Aihe: Duurin ja mollin vaikutus mieleen
1 2 3 4
baron
27.02.2004 10:29:45 (muokattu 26.03.2004 11:37:08)

Juu kyllä, mutta minä tarkoitin lähinnä yksittäisiä sointuja.

Niin minäkin, mä säestän sua siinä, että ei munkaan mielestä yksittäinen duuri- tai mollisointu kuulosta iloiselta/surulliselta.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
sähkö
27.02.2004 10:59:53

Niin minäkin, mä säestän sua siinä, että ei munkaan mielestä yksittäinen duuri- tai mollisountu kuulosta iloiselta/surulliselta.

Ihmetyttääkin kovasti kun aina kouluissa yms. lapsille opetetaan että molli on surullinen ja duuri iloinen.
Minulle tämä oli jotenkin ihmeellistä jo silloin kun lapsena ensimmäisiä kertoja tutustuin musiikin "teoriaan".
J.Ahonen
01.03.2004 22:33:25
duurilla alkaa aika läjä surullisia/haikeita kappaleita.
Tuo on kyllä mielenkiintoinen kysymys, pitäisi kasvattaa joku kellarissa ja soittaa sille sitten hieman duuria ja mollia, pistää merkille reaktiot.
Mako
18.03.2004 21:43:48

Heiheihei...en tiedä lukeeko tätä enää kukaan mutta kannattaisko tehdä semmonen taulukko missä joka jamppa kuvaa parilla sanalla tunnetta jonka yksittäinen sointu duuri/molli/seiska/molliseiska...jne.jne. herättää hänessä. Eli siis nimenomaan yksittäinen, ei melodian kanssa. Luulen meinaan että tossakin on hurjasti yksilöllistä vaihtelua. Mutta tietysti on aina toi kokemuspohja "haittana" tämmösessä tutkimuksessa. Että kun toinen yhdistää aina m7b5:t esmesThelonious Monkiin ja siitä musasta saamiinsa viboihin etc..
I must Create a System, or be enslav'd by another Mans. I will not Reason and Compare, my business is to Create -W.Blake
baron
18.03.2004 23:15:35

Mä vasta äsken naapurithreadiltä opin mistä sanat duuri ja molli tulevat.
Durum = kova, mollum = pehmeä.

Onks' ne muka niin?
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
Setä Groove
26.03.2004 11:24:30
Niin minäkin, mä säestän sua siinä, että ei munkaan mielestä yksittäinen duuri- tai mollisountu kuulosta iloiselta/surulliselta.

Sinänsä kyllä tutkimisen arvoinen asia, ku monet ei-länsimaiset(hirveä yleistys sallittaneen...) pitää duurissa meneviä juttuja surullisina ja päinvastoin. Eli kyllähän tuo duuri/molli juttu o suureksi osaksi opittua. Ja tiedostamatonta, ofcourse.
Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!!
Iso-Jaakko
29.03.2004 11:26:44

Balilainen sademetsien mies joka ei ole kuullut länsimaista musiikkia ei osaa kuulemma aavistaa jostain sävelmästä, että onko se surullinen vai iloinen, elikä kulttuurisidonnaista ja opittua, sanon minä.

Balillahan on oktaavissa suorastaan eri määrä säveleitä kuin meillä täällä länsimaissa, tokkopa mekään aavistamme mitä heidän ralleissaan tunnelmoidaan jos joudumme niitä yhtäkkiä kuulemaan!
Ronskisti ranttaliks vaan!
Jonte
29.03.2004 21:27:10
Miksihän duurisointu kuulostaa iloiselta ja molli surulliselta? Onko se yhteisesti sovittu asia, että itke, kun kuulet kappaleen mollissa ja tule iloiseksi, kun kuulet musiikkia duurissa? Tuskin vain.

Se yhden sävelaskelen ero mollin ja duurin välillä saa aikaan dramaattisen muutoksen kuuloelämyksessä.
Vaikuttaako sointu jotenkin värähtelytasolla suoraan aivoihin, aiheuttaen eri "aivoaineenvaihduntaa", riippuen onko kyseessä molli vai duuri?

Niinpä. Jontesta kuitenkin on kyse siitä, miten sointukierto aiheuttaa elämystä. Eihän yksittäinen sointu vielä paljon tärisytä. Koetahan vaikka koskettimilla yksinkertaista kiertoa, esim. Gm-Am-D7. niin eikö kuulosta jännältä.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Klovnixx
20.04.2004 12:37:10
Äänen värähtelythän tuntuvat ihan solutasolla, olettekko koskaan tehnyt sellaista, että olette virittäneet vaikka vahvistimen rummun alle ja laittaneet mahdollisimman hienoa hiekkaa päälle?

Äänenvärähtelyillä on ollut vaikutusta elämänkin syntymiseen maapalolla, tai käsittääkseni tällaisiakin tutkimuksia on menossa.

Katsoin joskus jostain saksalaista video pätkää missä soitettiin heviä vesipisaralle, aika villiltä näytti.
Klovnixx
20.04.2004 12:39:42 (muokattu 20.04.2004 12:39:56)
Balilainen sademetsien mies joka ei ole kuullut länsimaista musiikkia ei osaa kuulemma aavistaa jostain sävelmästä, että onko se surullinen vai iloinen, elikä kulttuurisidonnaista ja opittua, sanon minä.

Balillahan on oktaavissa suorastaan eri määrä säveleitä kuin meillä täällä länsimaissa, tokkopa mekään aavistamme mitä heidän ralleissaan tunnelmoidaan jos joudumme niitä yhtäkkiä kuulemaan!

Kyllähän ihminen ymmärtää esimerkiksi huutamisen uhkaavana, olen varma, että kun pistetään kunnon heviä soimaan, se tunnistaa minkälaisesta metelistä nyt on kyse :D
trih
22.04.2004 14:20:49
Barokin aikaan olivat klassisen musiikin piirissä tätä mieltä:

C Major: rejoicing, impudent
C Minor: sweet, but sad
D Major: stubborn, noisy, warlike and rousing
D Minor: devout, serious, grand, calming
E Flat Major: pathetic, plaintive
E Major: the fatal separation of body and soul
E Minor: pensive and grieving, but not without hope
G Flat Minor: distress, abandonment
G Major: persuasive and brilliant
G Minor: grace, kindness, loveliness
A Major: gripping and clear
A Minor: honourable and calm
B Flat Major: magnificent, yet modest
B Minor: hard, unpleasant and desperate

http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/classic/A420724
"I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward
baron
22.04.2004 14:35:45

Barokin aikaan olivat klassisen musiikin piirissä tätä mieltä:

C Major: rejoicing, impudent
C Minor: sweet, but sad
D Major: stubborn, noisy, warlike and rousing
D Minor: devout, serious, grand, calming
E Flat Major: pathetic, plaintive
E Major: the fatal separation of body and soul
E Minor: pensive and grieving, but not without hope
G Flat Minor: distress, abandonment
G Major: persuasive and brilliant
G Minor: grace, kindness, loveliness
A Major: gripping and clear
A Minor: honourable and calm
B Flat Major: magnificent, yet modest
B Minor: hard, unpleasant and desperate

http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/classic/A420724

Tänhän on pakko liittyä (meantone?) viritysjärjestelmään, eihän tasavireisessä tässä ole mitään mieltä.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Setä Groove
23.04.2004 11:27:01
Tänhän on pakko liittyä (meantone?) viritysjärjestelmään, eihän tasavireisessä tässä ole mitään mieltä.

jeps. nuo affekti jutut on muutenki vähän kyseenalasia... eli eihän niistä saa ku keskustelun/kiistelyn aikaan. Toki temperoidulla(ennen tasavireisyyttä siis..)järjestelmällä nuo erot oli huomattavasti suurempia -> eri sävellajeilla oli tietyt sävyerot. silleen.
Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!!
Annaliini
23.04.2004 12:16:52
Joidenkin viisaiden terapeuttien mukaan itsemurha-alttiiden ihmisten ei tulisi soittaa/kuunnella musiikkia mollissa. Onko jollakulla tietoa tutkimuksesta, missä ois osoittettu mollin haitallinen vaikutus mielenterveydelle? Mun mielestäni koko väite on huuhaata.
The sun is gone but I'm having fun
baron
23.04.2004 12:58:21

Joidenkin viisaiden terapeuttien mukaan itsemurha-alttiiden ihmisten ei tulisi soittaa/kuunnella musiikkia mollissa. Onko jollakulla tietoa tutkimuksesta, missä ois osoittettu mollin haitallinen vaikutus mielenterveydelle? Mun mielestäni koko väite on huuhaata.

Ei mollilla mutta hevillä:

Heavy Metal Music and Adolescent Suicidal Risk
Journal article by Eric Lacourse, Michel Claes, Martine Villeneuve; Journal of Youth and Adolescence, Vol. 30, 2001
Subjects: Teenagers--Psychology and mental health, Suicide--Research, Heavy metal (Music)--Psychological aspects
...the few studies linking HM music to suicidal risk. In a study on aggregated...between preference for HM music and suicidal risk amongst the girls group. As...the relationship between HM music and suicidal risk and to clarify the suppression...

Heavy Metal Music and Adolescent Suicidality: An Empirical Investigation
Journal article by Karen R Scheel, Westefel Joh S; Adolescence, Vol. 34, 1999
Subjects: Suicide--Causes of, Suicidal behavior--Diagnosis, Music and youth--Psychological aspects, Heavy metal (Music)--Social aspects
...relationships between music listening, negative affect, and suicidal risk. METHOD Participants...liked heavy metal music. Suicidal Risk Questionnaire...for heavy metal music as a possible indicator of suicidal risk among teens. Further
ganesha
23.04.2004 19:05:22
meikäläinen ei tule iloiseksi duuriterssistä. Se vain lähinnä vituttaa. Jos puhutaan kolmisoinnuista.
sitten kun puhutaan nelisoinnuista niin siellä seassa ei yksi tai kaksi duuri terssiä haittaa.
duurikolmisointu on maailman turhin asia.
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
Schnowotski
23.04.2004 20:35:42
Ei mollilla mutta hevillä:

Jopa on onnistuttu sotkemaan vellit ja sopat eli kausaalisuus ja korrelaatio.

Sen pitäisi olla ehkä pikemminkin niin, että hevi ei johda itsariin, vaan angstinen mielentila saattaa johtaa kuuntelemaan heviä. Tai mistä minä mitään tiedän.

Jos tuo nyt edes mikään tosissaan tehty tai oikea tutkimus olikaan.

(Näin niinkuin pienenä offtopicina.)
Kaunista on elää, mut' hauska on kuolla.
Ruosteinen vesuri on tylsä [m]
hörhö
24.04.2004 10:23:47

meikäläinen ei tule iloiseksi duuriterssistä. Se vain lähinnä vituttaa. Jos puhutaan kolmisoinnuista.
sitten kun puhutaan nelisoinnuista niin siellä seassa ei yksi tai kaksi duuri terssiä haittaa.
duurikolmisointu on maailman turhin asia.

Mollikolmisoinnussa on muuten duuriterssi molliterssin päällä ja päinvastoin.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
baron
25.04.2004 18:08:50

Jopa on onnistuttu sotkemaan vellit ja sopat eli kausaalisuus ja korrelaatio.

Sen pitäisi olla ehkä pikemminkin niin, että hevi ei johda itsariin, vaan angstinen mielentila saattaa johtaa kuuntelemaan heviä. Tai mistä minä mitään tiedän.

Jos tuo nyt edes mikään tosissaan tehty tai oikea tutkimus olikaan.

(Näin niinkuin pienenä offtopicina.)

En osaa kommentoida kun en ole lukenut juttuja. Lähdin vain etsiskelemään, löytyisikö internetistä jotain musiikista ja itsemurhariskistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)