Aihe: Transientit eri monitoreissa..
1 2 3
Metalliac
11.10.2012 18:48:01
Täytyypähän tässä ihan offarina kysellä, että millaset möikät ne avantonejen virtalähteet on, siis olettaen että sulla on ne aktiiviset. Itellä on hirvee sisäinen kamppailu avantonet vs behritone c50a ja tällaiset tilakysymykset kyllä vaikuttaa asioihin.
kivi
11.10.2012 20:59:27
Numb: Eiks noi ole suunniteltu juuri sitä silmälläpitäen, että niillä voi tsekkailla miltä materiaali kuulostaa ns. normaalitoistossa, jossa bassotoisto on usein aika olematon.

Joo, mutta siihen aikaan normaalitoisto oli jotain ihan muuta kuin nykyään :-D

Aikoinaan referenssit tehtiin pahvisella pikkukajarilla, nykyään oletusarvo on omalla dsp:llä varustettu muovilaatikko. Silloin se pahvikajari soundas "huonolta", nykyään se olis raskasta high endiä näiden mediasoitin-minikajariviritelmien rinnalla :-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
11.10.2012 22:27:46 (muokattu 11.10.2012 22:31:08)

cosmob83: Dynaudiot ovat n. puolenmetrin päässä takaseinästä omilla ständeillänsä (jotka ovat sitten taas aika lähellä pöytää).

Tässä on jo kaksi huonoa asiaa: pöytä (etenkin jos iso ja raskas) ja epäedullinen etäisyys takaseinään. Joko kannattaisi siirtyä ihan seinään kiinni ja käyttää kaiuttimien korjaimia sinän aiheuttaman botnekorostuksen hallitsemiseksi tai sit siirtyä reilusti kauemmas seinästä.

Genelecin pojat ovat selventäneet tätä asiaa havainnollisesti:
http://www.genelec.fi/faq/akustiikka/bassotoisto/

Pöydän suhteen taas kannataisi siirtää kaiuttimet ylemmäs ja tiltata niitä alaspäin.

Mulla on Auratonet ja käytän niitä säännöllisesti keskialueen balanssien tarkasteluun - en niinkään imitoimaan paskaa kuuntelua. Laulun tason arviointi on mulle jotenkin erityisen helppoa Auratoneilla.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Danko
12.10.2012 09:13:15

Metalliac: Itellä on hirvee sisäinen kamppailu avantonet vs behritone c50a ja tällaiset tilakysymykset kyllä vaikuttaa asioihin.

Liittyy asiaan: http://trustmeimascientist.com/2012 … auratone-avantone-behritone-review/
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Mikael
12.10.2012 09:58:18 (muokattu 12.10.2012 10:00:45)

Danko: Liittyy asiaan: http://trustmeimascientist.com/2012 … auratone-avantone-behritone-review/

Asiallisen oloinen arvio. Olis kiva kuulla noita Avantoneja. Tosin mulla oli aluksi pitkään vaikeuksia ymmärtää Auratonejakin ja niitä piti todella opetella ymmärtämään. Mutta sit kun sisäistys oli tapahtunut niin niistä on ollut paljon apua. Tosin pakko sanoa, että kun siirryin mun nykyisiin ykkösmonitoreihin (KH120A) niin viime aikoina tarve tarkastella asioita Auratone-näkökulmasta on huomattavasti vähentynyt - välillä menee monta miksua niin, että vasta lopuksi muistan avata Aurat vain todetakseni että kaikki on kunnossa. Genelecien kanssa Auratonet olivat pitkään ihan vakio apuväline.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
cosmob83
12.10.2012 10:03:55
Hitto, minähän kutsun teidät kaikki kohta pullakahville ja kommentoimaan mun huonettani. :)

Mikael; Nykyisessä tilanteessani täytyypä siis kokeilla siirtää kajarit mahdollisimman lähelle seinää. Olin vain kuvitellut ymmärtäväni jostakin että se olisi huonoin positio, mutta luettuani tuon Genelecin jutun, niin alankin ymmärtämään että nykyinen asema taitaa ola se huonoin.

Pöytä on todellakin puinen, suht raskas ja sellaista materiaalia että varmaan heijastaa ääniaaltoja. Sille tuskinpa voi tehdä mitään (ei ole nyt varaa ostaa mitään kunnon pöytää). Tarkoitatko siis että monitorit tulisi reippaasti yläkulmasta ampuen alaspäin? Eikö tällöin riski että äänet heijastuu pöydästä kasva lisää, kun nyt ne tavallaan ampuu sen pöydän yli (nykyisessä asemassaan)?. Tässä vielä paljon opittavaa huone akustiikasta...

Metalliac:
Joo aktiivipöntöt ovat, ja kyllä ne virtalähteet ovat aika möhkäleet ja painavat. En ihan heti keksinyt että miten saisi ne jemmattua jotenkin kätevästi. Mittoja en rupea sanomaan kun nyt en ole kotona, mutta voinpa mittailla ne tarkemmin kun pääsen kotiin.
Os
12.10.2012 12:09:12 (muokattu 12.10.2012 15:49:57)

Tarkoitatko siis että monitorit tulisi reippaasti yläkulmasta ampuen alaspäin?

Toinen suht toimiva ratkaisu on sijoittaa kajarit pöytälevyn tasalle ja suunnata ylöspäin kohti kuulijaa. Ideana on pitää diskanttielementti suunnilleen pöydän pinnan korkeudella, jotta tasaisesta pinnasta aiheutuva heijastus kulkee pöydän pintaa pitkin.

Mulla on toisinaan ollu 8030:t ylösalaisin siten, että diskanttielementti on ampunu pöytälevyn tason alapuolelta kohti kuulijaa ja kekkari on tainnut olla osittain pöytäpinnan yläpuolella. Tällä on ollut se hyöty, että suoraan ääneen ei ole muodostunut kampasuodatusta ollenkaan.
Kalmo
15.10.2012 14:24:28
cosmob83: Joo löytyy ihan ok:t Beyerdynamicin dt 770 pro (250ohm). Niissä on vain (mun kuvitelman mukaan) vähän turhan korostonut alapää. Luureilla olen kanssa tsekkaillut tätä elämänmenoa.

Hain headphone.comista ko. kuulokkeiden toistokäyrän, ja laitoin omaan master busiini EQ:n, jolla tein kuopat niille kohdin. missä toistokäyrässä on korostusta, ja päinvastoin. Muutaman minuutin juttu, ja toimenpide oli mielestäni erittäin hyödyllinen. Minunkin mielestäni noiden kuullokkeiden alarekisteri on muuten turhan pönäkkä luotettavaan miksaamiseen.
Täytyy vain muistaa pistää EQ pois päältä, kun miksaa kaiuttimilla.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kivi
15.10.2012 15:58:56 (muokattu 15.10.2012 16:04:18)
Kalmo: Hain headphone.comista ko. kuulokkeiden toistokäyrän, ja laitoin omaan master busiini EQ:n, jolla tein kuopat niille kohdin. missä toistokäyrässä on korostusta, ja päinvastoin. Muutaman minuutin juttu, ja toimenpide oli mielestäni erittäin hyödyllinen. Minunkin mielestäni noiden kuullokkeiden alarekisteri on muuten turhan pönäkkä luotettavaan miksaamiseen.
Täytyy vain muistaa pistää EQ pois päältä, kun miksaa kaiuttimilla.

Tavallaan tuo on aika pelottava ajatus, koska joka kerta kun korostat tai leikkaat, syntyy rajataajuudella vaiheongelmia. Mä muistan kyllä ajan jolloin "oikeita" monitoreja ei vielä ollut olemassakaan, ja miksaukset tehtiin millä vaan pöntöillä joita sitten EQ:n kanssa säädeltiin tuolla tavalla, mutta eihän se hyvä ollut koskaan.

Itse varmaan tyytyisin siihen että itse tiedän missä kohtaa kuuloke piikkaa ja kuoppaa.

Mä kyllä mielellään käytän, oon aina käyttänyt, rajuja rinnakkaisEQ:ja ja kampasuodatusta tarkkuustyökaluna jolla saadaan vaikkapa tietyt osat vokaaleista pintaan silloinkin kun tila loppuu. Mutta että koko kuuntelu niiden kautta, ei ehkä nykyään enää. 30 vuotta sitten vielä, kyllä. Mutta ei enää. Jopa lähikenttien takaseinässä olevat hyllysuotimet joilla saadaan seinäheijastusta kuriin, arveluttavat, ja niissä on sentään vain yksi rajataajuus.

Edit: Jos tuo oikeasti toimisi, niin mitä järkeä olisi hakea eri kuunteluratkaisuja? Jossain määrin tietysti toimii - mä olen yli 10 vuotta leikkinyt Antares Mic Modellerilla, ja se on mainio tapa muokata ääntä, mutta ei se tee SM58:sta U87:aa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kalmo
17.10.2012 12:41:13 (muokattu 17.10.2012 12:43:45)
En tuota minään täydellisenä ratkaisuna ongelmiin esittänytkään, vaan toimenpiteenä, jolla sain kuulokkeiden toiston lähemmäs monitoreiden toistoa.
Nimenomaan alapään soundit saan nyt miksattua kuulokkeilla lähemmäs haluamaani. Varmasti siinä on mainitsemiasi haittapuoliakin, vaikka ne kuopat ja korostukset ovat varsin maltillisia, mutta minun korvani eivät niitä haittoja erota.
Vastaavaahan tehdään monitoreille esim Arc-systeemillä, ja sitä käyttävät ammattilaisetkin.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kivi
18.10.2012 12:47:38
Kalmo:
Vastaavaahan tehdään monitoreille esim Arc-systeemillä, ja sitä käyttävät ammattilaisetkin.

Joo, olen itsekin tainnut joskus markkinoida vastaavia järjestelmiä :-D
Eikä siinä mitään, se toimii mikä toimii. Mutta noi rajataajuudet kannattaa pitää mielessä, samoin kuin 2- ja 3-tiekaiuttimien kanssakin.
(Handsome Dick Manitoba)
RautiSa
18.10.2012 20:25:03 (muokattu 18.10.2012 20:25:55)

Metalliac:
Ite oon sellasen käsityksen alasena, että nää kuutiopurkit on nimenomaan omiaan keskialueen miksaamiseen, kun yhdellä elementillä vältetään 2-tiekaiuttimien ongelmallisilta "vaihevirheiltä" jotka sijaitsevat kahden elementin välisellä yhteisellä taajuusalueella =keskialueella.

Ei nyt ihan suoraan liity asiaan, mutta yhden elementin kaiuttimista tuli mieleen, että suosittelen kokeilemaan Aura Audion I3 -kaiutinta, tekevät aina silloin tällöin jonkin erän. purkissa siis 1kpl 3" elementti refleksikotelossa ja elementin ympärille on jyrsitty kevyt suuntain. Toistaa n. 100hz ylöspäin. Itsellä tuollaiset kotistereoissa subbasen kanssa. Erottelu ja stereokuvan tarkkuus mielestäni aikas huisi tuon kokoiseksi vehkeeksi, ovat saaneet koteloa vieläpä pienennetyä hieman tästä versiosta joka mulla on. Sähköpostikyselyllä lisätietoa info(at)auraaudio.fi

EDIT: Typoa...
Metalliac
18.10.2012 20:48:55 (muokattu 18.10.2012 21:40:29)
RautiSa: Ei nyt ihan suoraan liity asiaan, mutta yhden elementin kaiuttimista tuli mieleen, että suosittelen kokeilemaan Aura Audion I3 -kaiutinta, tekevät aina silloin tällöin jonkin erän. purkissa siis 1kpl 3" elementti refleksikotelossa ja elementin ympärille on jyrsitty kevyt suuntain. Toistaa n. 100hz ylöspäin. Itsellä tuollaiset kotistereoissa subbasen kanssa. Erottelu ja stereokuvan tarkkuus mielestäni aikas huisi tuon kokoiseksi vehkeeksi, ovat saaneet koteloa vieläpä pienennetyä hieman tästä versiosta joka mulla on. Sähköpostikyselyllä lisätietoa info(at)auraaudio.fi

Mulla tuli itseasiassa tänään taloon Equator D5 -pari, jonka erikoisuutena on se, että diskanttielementti sijaitsee bassoelementin keskellä. Näin päästään käsittääkseni aika lähelle noita yhden elementin systeemejä vaihe -asioiden kannalta. On kyllä vielä näin sisäänajamattomana aika omintakeinen soundi, että saatan testata noita Avantoneja ja miksei näitä Auran i3sia. Genelecin korvaajaksi näistä ei kyllä ole.
cozmo
19.10.2012 02:16:22

kivi: Tavallaan tuo on aika pelottava ajatus, koska joka kerta kun korostat tai leikkaat, syntyy rajataajuudella vaiheongelmia. Mä muistan kyllä ajan jolloin "oikeita" monitoreja ei vielä ollut olemassakaan, ja miksaukset tehtiin millä vaan pöntöillä joita sitten EQ:n kanssa säädeltiin tuolla tavalla, mutta eihän se hyvä ollut koskaan.

Itse odotan tässä vielä sitä päivää kun alan kuulla eq:n tuottaman vaihesiirtymän saati ongelman, toistaiseksi korvani ovat siihen aivan liian puusta.
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
anapena
19.10.2012 11:51:49
RautiSa: Ei nyt ihan suoraan liity asiaan, mutta yhden elementin kaiuttimista tuli mieleen, että suosittelen kokeilemaan Aura Audion I3 -kaiutinta, tekevät aina silloin tällöin jonkin erän. purkissa siis 1kpl 3" elementti refleksikotelossa ja elementin ympärille on jyrsitty kevyt suuntain. Toistaa n. 100hz ylöspäin. Itsellä tuollaiset kotistereoissa subbasen kanssa. Erottelu ja stereokuvan tarkkuus mielestäni aikas huisi tuon kokoiseksi vehkeeksi, ovat saaneet koteloa vieläpä pienennetyä hieman tästä versiosta joka mulla on. Sähköpostikyselyllä lisätietoa info(at)auraaudio.fi

Missä hintaluokassa nuo liikkuu? Mikä on käyttötarkoitus, auratone-osasto vai mikä? Laita vaikka kuva...
kivi
19.10.2012 12:04:30
cozmo: Itse odotan tässä vielä sitä päivää kun alan kuulla eq:n tuottaman vaihesiirtymän saati ongelman, toistaiseksi korvani ovat siihen aivan liian puusta.

No ethän sä kuule kompressoriakaan jos se on perinteisesti oikein säädetty. Silti ei varmaan kukaan ole sitä mieltä ettei se vaikuta. :-D
(Handsome Dick Manitoba)
RautiSa
19.10.2012 16:41:29 (muokattu 19.10.2012 16:43:24)

anapena: Missä hintaluokassa nuo liikkuu? Mikä on käyttötarkoitus, auratone-osasto vai mikä? Laita vaikka kuva...

Alunperin tuo muistaakseni syntyi kun sepät saivat tuon elementin käsiinsä ja päättivät että tästä täytyy kehittää jotain. Ihan kotikäyttöönhän nuo käytännössä tehtiin... Väittäisin että hakkaa minkä tahansa kaupasta löytyvän kotiteatterisarjan satelliitit. Tai ainakaan en ole parempiin törmännyt :)

Kuva: https://www.dropbox.com/s/baf8l08eo2ryq1k/IMG_0226.JPG

Hintaa kannattaa kysäistä, en osaa sanoa. Omani olivat "esittelykappaleet".
Metalliac
19.10.2012 17:53:24
Tuo refleksiportti tuossa kotelossa vaan vähän niinkuin kumoaa koko auratone -konseptin. Eikös nuo portitkin tuo aina jotain vaiheongelmia ja epätasaisuuksia taajuusvasteeseen. Kaiken lisäksi nuo ovatkin näköjään passiivisia ja itellä mahdollisuus vaan aktiivikaappeihin.

Noh, ekvaattoreja sisäänajaessa, saa nähdä tuleeko kuutioille tarvetta...
anapena
19.10.2012 20:16:42
RautiSa: Alunperin tuo muistaakseni syntyi kun sepät saivat tuon elementin käsiinsä ja päättivät että tästä täytyy kehittää jotain. Ihan kotikäyttöönhän nuo käytännössä tehtiin... Väittäisin että hakkaa minkä tahansa kaupasta löytyvän kotiteatterisarjan satelliitit. Tai ainakaan en ole parempiin törmännyt :)

Kuva: https://www.dropbox.com/s/baf8l08eo2ryq1k/IMG_0226.JPG

Hintaa kannattaa kysäistä, en osaa sanoa. Omani olivat "esittelykappaleet".

Mutta siis, jotenkin mä tykkään tuollasesta pikkutuhdista ja vähän robustista meiningistä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)