Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Line 6 PODit ja niitten riggaus koneeseen.
1 2
Faintheartedness
09.10.2012 23:49:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aaaaaalrightey, nyt rupesi perus mallintava treenivahvari (Peavey Vypyr 30) nyppimään ja olisi aika saada jotain yhtä laajan soundikokoelman omaavaa piuhan päähän. Otsikon mukaisia Line 6 PODeja (POD 2, XT Live, X3 Live, Floor POD + etc ja HD300 jos nyt jostain löytyy käytettynä hyvään hintaan eli alle kolmisensataa) olen tsekkaillut ja vaikuttaisivat oikein päteviltä pavuilta/pedaaleilta. Ja olisi oikein mukava plussa jos saisi suoraan koneeseen kiinni vaikka USBilla etc, äänittämistä varten koska en omaa enkä luultavasti tule omaamaan kallista mikkiä ja telinettä vahvistimen riggaukseen äänittämistä varten.
 
Elikkäs, vaikka olen koko päivän surffaillut interwebseissä yrittäen oppia jotain näistä ah-niin-paljon papua lähinnä muistuttavista punaisista mallintavista digisäädöistä, en ole löytänyt ihan niin paljon kuin olisi tarve. Voiko siis PODin kytkeä tietokoneeseen usbilla käyttäen POD Farmia tjsp (en tiedä näistä yhtään mitään, kytketäänkö se DAWiin vai mitä) ja odottaa massiivista metallisäröunelmaa joka sopisi nykymetalliin, ja vielä hyvänkuuloisena ja nauhoituskelpoisena? Tottakai muutkin kuin sirkkelisäröt kuuluvat odotuksiin, kuten hyvät cleanit. Koneessani ei siis ole mitään hyvää äänikorttia tai mitään sinne päinkään, ja ulostulona olisi perus Logitechin konekajarit. Ja vielä mitenköhän tänä PODin koneeseen riggaus tapahtuisi?
 
Podeihin olen päätynyt sen takia, että haluan laajan valikoiman saundeja ja toneja (etenkin hyvän nykymetallisärön :) ), ja Vypyrin ainoa minulle ulottuvissa oleva keino äänittää (rec/out) on suoraan saatanasta mitä tulee laatuun, eikä vahvarin yleistone ole kovin hyvä. En tietenkään odota mitään kunnon nuppi ja kaappi laatuista soundia, mutta kuitenkin sen pitäisi olla siedettävä. Ai niin, ja voiko PODin tjsp kytkeä vypyriin jos vypyrin saa mahd. puhtaaksi efekteiltä jne. ? Tosin ajatus mallintavasta pedaalista mallintavassa kombossa jotenkin etoo..
 
Sanottakoon se vielä että kitarana toimii metallimiehen peruskirves ESP Ltd. EC-1000 EMG sotasirkkeleillä ja Amerikan B.C. Richi (ei mikään geometriatehtävän näköinen keihäs, vaan ASM) jossa Rockfieldin humpat coilsplitillä.
 
Tulijan tavas sekaisa viesti, oikea piina luettavaksi. Ei ollenkaan minun tyylistäni, mutta minkäs voit. Kertokaa myös mikä näistä olisi paras tarpeisini nähden ja ehdotelkaa toki muitakin vaihtoehtoja mielellään alle 250€
 
Would you like to smell meeeee?
Jyrken
10.10.2012 08:57:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on Pod X3 aina käytössä tietokoneessa kiinni USB:n kautta. Näin vehje korvaa tietokoneen oman äänikortin viran. Podiin kytken kaksi aktiivimonitoria, joskus kuulokkeet. Näin kuulen aina siis tietokoneen äänet sekä kitaran livenä ja yhtä aikaa. Kätevää laittaa esim. Spotifystä musaa soimaan ja jammailla suoraan päälle =) Nauhoittelukin onnistuu suoraan DAWin päälle heittämällä ja valitsemalla oikean sisääntulon eli Podin.
 
Perus tietokonekajareita ei käsittääkseni mihinkään Podiin saa kiinni, ja jos sen ääniä haluaa kuunnella, pitäisi kajareiden tai kuulokkeiden myös olla suoraan siinä kiinni, ei tietokoneessa.
 
Pod Farmilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, menis muuten jo vähän monimutkaiseksi.
 
En mene näistä asioista satavarmana takuuseen Pod HD-sarjan kanssa, mutta 99-prosenttisesti kuitenkin.
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Decadetroll
10.10.2012 09:26:22 (muokattu 10.10.2012 09:27:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrken: Itellä on Pod X3 aina käytössä tietokoneessa kiinni USB:n kautta. Näin vehje korvaa tietokoneen oman äänikortin viran. Podiin kytken kaksi aktiivimonitoria, joskus kuulokkeet. Näin kuulen aina siis tietokoneen äänet sekä kitaran livenä ja yhtä aikaa. Kätevää laittaa esim. Spotifystä musaa soimaan ja jammailla suoraan päälle =) Nauhoittelukin onnistuu suoraan DAWin päälle heittämällä ja valitsemalla oikean sisääntulon eli Podin.
 
Perus tietokonekajareita ei käsittääkseni mihinkään Podiin saa kiinni, ja jos sen ääniä haluaa kuunnella, pitäisi kajareiden tai kuulokkeiden myös olla suoraan siinä kiinni, ei tietokoneessa.
 
Pod Farmilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, menis muuten jo vähän monimutkaiseksi.
 
En mene näistä asioista satavarmana takuuseen Pod HD-sarjan kanssa, mutta 99-prosenttisesti kuitenkin.

 
Itselläni on silleen, että peruskäytössä kitarasaundit tulevat podista suoraan sille tarkoitettuun tietokonekaiutinhässäkkään kuulokeliitännän kautta ja tietokoneen saundit tulevat vakiona ulos omista kaiuttimistaan. Sitten taas kuulokkeiden kautta soitellessa reititän tietokoneenkin äänet tulevaksi podin kautta, jolloin kaikki äänet tietysti kuuluvat suoraan korviini, eikä naapureiden iloksi keskellä yötä. Ja usb:n kautta olen siis liittänyt x3 liven tietokoneeseeni. Toimii.
 
edit. ja kun joku kuitenkin kyselee, niin erilliset kaiuttimet tietokoneelle ja podille siksi, että nuo pod-käytössä olevat kajarit tuntuvat soveltuvan paremmin soittohommiin, kuin nuo toiset..
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
Jyrken
10.10.2012 09:31:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Itselläni on silleen, että peruskäytössä kitarasaundit tulevat podista suoraan sille tarkoitettuun tietokonekaiutinhässäkkään kuulokeliitännän kautta ja tietokoneen saundit tulevat vakiona ulos omista kaiuttimistaan. Sitten taas kuulokkeiden kautta soitellessa reititän tietokoneenkin äänet tulevaksi podin kautta, jolloin kaikki äänet tietysti kuuluvat suoraan korviini, eikä naapureiden iloksi keskellä yötä. Ja usb:n kautta olen siis liittänyt x3 liven tietokoneeseeni. Toimii.
 
edit. ja kun joku kuitenkin kyselee, niin erilliset kaiuttimet tietokoneelle ja podille siksi, että nuo pod-käytössä olevat kajarit tuntuvat soveltuvan paremmin soittohommiin, kuin nuo toiset..

 
Aijaa, eipä ollu aavistustakaan että näinkin voi asian ratkaita :P
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
mopar
10.10.2012 09:44:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pod 2:ssa ei sitten ole usb-lähtöä. Eli ei pysty siirtämään ääntä suoraan tietokoneen usbiin.
 
stratomaster
10.10.2012 09:58:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: Pod 2:ssa ei sitten ole usb-lähtöä. Eli ei pysty siirtämään ääntä suoraan tietokoneen usbiin.
 
Juu ei ole, tuosta tehtiin ilmeisesti jonkinlainen päivityskin, mutta siinäkään ei ole usb:tä. Itselläni on XT, ja siitä usb jo löytyy. Laitetta voi käskyttää Line6:n sivuilta ladattavalla Line6Edit-ohjelmalla tietokoneelta. Soundien ruuvailu tuolla ohjelmalla on paljon helpompaa kuin laitteen omien valikoiden kautta.
 
Faintheartedness
10.10.2012 21:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei kiitos hei vastauksista, arvostan kovasti. Mutta vielä on yksi asia vähän epäselvä. Elikkä olen sen saanut selville että koneen kaijuttimista ei ole minulle iloa PODejen kanssa, mutta mistäs minä sitten sen äänen saan ulos? Kuulokkeita ei jaksaisi aina käyttää, joten vaihtoehtoina olisi halvat studiomonitorit (halpa tarkoittaen kummatkin/pari alle 150€.), joku samoissa hintaluokissa seikkaileva 1x12 kaappi tai sitten tuo olemassa oleva vypyri. Olen kyllä kuullut että ei ole ihan paras idea laittaa mallintava multiefekti kiinni mallintavaan vahvistimeen, koska saundit alkavat taistella tjsp. Jos yhtään auttaa niin POD X3 live on varmaankin se mihin päädyn, koska niitä näyttäs olevan torilla pari kpl halvalla.
 
Mites hei toimisko tämä (http://www.thomann.de/fi/rocktron_velocity_s112.htm) tarkoituksiini hyvin? Näyttäs olevan monitorin ja kaapin risteytys tjsp.
 
Would you like to smell meeeee?
Decadetroll
10.10.2012 21:33:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fainheartedness: Okei kiitos hei vastauksista, arvostan kovasti. Mutta vielä on yksi asia vähän epäselvä. Elikkä olen sen saanut selville että koneen kaijuttimista ei ole minulle iloa PODejen kanssa, mutta mistäs minä sitten sen äänen saan ulos? Kuulokkeita ei jaksaisi aina käyttää, joten vaihtoehtoina olisi halvat studiomonitorit (halpa tarkoittaen kummatkin/pari alle 150€.), joku samoissa hintaluokissa seikkaileva 1x12 kaappi tai sitten tuo olemassa oleva vypyri. Olen kyllä kuullut että ei ole ihan paras idea laittaa mallintava multiefekti kiinni mallintavaan vahvistimeen, koska saundit alkavat taistella tjsp. Jos yhtään auttaa niin POD X3 live on varmaankin se mihin päädyn, koska niitä näyttäs olevan torilla pari kpl halvalla.
 
Mites hei toimisko tämä (http://www.thomann.de/fi/rocktron_velocity_s112.htm) tarkoituksiini hyvin? Näyttäs olevan monitorin ja kaapin risteytys tjsp.

 
Niin, kuten sanottu, mulla on x3 liven kanssa tavan tietokonepöntöt käytössä (2.1 järjestelmä), eli enpä keksi syytä miksei ne toimisi myös muilla. Tarttee mun tapauksessa 3,5->6,3mm adapterin vaan väliin, kun tuikkaa ne kiinni siihen kuulokelähtöön ja hyvältä kuulostaa.
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
Grugi
10.10.2012 21:35:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fainheartedness: Okei kiitos hei vastauksista, arvostan kovasti. Mutta vielä on yksi asia vähän epäselvä. Elikkä olen sen saanut selville että koneen kaijuttimista ei ole minulle iloa PODejen kanssa, mutta mistäs minä sitten sen äänen saan ulos? Kuulokkeita ei jaksaisi aina käyttää, joten vaihtoehtoina olisi halvat studiomonitorit (halpa tarkoittaen kummatkin/pari alle 150€.), joku samoissa hintaluokissa seikkaileva 1x12 kaappi tai sitten tuo olemassa oleva vypyri. Olen kyllä kuullut että ei ole ihan paras idea laittaa mallintava multiefekti kiinni mallintavaan vahvistimeen, koska saundit alkavat taistella tjsp. Jos yhtään auttaa niin POD X3 live on varmaankin se mihin päädyn, koska niitä näyttäs olevan torilla pari kpl halvalla.
 
Mites hei toimisko tämä (http://www.thomann.de/fi/rocktron_velocity_s112.htm) tarkoituksiini hyvin? Näyttäs olevan monitorin ja kaapin risteytys tjsp.

 
Risteytys joo mutta ei aktiivinen eli millä ajattelit vahvistaa sen signaalin että tosta jotain kuuluisi?
 
Tämä taas voisi olla ihan kelpo peli. http://www.thomann.de/fi/tech_21_power_engine_60.htm
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Faintheartedness
10.10.2012 21:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Risteytys joo mutta ei aktiivinen eli millä ajattelit vahvistaa sen signaalin että tosta jotain kuuluisi?
 
Tämä taas voisi olla ihan kelpo peli. http://www.thomann.de/fi/tech_21_power_engine_60.htm

 
Aaa, juu juu eipä tullut mieleen. Perhana onhan kallis laatikko mitä ehdotit, ja kun köyhällä opiskelijalla ei oikein olisi varaa ostaa 400€ kaappia, oli se kuinka hyvä tahansa.
 
Would you like to smell meeeee?
Faintheartedness
10.10.2012 21:41:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Niin, kuten sanottu, mulla on x3 liven kanssa tavan tietokonepöntöt käytössä (2.1 järjestelmä), eli enpä keksi syytä miksei ne toimisi myös muilla. Tarttee mun tapauksessa 3,5->6,3mm adapterin vaan väliin, kun tuikkaa ne kiinni siihen kuulokelähtöön ja hyvältä kuulostaa.
 
Jaaa... olen tässä miettenyt että siis toimisikohan tuo silleen että jos hankin splitterin oman 2.1 järjestelmään, ja splittaisin sen koneeseen ja podiin? Mutta siis miten sulla on tuo järjestelty, ei oikeen auennut. Sama 2.1 on kiinni koneessa ja Podissa vai onko kyseessä 2 eri kaiutinjärjestelmää?
 
Would you like to smell meeeee?
Grugi
10.10.2012 22:03:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fainheartedness: Aaa, juu juu eipä tullut mieleen. Perhana onhan kallis laatikko mitä ehdotit, ja kun köyhällä opiskelijalla ei oikein olisi varaa ostaa 400€ kaappia, oli se kuinka hyvä tahansa.
 
Juu tokihan tolla on hintaa, mites jos hommaat tämän http://www.thomann.de/fi/electro_harmonix_22_caliber.htm
Ja tolle joku edullinen 1x12" kaappi niin kyllä pauhaa.
http://www.thomann.de/fi/palmer_pcab112v30.htm
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Tami
10.10.2012 23:53:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fainheartedness: Jaaa... olen tässä miettenyt että siis toimisikohan tuo silleen että jos hankin splitterin oman 2.1 järjestelmään, ja splittaisin sen koneeseen ja podiin? Mutta siis miten sulla on tuo järjestelty, ei oikeen auennut. Sama 2.1 on kiinni koneessa ja Podissa vai onko kyseessä 2 eri kaiutinjärjestelmää?
 
No jos sulla on tarkoitus soitella kotosalla ja hyödyntää jo olemassaolevaa 2.1-järjestelmää niin sitten "sie" panet tietokonehelta usb-piuhan podiin ja niiden tietokonekajareiden piuhan kiinni sinne podin kuulokeulostuloon....
Pod on silloin koneen äänikortti...
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Bilsom27
11.10.2012 06:22:38 (muokattu 11.10.2012 06:25:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monesta Line6 tuotteesta Pod 2.0, Pod pro, Pod xt, Pod xt pro ja uudemmistakin saat äänen pihalle esim. tietokonekajareista,
kun kytket laitteen 6,3mm plugilla ulostulosta vahvistimeen/äänikorttiin. Myös muitakin lähtöjä löytyy varsinkin "pro"-malleista.
USB-piuha tuli mukaan vasta XT-sarjan myötä, josta hyötyy sen, että pystyt muokkaan näppärästi soundia tietokoneen avulla,
mutta tämän kautta ääntä et saa pihalle.
 
Decadetroll
11.10.2012 06:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fainheartedness: Jaaa... olen tässä miettenyt että siis toimisikohan tuo silleen että jos hankin splitterin oman 2.1 järjestelmään, ja splittaisin sen koneeseen ja podiin? Mutta siis miten sulla on tuo järjestelty, ei oikeen auennut. Sama 2.1 on kiinni koneessa ja Podissa vai onko kyseessä 2 eri kaiutinjärjestelmää?
 
Kuten tami tuossa sanoi, niin laitat ne kajarit kiinni podiin ja podin usbilla kiinni koneeseen, sitten laitat koneen käyttämään podia äänikorttina. Niin se onnistuu, jos oikein halvalla haluat päästä. Itselläni on kaksi (2) tietokoneen kaiutinjärjestelmää, oma koneelle ja oma podille, mutta tämähän on vain meikän tyyli laittaa. Hyvin nämä vehkeet tuntuu taipuvan vaikka minkälaisiin setuppeihin.
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
h.e.k.a
11.10.2012 07:08:25 (muokattu 11.10.2012 07:10:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Tämä taas voisi olla ihan kelpo peli. http://www.thomann.de/fi/tech_21_power_engine_60.htm
 
Komppaan tätä, meikäläisellä on näitä nykyään kaksi kappaletta päällekkäin Axe-FX:n kanssa (stereona tuuttaan axe-fx:ää näihin), ja tällä setupilla olen viimeinkin saanut esim. treeniksellä soundin kohdalleen (aiemmin vedin suoraan linjaan, mutta jotain oleellista jäi tuolloin puuttumaan).
 
E: ja mökää riittää hyvin siis bändisoittoakin ajatellen...
 
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
mopar
11.10.2012 10:32:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bilsom27: Monesta Line6 tuotteesta Pod 2.0, Pod pro, Pod xt, Pod xt pro ja uudemmistakin saat äänen pihalle esim. tietokonekajareista,
kun kytket laitteen 6,3mm plugilla ulostulosta vahvistimeen/äänikorttiin. Myös muitakin lähtöjä löytyy varsinkin "pro"-malleista.
USB-piuha tuli mukaan vasta XT-sarjan myötä, josta hyötyy sen, että pystyt muokkaan näppärästi soundia tietokoneen avulla,
mutta tämän kautta ääntä et saa pihalle.

 
Kyllä Pod 2:nkin pystyy kytkemään tietokoneeseen midi/usb-kaapelilla, jolloin sitä pystyy käyttämään tietokoneen ruudulta hiirellä klikkailemalla. Ja netistä löytyy valmiita saundeja joita pystyy tätä kautta käyttämään.
 
Tami
11.10.2012 11:32:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: Kyllä Pod 2:nkin pystyy kytkemään tietokoneeseen midi/usb-kaapelilla, jolloin sitä pystyy käyttämään tietokoneen ruudulta hiirellä klikkailemalla. Ja netistä löytyy valmiita saundeja joita pystyy tätä kautta käyttämään.
 
Kyllä, mutta pod2 ei välitä ääntä USB:n kautta, eli pod2 ei toimi koneen äänikorttina kuten podit xt-sarjasta lähtien....
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
mopar
11.10.2012 13:37:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Kyllä, mutta pod2 ei välitä ääntä USB:n kautta, eli pod2 ei toimi koneen äänikorttina kuten podit xt-sarjasta lähtien....
 
Juuri näin, kuten tuolla aiemmin jo totesinkin.
 
Faintheartedness
11.10.2012 15:11:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: No jos sulla on tarkoitus soitella kotosalla ja hyödyntää jo olemassaolevaa 2.1-järjestelmää niin sitten "sie" panet tietokonehelta usb-piuhan podiin ja niiden tietokonekajareiden piuhan kiinni sinne podin kuulokeulostuloon....
Pod on silloin koneen äänikortti...

 
No mutta, tämähän kuullostaa jo liian hyvältä. Koneesta puuttuu hyvä äänikortti ja tähän mennessä ollaan emolevyn peruskortilla menty. Eli siis saan ihan "ok"n äänikortin kaupan päälle joka toimii myös kitarani vahvistimena? Jes.
 
Would you like to smell meeeee?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «