Aihe: Eri bassojen ja vahvistimien osa soundin muodostumisessa.
1 2 3 4 5 6 7
J.Nikkanen
05.10.2012 09:41:28
Danny_fox: aika paljon noita osia bassoihin tullut vaihdeltua ja isoin ero saundiin on tullut kun on vaihtanut presariin vaahteralautasen kaulan ruusupuun tilalle. tämän olen jopa tehnyt useamminkin. ero ei ole suuren suuri, mutta ero kuitenkin.

Ylipäätään kaulan merkitys lienee kovinkin suuri. Niin tuntuu moni rakentaja ajattelevan täällä kotosuomessa ja tuolla suuressa maailmassa.

Tämmönen basso olisi kiva päästä testailemaan ja kuuntelemaan, vaikkapa ihan sillä perus p-mikillä. Uskon vahvasti että saundi on omanlaisensa.

http://www.notreble.com/buzz/2012/0 … /23/bass-of-the-week-bassline-worp/
Mopo rotkoon.
MPU
05.10.2012 09:46:03
hollstro: Häh? Mikkien vaikutus on suurimmilaan kun puhutaan ihan erityyppisistä mikeistä erilaisissa positioissa. Eri merkkien presarimikit samassa paikassa esim. ei ole suurin saundin erottaja.

Tarkoitin esmes sitä, että samaan mikkipositioon lätkäistään samannäköiset, erilaiset mikit (vaikka EMG:n saippuapalakuorissa) ja esmes flätit tai jotkut kirkkaat kilinäkielet. Vaikka olis mikki samassa paikassa niin eroja syntyy. Jazzarin mikinvaihto toisiin jazzarin mikkeihin on aika viininmaistelua.
Tottakai rakenne vaikuttaa myös, mutta jos siihen yhteen ja samaan bassoon halutaan soundieroja niin kielet ekana (näppäilykohdan jälkeen tietty).
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
JimmyLee
05.10.2012 13:27:46
Miikss: Kyllä omassa soitossa vahvistin ja etuastepedaali muokkaa soundista semmosen, että ei siinä ihan hirveetä merkitystä oo, onko soundi vähän tummempi vai kirkkaampi itse basson rakenteen puolesta.

Etuastepedaali on kans mietityttänyt. Mikä sen tarkoitus on, jos signaali viedään siitä kuitenkin bassovahvistimeen, jossa on oma etuasteensa?
Miikss
05.10.2012 13:56:56 (muokattu 05.10.2012 13:58:43)
hollstro: Laita se kieli ratakiskoon tai kivipöytään soimaan, ja laita se sitten vaikka bassoon. Se mitkä ylä-äänet korostuvat ja vaimenevat eroaa todella paljon koska soittimen resonanssi saa sen kielen värähtelemään eri tavoin.

Ei saatana nyt oikeesti, oon korostanu joka viestissä tarkoittavani "perinteistä sähköbassoa" ja jätkä vetää tähän nyt jotain ratapölkkyjä ja kivipöytiä mukaan.

JimmyLee: Etuastepedaali on kans mietityttänyt. Mikä sen tarkoitus on, jos signaali viedään siitä kuitenkin bassovahvistimeen, jossa on oma etuasteensa?

Mulla ainoa syy siihen on särö. Halvalla sain tuon Hartken pedaalin ja omaan käyttöön paras särö mitä olen mistään pedaalista saanut.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
-jj-
05.10.2012 14:11:12

Niin, itsellä on ollut monen moista bassoa erilaisilla mikillä, vaan kuitenkin soundiin eniten vaikuttava seikka tuntuu olevan oma soittotatsi... muu on sitten hienosäätöä. Toki oon itsekin mieltynyt tietyn tyyppisiin mikkeihin (aktiivi jatsareihin) mutta muillakin tulee tarpeen tullen toimeen. Toisaalta soundi taas on sellainen käsite, että siihen ei tunnu olevan koskaan tyytyväinen, ainoastaan hetkittäin ja vähän aikaa mutta sitten haluaa jo jotain muuta. Ja se pakollinen hymiö tähän.
hollstro
05.10.2012 16:17:21

Miikss: Ei saatana nyt oikeesti, oon korostanu joka viestissä tarkoittavani "perinteistä sähköbassoa" ja jätkä vetää tähän nyt jotain ratapölkkyjä ja kivipöytiä mukaan.

Mulla ainoa syy siihen on särö. Halvalla sain tuon Hartken pedaalin ja omaan käyttöön paras särö mitä olen mistään pedaalista saanut.

Koska väität että bassoissa eo ole eroja. Ihan varmasti on ja korvin kuultavia.Säröllä tietty tappaa kaikki finessit, mutta se on eri juttu.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Basismi
05.10.2012 16:29:51 (muokattu 05.10.2012 16:30:17)
Kumpi muokkaa enemmän soundia, vaihto kahden saman tehoisen transistorivahvarin, vai vaihto kahden erilaisen mutta saman tyylisen basson välillä?

Vaihto kahden erilaisen kaapin välillä vaikuttaa eniten. Vahvareissa toki voi olla omanlaisiaan "eq presettejä", mutta kyllä ne enimmäkseen aika samalta flättinä kuulostaa, kun taas kaapeissa voi olla huimiakin korostuksia ja vaimentumia.

Bassossa vaikuttaa sen yleinen resonoivuus/resonoimattomuus, mikkien sijainti, kielet (vanhat tumput vai uudet) ja se kuinka sitä käskee. Sanoisin että käskeminen vaikuttaa eniten.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Danny_fox
05.10.2012 16:38:25
hollstro: Koska väität että bassoissa eo ole eroja. Ihan varmasti on ja korvin kuultavia.Säröllä tietty tappaa kaikki finessit, mutta se on eri juttu.

ei kai hän nyt ihan niin väittänyt. mutta tää on tätä perusnettikeskustelua. kukaan ei halua ymmärtää toista.
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
Prak
05.10.2012 16:38:56

JimmyLee: Etuastepedaali on kans mietityttänyt. Mikä sen tarkoitus on, jos signaali viedään siitä kuitenkin bassovahvistimeen, jossa on oma etuasteensa?

Kasasin tuossa spekseiltään hieman Valve Driveä muistuttavan, paremmilla säädöillä varustetun, tuubietusen (Bass Amuser-kitti) ja diggasin. Putkitöristimen lisäksi toimii yleisenä soundin lämmittäjänä esim trankku nupin edessä tai kotinauhoittelussa. Kaupasta saatavat vermeet tuppaa olemaan yleensä vähän hintavia saatuun hyötyyn nähden, mutta 60e kitti on jo ihan jees.
On se.
JimmyLee
05.10.2012 17:40:16
Moottorivasara: Kasasin tuossa spekseiltään hieman Valve Driveä muistuttavan, paremmilla säädöillä varustetun, tuubietusen (Bass Amuser-kitti) ja diggasin. Putkitöristimen lisäksi toimii yleisenä soundin lämmittäjänä esim trankku nupin edessä tai kotinauhoittelussa. Kaupasta saatavat vermeet tuppaa olemaan yleensä vähän hintavia saatuun hyötyyn nähden, mutta 60e kitti on jo ihan jees.

Joku putkilaite kyllä himottaisi vahvarin edessä. Analoginen lämpö on niin kiva.
hollstro
05.10.2012 18:01:50

Danny_fox: ei kai hän nyt ihan niin väittänyt. mutta tää on tätä perusnettikeskustelua. kukaan ei halua ymmärtää toista.

Jos väite on että kielte vaikuttaa basson saundiin enemmän kuin rakenne niin olen ihan eri mieltä. Otetaan lankkubassoista vaikka Aria Pro II SB 1000, Riku, Gibsonin mikä vaan lankkubasso, Jazz, Presari, Musari, hne... Millään kielillä ei noita saa kuulostamaan toisiltaan. Näin muitenkin pitäisi olla jos kielet vaikuttavat saundiin enemän kuin rakenne.
Wattari
05.10.2012 18:13:23 (muokattu 05.10.2012 18:13:57)
Kyllä musta esim. jos vertailee Warwickin Corvetteja, joista toisessa on suosaarni- ja toisessa bubinga body, mutta muuten ovat identtisiä, niin ero on kuin yöllä ja päivällä.
Miikss
05.10.2012 22:32:03 (muokattu 05.10.2012 22:39:04)
hollstro: Koska väität että bassoissa eo ole eroja. Ihan varmasti on ja korvin kuultavia.Säröllä tietty tappaa kaikki finessit, mutta se on eri juttu.

No nyt kyllä vedät mutkat taas suoriks, luitko ollenkaan minun viestejä? En missään vaiheessa ole väittänyt, että materiaaleilla ym. ei olisi vaikutusta. Sanoin, että SUURIMMAT EROT ainakin omaan korvaan tulee kielistä ja mikeistä, oli säröjä tai ei. Kuten sanoin, niin jokainen varmasti kiinnittää huomiota eri asioihin basson soundissa, joten sinulle rakenteella voi hyvinkin olla merkittävämpi osa.

Nyt sitä sisälukutaitoa kehiin ja vähän tarkemmin ajatuksen kanssa luet viestit, etkä ala huutelemaan asioita joita en koskaan ole sanonut tai tarkoittanut.

hollstro: Jos väite on että kielte vaikuttaa basson saundiin enemmän kuin rakenne niin olen ihan eri mieltä. Otetaan lankkubassoista vaikka Aria Pro II SB 1000, Riku, Gibsonin mikä vaan lankkubasso, Jazz, Presari, Musari, hne... Millään kielillä ei noita saa kuulostamaan toisiltaan. Näin muitenkin pitäisi olla jos kielet vaikuttavat saundiin enemän kuin rakenne.

Ei toki saa kuulostamaan toisiltaan. Mutta otetaanpa esimerkki:

Mulla on kolme tasan samasta materiaalista tehtyä bassoa. Yhdessä on presarimikit ja flatit esimerkiksi, toisessa jazzarit ja nikkeliset roundwoundit (tjsp.) sekä kolmas jossa aktiivi-soapbarit ja teräskielet. Kaikki kuulostaa oman kokemukseni perusteella selkeästi erilaisilta.

Sitten otan kolme eri materiaalia olevaa bassoa, kaikissa tasan samat mikit ja kielet. Kyllähän niissä eroa löytyy toki, mutta lievempänä kuin edellisessä esimerkissä, ainakin siltä se omaan korvaan kuulostaa.

Wattari: Kyllä musta esim. jos vertailee Warwickin Corvetteja, joista toisessa on suosaarni- ja toisessa bubinga body, mutta muuten ovat identtisiä, niin ero on kuin yöllä ja päivällä.

Testattu on kyllä erilaisia Corvetteja omasta RB:stä huippumalleihin. Eroa on soinnissa ja soundissa, mutta edelleen samoilla kielillä ja samantyyppisellä mikkisetillä varutettuna soundi on kyllä hyvinkin samankaltainen omasta mielestäni.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
hollstro
05.10.2012 22:42:39

Miikss: No nyt kyllä vedät mutkat taas suoriks, luitko ollenkaan minun viestejä? En missään vaiheessa ole väittänyt, että materiaaleilla ym. ei olisi vaikutusta. Sanoin, että SUURIMMAT EROT ainakin omaan korvaan tulee kielistä ja mikeistä, oli säröjä tai ei. Kuten sanoin, niin jokainen varmasti kiinnittää huomiota eri asioihin basson soundissa, joten sinulle rakenteella voi hyvinkin olla merkittävämpi osa.

Nyt sitä sisälukutaitoa kehiin ja vähän tarkemmin ajatuksen kanssa luet viestit, etkä ala huutelemaan asioita joita en koskaan ole sanonut tai tarkoittanut.

Ei toki saa kuulostamaan toisiltaan. Mutta otetaanpa esimerkki:

Mulla on kolme tasan samasta materiaalista tehtyä bassoa. Yhdessä on presarimikit ja flatit esimerkiksi, toisessa jazzarit ja nikkeliset roundwoundit (tjsp.) sekä kolmas jossa aktiivi-soapbarit ja teräskielet. Kaikki kuulostaa oman kokemukseni perusteella selkeästi erilaisilta.

Sitten otan kolme eri materiaalia olevaa bassoa, kaikissa tasan samat mikit ja kielet. Kyllähän niissä eroa löytyy toki, mutta lievempänä kuin edellisessä esimerkissä, ainakin siltä se omaan korvaan kuulostaa.

Testattu on kyllä erilaisia Corvetteja omasta RB:stä huippumalleihin. Eroa on soinnissa ja soundissa, mutta edelleen samoilla kielillä ja samantyyppisellä mikkisetillä varutettuna soundi on kyllä hyvinkin samankaltainen omasta mielestäni.

Luin toki sun viestit. Ja olen sun kanssa eri mieltä. Turha syyttää sisälukutaidon puutteesta jos mielipide ei miellytä.
Miikss
05.10.2012 22:58:11
hollstro: Luin toki sun viestit. Ja olen sun kanssa eri mieltä. Turha syyttää sisälukutaidon puutteesta jos mielipide ei miellytä.

Silti väität seuraavanlaista, vaikka oot lukenu minun viestit:

hollstro: Koska väität että bassoissa eo ole eroja.

Et muutenkaan tunnu tajuavan mitä mielipide tarkoittaa. Minä oon alusta lähtien kunnioittanu sinun mielipidettä ja kertonut vaan omani. Sulla se mopo karkailee käsistä, mikä taas vituttaa itseäni aika urakalla. "Mulla on oikea mielipide, kaikki muut on väärässä ja puolustan henkeen ja vereen omaa mielipidettäni".

Olen sanonut jo useampaan kertaan, että ihan varmasit jokainen on tottunut kuulemaan myös bassosoundista eri varieteetit tarkemmin kuin toiset, ihan oman mieltymyksen mukaan. Sulla se tavoiteltu soundi varmasti sisältää enemmän rakenteellisien ominaisuuksien aiheuttamaa "pehmeyttä" ja pitkää sointia. Itseäni kiinnostaa soundissa taas enemmän nimenomaan se itse kielten ominaissoundi, yleensä tavoittelen hieman metallisempaa ääntä. Tämä johtaa siihen, että itse olen tottunut kuuntelemaan nimenomaan tarkemmin noita kielten ja mikkien aiheuttamia ääniä ja muu jääkin sitten taaemmas. Ei tässä mitään absoluuttista totuutta ole olemassakaan.
Miikss
05.10.2012 23:27:59 (muokattu 05.10.2012 23:35:41)
hollstro: Sitten kun saat sen Presarin kuulostaaan rikulta kieliä ja mikkejä vaihtamalla, niin voidaan palata asiaan.

Sulla ei vissiin vaan mene järkeen?

Taistelepa keskenäs täällä, oli viimeinen vastaus sulle tähän aiheeseen liittyvissä kommenteissa.

Edit: Kommentoin sen verran, että en ole vittu missään vaiheessa väittänyt, että presarin saisi kuulostamaan rikulta. Revit taas noita muka minun sanomia kommentteja jostain perseestä. Myönnän virheeni, kun osoitat tällaisen viestin.
hollstro
05.10.2012 23:56:03 (muokattu 05.10.2012 23:56:23)

Miikss: Sulla ei vissiin vaan mene järkeen?

Taistelepa keskenäs täällä, oli viimeinen vastaus sulle tähän aiheeseen liittyvissä kommenteissa.

Edit: Kommentoin sen verran, että en ole vittu missään vaiheessa väittänyt, että presarin saisi kuulostamaan rikulta. Revit taas noita muka minun sanomia kommentteja jostain perseestä. Myönnän virheeni, kun osoitat tällaisen viestin.

Sinua lainaten "Ja väitätkö muka pokkana, että basson soundiin vaikuttaa enemmän sen rakenne kuin kielet ja mikit? Presarimikki vs. jazzarimikki, aktiivi vs. passiivi, flatwound vs. roundwound ja noiden erilaiset kombinaatiot, materiaalit ja toteutustavat. Ei todellakaan rakenteella saada noin selkeitä eroja soundiin, vaikka toki vaikuttaa sekin"

Joten sitä rikusaundia presarilla kehiin, koska mikit ja kielet vaikuttaa eniten.
Kefiiri
06.10.2012 07:59:20 (muokattu 06.10.2012 08:02:08)
Basismi: Vaihto kahden erilaisen kaapin välillä vaikuttaa eniten. Vahvareissa toki voi olla omanlaisiaan "eq presettejä", mutta kyllä ne enimmäkseen aika samalta flättinä kuulostaa, kun taas kaapeissa voi olla huimiakin korostuksia ja vaimentumia.

Bassossa vaikuttaa sen yleinen resonoivuus/resonoimattomuus, mikkien sijainti, kielet (vanhat tumput vai uudet) ja se kuinka sitä käskee. Sanoisin että käskeminen vaikuttaa eniten.

Mä olisin samoilla linjoilla yllä olevan kirjoituksen kanssa.

Hollstrolta kysyisin sen verran että laskeeko hän basson rakenteeseen mikrofonien sijoituspaikat? Eli jos Precisioniin vaihdettaisiin mikrofoni Rickenbackerista, se tulisi sijoittaa presarin mikkipositioon?

Vastaus lienee päivänselvästi "kyllä", mutta itse huomasin tämän näkökohdan vasta nyt =D Mikin sijoituksella on tosiaan huomattava merkitys, eli kyllä se basson rakenne vaikuttaa. Toisaalta suuri vaikutus on kielilläkin.

Olisi pitänyt uskoa se alussa sanottu fakta, ettei tästä hommasta yksiselitteistä faktaa löydy.
hollstro
06.10.2012 09:18:03

Kefiiri: Mä olisin samoilla linjoilla yllä olevan kirjoituksen kanssa.

Hollstrolta kysyisin sen verran että laskeeko hän basson rakenteeseen mikrofonien sijoituspaikat? Eli jos Precisioniin vaihdettaisiin mikrofoni Rickenbackerista, se tulisi sijoittaa presarin mikkipositioon?

Vastaus lienee päivänselvästi "kyllä", mutta itse huomasin tämän näkökohdan vasta nyt =D Mikin sijoituksella on tosiaan huomattava merkitys, eli kyllä se basson rakenne vaikuttaa. Toisaalta suuri vaikutus on kielilläkin.

Olisi pitänyt uskoa se alussa sanottu fakta, ettei tästä hommasta yksiselitteistä faktaa löydy.

Kyllä voit vaikka laittaa rikun mikit niiden oikeille paikoille Presariin, eikä se saundaa Rikulta. Syyt:
- Rikussa on koko runko vaahteraa
- kaula on läpi rungon
- skaala on eri
- tallat ovat erilaiset ja eri materiaalista
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)