoitu ja lähdöt eristetty toisistaan, jotta molempiin vahvistimiin saadaan kunnollista signaalia ilman liikoja häiriöitä. Tästä syystä passiiviset purkit ovatkin usein mallia A/B, mutta eivät A/B/Y. Toki Morleykin voi tuottaa jollain styrkkariyhdistelmällä toimivia lopputuloksia.
 
Stereoefektien käyttö splittaamiseen voi toimia hyvin, koska tällöin pedaalit ovat käytännössä bufferoituja. Lähtöjä ei kuitenkaan välttämättä ole eristetty toisistaan, jolloin maahurinoita voi syntyä. Itsellänikin on tästä epämiellyttäviä kokemuksia. Tulokset riippuvat käytetystä vahvistinyhdistelmästä.
 
Jos "varmaa" vaihtoehtoa hakee, tuon pitäisi jo olla toimiva (mutta ilman pedaalitoimintoja): http://www.thomann.de/fi/palmer_ybox_guitar_splitter.htm
 
Ja tuosta sitten pedaalimallina varmasti laadukas, mutta tyyris versio: http://www.thomann.de/fi/lehle_little_dual.htm
Siinä on myös ground lift, joka voi auttaa juuri noiden maaongelmien kanssa.
 
19691970
16.10.2012 08:59:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Tuolla tietoa purkista: http://www.bakon.org/guitarfx/buffer.htm
Mikäli nuo tiedot pitävät paikkaansa, kyseessä on signaalin puolelta passiivinen laite, eli patteri ainoastaan polttaa LEDejä.

 
Näin on juu, ilman patteria toimii muuten, mut ledit ei tietty silloin pala.
 
Mun ei ollut niinkään tarkoitus alkaa kehua nimenomaan tuota Morleyta, kuin antaa esimerkin avulla vastausta kyssäriin "mikä tämä ABY-purkki on".
 
Mun käytössä tuo Morley on hoitanut hommansa, mut toki paljon parempiakin värkkejä kahden vahvarin yhteiskäyttöön löytyy.
 
Sammo
17.10.2012 12:05:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitos, joo noi tosiaan täydentää monona toisiaan siten että toinen potkii matalalta ja toinen keskeltä, niin ei kai ole mitään syytä miksi ne eivät stereona täydentäisi toisiaan. Minulla oli ehkä liiaksi mielessäni kotistereot (kaksi samanlaista kajaria) kun tuota stereoasiaa mietin. Pitääpä oikein tosissaan kokeilla jossakin vaiheessa kun saa kunnollisen stereopurkin siihen ketjun päähän ennen vahvistimia.
 
Mulla toi on tökkinyt siihen että otan bändikäytössä säröt pääosin purkeista ja mun vahvistinyhdistelmillä (Fuchs ODS ja 1x12 kaappi + Fender HRDlx tai Mesa DC3) oli vaikea löytää sopivia säätöjä speduista niin että ne kuulostaisi hyvältä molemmissa vahvistimissa. Lisäksi mulla on kämpillä kaapit suunnilleen rintakehän korkeudella ja soittopaikan siirtäminen muutamalla askeleella vaikutti omiin korviin tulevaan ääneen häiritsevän paljon.
 
Robben Ford käytti kultakaudellaan Dumblea ja toista vahvistinta (olen nähnyt mihen käyttävän Jazz Chorusta tai Fenderin Comboja) siten että haaroitus tapahtui vasta Dumble etuasteen jälkeen, toinen päättäriin ja toinen lisävahvistimen inputtiin. Veikkaisin että tällä tavalla saa optimoitua toista vahvistinta hieman paremmin kuin noissa mun yritelmissä.
 
"Just swimming in the sea of rubato"
hallu
17.10.2012 13:40:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Mulla toi on tökkinyt siihen että otan bändikäytössä säröt pääosin purkeista ja mun vahvistinyhdistelmillä (Fuchs ODS ja 1x12 kaappi + Fender HRDlx tai Mesa DC3) oli vaikea löytää sopivia säätöjä speduista niin että ne kuulostaisi hyvältä molemmissa vahvistimissa. Lisäksi mulla on kämpillä kaapit suunnilleen rintakehän korkeudella ja soittopaikan siirtäminen muutamalla askeleella vaikutti omiin korviin tulevaan ääneen häiritsevän paljon.
 
Robben Ford käytti kultakaudellaan Dumblea ja toista vahvistinta (olen nähnyt mihen käyttävän Jazz Chorusta tai Fenderin Comboja) siten että haaroitus tapahtui vasta Dumble etuasteen jälkeen, toinen päättäriin ja toinen lisävahvistimen inputtiin. Veikkaisin että tällä tavalla saa optimoitua toista vahvistinta hieman paremmin kuin noissa mun yritelmissä.

 
No joo, tuohan muistuttaa omaa tapaani yhdistää nuo vahvarit. Itse vedin sen piuhan vaan Dean Markleyn etusesta FBDV:n päättäriin (ja tietenkin DM:n päättäriin), mutta mikäänhän ei toisaalta estä sitä vetämästä sinne fenderin inputtiinkaan (pitääkin kokeilla kun ei heti tullut mieleen moinen mahdollisuus). Varsinainen stereohan se ei ole, mutta toisaalta eihän stereovaikutelmalla kai ole merkitystä jos ei ole jotain kaikuefektiä jota stereoidaan.
 
Apropoo, kun tuli taas nämä efektit puheeksi, niin olen voisiko loopperi (joku niistä uusista Bossin Loopstationeista) toimia stereoksi jakajana? toisaalta jos haluaa viive-efektin stereoida niin se kai parasta olisi laittaa se toivottu stereoviive siihen viimeiseksi, vaikka noissa bosseissa näkyy olevan stereo inputitkin eli varmaan siihen väliin mahtuisivat.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Hanok
17.10.2012 15:48:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No joo, tuohan muistuttaa omaa tapaani yhdistää nuo vahvarit. Itse vedin sen piuhan vaan Dean Markleyn etusesta FBDV:n päättäriin (ja tietenkin DM:n päättäriin), mutta mikäänhän ei toisaalta estä sitä vetämästä sinne fenderin inputtiinkaan (pitääkin kokeilla kun ei heti tullut mieleen moinen mahdollisuus). Varsinainen stereohan se ei ole, mutta toisaalta eihän stereovaikutelmalla kai ole merkitystä jos ei ole jotain kaikuefektiä jota stereoidaan.
 
Koitapa laittaa siihen 1. ja 2. vahvistimen väliin vaikka chorus, tulee aika makeeta soundia. Silläkin tavalla pääsee jo stereomaailmaan käsiksi.
 
Apropoo, kun tuli taas nämä efektit puheeksi, niin olen voisiko loopperi (joku niistä uusista Bossin Loopstationeista) toimia stereoksi jakajana? toisaalta jos haluaa viive-efektin stereoida niin se kai parasta olisi laittaa se toivottu stereoviive siihen viimeiseksi, vaikka noissa bosseissa näkyy olevan stereo inputitkin eli varmaan siihen väliin mahtuisivat.
 
Ainakin Boss DD-20 on mahdollista säätää niin että looper-toiminto pyörii toisessa vahvistimessa ja suora soitettu signaali toisessa. Tämän lisäksi on vielä mahdollista kytkeä delay-efekti päälle suoraan signaaliin. En ole kyllä varma kummasta vahvistimesta tämä sitten tulee. Toki sekin onnistuu että sekä suora että looppi soivat molemmissa vahvistimissa.
 
Black_Bubblegum
17.10.2012 18:53:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Nimenomaan kaksi erisoundista konetta luovat yhdessä uuden, kiinnostavan soundin.
 
Tässä voi ongelmaksi tulla sekin, että vahvistimien soundit ovat jo liian kaukana toisistaan. Olisi mielenkiintoista koittaa eri elementtiyhdistelmiä kahdessa kombossa jonkin stereo choruksen ja delayn perässä. Saattaisi siinäkin tulla jo tarpeeksi eroa kombojen soundiin.
 
I am hoping that I can be known as a great writer and actor some day, rather than a sex symbol. Steven Seagal
hallu
17.10.2012 20:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black_Bubblegum: Tässä voi ongelmaksi tulla sekin, että vahvistimien soundit ovat jo liian kaukana toisistaan. Olisi mielenkiintoista koittaa eri elementtiyhdistelmiä kahdessa kombossa jonkin stereo choruksen ja delayn perässä. Saattaisi siinäkin tulla jo tarpeeksi eroa kombojen soundiin.
 
Juu, mutta eikös itseasiassa räkki vastaa aika suoraan tuohon käyttötapaan. Stereopääte ja tietenkin siihen voi kytkeä vaikka erilaiset kajarit, mutta varsin yhteneväinen kokonaisuus.
 
Mutta kokeilin tuota aikaisemmin puheena ollutta idistä vetää sieltä DM:n etusen perästä letku sinne Fenderin inputtiin ja kyllä se toimi oikein hyvin. Mulla ei ole nyt käytössä modulaatio tai viive efektiä kokeillakseni tuota kunnolla, mutta jossakin vaiheessa varmaan tulee joku sellainen hankintalistalle. Semmoisen kiinnostavan jutun keksin, että kun tuossahan tulee kolme etuastetta peräkkäin niin siinä voi sekoitella aika makeasti noita erilaisia säröjä niin onpa vaan hemmetin makean kuuloinen läjä kokonaisuutena. Ei kylläkään mikään roudausystävälllinen systeemi ja on siinä liikaa liikkuvia osia että tommosta voisi mihinkään keikalle viedä, mutta kotona voi herkutella (perhana kun tuo soundin pystyisi nauhoittamaan niin laittaisin teille näytettä). Keikalle ottaisin varmaan pelkästään tuon Kochin jonka tökkäisin suoraan pa:han, mutta tänään olen ollut kyllä seitsemännessä taivaassa noiden soundien kanssa mitä noista vaffareista saa yhdessä. Yllättäen, vaikka signaaliketjussa on keinokuorma ja kompura niin kirkkaudesta ei ole ollut uupelo, vaan soundi on heleä ja samalla tanakka.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
PJS
17.10.2012 22:31:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä soitan nykyään lähes aina sähkiksellä niin, että pedaalilaudasta menee letkut kahdelle combolle, joista toinen tekee tukevaa kliiniä saundia (Hiwatt) ja toinen on selkeesti enemmän murolla. Toimii kuin punaviinitumut jouluaattona. Hurinat ja vaiheongelmat oon ratkaissut Lehlen passiivisella splittiboksilla missä on galvaanisesti erotetut lähdöt vaiheenkääntö ja ground-lift ominaisuuksilla.
 
Peace!
Sammo
18.10.2012 10:32:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black_Bubblegum: Tässä voi ongelmaksi tulla sekin, että vahvistimien soundit ovat jo liian kaukana toisistaan. Olisi mielenkiintoista koittaa eri elementtiyhdistelmiä kahdessa kombossa jonkin stereo choruksen ja delayn perässä. Saattaisi siinäkin tulla jo tarpeeksi eroa kombojen soundiin.
 
Tuli tuosta mieleen että kokeilin Hot Rod Deluxen kanssa lisäkaappia ja samat ongelmat mulla oli silloinkin kun edellä kuvatussa kahden vahvistimen kanssa. Eli ongelma saattaa olla just tuo lisäkaappi jossa on Eminencen Red, White and Blues. Fenderin kaiutin on googlen mukaan Celestion G12P-80.
 
"Just swimming in the sea of rubato"
Hanok
18.10.2012 11:56:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa ihan ennakkoluulottomasti testailla erilaisiakin yhdistelmiä. Minulla on esim. äänityskäytössä setti, jossa seuraavat vahvistimet:
-perinnehenkinen A-luokan n. 5 W + avoin kaappi 12" alnico-elementillä
-VHT:n 50 W "moderni" nuppi + 4 X 12" skobe
 
Olen käyttänyt esim. yhdistelmää, jossa signaali on splitattu chorus-pedaalilla. Toinen lähtö on efektoitu ja toinen puhdas. Molemmat signaalit stereo-delayn kautta vahvistimille. Tulee todella hienoa ja leveää soundia.
 
VHT:n puhdas kanava on tosiaankin sangen puhdas, kun taas tuon toisen stygen saa pehmeälle murolle haluamallaan tavalla. Jos tekee mieli ajella toisessa vahvistimessa kuivaa signaalia ja toisessa delayta, voi styrkkareiden rooleja vaihtaa tarpeen mukaan. Joko retrompi suora soundi + puhtaammat delayt tai päin vastoin. Mikitän vielä vahvistimet yleensä tarkoituksella niin että vahvistimet ovat lähekkäin, eli mikkien nappaamaa signaalia ei ole täysin eristetty toisistaan. Eli mikit toimivat ikään kuin sen toisen vahvistimen tilamikkinä samalla.
 
Säröhommiin ei ole juuri tullut käytettyä kahta stygea samaan aikaan, mutta miksei sitäkin voisi tehdä rokimpien juttujen kohdalla. Tuosta pikkukoneesta ei toki hevisoundia saa tekemälläkään, joten niitä VHT hoitaa yksin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «