Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tietokoneessa ei tarpeeksi muskeleita - Voinko asentaa biisintek
1
korkkari91
13.10.2012 18:17:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens,
Täällä aloittelija kyselee konkareiden vinkkejä.. Elikkä oon aloittamassa biisien tekoo tietokoneella. Tilasin siis Thomannilta mm. PreSonus Mobile STUDIO -ohjelman. Kauan odotetun paketin mukana tuli asennusohjeet tietokonevaatimuksineen. Järkytyin, kun huomasin, että mun koneessa ei ole tarpeeksi tehokas hardware?!
 
Vaatimuksena olisi 2,4 GHz prosessori, mutta mulla on vaan 2,00 GHz
Vaaditaan myös 2 GB RAMia (eli muistia), mutta mulla on 3,00 Gt
 
Voinko näistä puutteista huolimatta asentaa studio-ohjelman?
Vai pitääkö alkaa säästämään uuteen tietokoneeseen? :(
Voiko tuo ohjelma mennä rikki, jos asennan sen tähän rakkineeseen kaikesta huolimatta? Voinko asentaa tuon ohjelman sit myöhemmin siihen uuteenkin tietokoneeseen, vaikka olisin asentanut sen jo tähän "fossiiliin"??
Nyt ovat hyvät neuvot kalliit!!
Auttakee :(
 
korkkari91
13.10.2012 18:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainiin mun kone on siis: Window Vista 64-bittiä (tarkalleen Windows Vista AMD Turion 64 x 2 Mobile Technology TL-60). Valmistaja HP, ikää muutama vuosi... Maksoi uutena 800e.
 
Tää saattaa sammua yhtäkkiä, jos kuumuu liikaa... Ei taida kelvata biisien teko hommiin vai uskaltaisitteks te käyttää tätä?
 
passe
13.10.2012 18:59:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli joskus ihan vastaava kone (ties vaikka sama) ja sama ongelma. Varsinkin HP:n dv-sarjan koneissa tuo ylikuumeneminen on tyyppivika. Emolevyjä on paukkunut ym.
 
Itse sinnittelin sillä koneella rahapulassa jonkin aikaa. USB-jäähdytysalusta auttoi vähän, muttei sekään mikään sateentekijä ollut. Taukoja (kone kiinni) vähän useammin ja kone talvella kessulle mukaan ulos... Koneen tehoista homma ei jää kiinni, sikäli kuin puhutaan perus kotipuuhastelusta/demottelusta.
 
Paras poppaskonsti on myydä kone ennen kuin se laukeaa kokonaan ja sijoittaa vähän valikoivammin johonkin toiseen. Esim. tuolla 800€:n budjetilla saa jo kivaa konetta tarjouksista.
 
Nämä tietokonekyssärit kannattaa muuten laittaa tuonne tietokonepalstalle.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Spedemix
13.10.2012 23:59:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GB ja Gt on siis sama asia, sulla on siis enemmän muistia, kuin mitä ohjelma vaatii. Tuo prossutehoasia on todennäköisesti vähän enemmän sellainen suositushomma; nykysellä prossulla et kovin isoja sessioita pyörittele, mutta olisin kummissani, jos softa alkaisi käynnistyessään herjaamaan tehon puutteita (Näitäkin pystyy tosin kiertämään. mm. Final Cutin minimivaatimus on 128MB näytönohjaimen muistia, mutta muuttamalla softan "omia vaatimuksia" olen pyöritellyt softaa Macbookissa, jossa on 64MB muistia (renderöityjä sessiota) ilman mitään ihmeempiä ongelmia). Tosin tuo sammuileminen prossun juoksuttamisessa voi ruveta ketuttamaan aika nopeasti: äänität elämäsi biisiä ja kesken oton ruutu menee pimeäksi.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
korkkari91
14.10.2012 04:57:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista ja neuvoista!
Mä laittaisin uuden tietokoneen, mut ei rahaa.
Tää on hajalla jo nyt (näppäimii irti), joten ei tätä saa myytyäkään...
Mäkin siis sinnittelen tällä niin kauan kuin voin.
 
Kymysys vielä: siis jos asennan tuon mun musanteko-ohjelman tähän tuhnuun,
voinks mä jatkossa asentaa sen saman musanteko-ohjelman siltä samalta CD:ltä
myös siihen mun unelma Applen läppäriin vaik vuosien päästä uudelleen?
Ettei se ohjelman lisenssi tms. ole kertakäyttöinen tai jotain?
En oikeen osaa selittää, mutta toivottavasti tuosta kysymyksestä sai jotain selvää. Jos joku viisaampi valaisis vähän pimeetä yläkertaani?
 
Sit toinen kysymys, että jos mä asennan sen tähän leluun, voiko se ohjelma vaurioituu tai vioittuu siinä rytäkässä??? (Siin on joku takuu, mut se takuu ei ole voimassa, jos sen ohjelman asentaa vääränlaiseen koneeseen).
 
korkkari91
14.10.2012 05:00:45 (muokattu 14.10.2012 05:13:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kaikki on varoittanut tuosta HP:stä....
Itteekin jo valmiiks huolettaa, jos tää konevanhus menee pimeeks juuri silloin, kun on biisinteko kesken...
Kunhan ei nuo kaikki muut härvelit vaurioituis samalla, jos tää kone on niin huonossa hapessa ja lasahtaa kesken kaiken (FireStudio Mobile, maksoi pienen omaisuuden)?
 
Toisekseen en tiedä, onko täs tietokone-reinossa FireWire porttia.
Sellainenkin oli vaatimuslistalla asennusohjelmassa.
Viisaammat valistakoon mäessä...
 
Jep
Mä paan jatkossa tietokoneet -osastolle tämmöiset puinnit...
 
Spedemix
14.10.2012 14:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm. Se softa asennetaan sieltä levyltä ja eihän se asennusohjelma sieltä levyltä mihinkään katoa. Sun koneeseen jää siis enemmänkin kopio tuosta asennuksesta.... Eli softa ei sillä lailla hajoa asennettaessa, ja vaikka hajoaisikin, sen voi aina uudelleen asentaa. :D
 
Tuo lisenssihomma onkin sitten vähän oikesti kysymysmerkki; jotkut ihmiset on menettänyt softiensa lisenssin, kun kone on jostain syystä jouduttu jyräämään ja lisenssiä ei ole "de-aktivoitu" (ainakin joissain videopeleissä nää asiat on aina aiheuttanut kansannousuja :D), toisissa taas on ollut pelkkä sarjanumero joka pitää asennettaessa kirjoittaa ja sitä pystyy käyttään niin monta kertaa, kuin haluaa. (Unelma-Appleläppärin kanssa on sit se, että löytyykö tolle softalle mac-versiota). Eli lyhyesti: tuo lisenssiohjehan löytyy ihan ohjekirjasta; sieltä kannattaa lukaista mimmoinen se lisenssi on.
 
Jos kyseessä on pelkkä softa, ei sitä (pitäisi) kiinnnostaa, onko sun koneessa firewire, vaiko ei. Jos sen mukana tuli joku firewire-äänikortti, niin sithän tilanne on tietenkin eri.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
anapena
14.10.2012 15:24:12 (muokattu 14.10.2012 15:24:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kyseessä on Presonus FireStudio Mobile Studio-paketti, niin sehän sisältää vähän kaikkea, mm. firewire-äänikortin...Ennen tuollaisen hommaamista olisi syytä perehtyä koneensa liitäntöihin sen verran, että tsekkaa onko myllyssään firewireä valmiina:) Perusasiat tuntuvat olevan vähän hakusessa, koeta päästä hommassa jotenkin alkuun. Onko ketään kokeneempaa tuttavaa, joka voisi jeesata sua alkuvaiheessa? Ei siinä asentelussa mitään rikki mene. Manuaali käteen ja koneet käyntiin. Ja jos jotain lahoaa, niin onpahan aika päivittää kalustoa:)
 
Johann Onn
14.10.2012 19:55:10 (muokattu 14.10.2012 20:14:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

korkkari91: Vaatimuksena olisi yksiytiminen 2,4 GHz prosessori, mutta mulla on "vaan" kaksiytiminen 2,00 GHz prosu. = Ihmettelen, jos tehot ei riitä.
 
"FireWire vehje tilaukseen, ilman aavistustakaan, onko koneessa edes FireWire:ä" = Yleensä kyllä, ensin otetaan asioista
selvää, sitten vasta laitetaan tilaus menemään - eikä just toisinpäin. Onneksi T-kaupassa on se 30 päivän, palautusoikeus.
 
korkkari91
15.10.2012 01:12:26 (muokattu 15.10.2012 01:31:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista.
Jos kyseessä on Presonus FireStudio Mobile Studio-paketti, niin sehän sisältää vähän kaikkea, mm. firewire-äänikortin
Joo, tilasin juuri tuon paketin sisältäen sekä musiikintekosoftan että FireWire äänikortin.
(Kuva äänikortista: http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/tuotekuvat/1259154762.jpg)
 
Shokkihoitoo... Tarkistin asian ja tähän tietsikkaan ei tietenkään FireWiren kaapeli mene! ÄÄÄÄK :(
Mikä emämunaus, apua, on sitä avuton!:( Oon näet luullut, että kaikki tietsikat käy musan tekoon, mut ei sit...
Toisaalt, ny voi viilata biisei siihen asti, että saanu sen koneen irrotettuu.
 
Tämä menee vähän off-topiciksi, mutta voinko siis käyttää sitä musanteko-ohjelmaa radiossa soivien biisien remixaamiseen, niinku vaik Guetta? (Esim. "sweat"-alkuperäinen versio ennen Guettan taikoja:
http://www.youtube.com/watch?v=Hgf6jkp8bwQ
--> Guettan remix: http://www.youtube.com/watch?v=KnEXrbAQyIo )
Oikaiskaa ääliötä, jos mulla on tullut väärinkäsitys, mutta siis mulla on käsitys, että musiikinteko-ohjelmilla paitsi sävelletään omii myös remixataan muiden tavaraa?
Vois nimittäin eka opetella remixaamaan, niin ei pääse toi softa pölyyntymään liikaa, ennen kuin sen mahti-myllyn on saanut hankittua...
 
korkkari91
15.10.2012 01:20:08 (muokattu 15.10.2012 01:32:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ketään kokeneempaa tuttavaa, joka voisi jeesata sua alkuvaiheessa?
Onhan mulla, mutta ne vaan asuu eri paikkakunnalla. Pitänee kutsua heidät pitämään "kurssia"... Sit manuaalissa oli puhelinnumba enkunkielisii kysymyksiä varten, niin pitänee ottaa siitäkin ilo irti.
 
korkkari91: Vaatimuksena olisi yksiytiminen 2,4 GHz prosessori, mutta mulla on "vaan" kaksiytiminen 2,00 GHz prosu. = Ihmettelen, jos tehot ei riitä.
Älyän "yksiytiminen" ja "kaksiytiminen" päälle yhtä paljon, kuin kissa ymmärtää koiraa.... :( Katsoin googlesta, että tuo liittyy "suorittimeen", mutta en kässää, mikä se "ydin" on. Mulle läppärit on vaan läppäreitä, joilla on ehkä eri nimet... Yleissivistäkää ääliömpää, jos mulla on paha aukko sivistyksessä - mistä sen tietää kuinka monta ydintä siinä masiinassa on?? Oon kujalla. :(
 
Jaava
15.10.2012 10:52:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

korkkari91: Onhan mulla, mutta ne vaan asuu eri paikkakunnalla. Pitänee kutsua heidät pitämään "kurssia"... Sit manuaalissa oli puhelinnumba enkunkielisii kysymyksiä varten, niin pitänee ottaa siitäkin ilo irti.
 
Älyän "yksiytiminen" ja "kaksiytiminen" päälle yhtä paljon, kuin kissa ymmärtää koiraa.... :( Katsoin googlesta, että tuo liittyy "suorittimeen", mutta en kässää, mikä se "ydin" on. Mulle läppärit on vaan läppäreitä, joilla on ehkä eri nimet... Yleissivistäkää ääliömpää, jos mulla on paha aukko sivistyksessä - mistä sen tietää kuinka monta ydintä siinä masiinassa on?? Oon kujalla. :(

 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suoritin
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
korkkari91
16.10.2012 22:58:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suoritin
 
Thänks! ^__^
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «