Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazz-tabulatuurien tekemisestä
1 2
silhouette
05.10.2012 16:26:26 (muokattu 05.10.2012 16:27:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, olen aika kauan harrastanut omaksi ja (toivottavasti) muidenkin iloksi tabulatuurien tekemistä ja tuli mieleen kysymys, eli: laittakaa minulle ehdotuksia jostain jazz-kappaleista mistä voisin tehdä tabulatuureja? Viime aikoina olen kääntänyt tabeiksi esim. John Scofiedia ja Larry Carltonia jne. ja voisi olla ihan hienoa kuulla uusia ehdotuksia. Kiitti! :)
 
Aina voi yrittää.
daredevil
05.10.2012 16:42:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos saa pyytää niin Scofieldin Technosta olisi kiva saada jonkinlaiset merkinnät..
 
Kampela77
05.10.2012 17:48:26 (muokattu 05.10.2012 17:49:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Moi, olen aika kauan harrastanut omaksi ja (toivottavasti) muidenkin iloksi tabulatuurien tekemistä ja tuli mieleen kysymys, eli: laittakaa minulle ehdotuksia jostain jazz-kappaleista mistä voisin tehdä tabulatuureja? Viime aikoina olen kääntänyt tabeiksi esim. John Scofiedia ja Larry Carltonia jne. ja voisi olla ihan hienoa kuulla uusia ehdotuksia. Kiitti! :)
 
Ihan ystävällistä, mutta varaudu siihen että tänne ilmestyy yksi henkilö asiasta mäkättämään. Toivottavasti tämä viestini saa kuitenkin henkilön perääntymään tai edes vähemmän kärkkääksi.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
silhouette
05.10.2012 17:49:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daredevil: No jos saa pyytää niin Scofieldin Technosta olisi kiva saada jonkinlaiset merkinnät..
 
Kiitos viestistäsi, DareDevil! Laitoit aika hyvän biisin, ei liian vaikean, mutta ei myös liian helppoa, kappaleessa on ainakin rytmillisesti haastetta. Mutta, koska olen viime aikoina tosiaan tabittanut aika paljon Scofieldia ja Carltoniakin, niin odottelen vielä muita vastauksia/ehdotuksia ja jos niitä ei tule, niin yritän tehdä Technosta sulle "ainakin jonkinlaiset merkinnät" :)
 
Aina voi yrittää.
silhouette
05.10.2012 17:54:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: Ihan ystävällistä, mutta varaudu siihen että tänne ilmestyy yksi henkilö asiasta mäkättämään. Toivottavasti tämä viestini saa kuitenkin henkilön perääntymään tai edes vähemmän kärkkääksi.
 
Toivotaan, että ketään ei nyt turhaan ala "liian kärkkääksi" ja en kyllä näe sellaiseen edes mitään aihetta tässä ketjussa...Mutta, kiitoksia varoituksesta Kampela, koitan olla välittämättä. :)
 
Aina voi yrittää.
markus16
06.10.2012 07:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäbä polkee hintoja. Missä solidaarisuus?
Tabulatuurit on sielunvihollisesta.
 
Hymiö
 
Kirka saatana!
Krice
06.10.2012 10:18:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä voisit tehdä. East City Central Lights.
http://www.youtube.com/watch?v=IwWc_Wyl5HA
 
Jucciz
06.10.2012 22:47:41 (muokattu 06.10.2012 22:50:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teetkö myös nuottikuvan vai pelkät tabulatuurit? Mikäli molemmat, kumman laadit ensin?
 
Kyselen tätä ihan siksi, että olen nähnyt muutamia transkriptioita, joissa tabulatuuri on kyllä tehty todella tarkasti ja yksityiskohtaisesti, mutta sen yläpuolella oleva nuottikuva on puolestaan pahimmillaan lukukelvoton: äänet ja aika-arvot ovat "periaatteessa" kyllä oikein, mutta ne on esim. jaettu suhteessa tahtilajin iskuihin aivan päin metsikköä. Usein myös enharmoniavirheitä on roppakaupalla: ts "F# siellä missä pitäisi olla Gb" jne - mikä hankaloittaa luettavuutta. Pahimmassa tapauksessa koko etumerkintä on väärä (tai puuttuu, eli kappale on todellisesta sävellajista riippumatta kirjoitettu C-duurin etumerkinnällä), jolloin nuottikuvasta tulee entistäkin sekavampi lukuisine tilapäismerkintöineen.
 
Scofieldillä on kyllä paljon kivoja biisejä. Minkä sitten valitsetkin, se on varmasti hyvää treeniä korville. Mun ehdotus on kappale "Not You Again" levyltä Works for Me. Ja soolosta transkriptio toki kans. Teema ja sointukierto sinänsä on tuosta biisistä nopeasti plokattu.
 
Tässä muuten yksi omatekemä pätkä yhdestä Carltonin kappaleesta (Remembering J.P.). Toi sisältää ihan hyvää jazz-sanastoa ja toimii myös sormitreeninä johtuen suht rivakasta temposta:
http://jucciz.com/nuotit/remembering_j_p.pdf
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
silhouette
07.10.2012 13:18:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Teetkö myös nuottikuvan vai pelkät tabulatuurit? Mikäli molemmat, kumman laadit ensin?
 
Kyllä minä teen vain pelkät - lähinnä suuntaa näyttävät - tabulatuurit käyttäen GuitarPro 6 ohjelmaa.
 
Ja: tässäpä muutamia tabeja mitä olen tehnyt nettiin muiden iloksi:
 
http://profile.ultimate-guitar.com/Tojutu/contributions/tabs/
 
Aina voi yrittää.
Jucciz
07.10.2012 13:35:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkasin tuon Inkblot 11:n ja hmm... aika mielenkiintoisia näkemyksiä rytmistä siellä oli paikka paikoin. Vertasin levyversioon:
http://open.spotify.com/track/5BGDOyLkE8tw2AtGpQQnD2
 
Paljon varmasti oikeinkin ja tekemällä oppii. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
silhouette
07.10.2012 13:58:40 (muokattu 07.10.2012 13:59:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tsekkasin tuon Inkblot 11:n ja hmm... aika mielenkiintoisia näkemyksiä rytmistä siellä oli paikka paikoin. Vertasin levyversioon:
http://open.spotify.com/track/5BGDOyLkE8tw2AtGpQQnD2
 
Paljon varmasti oikeinkin ja tekemällä oppii. :)

 
Vaikka tässä on hieman puolustelun makua, niin itse asiassa tuo "InkBlot 11" on minun ensimmäisiä tabeja mitkä olen tehnyt ja senkin vuoksi hieman epätarkaa jälkeä. Ja muutenkin kaikki minun tekemät tabit ovat tehty muille lähinnä muille kitaristeille suuntaa antaviksi eikä pilkuntarkoiksi transkriptioiksi. Kiitti kuitenkin Jucciz kun jaksoit katsoa noita, ja tsekkaa niitä muitakin tabeja jos sulla on GuitarPro ja kerro ihmessä mitä mieltä niistä olet. :)
 
Aina voi yrittää.
Jucciz
07.10.2012 18:36:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei Guitar Pro:ta ole. Kirjoitan itse ensisijaisesti - ihan työksenikin - nuotteja, joten käytän varsinaiseen nuotinkirjoitukseen tarkoitettua ohjelmaa, jolla voi toki laatia tabulatuurejakin tarvittaessa.
 
Vaikka tarkoituksena olisikin tehdä tabulatuureja, hyvän nuotinkirjoituksen periaatteiden opettelusta ei varmasti ole jatkon kannalta haittaa. Hieman niihin voi perehtyä vaikka tuolta sivustolta, jonka laadin aikanaan opinnäytetyöni "kylkiäisenä" kaikille kiinnostuneille:
http://jucciz.com/lappusoimaan/
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
silhouette
07.10.2012 19:52:17 (muokattu 07.10.2012 19:55:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosi asialliset sivut sulla on. Oli ihan pakko laittaa ne suosikkeihin ja aikomuksenani on yrittää käydä sivulla olevat asiat huolellisesti läpi jossain vaiheessa. Ja juuri tuollaiset hyvin tehdyt sivut edustavat minusta internetin hienoimpia puolia mistä kaikille on hyötyä. Ainakin minulla kun tarkoituksena on jossain vaiheessa saada jopa työskennellä nuotituksen parissa, vaikkakin sen taidon oppiminen voi vielä viedä aikaa minulta. Kiitos.
 
Ja sen kun vielä Jucciz viitsit kertoa, että mitä ohjelmaa sinä käytät työssäsi nuotitukseen/tabulatuureihin? Veikkasin Sibeliusta :)
 
Aina voi yrittää.
Jucciz
07.10.2012 20:04:15 (muokattu 07.10.2012 20:09:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Tosi asialliset sivut sulla on. Oli ihan pakko laittaa ne suosikkeihin ja aikomuksenani on yrittää käydä sivulla olevat asiat huolellisesti läpi jossain vaiheessa. Ja juuri tuollaiset hyvin tehdyt sivut edustavat minusta internetin hienoimpia puolia mistä kaikille on hyötyä. Ainakin minulla kun tarkoituksena on jossain vaiheessa saada jopa työskennellä nuotituksen parissa, vaikkakin sen taidon oppiminen voi vielä viedä aikaa minulta. Kiitos.
 
Ja sen kun vielä Jucciz viitsit kertoa, että mitä ohjelmaa sinä käytät työssäsi nuotitukseen/tabulatuureihin? Veikkasin Sibeliusta :)

 
Kiitokset myönteisestä palautteesta - ja oikein veikattu. :)
 
Nuotitus kannattaa todellakin opetella jos työt musiikin muistiinpanemisen saralla kiinnostaa - osaava nuotinkirjoittaja saa huomattavasti todennäköisemmin töitä kuin hän, joka vääntää pelkkiä tabulatuureja.
 
Mulla on kädet aika tohjona nyt: kuluneen kuukauden aikana rustasin 133 biisin nuotit Tartu mikkiin -ohjelman bändille, joten siellä ne kohta soittelee mun tekemistä lapuista telkkarissa. Saa vähän erilaisen aspektin jonkun tv-ohjelman seuraamiseen kun on "sormensa pelissä". :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
silhouette
07.10.2012 21:41:08 (muokattu 07.10.2012 21:55:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olet sitten kai tavallaan kokenut nuotittajan urallasi jonkinlaisen "huippukohdan" mistä ei oikein kai enää voi mennä pidemmäälle. Luulisin niin :)
 
Ja, kattelin netistä tuon Sibeliuksen hintoja ja aika sairaan kallis ohjelma kyseessä. Jospa jostain saisi sen käytettyänä niin voisin harkitakin sellaisen hommaamista, mutta uutena ei tosiaan ainakaan nyt rahat riitä tuommoiseen. Harmi sinäänsä, että kaikki vastaavat ohjelmat jne on yleensä aika hintavia.
 
Tuli muuten Juccizelle lisäkymysys mieleen: Kun teit tuolle ohjelmassa esiintyvälle bändille nuotteja, niin teitkö kitaristille erikseen nuotit sekä tabulatuurit vaiko pelkästään vain nuotit?
 
Aina voi yrittää.
Juuleppi
07.10.2012 22:12:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Olet sitten kai tavallaan kokenut nuotittajan urallasi jonkinlaisen "huippukohdan" mistä ei oikein kai enää voi mennä pidemmäälle. Luulisin niin :)
 
Ja, kattelin netistä tuon Sibeliuksen hintoja ja aika sairaan kallis ohjelma kyseessä. Jospa jostain saisi sen käytettyänä niin voisin harkitakin sellaisen hommaamista, mutta uutena ei tosiaan ainakaan nyt rahat riitä tuommoiseen. Harmi sinäänsä, että kaikki vastaavat ohjelmat jne on yleensä aika hintavia.
 
Tuli muuten Juccizelle lisäkymysys mieleen: Kun teit tuolle ohjelmassa esiintyvälle bändille nuotteja, niin teitkö kitaristille erikseen nuotit sekä tabulatuurit vaiko pelkästään vain nuotit?

 
Mä tästä sivusta vähän heittelen vinkkiä. Jos se nuotintaminen kiinnostaa niin http://musescore.org/fi osoitteesta löytyy oikein asiallinen ja ilmainen nuotinnusohjelma, jolla pääsee alkuun.
 
M.A.C.H.O. #19 "Don't disturb my friend, he's dead tired."
silhouette
07.10.2012 22:38:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jess, kiitos sulle Juuleppi, latasin Musen koneelle ja täytyy varmaan huomenna yrittää perehtyä siihen paremmin. Nopeasti vilkaistuna ihan asiallisen näköinen/oloinen ohjelma kyseessä. :)
 
Aina voi yrittää.
Zeeboo
07.10.2012 22:41:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuleppi: Mä tästä sivusta vähän heittelen vinkkiä. Jos se nuotintaminen kiinnostaa niin http://musescore.org/fi osoitteesta löytyy oikein asiallinen ja ilmainen nuotinnusohjelma, jolla pääsee alkuun.
 
Ilmaisohjelmaksi todella monipuolinen. Otin joku aika sitten kokeeksi ja hyväksi totesin. Ainoa, mitä äkkisiltään tuohon kaipaisin on kolmimuunteisuus toistossa. Ei ihan pienellä selaamisella löytynyt. Jos jollakulla on antaa vinkkiä, niin mieluusti otan vastaan.
 
White men can't Monk
Sammo
08.10.2012 08:38:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daredevil: No jos saa pyytää niin Scofieldin Technosta olisi kiva saada jonkinlaiset merkinnät..
 
Technosta löytyy googlaamalla tämä:
http://www.freejazzinstitute.org/sh … ons&topic=20100427072828_HalfNelson
 
Guitar Playerissä oli samasta myös laput joskus '86 tai jotain soundsheetin (heh, mä oon vanha) -- saattoi olla tosin alt-take, eli ei se versio joka on Still Warmilla.
 
"Just swimming in the sea of rubato"
Jucciz
08.10.2012 10:23:29 (muokattu 08.10.2012 10:39:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Olet sitten kai tavallaan kokenut nuotittajan urallasi jonkinlaisen "huippukohdan" mistä ei oikein kai enää voi mennä pidemmäälle. Luulisin niin :)
 
Hankala sitä vielä on sanoa. Toistaiseksi tämä on kyllä ollut isotöisin yksittäinen urakka, mutta eihän sitä koskaan tiedä, mitä seuraavaksi on luvassa.
 
Ja, kattelin netistä tuon Sibeliuksen hintoja ja aika sairaan kallis ohjelma kyseessä. Jospa jostain saisi sen käytettyänä niin voisin harkitakin sellaisen hommaamista, mutta uutena ei tosiaan ainakaan nyt rahat riitä tuommoiseen. Harmi sinäänsä, että kaikki vastaavat ohjelmat jne on yleensä aika hintavia.
 
Hyvät työkalut usein maksavat. Edellä mainitulla MuseScorella voi tehdä silti monenlaista ja se on ilmainen. Kannattaa ainakin kokeilla.
 
Tuli muuten Juccizelle lisäkymysys mieleen: Kun teit tuolle ohjelmassa esiintyvälle bändille nuotteja, niin teitkö kitaristille erikseen nuotit sekä tabulatuurit vaiko pelkästään vain nuotit?
 
Kaikki bändiläiset lukevat samanlaisesta 1-3 sivun nuotista, jollaiseen kappaleet tiivistän - ei siis erillisiä stemmalappuja kullekin soittajalle. Useimmat laput päätyvät kahden sivun mittaisiksi. Koska bändi koostuu ammattimuusikoista, tabulatuureja ei lapuissa luonnollisesti ole. Muutenkin, suurimmassa osassa biisejä kitaristi lähinnä komppaa, joten tärkein informaatio löytyy (kuten niin usein muutenkin,) sointumerkeistä ja niitä tukevasta rytminotaatiosta. Soittajan oma tyylitaju määrää niiden pohjalta syntyvän soivan lopputuloksen. Muutamia melodialinjoja ja riffejä kirjoitan toki kitaristillekin, kun biisi sellaista vaatii. Osaava kitaristi lukee ne sujuvasti viivastolta.
 
Olennaista näissä nuoteissa on merkata kappaleen oikea tyylilaji+tempo, rakenne, soinnut, tärkeimmät iskut/breikit sekä tietyt melodiat/riffit/introt/välisoitot/outrot, jos ne ovat erottamaton osa kappaletta. Myös löyhiä soundiohjeita yleensä merkkaan kosketinsoittajalle, joskus kitaristillekin (edes sen verran, halutaanko puhdasta vai säröä). Lisäksi kirjoitan bassokuviota useimpiin biiseihin ainakin muutaman tahdin verran, koska monesti bassolinja on olennainen osa biisin fiilistä. Monesti "basso tekee biisin". Rumpalille pyrin tiivistämään kompin ydinajatuksen sanallisesti, jolllei se käy suoraan yläreunan tyylilajimerkinnästä (esim. "swing", "sutifox", "disco" jne.) ilmi. Eksoottisemman kompin saatan kirjoittaa ihan aukikin rumpunotaatiolla, edes tahdin verran.
 
Sori, ollaan hieman eksytty alkuperäisestä aiheesta, mutta kerroinpa nyt kun kysyttiin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «