Aihe: Eri säröjen erot | |
---|
|
Voisiko joku viisaampi hieman valoittaa eri säröjen eroja. Eli kun on olemassa Crunch, overdrive, distortion, fuzz, yms. puhumattakaan pedaalien nimistä. Onko tämä nimihomma vain markkinamiesten kikkailua vai onko jokaisella säröllä oma soundinsa. Sanottakoon nyt että crunchin ja fuzzin jotenkin ymmärrän mutta esimerkiksi overdriven ja distortionin ero on epäselvä. |
|
Distortion: Metallica Overdrive: SRV |
|
Spike: Distortion: Metallica Overdrive: SRV Fuzz: Dinosaur Jr. ja The Electric Prunes |
|
Youtubeen vaan katselemaan videoita eri purkeista/säröistä. Veikkaan että hommat pääpirteissään selviää hyvin nopeasti :) Örp |
Numb 08.10.2012 16:25:44 (muokattu 08.10.2012 16:27:48) | |
|
Hikkis: overdriven ja distortionin ero on epäselvä. Niillä ei olekaan mitään selkeää eroa. Tätä voi ajatella vaikka niin, että lähdetään puhtaasta säröttömästä soundista, ja ruvetaan lisäämään siihen säröä, niin se on overdrivea. Kun säröä lisätään edelleen, jossakin tarkemmin määrittelemättömässä kohdassa se muuttuu distortioniksi. Vähän niin kuin jos lähdetään sinisestä ja mennään kohti vihreää, niin missä kohtaa sininen loppuu ja vihreä alkaa. Mutta vastaus kysymykseen mikä on overdrive ja mikä distortion riippuu vastaajasta :) |
|
Säröjen luonnetta kopaistaan pintapuolisesti täällä: http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=219489 Grunge, distortion, overdrive? http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=6569708 Ja onhan säröpedaaleista keskusteltu: http://muusikoiden.net/keskustelu/haku/tulokset.php?seek_id=1744467& "Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe |
julkke 08.10.2012 17:23:25 (muokattu 08.10.2012 17:25:17) | |
|
Crunch=AC/DC Overdrive=Iron maiden Distortion=Metallica Fuzz=Henkka Noinniinku vahvasti yleistettynä. Nuo yleisemmät pedaalityypit järjestyksessä: (säröisimmästä lähtien) Fuzz Distortion Overdrive "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
|
julkke: Overdrive=Iron maiden Eääh kyllä tuo distortionin puolelle helposti menee. if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal |
mrk 08.10.2012 18:30:52 (muokattu 08.10.2012 18:31:03) | |
|
Hikkis: Crunch, overdrive, distortion, fuzz Rutisee, rätisee, särisee, pörisee. "Short On Long Term Goals" |
hallu 08.10.2012 18:43:52 (muokattu 08.10.2012 18:44:45) | |
|
niin ja sitten on vielä vahvistimien omat säröt, jotka jakautuvat hallittuihin etuastesäröihin ja päätesäröihin, jonka saa kun vääntää luukut auki. Vahvistimen etuastesärö joka lienee nykyisin se muodikkaampi särötyyppi taitaa olla sukua tuolle särkijälle ja yliohjaimelle (fuzzia ei taida missään vahvistimessa olla valmiina). Itselläni ei ole oikein noista säröpurkeista kokemusta olen aina ottanut säröt etuasteista joko vahvistimen eteen laitetusta tai vahvistimen omasta. Pitäisi varmaan joku fuzzi j atubeskriimeri ostaa, että pääsisi jyvälle perinteisempien säröpurkkien sielunmaisemasta. Joskus pikkujätkänä mulla oli Ibanezin SD9 äänensärkijä joka oli ihan okei sekä joku Bossin boosteri, joka ei ollut minulle mieleen, mutta sekin särki äänen. Vahvistimet on sen jälkeen tulleet tutummaksi. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
|
Hikkis: Voisiko joku viisaampi hieman valoittaa eri säröjen eroja. Jos et pelkää lukemista englanniksi niin tämä voisi olla hyvää inputtia: http://www2.gibson.com/News-Lifesty … effects-explained-overdrive-di.aspx I am hoping that I can be known as a great writer and actor some day, rather than a sex symbol. Steven Seagal |
|
Eikö overdrive mukaile luonnollista säröä, eli kun ääni menee tarpeeksi kovalle niin elementti alkaa normaalistikin "särisemään"? |
|
metallikepukka69: Eikö overdrive mukaile luonnollista säröä, eli kun ääni menee tarpeeksi kovalle niin elementti alkaa normaalistikin "särisemään"? Kyllä sitä yliajoa voi suorittaa ihan missä tahansa vaiheessa signaaliketjua. Nimestä voinee päätellä, että jossain kohti signaalia ajetaan niin kovaa, että seuraava aste menee tukkoon siitä. Lopputuloksena syntyy sitten rutinaa. Ongelmana tuollaisessa erottelussa on ainoastaan se, että kaikki säristimet tuotetaan samaan tapaan. Käytännössä od:lle ja distortionille ei ole mitään tarkkaa erottelurajaa. |
|
oiva tumpeloinen: Kyllä sitä yliajoa voi suorittaa ihan missä tahansa vaiheessa signaaliketjua. Nimestä voinee päätellä, että jossain kohti signaalia ajetaan niin kovaa, että seuraava aste menee tukkoon siitä. Lopputuloksena syntyy sitten rutinaa. Ongelmana tuollaisessa erottelussa on ainoastaan se, että kaikki säristimet tuotetaan samaan tapaan. Käytännössä od:lle ja distortionille ei ole mitään tarkkaa erottelurajaa. Aa, nytpä tämänkin tiedän. :) |
|
Tällai kirjoitin aiheesta reilut 7 vuotta sitten: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=3079128#p3079128 Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz: Tällai kirjoitin aiheesta reilut 7 vuotta sitten: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=3079128#p3079128 Aika hienosti kiteytit asian. Tuli vain mieleen tusota putkisäröstä, että eikö suurin osa säröstä tuoteta juurikin transistoreilla (vaikka onhan nykyisin putkisäröpolkimiakin ja itsellänikin on yksi sellainen)? viittaan siis juurikin säröpolkimiin jotka ovat perinteisesti transistoripolkimia ja vasta nykyisin on niihin ilmaantunut putkia (koristeeksi?). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
LaMotta 08.10.2012 22:04:14 (muokattu 08.10.2012 22:18:22) | |
|
Eikös noissa ole teknisenä erona erot niiden tuottamissa siniaallon muutoksissa? Tuosta linkistä löytyypi joitakin käppyröitä: http://www.howtogeek.com/64096/htg- … itar-distortion-and-overdrive-work/ Vuonna 1984 - NYT |
|
hallu: Aika hienosti kiteytit asian. Tuli vain mieleen tusota putkisäröstä, että eikö suurin osa säröstä tuoteta juurikin transistoreilla (vaikka onhan nykyisin putkisäröpolkimiakin ja itsellänikin on yksi sellainen)? viittaan siis juurikin säröpolkimiin jotka ovat perinteisesti transistoripolkimia ja vasta nykyisin on niihin ilmaantunut putkia (koristeeksi?). Pedaaleissa on kait usein diodeja säröä tuottamassa...? "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
|
julkke: Pedaaleissa on kait usein diodeja säröä tuottamassa...? No juu, mitä tuosta alkupään viestin linkistä mitään ymmärsin (ja paljoa en tekniikasta ymmärrä), niin diodeja käytetään kai fuzzeissa transistorin lisäksi, mutta särkijässä ja yliohjaimessa särö saadaan aikaiseksi vahvistamalla signaali överiksi (lue over-). Jos oikein ymmärsin, niin perinteisesti niissä on transistoreilla toteutettu se vahvistin ja nykyisin on myös putkilla vahvistettuja polkimia. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
|
Särö on typerä sana. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|