Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mausteita soundiin eli efektilooppi käyttöön..
1 2
zedder
14.10.2012 18:22:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankin elämäni ensimmäisen putkinupin eli Marshallin DSL1:n.Vaikka tuon tuottama soundimaailma onkin sinällään erittäin hieno ja kaunis, niin mielestäni se tarvitsisi silti jotakin lisää. Mitään efektejä kyseisessä laitteessa ei ole, joten sille asialle täytyisi siis varmaankin tehdä jotakin.
 
Tavallisesti tapaan renkuttaa 80 -luvun hardrock (Kiss etc.) kappaleita ja ehkäpä jotakin etäisesti Metallican tuotantoa muistuttavaa soitantoa myös. Luulen että delay, reverb ja jokin purkki josta saisi vielä himpun verran lisää säröä/tehoa/jotakin soolojen ajaksi olisi paikallaan. Olenko oikeilla jäljillä vai pitäisikö hommata jotain muita pedaaleja noiden sijasta? Ns. multiefektejä en kelpuuta enkä muitakaan liian digitaalisia efektilaitteita mielelläni huolisi jottei vahvistimen perussoundeja ihan murjottaisi piloille. Tarkoitus olisi että reverb ja delay olisivat pysyvästi päällä ja mahdollista lisäsäröä käytettäisiin tilanteen niin vaatiessa.
 
Vahvistimessani on siis efektilooppi. Olen siinä kokeillut jostakin kulkeutunutta Harley Benton DD-2 delaytä, ja se kuulostaakin melko kivalta paitsi että se lisää ulos tulevaan ääneen juuri kuulokynnyksen ylittävän määrän outoa kohinaa. Onko tuo vika vai ominaisuus ja esiintyykö sellaista yleisesti kalliimpienkin purkkien tuottamassa äänessä? Kannattaako tuon pienen kohinan takia etsiä parempaa laitetta?
 
Vaikka en kitaransoiton osalta olekaan ihan vasta-alkaja, niin pedaalipurkeista en hirveästi ymmärrä sillä tähän asti olen tullut toimeen kombovahvistimien omilla soundi- ja efektivarannoilla. Mitään varsinaista efektilautaa en haluaisi alkaa rakentelemaan, sillä soittaminen ja mikkiin määkiminen on minulle ihan tarpeeksi haastavaa jo ilman kirkon urkujen jalkiota muistuttavaa pedaalikokoelmaakin.
 
Zcatin reverb-delay -purkkia
 
http://zcatpedals.com/?dir=view&id=delay-reverb
 
on jo toisaalla suositeltu tarkoitukseeni, mutta säröjen osalta olen täysin ulalla.
 
Kenties jollakulla olisi antaa vinkkejä melko pitkään rämpyttäneelle uuteen tilanteeseen joutuneelle huvikseen soittavalle kotitarvekitaristille?
 
the-Antero
14.10.2012 18:44:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klassikko boosterit lienee Boss SD-1 tai Ibanez TS9. Itse tykkään Ibanezista enemmän. Omaan käyttööni hyvä delay on Bossin DD-7.
 
Nämä siis omakohtaisia kokemuksiani ja mieltymyksiäni :)
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Gabe
14.10.2012 19:50:00 (muokattu 14.10.2012 19:50:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Harley Benton DD-2 delaytä, ja se kuulostaakin melko kivalta paitsi että se lisää ulos tulevaan ääneen juuri kuulokynnyksen ylittävän määrän outoa kohinaa. Onko tuo vika vai ominaisuus ja esiintyykö sellaista yleisesti kalliimpienkin purkkien tuottamassa äänessä? Kannattaako tuon pienen kohinan takia etsiä parempaa laitetta?
 
Erilaiset häiriöäänet ja kohina on vähän noiden halpis purkkien riesana joskus. Kannattaa panostaa muutama kymppi lisää. Boss DD7 on munkin ostoslistallani. Boss SD-1 ja DS-1 kannattanee tarkastaa. Kuten Digitechin Bad Monkeykin.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
the-Antero
14.10.2012 20:35:00 (muokattu 14.10.2012 20:35:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Erilaiset häiriöäänet ja kohina on vähän noiden halpis purkkien riesana joskus. Kannattaa panostaa muutama kymppi lisää. Boss DD7 on munkin ostoslistallani. Boss SD-1 ja DS-1 kannattanee tarkastaa. Kuten Digitechin Bad Monkeykin.
 
Mä käytän tuota DD-7aa suoraan vahvarin edessä. Ei kuulosta ollenkaan huonolta. Looppiin en ole edes kokeillut :)
 
Aloittajalle vielä että noita säröjä ei sitten kannata looppiin laitaa. Ja ne tsekkaamisen arvoiset säröt on tosiaan Boss SD-1, DS-1, Ibanez TS9 tai TS808 ja Digitech Bad Monkey. Jos haluat monipuolista särötintä niin sitten kannattaa katsoa myös ProCo Rat II.
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
zedder
14.10.2012 20:46:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli irtosärö wahin kaveriksi kitarapiuhaan ja delay ja reverb looppiin?
 
Gabe
14.10.2012 21:37:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Mä käytän tuota DD-7aa suoraan vahvarin edessä. Ei kuulosta ollenkaan huonolta. Looppiin en ole edes kokeillut :)
 
Mulla oli kaverin DD-seiska testissä ja oli kyllä erinomainen. Minun pikkumarsussa ei ole edes looppia. Kohtuullisen hintainen vain... kun on tuota hankintalistaa taas muutenkin ehtinyt kertymään :)
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
the-Antero
14.10.2012 22:47:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Mulla oli kaverin DD-seiska testissä ja oli kyllä erinomainen. Minun pikkumarsussa ei ole edes looppia. Kohtuullisen hintainen vain... kun on tuota hankintalistaa taas muutenkin ehtinyt kertymään :)
 
Joo, uutena on hinnakas. Mä löysin käytettynä 75€ :)
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Gabe
14.10.2012 22:55:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Joo, uutena on hinnakas. Mä löysin käytettynä 75€ :)
 
:/ ... aika hyvä tuuri. Pitää kytätä toria ahkerammin.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
zedder
14.10.2012 22:55:46 (muokattu 14.10.2012 23:26:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo SD1 ei ole edes kovin kallis särönlisääjä, ja näyttää kelvanneen Kissin kitaristillekin:
 
http://www.youtube.com/watch?v=3DJ7KKYiXto
 
Tuo DM2 onkin vähän pahempi rasti. DD7 olisi siis sen jonkinlainen seuraaja? Hintaa sillä on jo ihan "kivasti".
 
Edit: Onkohan Behringerin DR400 huono äänenlaatunsa osalta, vai onko siinä ongelmia lähinnä kestävyyden suhteen? Ilmeisesti kyseinen purkki yrittää plagioida Boss RV-3 -pedaalia?
 
Gabe
14.10.2012 23:21:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Tuo SD1 ei ole edes kovin kallis särönlisääjä, ja näyttää kelvanneen Kissin kitaristillekin:
 
http://www.youtube.com/watch?v=3DJ7KKYiXto
 
Tuo DM2 onkin vähän pahempi rasti. DD7 olisi siis sen jonkinlainen seuraaja? Hintaa sillä on jo ihan "kivasti".

 
Hyvä perus särö minusta. Onhan tuo DD-7 vähän hintavampi.
 
Osta siitä molemmat samalta myyjältä. Saat varmaanvängättyä hintaa alas kun ostat kaksi.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=682018
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
sepisti
15.10.2012 01:28:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Erilaiset häiriöäänet ja kohina on vähän noiden halpis purkkien riesana joskus. Kannattaa panostaa muutama kymppi lisää. Boss DD7 on munkin ostoslistallani. Boss SD-1 ja DS-1 kannattanee tarkastaa. Kuten Digitechin Bad Monkeykin.
 
DD-7 jättäisin kyllä kaupan hyllylle, mikäli laadukasta delayta etsii. Melkoinen kohisija.
 
Objectif Lune
15.10.2012 09:49:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Tarkoitus olisi että reverb ja delay olisivat pysyvästi päällä ja mahdollista lisäsäröä käytettäisiin tilanteen niin vaatiessa.
 
Tulet toivottavasti huomaamaan, ettet halua pitää niitä pysyvästi päällä.
 
zedder: Vahvistimessani on siis efektilooppi. Olen siinä kokeillut jostakin kulkeutunutta Harley Benton DD-2 delaytä, ja se kuulostaakin melko kivalta paitsi että se lisää ulos tulevaan ääneen juuri kuulokynnyksen ylittävän määrän outoa kohinaa. Onko tuo vika vai ominaisuus ja esiintyykö sellaista yleisesti kalliimpienkin purkkien tuottamassa äänessä? Kannattaako tuon pienen kohinan takia etsiä parempaa laitetta?
 
Kannattaa. Mulla ei mikään purkki ole tuottanut kohinaa. Delayna käytän Boss RE-20 (Space echo), mutta se taitaa olla tyyliltään vähän vääränlainen ja onhan se kalliskin. Kannattaa myös mennä soitinliikkeeseen testailemaan erilaisia purkkeja. Sehän on kaikista hauskinta musiikkiostostelua!
 
Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
zedder
15.10.2012 10:08:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Tulet toivottavasti huomaamaan, ettet halua pitää niitä pysyvästi päällä.
 
On ne tähän asti olleet edellisissä vahvistimissa koko ajan päällä, mutta vain hitusen. Jos eivät ole makuasioita, niin sitten olen väärässä ja luultavasti tulen olemaan jatkossakin.
----
 
Näyttävät toki kuin karkkikaupan kamalta nuo eriväriset hauskat purkit, mutta kun ei ehtisi niidenkin keräilyä alkaa harrastamaan. Siksi tarkoituksenani olisi hommata vain "käypäiset" ja hyväksi havaitut ja "helpot" laitteet, ei niinkään parhaita mahdollisia.
 
Boss SD-1 taitaa olla nyt siis se säröpurkki, mutta eikö kukaan osaisi sanoa onko tuosta Behringeristä mihinkään edes "välimallin" ratkaisuna? Kestävyys ei liene tässä kovin iso juttu kun kyse on kotikäytöstä.
 
s8na
15.10.2012 10:52:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: On ne tähän asti olleet edellisissä vahvistimissa koko ajan päällä, mutta vain hitusen. Jos eivät ole makuasioita, niin sitten olen väärässä ja luultavasti tulen olemaan jatkossakin.
----
 
Näyttävät toki kuin karkkikaupan kamalta nuo eriväriset hauskat purkit, mutta kun ei ehtisi niidenkin keräilyä alkaa harrastamaan. Siksi tarkoituksenani olisi hommata vain "käypäiset" ja hyväksi havaitut ja "helpot" laitteet, ei niinkään parhaita mahdollisia.
 
Boss SD-1 taitaa olla nyt siis se säröpurkki, mutta eikö kukaan osaisi sanoa onko tuosta Behringeristä mihinkään edes "välimallin" ratkaisuna? Kestävyys ei liene tässä kovin iso juttu kun kyse on kotikäytöstä.

 
Jos sulla ei oo aikaa harrastella keräilyä, niin osta sitten suoraan kunnollinen. Ei sitten pänni suhinat tai soundin tumppuutuminen tulevaisuudessa. SD-1:stäkin voi jossain piireissä pitää välimallinratkaisuna.
 
Gabe
15.10.2012 10:55:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Näyttävät toki kuin karkkikaupan kamalta nuo eriväriset hauskat purkit, mutta kun ei ehtisi niidenkin keräilyä alkaa harrastamaan. Siksi tarkoituksenani olisi hommata vain "käypäiset" ja hyväksi havaitut ja "helpot" laitteet, ei niinkään parhaita mahdollisia.
 
Boss SD-1 taitaa olla nyt siis se säröpurkki, mutta eikö kukaan osaisi sanoa onko tuosta Behringeristä mihinkään edes "välimallin" ratkaisuna? Kestävyys ei liene tässä kovin iso juttu kun kyse on kotikäytöstä.

 
Mitenkäs tuo Digitechin Delay toimisi? Hitusen Bossia edullisempi ja jos käytettynä löydät niin vois mennä budjettiin. Minusta ihan toimiva sekin.
 
http://www.thomann.de/fi/digitech_digidelay_bodeneffekt.htm
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
zedder
15.10.2012 11:01:31 (muokattu 15.10.2012 11:02:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Mitenkäs tuo Digitechin Delay toimisi? Hitusen Bossia edullisempi ja jos käytettynä löydät niin vois mennä budjettiin. Minusta ihan toimiva sekin.
 
http://www.thomann.de/fi/digitech_digidelay_bodeneffekt.htm

 
Kai se voisi olla ok tuokin, mutta suunnilleen samaan hintaan saisi Zcatin yhdistelmälaitteen (reverb+delay) ja mitä vähemmän sähköä syöviä lisähärpäkkeitä ja mitä vähemmän namiskuukkeleita ruuvvattavana niin sen parempi.
 
---
 
Ai siis tuo Boss SD-1 on myös kyseenalainen laite? Näyttää kuitenkin nauttivan aika laajaa suosiota.
 
s8na
15.10.2012 11:22:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Kai se voisi olla ok tuokin, mutta suunnilleen samaan hintaan saisi Zcatin yhdistelmälaitteen (reverb+delay) ja mitä vähemmän sähköä syöviä lisähärpäkkeitä ja mitä vähemmän namiskuukkeleita ruuvvattavana niin sen parempi.
 
---
 
Ai siis tuo Boss SD-1 on myös kyseenalainen laite? Näyttää kuitenkin nauttivan aika laajaa suosiota.

 
Bossit on usein vähän sellasia kitaramaailman skodia. Saa kaikkialta kohtuuhintaan ja hoitaa hommat ok. Jos kerta tuosta Zcatin kaiusta diggailet niin laita tuon saman firman drive. Varmaankin aika samaa maailmaa bossin ja tubescreamerin kanssa.
 
s151669
15.10.2012 11:28:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Boss SD-1 taitaa olla nyt siis se säröpurkki
 
Säröpurkit ovat kyllä mielenkiintoisia otuksia. Jotkut toimivat melkein joka paikassa, toiset taas eivät sovi joidenkin vahvistimien kanssa ollenkaan yhteen - riippuen siitäkin laittaako sitä säröä vahvistimen oman särön päälle vai ei.
 
Kannattaa myös pohtia hetki, mihin sitä säristintä tarvitsee, nimittäin:
 
Jos vahvistimen perussoundi miellyttää, niin hyvällä putkivahvistimella pelkästään kitaran volumepotikalla pelaaminen mahdollistaa siirtymisen semipuhtaista komppisärön kautta laulaviin sooloihin. Tämä kannattaa opetella jo senkin takia, että joskus saattaa tulla pedaalilaudassa ongelmia. Eräälläkin keikalla oli pedaalien virransyöttöjohto mennyt sisäisesti poikki. Jaa mitkä patterit ? Ja varalaitteena olleesta Bad Monkeystä tietysti hajosi kytkin...
 
Clean boostilla pääsee osittain samaan kuin volumepotikalla, joskin sillä on kiva vetää etuastetta enemmän ruvelle.
 
Toki, jos on toivottua että säröön saa jotain maustetta tai halutaan vaikka siirtyä AC/DC:stä Iron Maideniin muuttamatta metelin määrää tarvitaan jotain muuta.
 
Tuskin menet tuolla SD1:llä pahasti metsään.
 
mutta eikö kukaan osaisi sanoa onko tuosta Behringeristä mihinkään edes "välimallin" ratkaisuna? Kestävyys ei liene tässä kovin iso juttu kun kyse on kotikäytöstä.
 
Mulla on ollut ja on joitain Behringerin purnukoita.
 
GDI-21:stä (joka on mekaanisesti erilainen, mutta vastaavilla potikoilla) hajosi potikka, seurauksena holtitonta ujellusta. Takuuvaihdettu kulkee edelleen mukana varavaralaitteena.
 
EQ-pedaalissa ei ollut mitään ongelmia, paitsi kohina jota oli ilmeisesti juuri samanverran kuin esikuvassakin. Myin sen pois kun en osannut käyttää.
 
Mulla oli myös DR-600. Se on mekaanisesti ja sähköisesti ihan sama kuin kaikki behkun Digitaalinen "jotain" 4-nappulaa -pedaalit. Niissä on sama DSP sisällä, softa vain vaihtuu. Ainakin tuo mulla ollut oli ihan hiljainen ja sisäsiisti laite.
 
Kyseinen loota otti ja hajosi, kun tarjoilin sille epähuomiossa noin 25V jännitettä ensin oikein ja sitten väärinpäin. Tuon rakennetta kun katselee, niin todennäköisimmin siitä hajoaa ensin piirilevylle kiinnitetyt jakit jos vahingossa astuu piuhan päälle. Seuraavaksi heikoin lenkki on nuo onnettomat potikat. Yllättäen sitä itse poljinmekanismia tuskin saa rikki, vaikka onkin muovista tehty.
 
Antikitarasankari
Gabe
15.10.2012 12:54:17 (muokattu 15.10.2012 12:55:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Jos vahvistimen perussoundi miellyttää, niin hyvällä putkivahvistimella pelkästään kitaran volumepotikalla pelaaminen mahdollistaa siirtymisen semipuhtaista komppisärön kautta laulaviin sooloihin. Tämä kannattaa opetella
 
Erittäin hyvä pointti, plussan arvoinen etten sanoisi. Minullakin vahvistimen päätesärö on se mitä käytän eniten.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
zedder
15.10.2012 13:05:30 (muokattu 15.10.2012 13:06:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vasta muutaman päivän olen soitellut DSL1 -nupilla, mutta sanoisin että se on siinä ja siinä riittääkö särö gain täysille väännettynäkään ihan kaikkeen sooloiluun.Tai sitten en vaan osaa.... Ongelmana on lisäksi se että "tone shift" -nappulan toisessa asennossa soundi miellyttää oikeastaan enemmän, mutta silloin löyly ei ainakaan riitä sooloissa ilman lisäapua.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «