Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Transientit eri monitoreissa..
1 2 3
cosmob83
10.10.2012 13:43:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps teille ääniaaltojen gurut!
 
Jälleenkerran kotistudio ongelmia. Aikaisemmin kirjoittelemani inhottava huoneresonanssi ongelma parani jonkinverran (n. 800 eurolla akustointia + krk ergo), mutta nyt uusi ihmettelyn aihe;
 
Pienimuotoisessa kotistudiossani minulla on kaksi monitorointi setuppia, Dynaudion BM mk2 + subwoofer ja sitten on mono kuunteluun Avantonen Mixcube.
 
Olen tässä miksaillut bändini yhtä biisiä ja kiroillut virveliä joka ei tunnu tulevan läpi Dynaudion läpi kuunnellessa, mutta Mixcuben kuuntelussa virveli leikkaa läpi kuin lauma viliintyneitä siitosoria yhden neitsyttamman perässä (tämä siis kun kaikki instrumentit soivat). Mietin että kumpaankohan tässä pitäisi luottaa, MIxcubeen vai Dynaudioihin? Dynaudioilla sitäpaitsi tuntuu olevan stereokuvan keskipisteessä alue joka ei kuulu kovinkaan vahvasti. Voi tosin olla että kuvittelen.
 
Johtuuko tuo Dynaudion juttu vain siitä että kun se toistaa niin laajemmalta äänialueelta, että korva ei vain poimi sitä virveliä samalla tavalla?
 
Mä se ole kovin gummissani nääs..
 
hape
10.10.2012 14:29:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Johtuuko tuo Dynaudion juttu vain siitä että kun se toistaa niin laajemmalta äänialueelta, että korva ei vain poimi sitä virveliä samalla tavalla?
 
Mulla oli joskus Dynaudion BM5A:t, joiden kans en oikeen koskaan oppinu tekemään töitä. Noi mk2:t on käsittääkseni aika pitkälle samat pöntöt (korjatkaa jos olen väärässä). Niissä (siis ainakin BM5A:ssa) on keskialue todella kuopalla, veikkaisin että siinä on syypää tuohon virvelin hukkumiseen (ja toisaalta, niissä Mixcubeissa se keskialue tulee todellakin hyvin esiin), ei niinkään transienttitoistossa.
 
cosmob83: Dynaudioilla sitäpaitsi tuntuu olevan stereokuvan keskipisteessä alue joka ei kuulu kovinkaan vahvasti. Voi tosin olla että kuvittelen.
 
Muistaakseni niissä oli stereokuva myös melkosen leveä moniin muihin verrattuna.
 
http://www.thespyro.com
cosmob83
10.10.2012 14:47:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hape: Mulla oli joskus Dynaudion BM5A:t, joiden kans en oikeen koskaan oppinu tekemään töitä. Noi mk2:t on käsittääkseni aika pitkälle samat pöntöt (korjatkaa jos olen väärässä). Niissä (siis ainakin BM5A:ssa) on keskialue todella kuopalla, veikkaisin että siinä on syypää tuohon virvelin hukkumiseen (ja toisaalta, niissä Mixcubeissa se keskialue tulee todellakin hyvin esiin), ei niinkään transienttitoistossa.
 

 
Muistaakseni niissä oli stereokuva myös melkosen leveä moniin muihin verrattuna.

 
Ok, kiitoksia kommentoista. Tuo selittäisi suht paljon asioita. Luotanpa siis rohkeammin keskialuemiksauksessa Mixcubeen.
 
washburn
10.10.2012 15:34:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Refleksikoteloisesta kaiuttimesta on tosi hankalaa tehdä transienttitoistoltaan erityisen hyvä. Eli iskuääni jollain tietyllä taajuudella ei olekaan kaiuttimen läpi kuultuna enää niin selkeä iskuääni, vaan se soi kauemmin kuin ois tarkoitus. Tämä ynnättynä kotistudion akustiikkaan voi aiheuttaa hyvinkin kuvailemasi ilmiön. Suljetut skobet ois mun mielestä erittäin suotava vaihtoehto kotistudio harrastajille.
 
Live long and prosper.
kivi
10.10.2012 15:51:38 (muokattu 10.10.2012 15:52:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: virveliä joka ei tunnu tulevan läpi Dynaudion läpi kuunnellessa, mutta Mixcuben kuuntelussa virveli leikkaa läpi kuin lauma viliintyneitä siitosoria yhden neitsyttamman perässä (tämä siis kun kaikki instrumentit soivat). Mietin että kumpaankohan tässä pitäisi luottaa, MIxcubeen vai Dynaudioihin?
 
Tässä tapauksessa Mixcubeen.
 
Transienttien kuuluminen riippuu monesta asiasta, kuten kaiuttimen iskun pituudesta ja kaiuttimen ripustuksen raskaudesta ja tietenkin kotelon litratilavuudesta ja siitä, onko rakenne mikä. Kuten jo todettiinkin, niin refleksikaiutin, varsinkaan useampielementtinen, ei mitenkään voi olla nopeissa äänissä, ja varsinkaan just tuolla kriittisellä middle-ylämiddle -aluella yhtä tarkka kuin yksielementtinen umpikaiutin.
 
Mixcube on nimenomaan middlen kasaamiseen tarkoitettu tarkkuustyökalu, joka paljastaa armotta keskialueen päällekkäisyydet. Sen sijaan jos haluat vaikka natsata jousia, selloa ja laulajaa pitkissä nuoteissa, kandee laittaa ne Dynaudiot päälle.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
cosmob83
10.10.2012 17:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Tässä tapauksessa Mixcubeen.
 
Transienttien kuuluminen riippuu monesta asiasta, kuten kaiuttimen iskun pituudesta ja kaiuttimen ripustuksen raskaudesta ja tietenkin kotelon litratilavuudesta ja siitä, onko rakenne mikä. Kuten jo todettiinkin, niin refleksikaiutin, varsinkaan useampielementtinen, ei mitenkään voi olla nopeissa äänissä, ja varsinkaan just tuolla kriittisellä middle-ylämiddle -aluella yhtä tarkka kuin yksielementtinen umpikaiutin.
 
Mixcube on nimenomaan middlen kasaamiseen tarkoitettu tarkkuustyökalu, joka paljastaa armotta keskialueen päällekkäisyydet. Sen sijaan jos haluat vaikka natsata jousia, selloa ja laulajaa pitkissä nuoteissa, kandee laittaa ne Dynaudiot päälle.

 
Minä kiitän ja kumarran kaikkien kommenteista ja pyrin rohkeammin luottamaan mixcubeen.
 
Vielä yksi kysymys: Omistan kaksi mixcubea, mutta rajallisen pöytätilan takia + ajattelin että kun dynaudioilla kuulee stereokuvan, niin mono mixcubella kuulisi sitten selkeästi kaikki päällekkäisyydet, niin käytän vain yhtä monona. Onko tuolla monomiksaamisella kuitenkaan mitään muuta iloa, kuin juuri tuo että ei pysty pannaamisella feikkailemaan päällekkäisyyksiä?
 
Spedemix
11.10.2012 01:00:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Tässä tapauksessa Mixcubeen.
 
Mixcube on nimenomaan middlen kasaamiseen tarkoitettu tarkkuustyökalu, joka paljastaa armotta keskialueen päällekkäisyydet. Sen sijaan jos haluat vaikka natsata jousia, selloa ja laulajaa pitkissä nuoteissa, kandee laittaa ne Dynaudiot päälle.

 
Kivi ehti ensin.
 
Mä en itse uskoisi, että tässä tilanteessa kyse olisi mistään transienttitoistoon liittyvästä tekijästä (en tosin ole juurikaan opiskellut kaiuttimiin liittyvää transienttitoistoasiaa), vaan nimenomaan tästä taajuusvaste-erosta. Tsoukki on tosiaan se, että jos snare ei juurikaan kuuluisi avantoneista, olisi asiat aika huonosti :D
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
kivi
11.10.2012 02:40:30 (muokattu 11.10.2012 02:44:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83:
Vielä yksi kysymys: Omistan kaksi mixcubea, mutta rajallisen pöytätilan takia + ajattelin että kun dynaudioilla kuulee stereokuvan, niin mono mixcubella kuulisi sitten selkeästi kaikki päällekkäisyydet, niin käytän vain yhtä monona. Onko tuolla monomiksaamisella kuitenkaan mitään muuta iloa, kuin juuri tuo että ei pysty pannaamisella feikkailemaan päällekkäisyyksiä?

 
Eiks niiden Dynaudioiden päällä olisi tilaa? (Laita vaikka joku paksu kumimatto väliin eristeeksi.)
 
Monokuuntelu on oma juttunsa, ja esimerkiksi panoroinnin hienosäätö kannattaa tarkistaa monona (!!!) koska monona kuulee ihan selkeään vaiheiden summan. Stereomiksausta ei kuitenkaan kannata tehdä monona, koska... no, koska se on eri juttu. Binauraaliääneksen summa vs. stereotila, ja niin edespäin.
 
Mulla on itselläni miksatessa usein parit kolmet kajarit vuoron perään päällä, mm just noi mainitut Avantone Mixcubet, sitten jotkut Genelecit, ja sitten vaikka Yamahat ja mitä nyt studiolla sattuu olemaankin, sillai että heti kun alan olla liian varma joistakin kajareista, vaihdan joksikin aikaa. Mulla on itselläni 4 eri monitorikattausta, joten aina saa sen verran kasaan. Tosin juuri nyt en maantieteellisistä syistä tee ääni/musahommia juuri ollenkaan vaan keskityn vaihteeksi ihan muuhun. Johan tässä tuli 30 vuotta joka päivä korvia rasitettuakin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
cosmob83
11.10.2012 10:31:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dynaudiot on ständeillä, ja jos mixcubet menee niiden päälle, niin alkaa ampumaan pahasti yli mun pään. Mutta täytyypä tutkia jos sen toisenkin laittaisi pöydälle. Olen vain yrittänyt olla varovainen että ei mene kovasti dynaudioiden eteen.
 
Täytyy sanoa että vaikka tässä vielä tutustumassa tuohon Mixcubella miksailuun, niin oli kyllä fiksuimpia ostopäätöksiäni vähään aikaan. Aikaisemmin ei ole ollut mitään referenssi systeemiä käytettävissä. Kiitoksia vielä kaikille jotka kommentoivat!
 
kivi
11.10.2012 11:42:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Dynaudiot on ständeillä, ja jos mixcubet menee niiden päälle, niin alkaa ampumaan pahasti yli mun pään.
 
Kallista niitä eteenpäin :-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
dewil
11.10.2012 12:06:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä veikkaan että kyse on pohjimmiltaan siitä, että koskapa se sun huonees basso korostuu holtitta, maskaa se ylempiä taajuuksia alleen.
Mixcubeissa ei ole niin paljon botnea, jolloin keskialueetkin toistuvat ko. akustiikassa selkeämmin.
 
Toi on muuten se yks syy, miksi NS-10:tä tuli the skobet aikoinaan.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
cosmob83
11.10.2012 12:38:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Mä veikkaan että kyse on pohjimmiltaan siitä, että koskapa se sun huonees basso korostuu holtitta, maskaa se ylempiä taajuuksia alleen.
Mixcubeissa ei ole niin paljon botnea, jolloin keskialueetkin toistuvat ko. akustiikassa selkeämmin.
 
Toi on muuten se yks syy, miksi NS-10:tä tuli the skobet aikoinaan.

 
Mietin kun olin ostamassa noita mixcubeja, että joskos olisi ostanut käytetyt ns-10 (oli samaan aikaan tarjolla täällä), mutta johtuen suht rajallisesta työtilasta (niin että ne saisi jotenkin järkevästi asemoitua) päädyin mixcubeen.
 
kivi
11.10.2012 13:51:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Mietin kun olin ostamassa noita mixcubeja, että joskos olisi ostanut käytetyt ns-10 (oli samaan aikaan tarjolla täällä), mutta johtuen suht rajallisesta työtilasta (niin että ne saisi jotenkin järkevästi asemoitua) päädyin mixcubeen.
 
Noi ei ole toisensa korvaavia vaihtoehtoja. Se, että Mixcubeissa kuten esikuvissaan Auratoneissa ei ole botnea eikä oikein yläkertaakaan on ihan tarkoituksellinen asia - niillä kuulee vaan sen alueen jolla taajuuksia on tiheimmässä, ja niin pitää ollakin. Kun Mixcubet tuli markkinoille, laitettiin ne kokeeksi omalle pajalle pystyyn (ja sinne jäi) ja kuunneltiin niiden läpi erilaisia yleisesti hyvinä tunnettuja levyjä, niiden kautta oli helppo tunnistaa mitkä levyt oli miksattu Auratoneilla ja mitkä jollain muulla. Auratoneilla miksatuissa levyissä tietyt alueet oli jäsentyneet tavalla jota meidän muissa monitoreissa ei sillai osannut erottaakaan.
 
Mutta kuten joissakin muissakin "standardiksi" muodostuneissa monitoreissa, noissakin se kokonaiskuva pitää sitten kuunnella jollain muulla kuuntelulla. En koe sitä ongelmaksi, mulla on esimerkiksi subbareista miksauksessa ollut aina enemmän haittaa kuin hyötyä, mulle on riittänyt että alakerran tarkistaa jollain muulla tavalla. Mutta kuten amerikkalaiset sanoi: "Your mileage may vary."
:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Numb
11.10.2012 14:02:35 (muokattu 11.10.2012 14:02:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Mixcube
 
Eiks noi ole suunniteltu juuri sitä silmälläpitäen, että niillä voi tsekkailla miltä materiaali kuulostaa ns. normaalitoistossa, jossa bassotoisto on usein aika olematon.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
mhelin
11.10.2012 14:05:37 (muokattu 11.10.2012 14:07:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Mä veikkaan että kyse on pohjimmiltaan siitä, että koskapa se sun huonees basso korostuu holtitta, maskaa se ylempiä taajuuksia alleen.
Mixcubeissa ei ole niin paljon botnea, jolloin keskialueetkin toistuvat ko. akustiikassa selkeämmin.

 
Joo veikkaan samaa. Onko ne dynaudio lähelläkin seinää tai pöytää, molemmat korostaa yläbassoja (~200-300 Hz) aika paljon. Dynaudioissa on myös loiva jakari (1. astetta) joka on tarkka kuuntelukulman suhteen, eli aika suoraan pitäisi tykittää, joten jos jalustat on liian matalat alkaa keskialue menemään kuopalle. Kokeile auttaako jos dynaudioita nostaa, tai vaikka vaan kääntää diskantit alaspäin, tai parempi olisi jos nostaisi ylemmän ja kääntäisi ylösalaisin, riippuu siitä millä korkeudella ne nyt on (kokeile).
 
cosmob83
11.10.2012 14:39:15 (muokattu 11.10.2012 14:41:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivi:
Minulla lähinnä se subbari on tuota elektronista musiikkia varten, jossa pitäisi pomputtaa alakertaa urakalla. Rockimiksauksessa ei niin väliä minusta sillä subbarilla.
 
mhelin; Dynaudiot ovat n. puolenmetrin päässä takaseinästä omilla ständeillänsä (jotka ovat sitten taas aika lähellä pöytää). Korkeuden olen säätänyt niin että osuvat silmien tasolle, ja toki olen kuunnellut että millä korkeudella se keskialue on selkein, ja se nyt osuu mun mielestä siihen optimaalisimpaan kohtaan. Etäisyyttä mun korviin niillä on n. 88cm ja tähtäys on aikalailla mun korviin (suuntauksella siis). Takaseinä on täynnä vicousticin levyjä ja nurkissa on seinän korkeudela bassoansoja. Käytän myös KRK:n ergoa joka selkeytti alapäätä jonkusenverran. Mutta täytyy tutkia vielä jos niitä kääntelemällä tai vääntelemällä kuva selkenisi, olen kyllä niitä jo jonkusenverran pyöritellyt ja toi nykyinen asemointi on tuntunut aikalailla selkeimmältä (ja loogisemmalta, jotta sivuttainen etäisyys seinistä olisi sama ja jotta olohuone vielä voisi toimittaa jotenkin olohuoneen virkaa). Tutkitaan.
 
Edit: Kivi; Niin siis joo, noilla Mixcuben läpi kun on tullut kuunneltua kaupallisia levytyksiä, niin kyllä se on aika selkeän kuvan siitä keskialueen informaatiosta antanut. Jotenkin tuntuu siltä että se mixcube tavallaan eliminoi sitä ei niin täydellistä kuunteluympäristöä ja antaa selkeämmän kuvan tuosta keskialueesta.
 
GrooverMan
11.10.2012 15:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska nää kajarit ilmeisesti siis edustaa äärilaitoja taajuustoistoltaan kannattais myös kuunnella luureilla, jos edes kohtuulliset sellaset löytyy. Tollasen yksittäisen asian tsekkaamiseen luurit antaa hyvän referenssin, siinä myöskään huoneen ominaisuudet ei pääse sotkemaan sitä mitä kuulet.
 
Only thing that's scarier than dying is not dying at all. - Dawes
cosmob83
11.10.2012 15:29:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Koska nää kajarit ilmeisesti siis edustaa äärilaitoja taajuustoistoltaan kannattais myös kuunnella luureilla, jos edes kohtuulliset sellaset löytyy. Tollasen yksittäisen asian tsekkaamiseen luurit antaa hyvän referenssin, siinä myöskään huoneen ominaisuudet ei pääse sotkemaan sitä mitä kuulet.
 
Joo löytyy ihan ok:t Beyerdynamicin dt 770 pro (250ohm). Niissä on vain (mun kuvitelman mukaan) vähän turhan korostonut alapää. Luureilla olen kanssa tsekkaillut tätä elämänmenoa.
 
GrooverMan
11.10.2012 15:43:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Joo löytyy ihan ok:t Beyerdynamicin dt 770 pro (250ohm). Niissä on vain (mun kuvitelman mukaan) vähän turhan korostonut alapää. Luureilla olen kanssa tsekkaillut tätä elämänmenoa.
 
Joo, eli tarkoitinkin että saat siihen kolmannen "näkökulman". Mites tän kyseisen asian kanssa, miltä virppa kuulostaa luureilla? Niinkö suhteessa kajareihin?
 
Only thing that's scarier than dying is not dying at all. - Dawes
cosmob83
11.10.2012 15:49:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Joo, eli tarkoitinkin että saat siihen kolmannen "näkökulman". Mites tän kyseisen asian kanssa, miltä virppa kuulostaa luureilla? Niinkö suhteessa kajareihin?
 
Se on siellä välimaastossa. Toki lähempänä Mixcubea kuin Dynaudioita joiita se puuttuu aika urakalla. Vaikka olenkin aikapaljon harrastellut luureilla miksailua, niin en osaa siltikin vielä oikein hahmottaa sitä kokonaisäänikuvaa niillä. Johtunee tästä erilaisesta stereokuvasta.
 
Ehkä tämän ketjun alullepaneva voima oli vain tuo ihmettely että se virveli (ja nyt kun on sitten tarkemmin kuunnellut, niin paljon muutakin keskialue tavaraa sieltä uupuu) ei tullut niillä Dynaudioilla läpi. Tästä viisastuneena yritän sitten vain tietoisemmin miksata mixcubella, luureilla ja dynaudioilla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «