Aihe: Eri bassojen ja vahvistimien osa soundin muodostumisessa.
1 2 3 4 5 6 7
Kefiiri
07.10.2012 22:28:48 (muokattu 07.10.2012 22:30:10)
Grateful Deadissa kanssa jollakulla (muistaakseni Bob Weirillä) oli kitarassaan kiskoilla siirreltävä mikki. Alkuun kuulemma tuli siirreltyä, mutta loppujen lopuksi löytyi niin hyvä paikka että siirteleminen lopetettiin.

Semmoinenhan olisi komea että laittaisi vanhan Ladan tunkin bassoon kiinni niin, että veivillä saisi hilattua mikkiä edestakaisin.
2541
07.10.2012 22:45:35

Kefiiri: Grateful Deadissa kanssa jollakulla (muistaakseni Bob Weirillä) oli kitarassaan kiskoilla siirreltävä mikki. Alkuun kuulemma tuli siirreltyä, mutta loppujen lopuksi löytyi niin hyvä paikka että siirteleminen lopetettiin.

Semmoinenhan olisi komea että laittaisi vanhan Ladan tunkin bassoon kiinni niin, että veivillä saisi hilattua mikkiä edestakaisin.

Ensimmäisessä Alembicin bassossa oli myös sama systeemi, kuulemma siksi kun Jack Casady ei osannut päättää mihin kohtiin olisi mikit halunnut.

Eniten liikkumavaraa on varmaankin ollut Dan Armstrongin London -bassoissa.
http://www.danarmstrong.org/londonbass.html
Mungo-Jerry
07.10.2012 22:52:48
Sabbath Bloody Sabbath kirjassa oli jotain juttua, että Iommi oli teettänyt skitan, joka mahdollistaa hetkessä vaihdon eri mikkiin, eli joko Les Paulin humpparit tai Straton sinklekoilit. Siitä tehtiin pari eri prototyyppia ja yksi meni Santanalle. Mutta skitta olisi tullut liian kalliiksi rakentaa, joten se projekti jäi lyheen.

Ettäs tiedätte : P
All talk and no sound makes me a dull boy.
Danny_fox
07.10.2012 23:08:03
Mungo-Jerry: Sabbath Bloody Sabbath kirjassa oli jotain juttua, että Iommi oli teettänyt skitan, joka mahdollistaa hetkessä vaihdon eri mikkiin, eli joko Les Paulin humpparit tai Straton sinklekoilit. Siitä tehtiin pari eri prototyyppia ja yksi meni Santanalle. Mutta skitta olisi tullut liian kalliiksi rakentaa, joten se projekti jäi lyheen.

Ettäs tiedätte : P

tolla aiemmin mainitsemallani bassonsoitonopettajalla oli kans mahdollisuus vaihtaa mikkiä lennosta. en tiää mitä mikkejä ne oli, kun siinä vaiheessa oli bassottelu mulle aika uutta. jonkun suomalaisen soitinrakentajan kyhäelmä se kuittenniin oli. en vaan piru vie muista kenen.
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
hollstro
07.10.2012 23:32:19

Miikss:

Ja kyllä, soundi muodostuu toki soittimen kokonaisuudessa, jossa kielet merkkaa hyvin pientä osaa, mutta silti oman kokemukseni mukaan ne tuovat silti soundiin melkein suurimman eron. Omaan Corvetteen olen vaihdellut kolme kertaa erilaisia kieliä; Alkuun kiinni olivat Warwickin omat Red Labelit, soundi oli tumppu ja tuntui, että kaikki taajuudet ovat tukossa. Näiden jälkeen vaihdoin Rotosoundin Swing 66:t. Soundi kirkastui ja muuttui naukuvaksi, kuulosti melkein nauhattomalta bassolta. Keski- ja ylätaajuudet korostui selvimmin. Seuraavaksi lähti testiin hieman ohuemmat Elixirin pinnoitetut kielet. Nyt ihan selkein ylätaajuus katosi, keskitaajuus pysyi about samana ja bassotaajuus korostui huomattavasti. Hollstron mukaan noin selkeiden erojen ei pitäisi varmaan olla edes mahdollisia

Olet siis vaihtanut loppuun soitetut Warwickit uusiin Rotosoundeihin. Varmasti on iso ero saundissa. Jos vertaisit noita kieliä kun molemmat ovat uusia, mitään valtavan isoa eroa ei ole, vaikka noi red labelit on varmaan huonoimmat roundwound-kielet mitä myydään. Samoin Elixirit saundaa erilaiselle kuin muut kielet koska niissä on pinnoite. Silti et pysty yhdestäkään bassosta näkemättä sanomaan pelkän ääninäytteen perusteella että siinä on Elixirit tai Rotosaundit.

Jotenkin näistä sun jutuista paistaa läpi että sulla ei kuitenkaan ole kovin monesta bassosta todellista kokemusta ja muodostat mielipiteesi hyvin ohuen kokemuspohjan kautta. Itse olen soittanut bassoa 35 vuotta ja käsieni läpi on kulkenut useita kymmeniä bassoja ja kitaroita, olen omistanutkin reilusti yli 50 soitinta. Tätä taustaa vasten minä näitä mielipiteitäni lauon ja tarkoituksella kärjistän jos joku väite on mielestäni älytön.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Miikss
08.10.2012 00:05:55 (muokattu 08.10.2012 00:13:36)
hollstro: Olet siis vaihtanut loppuun soitetut Warwickit uusiin Rotosoundeihin. Varmasti on iso ero saundissa. Jos vertaisit noita kieliä kun molemmat ovat uusia, mitään valtavan isoa eroa ei ole, vaikka noi red labelit on varmaan huonoimmat roundwound-kielet mitä myydään. Samoin Elixirit saundaa erilaiselle kuin muut kielet koska niissä on pinnoite. Silti et pysty yhdestäkään bassosta näkemättä sanomaan pelkän ääninäytteen perusteella että siinä on Elixirit tai Rotosaundit.

Jotenkin näistä sun jutuista paistaa läpi että sulla ei kuitenkaan ole kovin monesta bassosta todellista kokemusta ja muodostat mielipiteesi hyvin ohuen kokemuspohjan kautta. Itse olen soittanut bassoa 35 vuotta ja käsieni läpi on kulkenut useita kymmeniä bassoja ja kitaroita, olen omistanutkin reilusti yli 50 soitinta. Tätä taustaa vasten minä näitä mielipiteitäni lauon ja tarkoituksella kärjistän jos joku väite on mielestäni älytön.

Ne Warwickit oli uutena ihan yhtä tumput, en niitä edes lähellekään "loppuun" ajanut. Ja nimenomaan, oli pinnoita tai ei niin ne soundaa silti selkeästi erilaiselle kuin mitkään aiemmat kielet, joita olen käyttänyt. Ja en pystykään sanomaan pelkän ääninäytteen perusteella mitkä kielet bassossa on, mutta en myöskään pysty sanomaan basson merkkiä, materiaalia tai mensuuria.

Ja ei minulla todellakaan ole syvällisempää kokemusta useammasta bassosta. Siitä huolimatta tai siitä johtuen kiinnitän itse huomiota eri asioihin soundissa kuin sinä. En väitä, etteikö oma mielipiteeni voisi muuttua ajan myötä. Kuitenkin edelleen pysyn tällä hetkellä siinä mielipiteessäni, että selkeimmät erot huomaan erilaisilla kielillä ja mikeillä soitettaessa. Olkoonkin se sitten harjaantumisen puutetta tai mitä vaan, niin ei se tämän hetkistä mielipidettäni muuta. Vai pitäisikö minun muuttaa omaa mielipidettäni asiasta ja päättää, että nyt kuulenkin eri aspektit soundista kuin aiemmin. Ei se ihan noin vaan onnistu vaan se harjaantuminen tulee kokemuksen myötä jos tulee.

Edit: Sulla on itsellä selkeästi tuommonen elitistinen asenne tähän väittelyyn. "Oon soittanut 35 vuotta, et sinä mitää voi tietää minuun verrattuna". Tuo minua ärsyttääkin eniten sinussa. Koita ottaa huomioon, että itse olen vasta 24 vuotias, eli mulla ei ole edes ollut mahdollisuutta soittaa bassoa yhtä pitkään kuin sinä. Kokemusta arvostan, mutta arvostus laskee huomattavasti jos sen kokemuksen vuoksi on noussut kusi niin päähän että muiden mielipiteitä ei voi arvostaa.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
J.Nikkanen
08.10.2012 07:21:48
Miikss: Edit: Sulla on itsellä selkeästi tuommonen elitistinen asenne tähän väittelyyn. "Oon soittanut 35 vuotta, et sinä mitää voi tietää minuun verrattuna". Tuo minua ärsyttääkin eniten sinussa. Koita ottaa huomioon, että itse olen vasta 24 vuotias, eli mulla ei ole edes ollut mahdollisuutta soittaa bassoa yhtä pitkään kuin sinä. Kokemusta arvostan, mutta arvostus laskee huomattavasti jos sen kokemuksen vuoksi on noussut kusi niin päähän että muiden mielipiteitä ei voi arvostaa.

Ällös riehuos. Varmaan itsekkin hiffaat että tää nyt oli ihan turha lisäys tuohon sun tekstiin?
Mopo rotkoon.
hollstro
08.10.2012 07:26:53

Miikss: Ne Warwickit oli uutena ihan yhtä tumput, en niitä edes lähellekään "loppuun" ajanut. Ja nimenomaan, oli pinnoita tai ei niin ne soundaa silti selkeästi erilaiselle kuin mitkään aiemmat kielet, joita olen käyttänyt. Ja en pystykään sanomaan pelkän ääninäytteen perusteella mitkä kielet bassossa on, mutta en myöskään pysty sanomaan basson merkkiä, materiaalia tai mensuuria.

Ja ei minulla todellakaan ole syvällisempää kokemusta useammasta bassosta. Siitä huolimatta tai siitä johtuen kiinnitän itse huomiota eri asioihin soundissa kuin sinä. En väitä, etteikö oma mielipiteeni voisi muuttua ajan myötä. Kuitenkin edelleen pysyn tällä hetkellä siinä mielipiteessäni, että selkeimmät erot huomaan erilaisilla kielillä ja mikeillä soitettaessa. Olkoonkin se sitten harjaantumisen puutetta tai mitä vaan, niin ei se tämän hetkistä mielipidettäni muuta. Vai pitäisikö minun muuttaa omaa mielipidettäni asiasta ja päättää, että nyt kuulenkin eri aspektit soundista kuin aiemmin. Ei se ihan noin vaan onnistu vaan se harjaantuminen tulee kokemuksen myötä jos tulee.

Edit: Sulla on itsellä selkeästi tuommonen elitistinen asenne tähän väittelyyn. "Oon soittanut 35 vuotta, et sinä mitää voi tietää minuun verrattuna". Tuo minua ärsyttääkin eniten sinussa. Koita ottaa huomioon, että itse olen vasta 24 vuotias, eli mulla ei ole edes ollut mahdollisuutta soittaa bassoa yhtä pitkään kuin sinä. Kokemusta arvostan, mutta arvostus laskee huomattavasti jos sen kokemuksen vuoksi on noussut kusi niin päähän että muiden mielipiteitä ei voi arvostaa.

Olet tässä keskustelussa nyt jo ehtinyt latomaan että:
- "jauhat paskaa"
- "sinulla on todella suuria ongelmia luetun ymmärtämisessä"
- "sinulla on elitistinen asenne"
- "on noussut kusi päähän"

Mitähän sieltä vielä tulee?
Kefiiri
08.10.2012 08:21:19
2541: Eniten liikkumavaraa on varmaankin ollut Dan Armstrongin London -bassoissa.
http://www.danarmstrong.org/londonbass.html

Noissapa onkin kekseliäs ja sutjakan näköinen tuo siirtelysysteemi. Siitä varmaan pystyisi kehittämään semmoisen version, missä mikkiä voisi siirtää näppärästi kuin liukupotikan nuppia ikään.
edenbeast
08.10.2012 08:23:52
Rauhoittukaa hyvät ihmiset! Menkää soittamaan!
Danny_fox
08.10.2012 09:01:55
edenbeast: Rauhoittukaa hyvät ihmiset! Menkää soittamaan!

kaikki soitteluun käytetty aika on pois soittamisesta kinastelemiseen käytetystä ajasta.
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
J.Hollström
08.10.2012 10:35:14
JimmyLee: Tää on nyt vähän vaikea kysymys, mutta mikä vaikuttaa eniten soundiin kaikista basson osista vahvistimeen ja kaappiin asti?

Laajahko kysymys, mutta itse määrittelisin niin että eniten vaikuttaa ketjun heikoin lenkki. Esim. jos soittaja on surkee se vaikuttaa eniten. Taasen huonot kielet vaikuttaa soundiin enemmän kuin basson muut osat jos kielet on tukossa.

Perjantaina pääsin kokemaan viimeaikojen surkeimman kokemuksen jossa kusi kaikki tekijät (soittajaa lukuunottamatta toki). Ensinnäkin bassossa oli jotkut umpisurkeet punaiset kielet, vahvistin oli joko rikki tai muuten vaan aivan surkee (Marshallin joku uusi nuppi), kaapit oli varmaan ihan ok, mutta kun niihin menevä signaali oli jo täyttä kuraa, oli ihan sama mitkä tötteröt siellä ois ollu.

Mikkihifistelyt (siis samanlainen mikki samaan positioon) vaikuttaa vähiten mun kokemuksen perusteella jos ketjun muut osaset pysyy samoina. Se jos mikin ulostulo muuttuu niin sillä voi olla vahvistimen etusen kannalta jotain tekemistä soundin kanssa, mutta nekin on nappuloilla säädettäviä asioita.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kaikkein eniten vaikuttaa soittaja itse. Soundin kannalta basson tyyppi on seuraava soundia muokkaava tekijä. Eli kun puhutaan musareista, rikuista, presareista jne...
Miikss
08.10.2012 14:41:27
hollstro: Olet tässä keskustelussa nyt jo ehtinyt latomaan että:
- "jauhat paskaa"
- "sinulla on todella suuria ongelmia luetun ymmärtämisessä"
- "sinulla on elitistinen asenne"
- "on noussut kusi päähän"

Mitähän sieltä vielä tulee?

Koska kaikki on tuo on totta, minkälaisen kuvan tässä olen sinusta saanut ja mitä olet näihin minun viesteihin vastaillut.

Ymmärrät varmaan itsekin, että ihmisen aivot prosessoi äänen erilailla harjaantumisesta, fyysisistä ominaisuuksista ja omista mieltymyksistä johtuen. Ei tämä bassosoundin erottelu ole sen kummempaa, toisen aivot korostaa siitä eri juttuja kuin toisen. Simple as that.

Kerran kuuntelutin kaverilla biisin, jossa omasta mielestäni oli loistava bassoraita. Biisin loputtua kysyin, että mitäs se tykkäs bassoista. Vastaus oli: "En minä erottanut sitä bassoa sieltä muun soiton alta". Kaikilla se erottelukyky ei parane edes kokemuksen takia ja toisilla se erottelukyky paranee jonkin tietyn taajuuden tai muun jutun kohdalta.

Samaten et itse varmasti ymmärrä esimerkiksi jotain extreme-metallin lajeja, joista itse saan hyvinkin paljon erilaista informaatiota irti jo pelkästään kertakuuntelemalla jonkun biisin. Ei se ole tämän vaikeampaa.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Miikss
08.10.2012 15:58:21
J.Nikkanen: Ällös riehuos. Varmaan itsekkin hiffaat että tää nyt oli ihan turha lisäys tuohon sun tekstiin?

Tähän kommentoin sen verran, että itse mieluumin vittuilen ihan suoraan kuin lähden tuolle toista osapuolta alentavalle linjalla, kuten Hollstro tässä tapauksessa on hyvin pitkälti tehnyt.
hollstro
08.10.2012 16:15:52

Miikss: Koska kaikki on tuo on totta, minkälaisen kuvan tässä olen sinusta saanut ja mitä olet näihin minun viesteihin vastaillut.

Ymmärrät varmaan itsekin, että ihmisen aivot prosessoi äänen erilailla harjaantumisesta, fyysisistä ominaisuuksista ja omista mieltymyksistä johtuen. Ei tämä bassosoundin erottelu ole sen kummempaa, toisen aivot korostaa siitä eri juttuja kuin toisen. Simple as that.

Kerran kuuntelutin kaverilla biisin, jossa omasta mielestäni oli loistava bassoraita. Biisin loputtua kysyin, että mitäs se tykkäs bassoista. Vastaus oli: "En minä erottanut sitä bassoa sieltä muun soiton alta". Kaikilla se erottelukyky ei parane edes kokemuksen takia ja toisilla se erottelukyky paranee jonkin tietyn taajuuden tai muun jutun kohdalta.

Samaten et itse varmasti ymmärrä esimerkiksi jotain extreme-metallin lajeja, joista itse saan hyvinkin paljon erilaista informaatiota irti jo pelkästään kertakuuntelemalla jonkun biisin. Ei se ole tämän vaikeampaa.

lapsellistä lätinää.
Miikss
08.10.2012 16:22:59
MPU: Mä olen omalla kohdallani huomannu että nuorna sitä tiesi kaiken paitsi sen että ei tienny ihan kaikkea. Vimma oli valtaisa julistaa sitä tietämääni totuutta johon ei kellään missään ollu mitään lisättävää tahi korjattavaa. Nykyisin kun en tiedä läheskään yhtä paljon kuin nuorempana olen aika lailla vastaanottavaisempi.
Tämä ihan vaan sivujuonteena, sopii tosin myös tietämykseeni soittimista ja soittamisesta.

En minä mitään totuutta tässä julista. Koko ajan olen tuonut esille, että kaikki kirjoitukseni ovat omaa mielipidettäni ja se asia miten itse kuulen bassosoundin. Sanoin myös, että mielipiteeni voi muuttua iän ja kokemuksen myötä, sitä en kiellä.

Hollstrolla näköjään loppuu argumentit, joten eiköhän se ollut tässä tämä. Tosin ei voi sanoa, että sillä olisi yhtään hyvää argumenttia ollutkaan koko aikana, kaikki oli sen omia mielipiteitä, joiden pitäisi olla yleispäteviä totuuksia hänen mukaansa.
MPU
08.10.2012 16:27:14
Miikss: En minä mitään totuutta tässä julista.

En puhunu sinusta vaan itsestäni ja huomioista omasta iän tuomasta ajatusten muuttumisesta.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hollstro
08.10.2012 16:27:26

Miikss: Hollstrolla näköjään loppuu argumentit, joten eiköhän se ollut tässä tämä. Tosin ei voi sanoa, että sillä olisi yhtään hyvää argumenttia ollutkaan koko aikana, kaikki oli sen omia mielipiteitä, joiden pitäisi olla yleispäteviä totuuksia hänen mukaansa.

Lue mun jutut niin ehkä ymmärrät että niissä on yritetty kertoa mistä se basson ääni koostuu. Kertaakaan en hauku sinua vaikka toki susta tuntuu pahalta niitä lukea kun et ymmärrä asioita kovinkaan syvästi. Sun kokemuspohja on paljastunut yhden basson ja kolmen kielisetin kokoiseksi ja teet kaikki päätelmät siltä pohjalta. Samoin kerrot että sun kuuloaisti on kehittynyt asitimaan basson finessit niinkuin ne sun mielestöä pitää kuulla ja olet erinomainen raskasmetallianalysaattori. Tuossa ei ole mitään tolkkua. Vimmassasi tölviä minua menet riman ali niin komeasti että harvoin on nähty. Itseasiassa epäilen että olet 14 vuotta, et suinkaan 24.
Miikss
08.10.2012 16:43:22 (muokattu 08.10.2012 16:44:13)
hollstro: Lue mun jutut niin ehkä ymmärrät että niissä on yritetty kertoa mistä se basson ääni koostuu. Kertaakaan en hauku sinua vaikka toki susta tuntuu pahalta niitä lukea kun et ymmärrä asioita kovinkaan syvästi. Sun kokemuspohja on paljastunut yhden basson ja kolmen kielisetin kokoiseksi ja teet kaikki päätelmät siltä pohjalta. Samoin kerrot että sun kuuloaisti on kehittynyt asitimaan basson finessit niinkuin ne sun mielestöä pitää kuulla ja olet erinomainen raskasmetallianalysaattori. Tuossa ei ole mitään tolkkua. Vimmassasi tölviä minua menet riman ali niin komeasti että harvoin on nähty. Itseasiassa epäilen että olet 14 vuotta, et suinkaan 24.

Nyt on jo vähän yritystä vittuilussa, pointsit siitä.

Ei, minusta ei tunnu pahalta lukea niitä. Kyllä, minulla on vain yhdestä bassosta ja kolmesta kielisetistä syvempää kokemusta, mutta aika paljon olen soitellut myös lainabassoilla ja erilaisilla seteillä.

Toisekseen, en ole väittänyt, että kuuloaistini olisi kehittynyt aistimaan "basson finessit niinkuin ne pitäisi kuulla". Kuulen ne tällä hetkellä vaan sillä tavalla. Olen varma, että sinun tapasi on "oikeampi" yksinkertaisesti siitä syystä, että olet soittanut jokusen kymmenen vuotta pitempään kuin minä. Toki siinä oppii kuulemaan niitä pienempiäki eroja tarkemmin (tai ehkä suurempiakin, joita en itse vielä kykene erottamaan). Itsellä on tällä hetkellä sen verran vähän kokemusta, että en erota pahemmin materiaalien vaikutuksia soundissa selkeästi. Mikkien ja kielisettien erot taas on suhteellisen hyvin hallinnassa, joten jo tästä syystä erotan niiden soundin paljon paremmin. Ymmärretty?

Tuo raskasmetallianalysaattori taas ei liittynyt tähän bassonsoittoon muuten, kuin esimerkkinä siitä, että korva kehittyy ja oppii kuulemaan eri asioita soundista. Sama pätee bassonsoittoon ja sen vuoksi sanoinkin, että mielipiteeni voi hyvinkin muuttua kokemuksen myötä. En tiedä muuttuuko se samanlaiseksi kuin sinulla, ehkä hyvinkin.

Sulla vaan tuntuu olevan joku kumma oletus, että minun pitäisi yhtäkkiä voida vetää semmonen 27 vuotta lisää bassokokemusta ja alkaa aistimaan ne bassosoundin erot samanlailla kun sinä, vaikka mulla ei yksinkertaisesti korvan erottelukyky vielä siihen riitä. Tätä olen koittanut jauhaa pitemmän aikaa tässä, mutta ehei herralle kelpaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)