Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neuvoja läppärin hankintaan.
1 2 3
SamiP
03.10.2012 11:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka,
 
Huomasin että palstalta löytyy paljonkin keskusteluja kannettavien suorituskyvystä, mutta perusurpona haluaisin spesifimpää näkemystä tietokoneen sisuskaluista.
 
Tilanne on nyt tämä että olen hankkimassa tietokonetta tulevan kevään projektia varten. Olen päätynyt appleen, sillä luottamuspisteet edellisten projektien myötä PC-koneisiin on aika pitkälti mennyt. Haluan siis varman koneen live-käyttöön. Lisäksi Tämä raihna ei kykene suorittamaan live prosessointia, joten hommat on mennyt taustanauha jutuiksi, jonka koen alentavana muusikkoudelleni :)
 
Koneen käyttötarkoitus on toimia niin äänitystarkoituksissa, kuin livenäkin. Livenä tarkoitus olisi loopata/efektoida omaa akustista soittoani reaaliajassa.. tod. myös laukoa sämplejä.
 
System requimentsit ableton live 8:aan näyttäisivät tältä;
 
1.8 GHz G4/G5 or faster (Intel_ Mac recommended), 2 GB RAM (4 GB recommended, if supported by your computer), Mac OS X 10.4.11 (10.5 or later recommended), DVD-ROM drive
 
Otetaanpas esimerkkityökaluksi sitten vaikka tälläinen kone.
 
https://www.expert.fi/Tuotteet/Tiet … at/Apple-MacBook-PRO-%28MD102K-A%29
 
Sitten haluaisin esittää kysymyksiä sekä väittämiä, joiden tarkoitus on selventää omaa tietouttani siitä onko kone ideaali/onko siinä jotain turhaa, sillä sitä tultaisiin käyttämään vain musantekemiseen. Samalla yritän välttää ns. "pullonkaulat" sekä tietää mihin olen rahojani laittamassa. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Prosessori on siis Dual-core Intel Core i7. Mitä tämä tarkoittaa? Siinä on kaksi ydintä? mikä merkitys ydinten lukumäärällä on koneen suorituskyvyn kannalta? Käsittääkseni ydinten lukumäärä vaikuttaa jos käytän useampaa ohjelmaa samanaikaisesti? Mikä on i7?
 
Prosessorista;
Prosessorin nopeudeksi ilmoitetaan 2,9Ghz. (sori. ei näy tuossa linkissä). Kuulemani väittämän mukaan en käytännössä tarvitse tätä tehoa näin paljon käytössäni, vaan olennaisempaa on keskusmuistin määrä?
 
Näytönohjaimesta;
Koska haluan koneen musiikintekoon, näytönohjaimella ei ole mitään merkitystä, vaan se nostaa hintaa ihan turhaan. Näytönohjain esimerkissä on Intel HD Graphics 4000.
 
Keskusmuistista;
Keskusmuistin määräksi ilmoitetaan 2x4Gt eli yht.8Gt. Käsittääkseni tämä on riittävästi. Tulisiko kuitenkin huomioida se, että saatan tulla tarvitsemaan lisämuistia myöhemmin? Eli pystyykö tähän koneeseen asentamaan lisäämuistia? Muistipaikoiksi ilmoitetaan kaksi.
 
Keskusmuistin tyyppi on DDR3- 1600. Häh?
 
Kiintolevystä;
Kiintolevyntilaan usea tuntuu kiinnittävän paljon huomiota.. tuossa on tilaa 750 Gigaa.
 
Kiintolevyn tyyppi on S-ATA ja pyörimisnopeus 5400 rpm? Mitä tämä tarkoittaa? Onko toi nopea vai hidas?
 
Sisäisellä äänikortilla ei ole merkitystä koska tulen hankkimaan ulkoisen interfacen kuitenkin. Äänikortiksi olen suunnitellut tälläistä; http://www.power-sound.fi/edirol-fa-66-firewire-p-1487.html. 4x Ulostuloilla pystyn luomaan surround äänen. Yleinen äänikortti jota olen myös nähnyt keikkakäytössä on MOTU.. Suosituksia?
 
Liitännöistä;
Liitännät ovat Thunderbolt,USB 3.0 x 2,RJ-45,Firewire. Thunderbolt on nopea mutta siihen ei ole vielä äänikortteja. Akuuteiksi tarpeiksi varmaan nousee nopea syöttö äänikorttiin sekä mahdollisesti ulkoiseen kiintolevyyn. Mikä on RJ-45.. Miniplugi output? :)
 
Ystäväni totesi että rahaa voisi säästä siten että hankkisi vanhan macin johon sitten asentaisi sisuskalut omien tarpeidensa mukaisesti. Osa kysymyksistä on tarkoitettu kartoittamaan tätä mahdollisuutta.. Onko kellään tälläisestä kokemusta? Hmm.. Toi kaikki mitä haluan toteuttaa livenä on varmaankin raskas workflow.. suositusten myötä olen harkinnut myös joko looppauksen tai efektoinnin ulkoistamista hardwarelle. Kokemuksia vastaavanlaisista kombinaatioista? Abletonista ei ole omakohtaista kokemusta, muuta kuin että olen seurannut läheltä muutaman projektin ajan sen käyttöä.
 
Kiitos jokaiselle joka viitsii neuvoa, vaikkakin osa kysymyksistä saattaa vaikuttaa palikoilta. Olen vain aina työstänyt musiikkia niillä peleillä joita on ollut saatavilla asioita sen kummemmin miettimättä, joten voisi olla hyvä tietää jotain koneen sisuksista oikeasti.
 
anapena
03.10.2012 15:28:23 (muokattu 03.10.2012 18:25:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Läppärin sisuskaluja voi olla vähän hankala päivitellä uudempiin, kovalevy ja keskusmuisti lienevät käytännössä ainoita.
 
Pöytäkoneeseen onnistuu tuunaaminen paremmin, paitti iMacciin. Siltikin taitaa olla enempi hackintosh-harrastajien puuhaa. Edellisten lisäksi näytönohjaimen vaihto varmaan onnistuu, mac-yhteensopiva helposti, muiden kanssa ehkä kikkaillen. Ai niin, ainakin ennen on voinut vähän kiihdytellä prossua:)
 
Sotahippi
03.10.2012 16:41:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, en läppäriä lähtisi tuunaamaan. Mutta kuvailemaasi tarkoitukseen se sopii kyllä paremmin kuin hyvin. Kannattaa vain nuo specsit katsoa ensin kuntoon.
 
i7 on Intelin prosessoriperhe. Käy Intelin sivuilla katsomassa tarkempia tietoja. Ja etsi vertailuja eri prossujen suorituskyvystä. Esim. Toms Hardware:
http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2012/benchmarks,140.html
 
Kellotaajuuteen ei kannata liikaa tuijottaa. Mulla on vieläkin Pentium 4 3GHz vuodelta 2004. Eli kellotaajuudet ei siitä ole nousseet, mutta tehoa tullut paljon lisää. Osin tämä johtuu ytimien määrän lisääntymisestä, mutta kyllä ne pulssit on tehostuneet muutenkin.
 
8 Gigaa RAMmia riittää. DDR3 on sen muistin tyyppi, eli uuden muistin pitää olla samaa. 1600 on muistiväylän nopeus. Piirisarja tukee tuota tiettyyn pisteeseen asti ja sitä ei kannata ylittää. Tuo mainittu arvo lienee kuitenkin itse muistimodulien nopeus, eli emolevy voi tukea nopeampaakin. Ei pitäisi kuitenkaan jäädä tuosta kiinni.
 
Kiintolevyksi suosittelen SSD-levyä. Perinteiset pyörivät kiekot ovat niin eilistä suorituskykynsä, virrankulutuksensa, että melutasonsa osalta. 5400 kieppiä on perus kannettavain nopeus, eli hitain mahdollinen. SSD on nopeampi. Ota SSD. Kun kone tulee pelkkään musakäyttöön, ei kiintolevynkään tarvitse olla niin kauhean iso. Ehkä joku 150-300G. Kannattaa ne jutut kuitenkin varmuuskopioida sieltä talteen kun ovat "valmiit". Moni käyttää ulkoista levyä audiolle. Taitaa e-SATA olla paras liitäntä semmoiselle.
 
FireWiresta tarkista, että sitä pyörittää Texas-Instrumentsin ohjain. Muilla tuppaa olemaan ongelmia.
 
RJ45 on verkkoliitin. Miniplugi taas koneen oman äänipiirin ulostulo eli kuulokeliitin. Ai mitä, oliko tämä vitsi? :)
 
Mainittakoon, etten ole juuri seurannut kannettavien laitteiden kehitystä moneen vuoteen, kun olen tämmöinen pöydänaluskonemies, joten en ota vastuuta mahdollisista virheistä.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
Henri Henri Olavi
04.10.2012 10:49:42 (muokattu 04.10.2012 10:50:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta paras jonka rahalla saat. Siihen muistit tappiin (yleensä 16 gt) ja käyttis-ja ohjelmakovoksi SSD. Ulkoisella asemalla (TB tai FW) pidät samplekirjastot. Ulkoisen kovon pyörimisnopeus myös väh. 7200 rpm. Toi TI:n korttiläppä oli oleellinen muutamia vuosia sitten ja lähinnä PC-kannettavissa/koneissa. Ainakaan mun MBP (early 2011) ei ole koskaan nikotellut minkään FW-interfacen kanssa, tai sit tässä on se TI.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Jaava
04.10.2012 11:32:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

i7 on intelin tuoteperhe. Ero i5:n on käsittääkseni ainoastaan hyperthreading, jota i7 osaa tehdä (hyötyä oikeastaan ainoastaan, jos ohjelmat ovat ohjelmoitu käyttämään tehokkaasti todella montaa ydintä).
 
Prosessoriytimien määrä kertoo käytännössä montako prosessoria koneessa on. Eli dual coressa on kaksi prosessoria yhden kuoressa laskemassa. Prosessoriytimien määrällä on merkitystä, jos ohjelmat on ohjelmoitu käyttämään useampaa ydintä. Kaikki ohjelmat eivät sitä tee (lähinnä koska se tuo ohjelmointiin omat lisähankaluutensa), mutta kaikki nykyiset musasoftat aivan varmasti käyttävät useampaa ydintä.
 
Mutta omppukoneiden tapauksessa valinta on yleensä aika helppo. Ne kaikki käytännössä kelpaa tarkoitukseen, mutta kannattaa otta niin hyvä kuin rahaa riittää.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Niq
04.10.2012 16:04:24 (muokattu 04.10.2012 16:05:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Prosessoriytimien määrä kertoo käytännössä montako prosessoria koneessa on. Eli dual coressa on kaksi prosessoria yhden kuoressa laskemassa.
 
Eipäs. Silloinhan se nyt olisi yksi ja hailee että onko laitteessa neljä prosessoria vai yksi neliytiminen. Jokseenkin tehot menee ytimissä niin, että toinen ydin antaa 60-70% ensimmäisen tehoista, kolmas 40-50 ja neljäs 20-30. Tämän takia ei ole järkeä nykytekniikalla rakentaa vaikka sataytimistä prosessoria. Tähän vielä sekin että suurin osa nykysoftasta ei osaa hyödyntää moniytimisiä prosessoreja.
 
Itse asiaan: otat Intel i5 tai i7:lla varustetun koneen, ynnäät kaveriksi 4-8Gt keskusmuistia ja niin ison SSD-levyn kun lompakko antaa myöden, saat tähän hetkeen hyvän koneen, jota ei tarvitse ihan heti päivittää (eikä tällä hetkellä lisätehoista ole mitään hyötyä).
 
Ota mäkki, jos haluat käyttää jotain 2000-luvun antiikkista käyttöliittymää, tai sitten suoraan Windows 8 -maailmaan jossa on nykyaikainen elävä käyttis ja löytyy se vanhakin desktop jolla pyörittää vanhempaa softaa. Yleensähän PC-koneiden kehno maine johtuu siitä että ostetaan marketista kolmensadan halppisrousku ja sitten se lahoaa käteen hetkessä. Lenovo, ja monet muutkin tekevät tuohon hieman alle tonnin hintaluokkaan oikein laadukkaita PC-tuotteita. Kannattaa tutustua. Voi helposti säästää sen 500-600 euroa plus ne hermot kun ei sitä OS X:ää osaa erkkikään käyttää, eikä jaksa opetella. :)
 
JPQ
04.10.2012 17:43:11 (muokattu 04.10.2012 17:45:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Eipäs. Silloinhan se nyt olisi yksi ja hailee että onko laitteessa neljä prosessoria vai yksi neliytiminen. Jokseenkin tehot menee ytimissä niin, että toinen ydin antaa 60-70% ensimmäisen tehoista, kolmas 40-50 ja neljäs 20-30. Tämän takia ei ole järkeä nykytekniikalla rakentaa vaikka sataytimistä prosessoria. Tähän vielä sekin että suurin osa nykysoftasta ei osaa hyödyntää moniytimisiä prosessoreja.
 
Itse asiaan: otat Intel i5 tai i7:lla varustetun koneen, ynnäät kaveriksi 4-8Gt keskusmuistia ja niin ison SSD-levyn kun lompakko antaa myöden, saat tähän hetkeen hyvän koneen, jota ei tarvitse ihan heti päivittää (eikä tällä hetkellä lisätehoista ole mitään hyötyä).
 
Ota mäkki, jos haluat käyttää jotain 2000-luvun antiikkista käyttöliittymää, tai sitten suoraan Windows 8 -maailmaan jossa on nykyaikainen elävä käyttis ja löytyy se vanhakin desktop jolla pyörittää vanhempaa softaa. Yleensähän PC-koneiden kehno maine johtuu siitä että ostetaan marketista kolmensadan halppisrousku ja sitten se lahoaa käteen hetkessä. Lenovo, ja monet muutkin tekevät tuohon hieman alle tonnin hintaluokkaan oikein laadukkaita PC-tuotteita. Kannattaa tutustua. Voi helposti säästää sen 500-600 euroa plus ne hermot kun ei sitä OS X:ää osaa erkkikään käyttää, eikä jaksa opetella. :)

 
Minulle Windows hankalampi no tulenkin unixiä edes hieman muistuttavasta ympäristöstä. (Sieltä löytyy nopeutta konetehot huomioiden tottakai,vakautta löytyy oikein tehdyllä softalla windowsissa sekään ei riitä minulla ollut ihan itse windows pulmaikin vaikka kuinka ja kunnon komentorivi) mutta käyttismielipiteet sikseen niin Mac Mininkään sisuksia ei oikein päivitellä.
ps. Windows 8 antiikkia kuten koko windows perhe ei en edes OS Xästä pidä täysin mutta Windowsia en ota helposti takaisin sen jälkeen kun 500euron kone plus äänikortti hidastui puolessa vuodessa kamalaksi tosin XP Pro käytössä mutta silti.
saatikka tutuillani jatkuvasti outoja windows juttuja minulla ollut kyllä sovellusten kanssa mutta itse käyttis ei niinkään ole käyttäynyt kuin kerran huonosti joka sekin ratkesi sillä asennus dvd sisään bootin aikana kun viimein sain ja odotin noin puolituntia. ja kappas hermostuttava pulma oli sen jälkeen poissa. pulma oli kone meni tilaan ettei halunnut bootata käyttikseen asti jostain syystä. en tiedä mikä oli aiheuttanut sen ongelman mutta seuraamus oli se että jossain tiedostossa oli kahteen eri kernel tiedostoon viittaus.
siitä syytä että Lion/Mountain lion ja Logic ei toimi kaikilla yhteen hyvin en suosittele mäkkiä. Tosin en pceetäkään nyky tilanteessa en uskalla sanoa mitään turvallista vaihtoehtoa kuin sen että joko mäkki tai laatu osa pc. eli tosiaan kannattaa halpaan sortuminen jättää pois se vähentänee pulmia hieman edes.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Jaava
05.10.2012 01:22:38 (muokattu 05.10.2012 09:24:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Eipäs. Silloinhan se nyt olisi yksi ja hailee että onko laitteessa neljä prosessoria vai yksi neliytiminen. Jokseenkin tehot menee ytimissä niin, että toinen ydin antaa 60-70% ensimmäisen tehoista, kolmas 40-50 ja neljäs 20-30. Tämän takia ei ole järkeä nykytekniikalla rakentaa vaikka sataytimistä prosessoria. Tähän vielä sekin että suurin osa nykysoftasta ei osaa hyödyntää moniytimisiä prosessoreja.
 
Mmmm eeei. Se on täsmälleen sama asia. Kaksi neliytimistä prosessoria on laskentatehon kannalta sama asia kuin yksi 8 ytiminen, olettaen, että ovat muuten samanlaisia (ja jätetään nyt laskuista prosessoriarkkitehtuurien siirtoväylät yms.). Ytimet ovat yleensä perus CPU tapauksessa täysin identtisiä laskentayksiköitä. Esimerkiksi intelin i-sarjalaiset neliydinprosessorit sisältävät neljä identtistä yksikköä.
 
Syy sille, miksi enempää ytimiä harvoin CPU:n sisään pakataan on (hinnan ja sähkön kulutuksen lisäksi) se, että ohjelmointi monelle ytimelle on hyvin hankalaa. Jos olet ikinä ohjelmoinut mitään, ymmärrät varmaan miksi. Koodissa pitää ottaa huomioon samanaikaiset toisistaan riippumattomat tapahtumat, mikä tekee työstä paljon vaikeampaa. Lähinnä tehoa yritetään puristaa irti sellaisista operaatioista, jotka on helppo jakaa monelle ytimelle. Äänitekniikassa monikanavasignaalin prosessointi esimerkiksi jakautuu suhteellisen kivuttomasti. Lisäksi taustaprosesseja voi jakaa pyörimään yhdellä ytimellä ja käyttää muita sitten siihen pääasialliseen työhön.
 
Sen sijaan GPU:t ovat olleet jo pitkään todella monella ytimellä varustettuja (jopa satoja), koska grafiikan piirtäminen jakautuu kätevästi ja helposti pieniin osiin, joita ytimet voivat suorittaa itsenäisesti.
 
edit: laitetaan vielä tuo tarkasteltavaksi. Dualcore prosessori vs kahden erillisen prosessorin järjestelmä:
 
http://www.pugetsystems.com/labs/ar … cles/Dual-Processor-vs-Dual-Core-23
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
12 kol
05.10.2012 08:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Lisäksi taustaprosesseja voi jakaa pyörimään yhdellä ytimellä ja käyttää muita sitten siihen pääasialliseen työhön.
 
No voiko näihin eri neljään ytimeen vaikuttaa itse ohjelmallisesti niin ,, että jos haluan jotain ohjelmanosaa käyttää määrätylle ytimelle ,, vai arpooko prosessori ((sekä käytettävä ohjelma)) itse omat ytimien käytön ?
 
Jaava
05.10.2012 09:20:32 (muokattu 05.10.2012 09:21:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12 kol: No voiko näihin eri neljään ytimeen vaikuttaa itse ohjelmallisesti niin ,, että jos haluan jotain ohjelmanosaa käyttää määrätylle ytimelle ,, vai arpooko prosessori ((sekä käytettävä ohjelma)) itse omat ytimien käytön ?
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Thread_(computing)
 
Käyttöjärjestelmässä on yleensä jonkinlainen scheduler, joka jakaa prosessit eri prosessoriytimille.
Yksittäisen ohjelman ohjelmoinnissa täytyy erikseen kertoa, mikä tehdään missäkin threadissa, jotta scheduler osaa jakaa prosessin. Käyttäjä ei voi asiaan vaikuttaa, ellei ohjelmoida ole luonut ohjelmaan mahdollisuutta vaikuttaa siihen.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
12 kol
05.10.2012 13:19:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: http://en.wikipedia.org/wiki/Thread_(computing)
 
Käyttöjärjestelmässä on yleensä jonkinlainen scheduler, joka jakaa prosessit eri prosessoriytimille.
Yksittäisen ohjelman ohjelmoinnissa täytyy erikseen kertoa, mikä tehdään missäkin threadissa, jotta scheduler osaa jakaa prosessin. Käyttäjä ei voi asiaan vaikuttaa, ellei ohjelmoida ole luonut ohjelmaan mahdollisuutta vaikuttaa siihen.

 
Kiitos ,, näin arvelinkin asian olevan ,,,
 
G-mies
05.10.2012 22:37:39 (muokattu 05.10.2012 22:38:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12 kol:
No voiko näihin eri neljään ytimeen vaikuttaa itse ohjelmallisesti niin ,, että jos haluan jotain ohjelmanosaa käyttää määrätylle ytimelle ,, vai arpooko prosessori ((sekä käytettävä ohjelma)) itse omat ytimien käytön ?

 
Windowsin Task Mangerissa (ei nyt muistu mieleen suomenkielinen vastine) pystyy säätämään tietyn sovelluksen ytimien käyttöä tähän tyyliin: https://dl.dropbox.com/u/7094644/affinity.jpg (tässä siis on käytössä 4-ytiminen i7-prosessori joka tukee Hyper Threading -ominaisuuta).
 
For great justice.
zekeode
06.10.2012 10:06:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ:
ps. Windows 8 antiikkia kuten koko windows perhe ei en edes OS Xästä pidä täysin mutta Windowsia en ota helposti takaisin sen jälkeen kun 500euron kone plus äänikortti hidastui puolessa vuodessa kamalaksi tosin XP Pro käytössä mutta silti.

 
Eli viimeisimmät kokemukset Windows XP:n pro-version kanssa? Kiitos kun kerroit.
 
Kannattaakin valita käyttikseksi sellainen versio joka on tarkoitus yrityskäyttöön, ja täynnä taustaprosesseja joita ei normaalikäytössä tarvitse ikinä. Windows 7 on ihan eri planeetalta verrattuna Windows XP:seen.
 
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia
sammakko54
06.10.2012 20:42:54 (muokattu 06.10.2012 21:39:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq:
 
Itse asiaan: otat Intel i5 tai i7:lla varustetun koneen, ynnäät kaveriksi 4-8Gt keskusmuistia ja niin ison SSD-levyn kun lompakko antaa myöden, saat tähän hetkeen hyvän koneen, jota ei tarvitse ihan heti päivittää (eikä tällä hetkellä lisätehoista ole mitään hyötyä).

 
Olisiko heittää linkkiä nuo ominaisuudet täyttävästä hyvästä pc läppäristä tai mielellään useammasta? Olen yrittänyt etsiä, mutta monesti jossain on puutetta. Yleensä koneessa on vain pelkkä iso normi kovalevy tai hybridi. Firewire pitäisi löytyä jotta saan oman äänikorttini kiinni. Jos ei ole firewireä porttia suoraan niin jokin toinen tapa sitten (nykyisessä läppärissä erillinen firewire-kortti kiinni). Nuo ominaisuudet täyttävän macin saisin 1500€. Löytyykö PC:tä halvemmalla?
 
perunamuusikoiden.net
JPQ
06.10.2012 23:07:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zekeode: Eli viimeisimmät kokemukset Windows XP:n pro-version kanssa? Kiitos kun kerroit.
 
Kannattaakin valita käyttikseksi sellainen versio joka on tarkoitus yrityskäyttöön, ja täynnä taustaprosesseja joita ei normaalikäytössä tarvitse ikinä. Windows 7 on ihan eri planeetalta verrattuna Windows XP:seen.

 
Jaa onkohan en näet helposti usko oikeasti toivon tietysti että nyky windowsit olisi parempia mutta ainakin vanha meininki ollut pahempaan päin aina jotain tekosiistiä tilee lisää mutta hyödyllistä ei ja xp pro tuli ostettua kun xpeen tavallinen versio oli loppu ja tuotakin oli ainoan tutun kaupan (josta olen ostanut) hyllyssä 3kpl oem versiona. vieraammistaaan ei löytynyt oikein edes tuollaisena version. Joten jätetään valintani omaan arvoon.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Niq
08.10.2012 11:12:03 (muokattu 08.10.2012 11:13:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Olisiko heittää linkkiä nuo ominaisuudet täyttävästä hyvästä pc läppäristä tai mielellään useammasta? .... Löytyykö PC:tä halvemmalla?
 
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … k-13-3-LED-Intel-Core-i5-3317U-4-GB
 
Esimerkiksi tää. Tonnin hintaluokasta löytyy varmaan muidenkin valmistajien laitteita samoilla spekseillä.
 
USB 3.0 on must, jos haluaa tulevaisuudessakin tehdä audiohommia koneella. Tässä on myös Applen kehittelemä Thunderbolt, johon saa adapterilla Firewire-laitteen kiinni. Omenakaupasta löytyy jopa virallinen iAdapteri(tm), että luulisi vermeiden myös toimivan adapterin kautta:
 
http://store.apple.com/us/product/MD464ZM/A
 
Konsta_87
12.10.2012 22:22:52 (muokattu 12.10.2012 22:23:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Senverran täytyy keskusteluun osallistua, että kerrottakoon Abletonin kyvyttömyydestä tukea 64bit. Eli RAM on tapissaan tuossa 4gt:n kohdalla eikä sen enempää osaa käyttää. Myöskin raa'an laskentatehon (prossu) hyödyntämisessä Live on kehno verrattaessa kilpaileviin DAW:eihin, eikä vähiten juuri tuon 64bit tuen puuttumisen vuoksi. Jos oikein muistan niin Abletonilta on tulossa/tullut 64bit Beta versio, mutta en kyllä live käyttössä lähtisi sen toimivuutta kokeilemaan.
 
However, omasta mielestä tuon keskusmuistin merkitystä DAW käytössä tupataan yleensä hieman liioittelemaan. Ennemmin siinä kyykkää softa tai prossu kuin RAM, harmittavan usein ensimmäinen vaihtoehto. Toki jos Macin hommaa niin päivitettävyys on sitä luokkaa, että parempi ottaa vaihtoehto ''eipähän tartte heti vaihdella''. PC puolella läppäriin käy helposti kovon ja RAM:in vaihto, mutta prossun kanssa ongelmaksi muodostuu lähinnä niiden saatavuus.
 
All-in-all- i7, 8gt RAM, SSD levy, firewire (/PCI express card paikka tjsp laajennus mahdollisuus), usb3.0 ja hyvin potkii. Mutta täyttä hyötyä raudasta ei saa irti ihan hetkeen, etenkään Abletonilla.
 
Jaava
13.10.2012 01:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konsta_87: Toki jos Macin hommaa niin päivitettävyys on sitä luokkaa, että parempi ottaa vaihtoehto ''eipähän tartte heti vaihdella''. PC puolella läppäriin käy helposti kovon ja RAM:in vaihto, mutta prossun kanssa ongelmaksi muodostuu lähinnä niiden saatavuus.
 
Sen verran sanon, että kyllä ainakin macbook pron muistit ja kovon voi vaihtaa ihan itse ihan siinä missä pckoneenkin. En ole imac:n muisteja ikinä kokeillut vaihtaa, mutta luulisi onnistuvan. Läppäriprossun vaihdossa ongelma on usein se, ettei siihen pääse kovinkaan helposti käsiksi. Pitää usein purkaa koko roska, että saa prosessorin esiin.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Konsta_87
13.10.2012 17:44:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Sen verran sanon, että kyllä ainakin macbook pron muistit ja kovon voi vaihtaa ihan itse ihan siinä missä pckoneenkin. En ole imac:n muisteja ikinä kokeillut vaihtaa, mutta luulisi onnistuvan. Läppäriprossun vaihdossa ongelma on usein se, ettei siihen pääse kovinkaan helposti käsiksi. Pitää usein purkaa koko roska, että saa prosessorin esiin.
 
Oho! No mutta sehän on loistaavaa että nykyisin on helpompaa. Muistan vain kun aikoinaan leikin vanhemman sukupolven macbookilla, niin siinä muistit piti olla samaa kokoa ja tuki oli pienempi kuin mitä siihen sai ahdettua- tjsp kummalista. Airissa taisi kanssa olla kolvattuna?
 
Monia läppäreitä avanneena en kyllä pidä prossun esiin saamista hankalana. Kunnon työkalut ja ohjeet niin helposti onnistuu, joskaan ei ole verrattavissa ''näppis alta pois ja muistia lisää'' laajennuksiin. Mutta se prossun ostaminen on se hankalampi homma. Ei vieläkään kauhean moni yritys yksityiskäyttäjille niitä myy.
 
Jaava
13.10.2012 17:51:56 (muokattu 13.10.2012 17:52:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uusimman sarjan mbp:tä en ole katsellut kuin kaukaa, mutta tässä 2011 mallissa lähtee kansi pois siististi ruuveilla ja muistit löytyy kannen alta ihan kiltisti. Mukana myös toimitettiin ohjeet näiden operaatioiden tekemiseen itse.
 
Edit: tottakai se, mitä muisteja sinne voi laittaa, riippuu emolevystä ihan niinkuin pc:ssäkin.
 
Aireissa taitaa olla juotettu kiinni muistit.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «