Aihe: Alle tonnin Gibsonin les paulit..
1 2 3 4 5
-JiiTee-
20.04.2011 09:02:34 (muokattu 20.04.2011 09:03:25)
Christeraser: Ehkä vain Gibsonin tapauksessa, muihin merkkeihin tuo ei todellakaan päde.

Tähän varmasti osaltaan vaikuttaa se, että kuten mahonkia, ruusupuuta jne, niin myöskin eben puuta on useita eri lajeja. Se "musta" puunosa on sydänpuuta joka on erittäin kovaa ja haurasta. Lajista riippuen tämä sydänosa voi olla ruskeaakin, tai ruskean ja "mustan" sekoitusta.

G-paja käyttää eben laudoissa tätä "parempaa" tasamustaa ebeniä, mistä se logiikka että on "parempien mallien otelautapuu".

Monissa kaukoitäkepeissä näkee eebeniä aika huokeissakin malleissa. Tällöin kuitenkin usein kyseessä on joku noista huonommista eben laaduista, joka on vain petsattu tai muuten värjätty "mustaksi".

Onpa myös tullut internetin ihmemaassa törmättyä skeboihin joissa on ruusupuulauta värjätty mustaksi "eben laudaksi".

Tämä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa etteikö Gibson olisi suorastaan mestari glorifioimaan tiettyjen kitaramateriaalien ominaisuuksia ja niillä perusteilla nostamaan hintaa pilviin (esim. R9 vs R8 hintaero, joka tulee käytännössä vain loimukannesta, soundivaikutus tasan 0).
Christeraser
20.04.2011 09:19:13

-JiiTee-: Tähän varmasti osaltaan vaikuttaa se, että kuten mahonkia, ruusupuuta jne, niin myöskin eben puuta on useita eri lajeja. Se "musta" puunosa on sydänpuuta joka on erittäin kovaa ja haurasta. Lajista riippuen tämä sydänosa voi olla ruskeaakin, tai ruskean ja "mustan" sekoitusta.

G-paja käyttää eben laudoissa tätä "parempaa" tasamustaa ebeniä, mistä se logiikka että on "parempien mallien otelautapuu".

Monissa kaukoitäkepeissä näkee eebeniä aika huokeissakin malleissa. Tällöin kuitenkin usein kyseessä on joku noista huonommista eben laaduista, joka on vain petsattu tai muuten värjätty "mustaksi".

Onpa myös tullut internetin ihmemaassa törmättyä skeboihin joissa on ruusupuulauta värjätty mustaksi "eben laudaksi".

Tämä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa etteikö Gibson olisi suorastaan mestari glorifioimaan tiettyjen kitaramateriaalien ominaisuuksia ja niillä perusteilla nostamaan hintaa pilviin (esim. R9 vs R8 hintaero, joka tulee käytännössä vain loimukannesta, soundivaikutus tasan 0).

Komppaan tuon, että puulajeja on useita myös mutta en sitä että Gibson käyttäisi vain ja ainoastaan näitä parempia laatuja. Esimerkiksi ex-Explorerissani (2001 Gothic) tuo eeben otelauta oli kyllä huomattavasti 'syisempää' ja laikukkaampaa kuin samaan aikaan omistamassani Edwardsissa ja muissakin MIJ kitaroissa, joita olen omistanut ja soittanut.

Esim Gibsonin laadukkaista eeben otelaudoista, pakasta vedetty 2011 Gibson Thunderhorse. Hinta 1500-1700e paikkeilla.

http://img839.imageshack.us/img839/5085/p1020404r.jpg
http://img840.imageshack.us/img840/4663/p1020408c.jpg
http://img806.imageshack.us/img806/733/p1020433v.jpg
http://img845.imageshack.us/img845/9291/p1020431e.jpg

Edelleenkään ei ole tarkoitus nykiä 'Gibson puristien' välilihaa.
Vesihiisi
20.04.2011 12:33:40
Christeraser: Komppaan tuon, että puulajeja on useita myös mutta en sitä että Gibson käyttäisi vain ja ainoastaan näitä parempia laatuja. Esimerkiksi ex-Explorerissani (2001 Gothic) tuo eeben otelauta oli kyllä huomattavasti 'syisempää' ja laikukkaampaa kuin samaan aikaan omistamassani Edwardsissa ja muissakin MIJ kitaroissa, joita olen omistanut ja soittanut.

Esim Gibsonin laadukkaista eeben otelaudoista, pakasta vedetty 2011 Gibson Thunderhorse. Hinta 1500-1700e paikkeilla.

http://img839.imageshack.us/img839/5085/p1020404r.jpg
http://img840.imageshack.us/img840/4663/p1020408c.jpg
http://img806.imageshack.us/img806/733/p1020433v.jpg
http://img845.imageshack.us/img845/9291/p1020431e.jpg

Edelleenkään ei ole tarkoitus nykiä 'Gibson puristien' välilihaa.

Aika karskin näköinen bindaus tossa.
p130
20.04.2011 13:10:02

Vesihiisi: Aika karskin näköinen bindaus tossa.

Käsin viilattu fret-edge binding on harvemmin kovin siisti lähelta katsottuna. Saman näköisiä löytyy esimerkiksi Tokain kalliimman pään vehkeistä.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Vesihiisi
22.04.2011 00:57:20 (muokattu 22.04.2011 00:58:53)
p130: Käsin viilattu fret-edge binding on harvemmin kovin siisti lähelta katsottuna. Saman näköisiä löytyy esimerkiksi Tokain kalliimman pään vehkeistä.

Joo. Käsityö on toki käsityötä, ja se saakin näkyä. Tavallaanhan tässä on kyse jostain spesiaalista, eli bindingista mikä kattaa nauhojen päät. Tuo on varmaan ihan hyvä soittaa jne., ja se on tärkeintä. Toisaalta jos hommaa arvokkaan soittimen, voisi olettaa että viimeistely ei näyttäisi omin käsin muutaman kaljan jälkeen tehdyltä. Moralla ja kynsilakalla. http://img845.imageshack.us/img845/9291/p1020431e.jpg

Kunhan tässä sihisen lämpimikseni, no offence.
markkuilari
22.04.2011 17:27:20
Toisaalta jos hommaa arvokkaan soittimen, voisi olettaa että viimeistely ei näyttäisi omin käsin muutaman kaljan jälkeen tehdyltä. Moralla ja kynsilakalla. http://img845.imageshack.us/img845/9291/p1020431e.jpg

Paska viimeistely on paskaa viimeistelyä, oli se tehty käsin tai koneella.
LaMotta
13.10.2012 14:35:02

Mikä kaulaprofiili LP Studio-mallissa on? Googlettelin mutten löytänyt yksiselitteistä vastusta. Onko noita tehty useammalla kaulaprofiililla?
Vuonna 1984 - NYT
joku muu sikko
13.10.2012 14:50:23 (muokattu 13.10.2012 15:41:08)
P90 on ainakin vähemmän kiertoherkkä kuin LesPaulin orggis humpukkerit. Ja niille joille Gibsonin logo lavassa aiheuttaa näppylöitä niin sanottakoon että minä omistan yhden Les Paul customin ihan vaan siksi että se on niin kaunis kitara ja mulla oli varaa siihen. Ei kiinnosta yhtään vaikka samat piisit voisi soittaa vaikka 500 euron Tokailla. :) GAS ja kamarunkkaus kunniaan!
Niinjoo itselläkin oli joskus sellainen alle tonnin LP special.. Eipä siitä sen enempää. Ankea kapine mutta kyllä sekin ihan soundinsa puolesta Gibsonista käy.
There is no school like "old school".
Lonesome
13.10.2012 15:58:50
LaMotta: Mikä kaulaprofiili LP Studio-mallissa on? Googlettelin mutten löytänyt yksiselitteistä vastusta. Onko noita tehty useammalla kaulaprofiililla?

Onhan noita lähes 30 vuoden aikana ehditty. Pitkään tällä vuosituhannennella vain 50's rounded, mutta tällä hetkellä Studio 2012 on 60's-kaulalla. Muutama vuosi on kyllä jo esim. Studio Deluxessa ohuempi 60's kaula ollut ja siihen just siks vaihdoin muuten toimivan Vintage Mahogany Studion...
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
s8na
15.10.2012 11:08:48 (muokattu 15.10.2012 11:11:25)

VSu: Mitä itse olen noita halvemman pään Gibsoneita nähnyt, niin on ne aika ritsoja. Tonnilla saa jo niiiin paljon parempaakin vaikkapa Tokailta.

Tokain kanssa saa sitten pistää elektroniikan ja mikit vaihtoon. Samoin stop barien tapit on usein Japanin SG:issä jo solmussa kaupassa. Kaverilla oli kaksi tonnin Tokai lespaa joista toisessa kaula oli hitusen kiero ja toisessa oli 12 nauhalla kuolleita nuotteja. Onpahan sitä sit muovilakka ja kaunis viilu kannessa.

Jos ajattelee ihan soittimen laadukkuuden kannalta, niin halvan Gibsonin ostamisessa ei ole paljonkaan tolkkua. Sen sijaan, jos haluaa aidon Gibsonin eikä hyvää kopiota siitä, niin tilanne on toinen. Ymmärän senkin, ja itsessänkin on vähän sitä vikaa.

Halvoissa gibsoneissa on hieman vaihtelua soitettavuuden kanssa yksilöjen välillä. Jotkut niistä on todella hyviä, jotkut ei ihan niin hyviä. Oma Studio ei ollu pakastavedettynä parhautta ja käytin sen kitarapajalla satulanmadalluksessa. Soundi siinä vehkeessä oli alle 700 euron kalikaks erihyvä.
VSu
15.10.2012 12:25:12
Mikkien vaihdon tarve on subjektiivista. Muun elektroniikan vaihtamalla ei saa mitään lisää soundiin. Ei vaikka ostaisi universumin kalleimmat potikat. Juotostyö noissa muuten on kyllä välttävää. Itselläni oli tuollainen 800e:n Nighthawk, ja siinä koko elektroniikka oli päin persettä. Juottaminen oli ilmeisesti suorittettu lyömällä skitta uuniin ja kilo tinaa perään. Uudestaan sen homman sai tehdä, vaikka toisaalta ei sekään soundiin vaikuta vaikka tinaa onkin roiskittu sinne tänne. Paska viimeistely antaa kuitenkin kitarasta halvan vaikutelman, ja se on fiiliksestä pois.

_Munsta_ halpa Gibson on huono sijoitus. Ne ovat joitakin valopilkkuja lukuunottamatta hintaansa nähden yksinkertaisesti huonoja. Ne kun ei laadullisesti ole yhtään sen parempia kuin vaikkapa kiinalaiset Vintage-merkkiset kopionsa, ja silti hintalappu on kaksinkertainen. Ja se on mielestäni lähinnä surullista.

Voihan sitä omaansa aina kehua, ja väittää että kyllä tämä kuudensadan LP on oikeasti tosi hyvä, ja yhtä hyvä kuin tuo kahden tonninkin. Ei se ole. Mulla on ollut kymmeniä kitaroita. Kohtuullisia halpoja, kalliita paskoja ja kaikkea siltä väliltä. Kallis hinta ei aina ole laadun tae, mutta halpaan hintaan on aina syynsä.
Truth does not change because it is, or is not, believed by a majority of the people.
s8na
15.10.2012 13:30:45 (muokattu 15.10.2012 13:33:48)

Tää nyt on aika joutavaa vääntöä, mutta osaisitko eritellä mitkä asiat on ollut halvemmissa gibsoneissa huonosti viimeistelystä johtuvan huonon fiiliksen lisäksi?

Mun mielestä niissä on 2 asiaa hoidettu varsin hyvin. Soundi ja soitettavuus ja vertailtuna tietenkin samanhintaisten kitaroiden kesken.
fox
15.10.2012 13:47:59

VSu: Itselläni oli tuollainen 800e:n Nighthawk, ja siinä koko elektroniikka oli päin persettä. Juottaminen oli ilmeisesti suorittettu lyömällä skitta uuniin ja kilo tinaa perään. Uudestaan sen homman sai tehdä, vaikka toisaalta ei sekään soundiin vaikuta vaikka tinaa onkin roiskittu sinne tänne. Paska viimeistely antaa kuitenkin kitarasta halvan vaikutelman, ja se on fiiliksestä pois.

Nighthawkin "sähköistä" kuvaa..
http://www.lehmo.com/fox/lataamo/Nhawk%20s%C3%A4hk%C3%B6t.jpg

Kannattaa tutustua kytkiksiin huolella, jos nuo vaikuttaa kovin monimutkaisilta ja sen takia vaikuttavat olevan "päin persettä" Myöskään, mikäli aikoo edes jonkinmoista asiakaskuntaa saada mikinvaihto- ym. töihin, ei kovin kannattais mitään soitinta kovasti dissata. Ihan vaan vinkkinä.. Totta kai netissä saa hirvittävän määrän "skenepisteitä" kun heittelee perusteettomia "ihan perseestä" kommentteja. ;p
Mitenkään professionaaliin kitaraelektroniikka-remontoijameininkiin ei tuollanen minun mielestäni kyllä sovi? Tai voihan se nykyään noinkin olla. Entivanhaan ei kyllä sitä toisen rakasta soitinta käyty ilkkumaan ja suoranaisesti kuittailemaan.. =)

Ne kun ei laadullisesti ole yhtään sen parempia kuin vaikkapa kiinalaiset Vintage-merkkiset kopionsa, ja silti hintalappu on kaksinkertainen. Ja se on mielestäni lähinnä surullista..

Meinaat että nuo on puiltaan, osiltaan ym. "ihan samalla viivalla".. OK. Muuten, mun tietojen mukaan JHS-kauppaketju (jolle tuo "Vintage"-brändi kuuluu) teettää noita myös Vietnamissa.. Kyllähän ne Vintagetkin on ihan soittimia, vaan ei ne nyt minusta ihan samalla tasolla ole. Tokihan tämä on myös vaan mielipide...
Miksi tuo sua surettaa kyseinen havaitsemasi "ongelma"?? Kyllä kaiketi jokainen soittimen hankkija ihan omilla (tai isin) rahoilla sen ostaa..oli se sitten se pintakäsittelystä "tingitty" jenkki-Gibsoni tai brittikauppaketjun Vintage tai saksalaisen kauppaketjun vastaava "oma brändi".
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
VSu
15.10.2012 14:03:54
fox: Kannattaa tutustua kytkiksiin huolella, jos nuo vaikuttaa kovin monimutkaisilta ja sen takia vaikuttavat olevan "päin persettä" Myöskään, mikäli aikoo edes jonkinmoista asiakaskuntaa saada mikinvaihto- ym. töihin, ei kovin kannattais mitään soitinta kovasti dissata. Ihan vaan vinkkinä.. Totta kai netissä saa hirvittävän määrän "skenepisteitä" kun heittelee perusteettomia "ihan perseestä" kommentteja. ;p
Mitenkään professionaaliin kitaraelektroniikka-remontoijameininkiin ei tuollanen minun mielestäni kyllä sovi? Tai voihan se nykyään noinkin olla. Entivanhaan ei kyllä sitä toisen rakasta soitinta käyty ilkkumaan ja suoranaisesti kuittailemaan.. =)

Kytkennät ovat itselleni hyvinkin selviä, eikä niissä NH:ssa virhekytkentöjä ollutkaan. Juotostyö oli karmeaa, konehuone ylimääräistä johtoa täynnä, ja muutama kylmä juotos. Siinä nyt aluksi perustetta. Jos mä nyt vaikka sata kitaraa olen nähnyt, ja niitä itse vertailen, niin on siinä nyt jonkinmoista perustetta.

En kerää asiakaskuntaa, kun harrastuksen vuoksi noita korjailen. En tarvitse siis skenepisteitä tai mitään muutakaan mihinkään. Tämä on mielipiteeni, joita käsittääkseni ketjun aloittaja kyseli? Sen voi sitten hyväksyä tai olla hyväksymättä. Jos joku siitä nyt mielensä pahoittaa, että minun mielestäni halpis-Gibsonit ovat huonoja, niin ei sille sitten mitään voi.

Erään suurehkon liikkeen myymälävastaava taannoin jutteli noista halvoista Gibsoneista ja Fendereistä, ja totesi että siinä on kaksi merkkiä, joista eniten tulee takuukorjauksia. Fender kuulemma selkeästi ykkösenä. Eiköhän se siis ihan yleisessä tiedossa ole ettei kalliin työvoiman maassa voi tehdä halpaa ja hyvää. Toisessa on pakko tinkiä. Ei se totuus siitä miksikään muutu, sanoo sen joku ääneen tai ei.
Truth does not change because it is, or is not, believed by a majority of the people.
VSu
15.10.2012 14:17:28
s8na: Tää nyt on aika joutavaa vääntöä, mutta osaisitko eritellä mitkä asiat on ollut halvemmissa gibsoneissa huonosti viimeistelystä johtuvan huonon fiiliksen lisäksi?

Mun mielestä niissä on 2 asiaa hoidettu varsin hyvin. Soundi ja soitettavuus ja vertailtuna tietenkin samanhintaisten kitaroiden kesken.

Esimerkkinä yksi fiftari-Tribute. Satulan urat niin matalat, että osa kielistä ei oikein meinannut pysyä urassaan. Hioa ei oikein voinut, kun kieli oli kyllä oikealla korkeudella jo valmiiksi. Nauhojen päät oli hiottu liian loivaan kulmaan, jonka takia ylä-E lipsui pois otelaudalta soittaessa. Tai no, kaipa tuo on sitä huonoa viimeistelyä tuokin.

Henkilökohtaisesti mulle on ihan ok, jos joku on eri mieltä. Ei satu yhtään. Omasta henkilökohtaisesta munsta halpis-Gibson on huono diili, ja se mielipide perustuu omiin huonoihin kokemuksiin. Toivottavasti muilla on parempia kokemuksia ja hyviä soittimia.

PS. Nighthawk oli muuten sähköremontin jälkeen ihan kiva peli. Ei valittamista.
fox
15.10.2012 14:22:31

VSu: Jos mä nyt vaikka sata kitaraa olen nähnyt, ja niitä itse vertailen, niin on siinä nyt jonkinmoista perustetta.

On on, totta kai ja tietenkin. Toisaalta, olen kyllä itsekin parikin kitaraa nähnyt.. =)

Tämä on mielipiteeni, joita käsittääkseni ketjun aloittaja kyseli?

Itse asiassa, olipa kerran meidän kitaristillamme treeneissä tuollanen Gibsonin tasakantinen LP-DC ja voi pojat, miten oli käteensopiva kitara. Soundillisesti pelkkää hunajaa.

Erään suurehkon liikkeen myymälävastaava taannoin jutteli noista halvoista Gibsoneista ja Fendereistä, ja totesi että siinä on kaksi merkkiä, joista eniten tulee takuukorjauksia. Fender kuulemma selkeästi ykkösenä. Eiköhän se siis ihan yleisessä tiedossa ole ettei kalliin työvoiman maassa voi tehdä halpaa ja hyvää. Toisessa on pakko tinkiä. Ei se totuus siitä miksikään muutu, sanoo sen joku ääneen tai ei.

Eräiden suurehkojen liikkeitten useita myymälävastaavia aikoinaan olen palvellut, nimeltä mainitsemattomia ja sillä tavalla tuntemattomaksi jääviä. Joittenkin mielipiteet ovat kyllä ihan liikkeen merkkitarjontaan sidoksissa toki. Takuukorjauksia tietenkin tulee, jopa vieläpä ihan tehdaspalautuksiin asti. On tullut tuolloin muinoin, ja tulee tänä päivänäkin, ihan riippumatta siitä mikä valmistaja on laitteen tai soittimen takana. Sitä vartenhan se takuu on.
Toisaalta, jos on vähänkään voimallisempi AGD-syndrooma, niin se ei kovin auta.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
VSu
15.10.2012 14:28:33
Juu, tarkoitukseni ei ollut vedota tuntemattomaan, mutta ah niin asiantuntevaan auktoriteettiin ;) En vain halua puhua kenenkään suulla, en varsinkaan sellaisen, joka noita työkseen myy. Halusin vain tuoda esiin sen ongelman, että kun jonkun tunnetun merkin alla väkisin tehdään halpaa made in USA:ta, niin kyllä siinä tuppaa vähän roiskua.

Itselläni on yksi stankku-SG. Älyttömän hieno soitin, vaikken Gibson-miehiä olekaan. Eikä sekään nyt maksa kuin jotain 1100e. Mutta siinä jotenkin se hinta ja laaduntuntu kohtaavat. Kuuluuko se sitten levyllä että onko soitettu sillä vai puolet halvemmalla Tributella, niin en usko. Itse en ainakaan kuulu kultakorvien armoitettuun joukkoon.
tommi m
15.10.2012 15:19:05
VSu: Juu, tarkoitukseni ei ollut vedota tuntemattomaan, mutta ah niin asiantuntevaan auktoriteettiin ;) En vain halua puhua kenenkään suulla, en varsinkaan sellaisen, joka noita työkseen myy. Halusin vain tuoda esiin sen ongelman, että kun jonkun tunnetun merkin alla väkisin tehdään halpaa made in USA:ta, niin kyllä siinä tuppaa vähän roiskua.

Itselläni on yksi stankku-SG. Älyttömän hieno soitin, vaikken Gibson-miehiä olekaan. Eikä sekään nyt maksa kuin jotain 1100e. Mutta siinä jotenkin se hinta ja laaduntuntu kohtaavat. Kuuluuko se sitten levyllä että onko soitettu sillä vai puolet halvemmalla Tributella, niin en usko. Itse en ainakaan kuulu kultakorvien armoitettuun joukkoon.

Ilmeisesti puukorvien joukkoon. Puhuit ihan pehemeitä hieman ylempänä elektroniikoista.
http://www.youtube.com/watch?v=iqKOOM2y1rk
VSu
15.10.2012 15:28:19
Ansiokkaasti perusteltu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)