s8na 09.10.2012 23:06:47 (muokattu 09.10.2012 23:08:38) | |
---|
Overdrive ei kuulu munsta joukkoon koska se on enemmänkin tapa tuottaa säröä, kun äänenlaadullinen asia. Siksi just bluesmiesten overdrive voi olla jotain ihan muuta kuin hevimiesten samanniminen asia. Fuzz = surina Crunch = Ruttu Distortion = Särö |
the-Antero 09.10.2012 23:18:04 | |
---|
Fuzz lausutaan kuten kirjotetaan, overdriveä voi kutsua oodeeksi ja miksi sitä distortionia ei lausuisi ihan suomalaisittan distortion. Suuri osa suomalaisista lausuu esim. Metallican, megadethin, slayerin yms suomalaisittain :) mutta väliäkö tuolla sitten loppujen lopuksi... Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja. |
Jii-Gee 09.10.2012 23:29:39 | |
---|
Bluusisärö -> rokkisärö -> hevisärö -> metallisärö.. noi käsitteet riittää mulle, ei jaxa mtn hianoja ulkomaiden sanoja. |
Jucciz 10.10.2012 00:54:27 | |
---|
puhas -> särö, noi käsitteet riittää mulle, ei jaxa mtn hianoja ulkomaiden sanoja. Kyllä sen tietää, kumpi on kyseessä. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Arkka 10.10.2012 01:15:32 | |
---|
Jucciz: Ei se "kajahdus" myöskään hassumpi käännös aikanaan ollut reverbille. :D Luin että "karjahdus" ja karjuin. No juum, ehkä se kuvais säröö paremminki. |
Jii-Gee 10.10.2012 09:18:45 | |
---|
Jucciz: puhas -> likainen, Kyllä sen tietää, kumpi on kyseessä. *Myydään likainen pedaali..* |
GrooverMan 10.10.2012 11:02:35 | |
---|
Suuri osa suomalaisista lausuu esim. Metallican, megadethin, slayerin yms suomalaisittain :) mutta väliäkö tuolla sitten loppujen lopuksi... Juu ja 80-luvulla moni sanoi Judas Priestiä "Juudas Praistiks" ja Mötley Cruen kuulin joskus vääntyvän "Matli Kryyksi". No, ei se oo aina niin helppoa. Mitä noihin säristimiin tulee, niin useimmiten on aika helppo ainakin itelle määritellä mihin peruskategoriaan joku saundi kuuluu, mutta jotkut varhaiset säröt on hankalia kategorisoida. Kinksin "You Really Got Me", sehän on kovalle käännetty pieni putkivahvistin josta on kajaria silvottu, muttei oikein putoa mun mielestä mihinkään noista perushommista. Only thing that's scarier than dying is not dying at all. - Dawes |
Numb 10.10.2012 11:13:33 | |
---|
GrooverMan: Kinksin "You Really Got Me", sehän on kovalle käännetty pieni putkivahvistin josta on kajaria silvottu, muttei oikein putoa mun mielestä mihinkään noista perushommista. Onhan se oma soundinsa juu. Link Wraylla sama juttu Rumblella: http://www.youtube.com/watch?v=ucTg6rZJCu4 Mutta jos ajatellaan mikä olisi lähimpänä, niin... mieto fuzz? Sopiva overdrive? Treble booster? |
loner 10.10.2012 12:37:18 | |
---|
Joskus englanninkieli vaan toimii paremmin. Aion muuten tänää käyttää soitossani liuútuksia, nauhanyhtäisyjä, venytyksiä ja ehkä voimasointuja. |
GrooverMan 10.10.2012 12:47:25 | |
---|
Numb: Mutta jos ajatellaan mikä olisi lähimpänä, niin... mieto fuzz? No joo, toihan se vähän niinku on! Jos on joku klassinen fuzz-pedaali sopivilla asetuksilla ja ruuvaa kitarasta volaa pienemmälle, tulee ton tyyppinen saundi. Only thing that's scarier than dying is not dying at all. - Dawes |
McNulty 10.10.2012 15:45:38 (muokattu 10.10.2012 15:46:21) | |
---|
Ja missä ovat Stoner-äijät? Heidän särösoundihan on usein pörinää. Tästä tullaan siihen että esim. fuzzien sisällä on melkoinen kirjo erilaisia "perussoundeja". Face Fuzz vs. Maestro vs. Big Muff... tai germanium vs. silicon jne. Taitaa siis olla järkevää pitää jaottelu yksinkertaisena, ja pitäytyä puhumassa vain kolmesta "alalajissa": 1. Distortion effects 1.1. Fuzz 1.1.1. Germanium 1.1.1.1. Maestro 1.1.1.2. Face Fuzz jne. 1.1.2. Silicon 1.1.3. Non-transistor jne. 1.2. Overdrive 1.2.1. Boost 1.2.2. Overdrive 1.2.3. Crunch jne. 1.3. Distortion 1.3.1. Hard Rock 1.3.2. 80s 1.3.3. Metal jne... Listaus ei ole tarkoitettu tosikoille, vaan nimenomaan kuvaamaan sitä "plethoraa" mihin nuo kolme pääryhmää voidaan jaotella. Kyllähän tuota lokerointia voisi jakaa vaikka kuinka pieneksi, mutta onko se järkevää? |
hallu 10.10.2012 16:24:49 | |
---|
loner: Joskus englanninkieli vaan toimii paremmin. Aion muuten tänää käyttää soitossani liuútuksia, nauhanyhtäisyjä, venytyksiä ja ehkä voimasointuja. No joskus joo, mutta yleensä silloin jos englanninkielinen lainasana muistuttaa foneettisesti riittävästi suomenkieltä. Muussa tapauksessa itse pyrin luomaan suomenkieleen uudissanaa sen englanninkielisen sanan pohjalta. Toisin sanoen sanan joka taipuu suuhun paremmin ja on mukavampi kirjoittaa. Siitäpähän tässäkin pienessä offarissa ;-) oli kyse. En minä varsinaisesti kirjavaa kielenkäyttöä paheksu, mutta ihan oikeasti tuntuu monesti väännettävän sitä englantia paikkaan jossa olisi paljon kätevämpi ja vakiintunut suomenkielinenkin sana vaihtoehtona (esimerkiksi headstock on oikeasti lapa. Kamoon, ei voi olla kätevää väkisin vääntää englantia). Toisaalta on paikkoja mihin ei vain ole kätevää suomenkielistä vastinetta (minustakin video on parempi sana kuin kuvanauhuri, joka ei enää millään taivu nykytekniikkaan. "Klippi" käy myös hyvin, ei tarvitse väkisin sanoa "leike"). Sitten on sanoja joille ei oikein ole kunnollista suomenkielistä vastinetta. Distortion on kuitenkin sellainen auttamaton sanahirviö jota itse en pysty käyttämään, vaikka haluaisin olkoon särö kuinka huono hyvänsä, niin on se kuitenkin parempi siihen saakka kunnes keksimmejotakin kuvaavampaa. Toisaalta voit ihan huoletta kutsua sitä distortioniksi tai overdriveksi, vaikka minä täällä prutisen niin ymmärrän kyllä mistä olet puhumassa ja sitten kun en jotakin sanaa ymmärrä, niin kysyn:-) Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
GrooverMan 10.10.2012 16:29:15 | |
---|
McNulty: Ja missä ovat Stoner-äijät? Heidän särösoundihan on usein pörinää. Tästä tullaan siihen että esim. fuzzien sisällä on melkoinen kirjo erilaisia "perussoundeja". Face Fuzz vs. Maestro vs. Big Muff... tai germanium vs. silicon jne. Taitaa siis olla järkevää pitää jaottelu yksinkertaisena, ja pitäytyä puhumassa vain kolmesta "alalajissa": 1. Distortion effects 1.1. Fuzz 1.1.1. Germanium 1.1.1.1. Maestro 1.1.1.2. Face Fuzz jne. 1.1.2. Silicon 1.1.3. Non-transistor jne. 1.2. Overdrive 1.2.1. Boost 1.2.2. Overdrive 1.2.3. Crunch jne. 1.3. Distortion 1.3.1. Hard Rock 1.3.2. 80s 1.3.3. Metal jne... Listaus ei ole tarkoitettu tosikoille, vaan nimenomaan kuvaamaan sitä "plethoraa" mihin nuo kolme pääryhmää voidaan jaotella. Kyllähän tuota lokerointia voisi jakaa vaikka kuinka pieneksi, mutta onko se järkevää? Joo melkonen suohan toi lokerointi on jos siihen tosissaan lähtee. Vähän niinku metallin eri genret ja subgenret. Mulle (ja siis painotan että vaan mulle, en oleta että kukaan muu tätä näin kokee) noi säröjen peruskategoriat menee näin, rajatapauksia tietty on: Distortion: aggressiivinen ja tiukka, yläkerrannaisia paljon mukana ja siihen nähden harmoninen ja selkeä saundi. Yleensä mielikuva on modernimmasta säröstä kuin fuzzissa ja overdrivessa. Fuzz: aggressiivinen ja ainakin jossain määrin söhryinen, sylkevä. Harmoniset kerrannaiset eivät soi hallitusti ja muuttuvat yhdenkin pidetyn äänen aikana. 60-70 -lukujen taite haiskahtaa, vaikka näitä on tietenkin paljon käytetty myöhemminkin. Overdrive: Hallittu särö jossa soi harmoniset kerrannaiset ikäänkuin saundin sisällä. Kitaran ja vahvistimen oma saundi tulee selkeämmin läpi. Only thing that's scarier than dying is not dying at all. - Dawes |
Laulava Kylätohtori 10.10.2012 18:27:52 | |
---|
Miksi mennä merta edemmäs kalaan, nämä on jo suomennettu ja löytyvät sanakirjasta: Fuzz = hapsi-soundi Dist. = nyrjähdys-soundi OD = ylivaihde-soundi Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Arkka 10.10.2012 19:52:46 | |
---|
Fuzzi on parhaimmillaan niinkö mammutin pieru. |
|
Karvamammutti 10.10.2012 19:59:03 | |
---|
Twinkle: "hyvät jätkät istuu mammutin vasemmalla ja oikealla puolella ja tuomitsevat sieltä eläviä ja kuolleita." |