Aihe: Eri bassojen ja vahvistimien osa soundin muodostumisessa.
1 2 3 4 5 6 7
hollstro
10.10.2012 09:59:42

Johannes_t: Mutulla sanoisin että nykylevyistä 90% on niin lytyssä, että se on todellakin se ja sama, soundin puolesta, minkälaisella bassolla signaali on digisekuun syötetty. Kaikki ne miksaukset, joissa basso ja särökitara jatkuvat saumattomana vallina bassotaajuuksista alamiddleen edustavat tätä geneeristä maisemaa.

Soundikaraktäärin tunnistamiseen vaadittava aines kun sijaitsee jossain aivan muualla kuin bassopuurossa (ja nyt siis kyse taajuuksista, ei soittimesta).

Niinpä. Se basson karakrääri tulee perusäänen ja harmoonisten ylä-äänien suhteesta. Jos ylimät taajuudet leikataan bassolta pois tai ne peittyvät äänimassaan niin on ihan mahdotonta sanoa millä bassolla on soitettu. Dynamiikan lyttääminen vaikutta samansuuntaisesti.

Jos verataan valokuvaukseen niin dynamiikan lyttääminen poistaa yksityiskohtia ja värien poistaminen (taajuuksien leikkaaminen) muuttaa kuvan sävyjä. Jotkut tykkää tällaisistakin kuvista.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Miikss
10.10.2012 22:22:48 (muokattu 10.10.2012 22:24:16)
Johannes_t: Mutulla sanoisin että nykylevyistä 90% on niin lytyssä, että se on todellakin se ja sama, soundin puolesta, minkälaisella bassolla signaali on digisekuun syötetty. Kaikki ne miksaukset, joissa basso ja särökitara jatkuvat saumattomana vallina bassotaajuuksista alamiddleen edustavat tätä geneeristä maisemaa.

Soundikaraktäärin tunnistamiseen vaadittava aines kun sijaitsee jossain aivan muualla kuin bassopuurossa (ja nyt siis kyse taajuuksista, ei soittimesta).

No en näkisi tätä ihan noin suurena ongelmana, jos nyt ei ihan jotain teknoo tai vastaavaa ihan konebassoilla tehtyä musiikkia oteta huomioon. Puhut kuitenkin särökitarasta (ja muutenkin kuvaus sopii metalliin), joten oletan että metallia meinaat tässä tapauksessa? Kyllä nykyäänkin useinkin kuulee aivan loistavia bassoraitoja loistavalla soundilla. Onhan nuo latteet bassot osattu ennenkin metallissa, esimerkiks Black Sabbathin bassosoundi on kyllä omaan korvaani niin hirveän kuuloinen, että ei sitä siedä kuunnella.

Jos nyt muutaman hyvällä bassosoundilla varustetun metallibiisin tähän linkkaan:

Rotting Christ - A Dead Poem: https://www.youtube.com/watch?v=a9s2Fx4OqN0

Swallow The Sun - Cathedral Walls: https://www.youtube.com/watch?v=g6W5ScOEv2c

Angra - Ego Painted Grey: https://www.youtube.com/watch?v=8oVzCY9DSqc

Tuossa on harvinaisen onnistuneita esimerkkejä omasta mielestäni siitä, miten basson oma soundi on onnistuttu säilyttämään miksauksista ja tietyissä kohtaa myös efekteistä huolimatta.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Johannes_t
10.10.2012 23:15:02

Miikss: No en näkisi tätä ihan noin suurena ongelmana, jos nyt ei ihan jotain teknoo tai vastaavaa ihan konebassoilla tehtyä musiikkia oteta huomioon. Puhut kuitenkin särökitarasta (ja muutenkin kuvaus sopii metalliin), joten oletan että metallia meinaat tässä tapauksessa? Kyllä nykyäänkin useinkin kuulee aivan loistavia bassoraitoja loistavalla soundilla. Onhan nuo latteet bassot osattu ennenkin metallissa, esimerkiks Black Sabbathin bassosoundi on kyllä omaan korvaani niin hirveän kuuloinen, että ei sitä siedä kuunnella.

Jos nyt muutaman hyvällä bassosoundilla varustetun metallibiisin tähän linkkaan:

Rotting Christ - A Dead Poem: https://www.youtube.com/watch?v=a9s2Fx4OqN0

Swallow The Sun - Cathedral Walls: https://www.youtube.com/watch?v=g6W5ScOEv2c

Angra - Ego Painted Grey: https://www.youtube.com/watch?v=8oVzCY9DSqc

Tuossa on harvinaisen onnistuneita esimerkkejä omasta mielestäni siitä, miten basson oma soundi on onnistuttu säilyttämään miksauksista ja tietyissä kohtaa myös efekteistä huolimatta.

Niin, no mä oon tehnyt suurimman osan urastani juuri tuolla saralla :D Ei siis ollut tarkoituksena ainakaan mollata hommaa, kunhan totesin mielipiteeni bassomallin tunnistettavuudesta soundin perusteella.

Honkosmatti on huikea ukko kerrassaan! Ja tuo mainitsemasi biisi edustaa juuri sitä aukimiksattua kenttää, eikös tuo alavirejazzilta kuulosta? Särökitaroiden astuessa sisään häviää sitten bassonkin nyanssit genren soundin alle.

Maailman paras metallibassotus on edelleen Bruce Dickinsonin Chemical Wedding. Semmosen miksauksen kun saisi kaikkiin alan levyihin, niin bassomaailma hymyilisi.
Miikss
10.10.2012 23:28:57
Johannes_t: Särökitaroiden astuessa sisään häviää sitten bassonkin nyanssit genren soundin alle.

No miten sen nyt ottaa, toki ihan hienoimmat vivahteet häviää, mutta kyllä tuossa biisissä keskimääräistä paremmin kuitenkin kuuluu se basson oma soundi sieltä taustalta. Ei toki metallissa täysin pysty bassoa pitämään esillä käytännössä mitenkään järkevästi. Jos nyt linkkaan vielä ihan vastakkaisen esimerkin tähän tuosta bassonkäytöstä:

Nokturnal Mortum - Goat Horns: https://www.youtube.com/watch?v=XFAj8XIoT_Q

Tuossa biisissä voi rehellisesti sanoa (tai yleensäkin suurimmassa osassa BM-bändeistä), että särökitara peittää basson nyanssit. Loistava biisi kyllä siitä huolimatta.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Etvi
11.10.2012 10:04:32

Johannes_t: Maailman paras metallibassotus on edelleen Bruce Dickinsonin Chemical Wedding. Semmosen miksauksen kun saisi kaikkiin alan levyihin, niin bassomaailma hymyilisi.

Aihetta sivuten alkoi itseäni kiinnostaa, mitä bassoa Eddie Casillas tuolla levyllä soittelee? Minun korvaan kuulostaa Precision-Fenderiltä.
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
sepisti
11.10.2012 11:23:52 (muokattu 11.10.2012 11:25:30)
hollstro: Olet tässä keskustelussa nyt jo ehtinyt latomaan että:
- "jauhat paskaa"
- "sinulla on todella suuria ongelmia luetun ymmärtämisessä"
- "sinulla on elitistinen asenne"
- "on noussut kusi päähän"

Mitähän sieltä vielä tulee?

Itse olet myöntänyt kärjistäväsi tarkoituksella... Kuten sun profiilissa lukee, jätkä on amatööri. Ei siinä auta vaikka olisit soittanut 50 vuotta. Sun kommenteissa on niin paljon tahallista väärinymmärrystä, että voisit olla luottamusmies jossain valtiojohtoisessa firmassa.

Samaa mieltä sinänsä olen tästä aiheesta sun kanssa, mutta silkkaa vittuilua sun jutut Miiks:lle ovat olleet.
hollstro
11.10.2012 11:36:22

sepisti: Itse olet myöntänyt kärjistäväsi tarkoituksella... Kuten sun profiilissa lukee, jätkä on amatööri. Ei siinä auta vaikka olisit soittanut 50 vuotta. Sun kommenteissa on niin paljon tahallista väärinymmärrystä, että voisit olla luottamusmies jossain valtiojohtoisessa firmassa.

Samaa mieltä sinänsä olen tästä aiheesta sun kanssa, mutta silkkaa vittuilua sun jutut Miiks:lle ovat olleet.

Sinä luet mun kommentit tahallisena väärinymmärryksenä, itse tarkoitin ne esimerkeiksi osoittamaan miksi muukin kuin kielet ja mikit vaikuttavat saundiin. Kirjallinen väittely on hankala laji ja siinä olen amatööri myös.

Miten tämä sun kommentti tuo sisältöä tähän aiheeseen?
Johannes_t
11.10.2012 12:55:16

Etvi: Aihetta sivuten alkoi itseäni kiinnostaa, mitä bassoa Eddie Casillas tuolla levyllä soittelee? Minun korvaan kuulostaa Precision-Fenderiltä.

The Towerin introstahan tuota voi kuunnella soolona. Kovasti presarilta kuulostaa.
Isotalo
11.10.2012 15:54:02
sepisti: Itse olet myöntänyt kärjistäväsi tarkoituksella... Kuten sun profiilissa lukee, jätkä on amatööri. Ei siinä auta vaikka olisit soittanut 50 vuotta. Sun kommenteissa on niin paljon tahallista väärinymmärrystä, että voisit olla luottamusmies jossain valtiojohtoisessa firmassa.

Mitä olen itse tätä palstaa seurannut, niin herra Hollstro on ehkä siltä osin amatööri, ettei soita leipätyökseen, mutta asiantuntemusta soittamisesta ja soittimista kyllä löytyy. Tässäkin ketjussa paljon asiaa.
hollstro
11.10.2012 15:56:08

Johannes_t: The Towerin introstahan tuota voi kuunnella soolona. Kovasti presarilta kuulostaa.

Vaikee sanoo, mutta miksauksesta plussaa. Selkeä kokonaisuus ja basso kuuluu niinkuin sen pitääkin.
pekezu
11.10.2012 20:39:41

Isotalo: Mitä olen itse tätä palstaa seurannut, niin herra Hollstro on ehkä siltä osin amatööri, ettei soita leipätyökseen, mutta asiantuntemusta soittamisesta ja soittimista kyllä löytyy. Tässäkin ketjussa paljon asiaa.

Supporttia tälle.

Ja mun mielestä amatöörius ei ole minkäänlainen heikkous. Se kertoo ihmisen suhtautumisesta vaikkapa musiikkiin. Mä en enää ole amatööri, koska soitan opiskelun ja vapaa-ajan lomassa myös työkseni. Se ei kuitenkaan tee musta sen kovempaa basistia, vaikka itseäni ammattilaiseksi tai ei-amatööriksi haukkuisinkin.

Amatöörit esimerkiksi soittaa ihan soittamisen ilosta, mistä varmaan kaikkien soittohommat on alunperin startannut.

Ettei mene offaamiseksi: Mun mielestä tärkeimmät vaikuttajat soundiin on hihnan ja basson välissä. Mä koen saavani oman soundini pihalle noin periaatteessa kamoista välittämättä, hyvässä ja pahassa. Se ei pelkästään riipu myöskään pelkästä ääniteknisestä suorituksesta, vaan miksi osa basisteista erottuu jutuillaan erilailla riippuu myös paljon esim. tavasta soittaa ne jutut.

Mä väitän, että esim. Jamerson kuulostais Jamersonilta vaikka löis sille jacon jatsarin, tallamikin auki ja sanois että vedä.

Mutta jos ihan teknisestä soundista puhutaan, niin myös silloin se soittaja itse vaikuttaa todella paljon. Ehkä eniten. Sen jälkeen sitten kaikki kielistä ja vahvareista lähtien. Mulla on ollut enempi kaapeilla vaikutusta kun vahvareilla, mutta esim. putkistygeillä en ole yhtä 100W marsua lukuunottamatta vetänyt. Yleensä hyvä vahvari on se, joka toistaa orjallisesti sen mitä sinne ajetaan. Mä myös diggaan siitä, että soundissa on selkeetä yläkertaakin. Keikalla on oikeestaan vaan siistiä kun joskus basistilta pääsee "huolimaton" rasahdus (jos musa on sellaista ettei rasahduksia "saisi" tulla, tai ettei ne ainakaan ole tarkoituksellisia) ja soundi paljastaa heti että jotain tapahtui. Se ei todellakaan haittaa vaan kuulostaa omaan korvaan elävältä musalta.
sepisti
11.10.2012 20:49:08 (muokattu 11.10.2012 20:49:54)
Minustakin Hollstro on esittänyt paljonkin hyviä kommentteja tällä forumilla. Tässä ketjussa on kuitenkin ilmennyt asiattomuutta ja ajattelin nousta heikomman puolelle :)
Sori OT.
hollstro
11.10.2012 20:51:36

sepisti: Minustakin Hollstro on esittänyt paljonkin hyviä kommentteja tällä forumilla. Tässä ketjussa on kuitenkin ilmennyt asiattomuutta ja ajattelin nousta heikomman puolelle :)
Sori OT.

Pomipa ne asiatomuudet niin minäkin ne huomaan.
piivei
11.10.2012 22:14:32
Hollstron kirjoituksissa on tiukkaa faktaa takana ja näkee että asioista on todella otettu selvää ja lisäksi kirjoituksista loistaa pitkä kokemus basson soittoon ja laitteisiin. Ei kyllä kantsi lähteä dissaamaan tätä kaveria.
sepisti
11.10.2012 22:50:36
Puudelit hiljaa :) Hollstro on varmasti painanut jo teidän nimet mieleen ja tarjoaa kaljat kannustuksesta.
hollstro
11.10.2012 23:31:13 (muokattu 11.10.2012 23:33:32)

sepisti: Puudelit hiljaa :) Hollstro on varmasti painanut jo teidän nimet mieleen ja tarjoaa kaljat kannustuksesta.

Ja sama tiukka asialinja jatkuu: ei mitään sisältöä tai asiaa noissa sun jutuissa.
poppamies
11.10.2012 23:50:43

En jaksanu lukea teiän juttuja kaikki muta jos lähdetään siitä että basso on jo valittu mielen mukaisesti niin minusta ratkaisevin seuraavava komponelntti on ehdottomasti kaappi. Ihan sama mikä nuppi sulla on, jos kaappi on muhju niin soundi on paska.
G strings are for strippers
sepisti
12.10.2012 00:10:27
hollstro: Ja sama tiukka asialinja jatkuu: ei mitään sisältöä tai asiaa noissa sun jutuissa.

Niin jatkuu... Sullakin sisältö kateissa kun samoja juttuja toistelit neljän sivun verran, kun joku ei ollut samaa mieltä sun kanssa. Voi voi jos tulee vähän röloä väliin...

Aiheesta sen verran, että mun kokemuksen mukaan soittotatsilla on merkittävin vaikutus soundiin (senhän sä totesit itsekin ja mä tuolla kerroin olevani aiheesta pitkälti samaa mieltä). Mulle skobe vaikuttaa seuraavaksi eniten. Itse soitan niin neutraalilla soundilla, että vahvistimen merkitystä en pidä kovinkaan suurena, toisin kuin kitarahommissa. Siinäkin taidan olla samaa mieltä, että tumppusoundisesta rungosta ei saa kirkassoundista, vaikka olisi minkälaiset mikit. Uudet kielet vaikuttavat toki hetken, mutta paskaisemmilla kielillä basson ominaisuudet tulevat väkisin esiin. Kaverin Yamaha presarimikillä soi viikonvanhoilla kielillä tumpummin, kuin mun presari kaksi vuotta vanhoilla kielillä.

Pakko sanoa vielä, että sun ollessa arvostettu kirjoittaja tällä foorumilla, niin vähemmälläkin jankkaamisella jengi olisi tajunnut jättää Miiksin mielipiteet omaan arvoonsa. Eihän asia sinänsä mulle kuulu, mutta rupesi vaan ärsyttämään aamulla.
MPU
12.10.2012 07:45:35
sepisti: Eihän asia sinänsä mulle kuulu, mutta rupesi vaan ärsyttämään aamulla.

Olipa hyvä että tämän tiedon toit meille. Miten olisikaan päivä alkanut ankeana muutoin.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)