Aihe: Vaahterakannen vaikutus soundiin..etenkin mahongin kanssa 1 2 | |
---|---|
![]() 07.10.2012 15:37:29 | |
darrell: En ole varma miten puulajin tiheys vaikuttaa sen resonanssitaajuuksiin, joten en menisi sanomaan ettei puulajilla ole _mitään_ vaikutusta ilman että asiasta löytyy joku tutkimus. Tiheys nimenomaan vaikuttaa. Ihan sama, mikä sen puun nimi on jos se ominaisuuksiltaan on samanlainen kuin joku toinen. Samalta soundaa. Toisinpäin sama puulaji ei aina soundaa samalta, varsinkaan jos kalikan painossa on kovasti eroavaisuutta. Tämä ihan rakennuskokemuksen perusteella. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 07.10.2012 20:39:04 | |
No jos tiheys vaikuttaa, niin mitenkä sun teorian pohjalta pitäisi pyrkiä valitsemaan sopiva mahonginpala kun tavoitteena on mahdollisiman hyvä rungon resonointi? Mahdollsimman kevyttä vai painavaa? How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better | |
![]() 07.10.2012 21:00:38 | |
Midrange: No jos tiheys vaikuttaa, niin mitenkä sun teorian pohjalta pitäisi pyrkiä valitsemaan sopiva mahonginpala kun tavoitteena on mahdollisiman hyvä rungon resonointi? Mahdollsimman kevyttä vai painavaa? Kevyempi soi enempi mun mieleen, ainakin bassossa. Kaula riittävän tukeva (eli paksu, painavia puita laminaattina tai hiilikuitua reippaasti). Ohut kaula pilaa soittimen soinnin mun mielestä. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 08.10.2012 10:28:58 (muokattu 08.10.2012 10:41:50) | |
Midrange: No jos tiheys vaikuttaa, niin mitenkä sun teorian pohjalta pitäisi pyrkiä valitsemaan sopiva mahonginpala kun tavoitteena on mahdollisiman hyvä rungon resonointi? Mahdollsimman kevyttä vai painavaa? Rungon resonointi ei välttämättä ole hyvä. Mutta kevyt mahonki tai jos sellaista ei saa (Honduras mahonkia ei taida paljoa olla enää saatavilla) niin voihan sitä painavampaakin keventää jyrsimällä tai poraamalla. Mitä noita tutkimuksia vähän googletin niin puun akustisiin ominaisuuksiin vaikuttavina tekijöinä pidetään elastisuutta ja tiheyttä (esim. http://annals-wuls.sggw.pl/files/files/fwt/fwt2011no75art02.pdf jossa vertailtiin loimuvaahteraa ja tavallista ja etsittiin parempaa viulun pohjan rakenteeksi). Mutta mutuna sähkökitara soi "hyvin" jos runko on sopivan painoinen, ja yleensä keveys on plussaa, mutta ihan balsakitaraa en ole nähnyt. Vastaavia keveitä puulajeja on käytetty esim. Yamahan kitaroissa mutta laminoidun vaahterakannen kanssa varmaan myös siksi että rakenne olisi kuitenkin riittävät luja. Hiilikuidusta tai flaxwoodista taas saa lujan ja keveän yhtä aikaakin, mutta saundi ei ole perinteinen (eli jotkut pitävät, toiset vierastavat). Toisaalta flaxwood kaula kyllä tuntuu painavammalta kuin kuin vaahtera (pitäisi punnita kun tuli tuollainen flaxwood-kaulakin hommattua). http://www.dannyfinnegan.com/2012/0 … sed-to-artificially-treat-wood.html "Low density, high speed of sound and a high modulus of elasticity -- these qualities are essential for ideal violin tone wood." (ei ehkä ole relevantti sähkökitaran ollessa kyseessä) Tuossa jutussa siis joku keksi käsitellä puuta jollain sienellä tai käävällä joka muutti sen rakennetta, http://myco-tek.org/ Onkohan tuossa seuraava trendi nyt kun lämpökäsittelystäkään ei tullut isoa hittiä - aletaan siis kasvattamaan sieniä tai muita mikro-orgasmeja soitinpuulankkujen päällä. Vaihtoehtoisesti soitinrakennuksessa voidaan alkaa kierrättämään hometaloja (jokohan se Katajan talo myytiin). | |
![]() 08.10.2012 11:34:27 | |
Just tossa koputtelin yhtä lavatonta bassoa ja kyllä siitä jonkinlainen sointi lähti. Kaulasta roikotin ja bodin alaosaan kämmenellä löin. Sopivasta kohdasta roikottaen koko hässäkkä soi kuin laattasoittimen kieli. En tiedä, onko tuo hyvä vai huono, soiko joka kalikka ja miten pitäisi soida. Tuon kokeen olen tehnyt viimeisille soittimilleni ja ihan kelpo pelejä niistä kaikista on tullut. Pari bodia sain tehtyä todella kevyestä mahongista pähkinäkansilla ja ne on kyllä soineet hienosti. Kaula molemmissa tosi jäykkä ja painavahko/paksuhko. Mun kokemuksen mukaan liian elastinen (=ohut) kaula vaikuttaa negatiivisesti (mun korvin kuultuna) soundiin. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 08.10.2012 12:41:58 | |
MPU: Tiheys nimenomaan vaikuttaa. Ihan sama, mikä sen puun nimi on jos se ominaisuuksiltaan on samanlainen kuin joku toinen. Samalta soundaa. Toisinpäin sama puulaji ei aina soundaa samalta, varsinkaan jos kalikan painossa on kovasti eroavaisuutta. Tämä ihan rakennuskokemuksen perusteella. Tätä jo kertaalleen linkitettyä http://annals-wuls.sggw.pl/files/files/fwt/fwt2011no75art02.pdf paperia olin hakemassa (muotoilin lauseen kehnosti), että pelkkä tiheys ei ehkä ole kirjaimellisesti ainoa tekijä resonanssitaajuuksissa, vaan myös puun rakenteella luulisi olevan ainakin jotain vaikutusta. Se että onko tällä sähkökitarassa korvin kuultavaa vaikutusta, niin on sitten toinen asia ... It was demonstrated that the discussed physical-acoustic properties were, apart from density, influenced by wood fibre waviness. Thus, this gives evidence that further research on the influence of this factor on the discussed properties, as well as the study of other differences in structure between these two types of maple wood is necessary. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 08.10.2012 14:47:14 | |
MPU: Mun kokemuksen mukaan liian elastinen (=ohut) kaula vaikuttaa negatiivisesti (mun korvin kuultuna) soundiin. Jouskari ei soi hyvin. Kaulankin pitäisi varmaan olla sellainen että se pysyisi oikeassa asennossa (sopivasti notkolla) riippumatta kielten jännityksestä ettei kielten soimiseen tarvittava energia häviäisi kaulan kautta. | |
![]() 08.10.2012 15:55:22 | |
mhelin: Jouskari ei soi hyvin. Kaulankin pitäisi varmaan olla sellainen että se pysyisi oikeassa asennossa (sopivasti notkolla) riippumatta kielten jännityksestä ettei kielten soimiseen tarvittava energia häviäisi kaulan kautta. Toisaalta yks parhaiten soivia kauloja mitä olen käpälöinyt oli Moseksen hiilikuitukaula joka oli todella notkea. Alembic taasen vannoo jäykkien kaulojen nimeen. Varmaan jossain ratakiskon ja kumiletkun välillä se kultainen keskitie on. Haetusta soundista riippuen tietysti. Hyvä soitinrakentaja osaa tuon homman. Minä pysyttelen toistaiseksi jäykkien kaulojen puolella. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 08.10.2012 18:36:27 (muokattu 08.10.2012 18:38:56) | |
MPU: molemmissa tosi jäykkä ja painavahko/paksuhko. Mun kokemuksen mukaan liian elastinen (=ohut) kaula vaikuttaa negatiivisesti (mun korvin kuultuna) soundiin. Mulla on eräs Ibanezin ässän hyvin ohut kaula, johon olen vielä tehnyt erittäin syvät koverrukset eli ruusupuusta on lähtenyt varmaan 3/5:saa pois ja siitä huolimatta resonoi niin saamarin voimakkaasti. Itse asiassa yhtä hyvin resonoivaan kaulaan en ole törmännyt. Ja vielä parasta, soundi on kirkas ja voimakas. Omat kokemukset noin yleisestikin suosivat mielummin ohuita kauloja, kun halutaan voimakkaasti resonoivaa ja kirkasta akustista soundia. How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better | |
![]() 08.10.2012 19:50:49 | |
Midrange: Mulla on eräs Ibanezin ässän hyvin ohut kaula, johon olen vielä tehnyt erittäin syvät koverrukset eli ruusupuusta on lähtenyt varmaan 3/5:saa pois ja siitä huolimatta resonoi niin saamarin voimakkaasti. Itse asiassa yhtä hyvin resonoivaan kaulaan en ole törmännyt. Ja vielä parasta, soundi on kirkas ja voimakas. Omat kokemukset noin yleisestikin suosivat mielummin ohuita kauloja, kun halutaan voimakkaasti resonoivaa ja kirkasta akustista soundia. Kitaran ja basson soinnissa on varmasti eroja, joiden takia myös rakenteessa haetaan toisenlaisia ominaisuuksia. Kitaran kaula on niin lyhyt että se voi huoletta olla ohuempi. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)