Aihe: Äänikortit testipenkkiin
1 2 3 4 533 34 35 36 37 38 39 40 41
PurpleCandle
30.09.2012 10:21:41

ESI Maya 44 XTe http://www.thomann.de/fi/esi_maya_44_xte_b_stock_3.htm

Eilen selailin kans äänikorttivaihtoehtoja. Joku jossain en muista millä foorumilla valitti tuon Mayan latenssia.
For what it freedom?
Shikage
01.10.2012 10:33:50
PurpleCandle: Eilen selailin kans äänikorttivaihtoehtoja. Joku jossain en muista millä foorumilla valitti tuon Mayan latenssia.

Joo ite tilasin sen Mayan mutta latenssia kyl oli aika paljon. Päätin palauttaa kortin ja tilata Mackien tilalle :)
Rock the metal!
Konsta_87
10.10.2012 11:55:53 (muokattu 10.10.2012 17:36:52)
Tervehdys

Sellaisen asian tiimoilta pitäisi konsultoida, että minkähän firewire kortin meikäläinen tarvitsee, jotta tuollainen: http://www.mackie.com/products/onyxblackbird/ pelittäisi
ongelmitta? Nuo firewire pinnit menee reilusti yli ymmäryksen. Entä onko noissa eroja tomivuuden kannalta, kun tuota korttia löytyy aikas moneen eri väylään?

Suunnitelmissa on siis koota mylly kevyehkööön studio/treenis käyttöön, ellei sitten ole lähiaikoina ilmestymässä uusia USB-väylään tökättäviä 8:n XLR tulon interfaceja.
Konsta_87
10.10.2012 14:45:58
Tai itse asiassa... nyt sattui silmään tuo Phonic FireFly 808. Äänenlaatu & ominaisuudet (eg. yksilölliset phantomit huikea plussa hintaluokassaan) ovat kohdillaan, mutta pikainen käynti valmistajan kotisivuilla paljastaa että viimeisin ajuri on yli vuoden takaa. Käyttäjillä on ollut myöskin yllättävän paljon toimivuus ongelmia, kun laitteella alkaa olla ikää 1v ->. Tosin tämä tuntuu olevan lähes universaali ongelma väh. 8:n tulon interfaceissa.

Ei tietenkään täällä sattuisi kellään olemaan henkilökohtaisia kokemuksia kyseisestä aparaatista?
Niq
10.10.2012 15:36:16 (muokattu 10.10.2012 15:36:42)

Konsta_87: Tai itse asiassa... nyt sattui silmään tuo Phonic FireFly 808. Äänenlaatu & ominaisuudet (eg. yksilölliset phantomit huikea plussa hintaluokassaan) ovat kohdillaan, mutta pikainen käynti valmistajan kotisivuilla paljastaa että viimeisin ajuri on yli vuoden takaa. Käyttäjillä on ollut myöskin yllättävän paljon toimivuus ongelmia, kun laitteella alkaa olla ikää 1v ->. Tosin tämä tuntuu olevan lähes universaali ongelma väh. 8:n tulon interfaceissa.

Ei tietenkään täällä sattuisi kellään olemaan henkilökohtaisia kokemuksia kyseisestä aparaatista?

Toimii ainakin USB-portin kautta ihan hienosti. En ole kerennyt vielä mitään massiivisia produktioita Phoniciilla tekemään, mutta esim. Tascamin vastaavan kanssa tapelleena (US-18xx) olen ollut tyytyväinen tuon laitteen toimivuuteen. Etuasteetkin on mallia ihan jees.
Konsta_87
10.10.2012 16:29:19
Niq: Toimii ainakin USB-portin kautta ihan hienosti. En ole kerennyt vielä mitään massiivisia produktioita Phoniciilla tekemään, mutta esim. Tascamin vastaavan kanssa tapelleena (US-18xx) olen ollut tyytyväinen tuon laitteen toimivuuteen. Etuasteetkin on mallia ihan jees.

No sitten menikin hankalaksi. Onyx kyllä houkuttaa enemmän etuasteen laadukkuuden johdosta, mutta Phonicin kanssa ei tarvitsi uutta konetta kasailla. Täytynee pähkäillä tarkemmin bändin kanssa.
Niq
10.10.2012 16:59:35

Konsta_87: No sitten menikin hankalaksi. Onyx kyllä houkuttaa enemmän etuasteen laadukkuuden johdosta, mutta Phonicin kanssa ei tarvitsi uutta konetta kasailla. Täytynee pähkäillä tarkemmin bändin kanssa.

Mä ainakin skippaisin tällä hetkellä firewire-vermeet ihan kokonaan. Varsinkin PC-puolella ei voi olla koskaan varma että ne interfacet toimii sun konees kanssa. Pelasin sitäkin arpapeliä aikani joskus pari kolme vuotta sitten kunnes hermo meni. Jos ei silloinkaan tälle kuolevalle liitinstandardille saanut toimivia ohjainkortteja PC:lle, niin saa tuskin nytkään. Luulisi että kohta on musiikkikaupat pullollaan USB3.0-interfaceja, jonka jälkeen liitäntäsota voidaan julistaa päättyneeksi.
juuso a
10.10.2012 17:08:03

Niq: Mä ainakin skippaisin tällä hetkellä firewire-vermeet ihan kokonaan. Varsinkin PC-puolella ei voi olla koskaan varma että ne interfacet toimii sun konees kanssa. Pelasin sitäkin arpapeliä aikani joskus pari kolme vuotta sitten kunnes hermo meni. Jos ei silloinkaan tälle kuolevalle liitinstandardille saanut toimivia ohjainkortteja PC:lle, niin saa tuskin nytkään. Luulisi että kohta on musiikkikaupat pullollaan USB3.0-interfaceja, jonka jälkeen liitäntäsota voidaan julistaa päättyneeksi.

Muistan kun vuonna 2003 aloitin erään äänitysalan oppilaitoksen niin siellä maccimyönteiset ohjaajat rummuttivat, että kaikki kannattaa hankkia firewire-väyläisenä jos se vaan on ikinä mahdollista, siirtokovoja myöten. Ihmetytti kyllä, että miksi helvetissä kun siinä vaiheessa oli jo USB2 yleistymässä. Eiköhän tuo tosiaan aika pitkälti ole mennyttä kalua toi FW.
"Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi."
Konsta_87
10.10.2012 17:35:46
Niq: Mä ainakin skippaisin tällä hetkellä firewire-vermeet ihan kokonaan. Varsinkin PC-puolella ei voi olla koskaan varma että ne interfacet toimii sun konees kanssa. Pelasin sitäkin arpapeliä aikani joskus pari kolme vuotta sitten kunnes hermo meni. Jos ei silloinkaan tälle kuolevalle liitinstandardille saanut toimivia ohjainkortteja PC:lle, niin saa tuskin nytkään. Luulisi että kohta on musiikkikaupat pullollaan USB3.0-interfaceja, jonka jälkeen liitäntäsota voidaan julistaa päättyneeksi.

Juu, sen takia tuossa ylempänä kyselinkin josko joku tietäisi missä väylässä tuo firewire pelittäisi parhaiten. :P Kummastuttaa kyllä tuo ylitsevuotava tarjonta firewire puolella kun USB on kuitenkin selkeästi se yleisempi liitäntä yhtään uudemmissa koneissa- ja huomattavasti vakaampi ainakin PC puolella. Sinänsä ymmärrän firewire tekniikan edut teoriassa, mutta laskentatehot alkavat olla sitä luokkaa nyky myllyissä että sekin on tosiaan... noh, teoreettinen.
Henri Henri Olavi
10.10.2012 18:03:07
PC- ja Mac-koneissani ovat kaikki FW-interfacet ja FW-kovot pelittäneet tähän päivään saakka ilman pienintäkään nikottelua. Siis n. 7 vuotta.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Konsta_87
10.10.2012 18:31:32
Henri Henri Olavi: PC- ja Mac-koneissani ovat kaikki FW-interfacet ja FW-kovot pelittäneet tähän päivään saakka ilman pienintäkään nikottelua. Siis n. 7 vuotta.

Osaatko kertoa PC:llä hieman käytännön puolesta? Eli onko käyttövakaudessa eroa erillisellä PCI-kortilla ja emolla, jossa on integroituna firewire?
mattim
10.10.2012 19:04:40 (muokattu 10.10.2012 20:10:53)

Konsta_87: Osaatko kertoa PC:llä hieman käytännön puolesta? Eli onko käyttövakaudessa eroa erillisellä PCI-kortilla ja emolla, jossa on integroituna firewire?

Omassa käytössä:Mackie Onyx Satellite x 2, M-audio 610, Behringer FW, kolme eri kannettavaa (Acer, ThinkPad, Acer) pöytäkone ASUS emolevyille integroidulla ohjaimella (http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A88TV_EVOUSB3/), muutama PCI-kortti VIA:n piireillä. Käyttiksinä XP, Win7 ja Win 8 (Release Preview 8400), ASIO+WASAPI+Reaper, viimeaikoina ASIO+PT9. Ei eroa vakaudessa, hyvin toimivat.
Henri Henri Olavi
10.10.2012 19:38:08
Konsta_87: Osaatko kertoa PC:llä hieman käytännön puolesta? Eli onko käyttövakaudessa eroa erillisellä PCI-kortilla ja emolla, jossa on integroituna firewire?

PC-läppärini on vuosimallia 2005. Siinä on emoon integroitu FW-piiri. TI:n valmistama. PCI-kortista en tiedä, koska en ole sellaista koskaan käyttänyt. Enää en tuolla läppärillä mitään tee, koska aika on siitä ajanut kunnolla ohi. Silloin kun tein (Ableton, Cool Edit 2, Audition, Renoise, ModPlug Tracker..), niin koskaan ei ollut ongelmia, ei edes kun ketjutin äänikortin ja ulkoisen kovon.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
S0KK4
11.10.2012 18:33:37

Mitä mieltä ootte TASCAM-us 1800 usb? itse henkilökohtaisesti kyllä rakastan sitä rummut saa helposti ja käyttö on helppoa.. jos joku miinus pitää kehittää niin potikoissa vois olla ns. "voluumi numerot" :)
H/E
14.10.2012 02:29:08
Mitenkäs se oikein ilmenee että äänikortti olisi syytä vaihtaa parempaan? Itse olen äänitellyt biisejä jollain tietokoneen valmiilla perus Realtek Audiolla enkä ole kyllä huomannut mitään ongelmaa. Vai onko kyse jostain kevyestä äänenlaadun parantamisesta?
En käytä mikkiä äänittämiseen vaan purkitan suoraan piuhaa pitkin
Antti1
14.10.2012 12:14:40
H/E: Mitenkäs se oikein ilmenee että äänikortti olisi syytä vaihtaa parempaan? Itse olen äänitellyt biisejä jollain tietokoneen valmiilla perus Realtek Audiolla enkä ole kyllä huomannut mitään ongelmaa. Vai onko kyse jostain kevyestä äänenlaadun parantamisesta?

Jos kaikki on ok, niin et tarvitse parempia kortteja. Yleensä suurin syy päivittämiseen on ominaisuuslistan kasvattaminen haluttuun suuntaan, kovinkaan moni ei ihan rehellisesti sanoen mieti puhtaasti äänenlaadun parantamista kotidemottelutasolla. Se tulee ikäänkuin siinä kyljessä, jos on tullakseen, kunhan nyt löytyy sopivat liitännät ja namiskuukkelit.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Konsta_87
14.10.2012 13:53:42
H/E: Mitenkäs se oikein ilmenee että äänikortti olisi syytä vaihtaa parempaan? Itse olen äänitellyt biisejä jollain tietokoneen valmiilla perus Realtek Audiolla enkä ole kyllä huomannut mitään ongelmaa. Vai onko kyse jostain kevyestä äänenlaadun parantamisesta?

Ihan käyttäjästä se on kiinni että mikä korvaa miellyttää- jos ei itsellä ole ongelmaa laitteston laadun kanssa niin turhaahan se on päivittää. Omaan käyttöönhän nämä ovat. Mutta on noissa vielä todella suuria eroja tuon äänenlaadun+käytettävyyden kannalta. Tekniikka on vielä senverran nuorta, että erot todennäköisesti jonkin aikaa isoina pysyvät.
Jaava
23.11.2012 00:53:02
Olin jo aika tavalla päättänyt, että mun seuraava äänikortti on rme:n babyface. Nyt toisaalta motulla on toi track16, joka kilpailee aika samassa sarjassa. Kenelläkään kokemusta tai ihan mutumielipidettä noiden välillä?
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
lasal
07.12.2012 18:58:50 (muokattu 13.12.2012 14:53:23)
onko nuori musamiespolvi kokeillut tällaista puoli-ilmaista monen raidan yhtaikaista äänittelyä:
http://www.instructables.com/id/Che … -Simultaneous-Multitrack-Recording/

(siis: kaukoidästä muistitikun kokoisia ja näköisiä "äänikortteja" neljä (tai kuusi) kpl USB-hubiin. DAW-softalla ohjataan omiin "busseihinsa". Tulos on 8in/8out (tai 12in/12out) moniraitaäänitys ja monitorimiksaukset)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)