Muusikoiden.net
15.05.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänen sävy ja sen harjoittaminen
1
timppa64
04.10.2012 20:15:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä jonkun aikaa harjoitellut laulamista, kuorossa ja yksin.
Olen äänitellyt muutamia kappaleita ja aika ohuen kylmältä ääneni vaikuttaa, vaikka nuotilleen meneekin, laulu sujuu siis ok vireessä.
 
Voiko äänen sävyä jotenkin harjoitella/muuttaa? En tarkoita pitää ääritapauksia kuten naukumista tai mörinää.
Vai onko sävy "leivottu kurkkuun" ja siihen on tyytyminen.
Puhutaan että jollakin äänen sävy on samettisen pehmeä, jne.
 
Missä tuo sävy ääneen itse asiassa syntyy, kurkunpäässä, nenäonteloissa vai jossain muualta?
En löytänyt palstalta äkkiseltään tähän liittyvää keskustelua.
 
kotoilija
04.10.2012 22:35:37 (muokattu 04.10.2012 22:38:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmasti johtuu myös itse laulamisesta, mutta myös äänittämisellä on vaikutusta asiaan. Tai lähinnä äänityskamoilla. Ja aika harvoin levyilläkään kuullaan täysin efektoimatonta laulua, usein siinä on vähintään kaiku laitettu miksausvaiheessa.
 
Ja kyllähän äänensävyä pystyy muuttamaan hetkellisesti "kovasta" "pehmeäksi", mutta pidempiaikaisen vaikutuksen saa aikaan joko harjoittelemalla tai elintavoilla. Suosittelen ensimmäistä :)
 
"It's good to dream."
timppa64
05.10.2012 10:27:00 (muokattu 05.10.2012 10:27:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cool-guitarist: Varmasti johtuu myös itse laulamisesta, mutta myös äänittämisellä on vaikutusta asiaan. Tai lähinnä äänityskamoilla.
Jos nyt ei tässä aiheessa huomioida noita äänityskamoja, vaan puhutaan äänensävystä joka tuotetaan paljaalla äänellä.
 
18is9
05.10.2012 10:33:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos hommaisit jonkun lauluoppaan? Niistä selviävät tuommoiset perusasiat aika hyvin.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
timppa64
05.10.2012 12:33:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Jos hommaisit jonkun lauluoppaan? Niistä selviävät tuommoiset perusasiat aika hyvin.
 
Täytynee hommata perus laulukirjoja.
Jos niistä selviäisi miksi kahden henkilön puhtaan esim. g4 sävelen sointi voi olla niinkin erilainen.
Varmaan laulutekniikalla on suuri osuus tässä, mutta kai se
kunkin persoonallinen äänensävy riippuun kurkunpään? tms ominaisuuksista ja se sanelee hyvin pitkälle äänen soundin.
Sori jos olen ihan pihalla näistä perusasioista.
 
18is9
05.10.2012 13:52:23 (muokattu 05.10.2012 13:55:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timppa64: Täytynee hommata perus laulukirjoja.
Jos niistä selviäisi miksi kahden henkilön puhtaan esim. g4 sävelen sointi voi olla niinkin erilainen.
Varmaan laulutekniikalla on suuri osuus tässä, mutta kai se
kunkin persoonallinen äänensävy riippuun kurkunpään? tms ominaisuuksista ja se sanelee hyvin pitkälle äänen soundin.
Sori jos olen ihan pihalla näistä perusasioista.

 
Kyllähän loppupeleissä persoonallisen soundin tekijät ovat ihmisen fysiologiasta kiinni. Mutta toisaalta taas, kyllä soundia voi muuttaa ihan valtavasti sillä miten resonansseja ohjataan eri puolille kalloa ja kuinka isoja tai pieniä tiloja äänen resonanssille varataan.
 
Teepä tämmöinen pieni testi. Pidätä ensin hengitystä ja päästä sitten ilmaa hitaasti nenän kautta ulos. Laula sitten pitäen tunne samanlaisena. Tämän jälkeen, pidätä hengitystä, päästä ilmaa ulos nenän kautta ja katkaise ilman tulo. Nyt, pidä sama tunne ja laula taas. Näin pystyt kontrolloimaan onko nenäportti laulaessa auki vai kiinni, eli meneekö laulaessa ilmaa nenän kautta ulos vaiko ei. Varmaan hoksaat että soundi muuttuu, jos ei paljon niin ainakin vähäsen? Näitä tämmöisiä säädettäviä juttuja on aika monta, kurkunpään asento ehkä tärkeimpänä.
 
Jos englanti taipuu niin tuolta voi katella:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vocal_resonation
 
EDIT: Tai no, en minä tiedä mikä on tärkeää ja mikä ei, en ole laulunopettaja. Muta aika radikaali muutos soundiin tulee jos laskee tai nostaa kurkunpäätä.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
timppa64
05.10.2012 14:14:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Kyllähän loppupeleissä persoonallisen soundin tekijät ovat ihmisen fysiologiasta kiinni. Mutta toisaalta taas, kyllä soundia voi muuttaa ihan valtavasti sillä miten resonansseja ohjataan eri puolille kalloa ja kuinka isoja tai pieniä tiloja äänen resonanssille varataan.
 
Muta aika radikaali muutos soundiin tulee jos laskee tai nostaa kurkunpäätä.

 
Tällaista keskustelua kaipasin aiheesta.
Kurkunpään korkeuden nostaminen/laskeminen, ei se kyllä yhtäkkiä onnistu.
En saa kontaktia kurkunpäähän nouseeko se vai laskeeko.
Se(kin) vaatii treenausta.
Lukaisenpa tuon lontoonkielisen.
 
18is9
05.10.2012 14:46:41 (muokattu 05.10.2012 14:53:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timppa64: Kurkunpään korkeuden nostaminen/laskeminen, ei se kyllä yhtäkkiä onnistu. En saa kontaktia kurkunpäähän nouseeko se vai laskeeko.
 
Näissä mennään hyvin nopeasti sellaiselle aluelle, että asioista ollaan sitten jo montaa mieltä. Jos oikein ymmärrän, niin jotkut suosittelevat kurkunpään luonnollista siirtymistä ylöspäin korkeampaa laulettaessa, jotkut taas koettavat rentouttaa kurkunpään pysymään paikallaan korkeudesta riippumatta ja jotkut taas tykkäävät laskea sitä saadakseen botnea soundiin. Itse en oikeastaan uskalla neuvoa että mitä kannattaisi tehdä.
 
Itsellä iso tekijä tuntuu olevan kielen kanta, joka jännittyy vaikka en haluaisi, eikä tahdo antaa tilaa.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «