Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Virvelistä isku, samplesta sointi??
1
JoeBroStout
07.10.2012 13:32:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen että onko tollanen mahdollista tehdä ja miten ylipäätänsä toimii..
Ajatuksena kun luomuvirvelin sointi on jotenkin kilisevä mutta atakki on hyvä niin oikeasta virpasta ottais sen iskun ja jostain samplesta sitten sen soinnin.
ja nimenomaan niin että samplessa ei olisi tota iskua juuri lainkaa koska sitä olen jo kokeillut ja se vaan sekoittaa ja tekee luonnottoman kuuloisen iskun.
 
Antti1
07.10.2012 13:36:29 (muokattu 07.10.2012 13:38:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slasher: Tuli mieleen että onko tollanen mahdollista tehdä ja miten ylipäätänsä toimii..
Ajatuksena kun luomuvirvelin sointi on jotenkin kilisevä mutta atakki on hyvä niin oikeasta virpasta ottais sen iskun ja jostain samplesta sitten sen soinnin.
ja nimenomaan niin että samplessa ei olisi tota iskua juuri lainkaa koska sitä olen jo kokeillut ja se vaan sekoittaa ja tekee luonnottoman kuuloisen iskun.

 
No sä voit rakentaa omat samplet, jossa on yhdistetty molemmat. Ei se ole kauheasti leikkaamista ja liimaamista kummempi juttu periaatteen tasolla, mutta käytännön sovittaminen voi olla huomattavasti vaikeampaa. Jokatapauksessa joudut triggaamaan koko rötiskön, niin ei imo oo tarpeen tehdä hommasta yhtään sen vaikeampaa.
 
Eli siis rautalangasta: asetat editoriin molemmat haluamasi samplet (isku ja sointi), leikkaat molemmasta ylimääräiset pois, asettelet kohdakkain sopivasti ja teet tarvittavat fadet yms. Sitten teet siitä uuden äänitiedoston ja toistat prosessin haluamasi määrän kertoja, riippuen tavoittelemastasi dynamiikan määrästä.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
JoKo
07.10.2012 15:23:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ja nimenomaan niin että samplessa ei olisi tota iskua juuri lainkaa koska sitä olen jo kokeillut ja se vaan sekoittaa ja tekee luonnottoman kuuloisen iskun.
 
Mä laittaisin kompuran sampleraitaan jonka sidechain-inputtiin ajetaan se perusvirveli. Kompuran atakilla voi sitten säätää paljon tahtoo sitä iskua mukaan.
 
Spedemix
07.10.2012 17:49:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slasher: Tuli mieleen että onko tollanen mahdollista tehdä ja miten ylipäätänsä toimii..
Ajatuksena kun luomuvirvelin sointi on jotenkin kilisevä mutta atakki on hyvä niin oikeasta virpasta ottais sen iskun ja jostain samplesta sitten sen soinnin.
ja nimenomaan niin että samplessa ei olisi tota iskua juuri lainkaa koska sitä olen jo kokeillut ja se vaan sekoittaa ja tekee luonnottoman kuuloisen iskun.

 
Periaatteessa riittäisi, että laittaisit siihen samplevirppaan vaan aika paljon brickwall limitointia (L1, etc) jolla sahaisi transienttia pois, tai vaikkapa nauhasaturaatioplugaria. Perään ehkäpä jotain Transient Designeria lisäämään pikkasen sustainia niin avot :) Mulla on joskus ollut samankaltaisia probleemia snareambienssisamplien kanssa, eli ambienssisamplen atakki on sekoittanut varsinaista virveli-iskua. Sen poksun "poistaminen", kunnes sample alkaa kuulostaa "hah":lta on jeesannut tosi paljon.
 
Pakko sanoa, että tuo on todella lohduttavaa, että tilanne on nimenomaan tuo, kuin vaikkapa toisin päin. Mä olen ylipäänsä huomannut, että jos se primaarinen atakki on haettava samplesta, loppputulos ei hyvin suurella todennäköisyydellä tule kuulostamaan aivan niin iskevältä, kuin mielellään saisi. Mulla ainakin samplejen käyttö tuntuu toimivan nimenomaan "Augmentointina", jatketaan kokkelia vehnäjauholla :D. Sustainin kasvattaminen samplen avulla on huomattavasti helpommin saatavissä "järkevän" kuuloiseksi.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
cosmob83
08.10.2012 14:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samoilla linjoilla, tässä mun vaihtoehtoiset ideat:
 
1) Transient designerilla luomuvirpasta sustain alas ja samplesta attack alas.
2) Geittaa luomuvirppa tiukasti ja transien designerilla samplen attack pois
3) Yllämainitut onnistuu kaikki myös Slaten triggerillä
 
Ja sarjassa perverssiä:
 
4) Ota luomuvirppa, soita sen jonkun järkyttävän ison kaiun läpi (semmonen että tulee kunnon WOOOOSH), rendaa pelkkä kaiku ilman attackia ja leikka audio sopivan mittaiseksi (niin että on taimissa biisin kanssa>) ja tadaa; Jumalattoman iso sustainia virppaan. Tämän lisäksi sitten tietysti alkuperäisestä virvelistä se sustain osio helvettiin. Jos haluat oikein massiivista fiilistä niin pitchaa se kaiku kvintti alaspäin.
 
5) Sama, mutta kaiun soundina käytä bassorumpua joka pitchataan ylös.
 
Jos joku kaipaa lisää huonoja ideoita niin hihkukaa. :)
 
Mikään näistähän ei sitten ole kovinkaan naturellin kuuloista...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «