Speedy 02.10.2012 20:44:58 | |
---|
Kaikki muut tomikoot paitsi 10" ja 14", muita en vaan saa soimaan hyviltä.. 18" syvemmät basarit ja 15" snaret ovat myös njääh (ja kaikki missä lukee jonsered, vai mikä se oli se perämoottori) Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
akisetä 04.10.2012 21:06:38 (muokattu 04.10.2012 21:08:27) | |
---|
Eikö se ole vähän nihkeätä nimetä yksittäistä tylsää rummun kokoa? Itse tykkään tarkastella kokonaisuuksia. Jos kokonaisuuksia katotaan, niin kyllä se tylsin (tai pikemminkin ärsyttävin) on tuo jo mainittu 22" basari ja 12", 13" ja 16" tomit. Kuinkahan usein olen löytänyt itseni tuijottamasta tuon kokoista, jotain 80-luvun Tama swingstar/rockstar -settiä, sen jälkeen kun mulle on sanottu "siellä on rummut valmiina, ei kannata omia roudata". Ja totta kai ne jäätävän syvät 12" ja 13" tomit on ihan mahottoman hankala saada järkevään asentoon, kaikki kalvot lommoilla, eikä minkään valtakunnan vireessä. Ja tietysti se repaleisella etukalvolla varustettu basari on täynnä superlonipatjaa. Niin nähty! Ehkä joku 20", 10", 12", 14" settikin on kaikessa jokapaikanhöylyydessään aika tylsä, varsinkin jos se on vielä joku ei-niin-pro tason satsi. Eihän mullakaan mitään huippurumpuja ole, ei sillä. Omissa Jammuissa tuo 12x9 tomi on ongelmallisin, sitä ei meinaa saada viritettyä sopimaan nätisti kympin ja kuustoistasen väliin. En selitä, viritystaidon puutetta. V*ttu se on ihan hyvä, ei tarvii aina valittaa! |
niitä kaikkein parhaimmiksi todettuja kokoja on varmaan valmistettu ja käytetty eniten, siksi ne ovat varmasti monen mielestä tylsät jos on pakko valita joku niin sanon että alle 13" snaret yövuoro on rock, ei ole koskaan aamuherätyksiä ja saa aina valvoa myöhään;) |
Epämuusikko 05.10.2012 10:13:23 | |
---|
Steadybox: Tylsin tomikoko on tuo yllämainittu 12"x9". Tylsin basarikoko on 20"x16" Komppia älyttömästi. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Vallu-Veke 05.10.2012 11:27:43 | |
---|
12"x10 on ollut omissa hankinnoissani huonoin omaan käyttööni. Pelit lähtikin enemmän rok-henkiselle. 13"x9 on ollut mieluisin yllättäjä. Samassa setissä olevan 16"x16 kanssa tämä 13" pelittää mieluisasti. |
Speedy 05.10.2012 12:35:00 | |
---|
Niin ja tuon 15"x17" phonicin on ihan tylsä.. en tiedä mitä sillä tekisin, se on vähän persoonaton.. Onko se 14" vai 16" persoonallisuudella ja mitä tuo syvyys.. Saundin puolesta se ois voinu syntyä rantapalloksi..=) Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
Ernesti 05.10.2012 12:56:10 | |
---|
en haluaisi polkea 20"x20" bassorumpua mistään hinnasta. tai no kyllähän sitä rahasta oikeestaan.. enkä muutenkaan 16" syvempää bassorumpua. |
M. Kekki 05.10.2012 15:42:30 | |
---|
Kailis: Hienoin tomikoko on ehdottomasti 14"X8". Tyylitajuisen rumpalismiehen ykkösvalinta - ehdottomasti! Ei surkutella vaan tehdään! |
arhipp 05.10.2012 22:21:52 | |
---|
Jos nyt topikkiin pitäisi ottaa kantaa, niin erinomainen aihe käsiteltäväksi! Ja jos vastataan aiheeseen, niin kuuluisi jättää nuo basarit, virvelit ja settikombinaatiot kokonaan ulkopuolelle. Ja turhuudet. Siltä näyttää toistaiseksi, että 12x9 vie voiton tylsintä haettaessa. 8-tuumaiset on mainittu turhimmiksi, olen samoilla linjoilla. Ainakin Yamaha RC:n 8x8 on melko turha. Vaikea virittää, ei toimi oikein tomin paikalla. Vähän sellainen efektijuttu, joissakin lattarifilleissä ehkä ok, mutta ainakin minun käyttöasteella - eittämättä turhin. Plussana kuitenkin helppo sijoittaa settiin. 12x9 tomeista mulla ei ole kokemuksia. Itselläni on 12x8 ja 12x10, jotka molemmat ovat mielestäni ok. Sen sijaan 13x11 on mielestäni kaikkein tylsin ja samalla hankalin, epäkäytännöllisin ja kenties kuitenkin kaikesta huolimatta myös turhin. 13x9 on hyvä, mutta tuo 13x11 on mielestäni liian suuri ylätomiksi kokonsa puolesta, kun taas "lattiatomiksi" liian heikko ja onneton. Valintani on siis 13x11. Ennen pitkää määrä korvaa laadun! |
Dj.Dumbass 06.10.2012 11:08:20 | |
---|
arhipp:Sen sijaan 13x11 on mielestäni kaikkein tylsin ja samalla hankalin, epäkäytännöllisin ja kenties kuitenkin kaikesta huolimatta myös turhin. 13x9 on hyvä, mutta tuo 13x11 on mielestäni liian suuri ylätomiksi kokonsa puolesta, kun taas "lattiatomiksi" liian heikko ja onneton. Valintani on siis 13x11. Tämä, tai pykälää syvempi 13x13. But what would Musamies do? |
joonama 06.10.2012 12:27:40 | |
---|
Dj.Dumbass: Tämä, tai pykälää syvempi 13x13. Mulla oli yhdessä vaiheessa puoli vuotta käytössä sellainen setti, jossa 12x10 (edessä) ja 13x13 ("lattialla") tomit. Tykkäsin siitä setupista kyllä, mutta minä tykkään nyt muutenkin vähän kaikesta. Kuten joku tuossa aiemmin mainitsikin, ne yleisimmät koot ovat yleisiä juuri siksi, että ne sopivat niin monelle ja moneen menoon. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että itselleni luontevin setup olisi 12" ja 14" tomit, 20" tai 22" basari. Syvyydet järjestyksessä ehkä 8"-10", 10"-13" ja 16"-17". Aika tylsää siis? 8" on aika turha, mutta mites olette sivuttaneet 6" mukitelineet. :) Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa. |
iekku84 07.10.2012 14:08:19 | |
---|
Kaikki välillä tökkii. Kun vaihtaa settiä tarpeeksi usein. Ei tule tylsää, niin herkästi!!! Nimimerkki miettii mitkähän seuraavaksi ostaisi??? Kiitos ja anteeksi. |
Duro 07.10.2012 14:29:19 | |
---|
Kanttikokoset etutomit ylipäätään. Tylsää yrittää saada niitä aseteltua mitenkään järkevästi. Ellei niitä tomeja sitten ole vain se yksi kpl. Tilipitappituppitappi |
VeKrio 19.10.2012 23:34:00 (muokattu 19.10.2012 23:35:35) | |
---|
Arse veti hienot topikit hihastaan! Musta tarpeettomin tomikoko on varmaan just toi 8". Se on niin poskettoman läpitunkeva ja harvoin käytettävissä oleva rummu. Eikä siihen osu. Tylsin on varmaan just se 12"x9". Ei näytä hyvältä ja tomii perusesasti. Vanhassa setissä oli 13"x9" ja 16"x16" tomit ja ne toimi kyllä tosi hyvin. Pienempi viritettynä selvästi kireämmälle. "Tuon väristä meillä on." -Kailis |
marktark 20.10.2012 01:37:37 (muokattu 20.10.2012 01:44:39) | |
---|
No jos aatellaan että kyseessä on laatuluokkaa, ni en mä kyllä voi sanoa ainakaan mun kokemuksella mitään niistä tylsäksi - sori nyt tää nillitys - vaan mun taidot ei vaan riitä. Tai kärsivällisyys ja pitkäjänteisyys. Eli onhan jokaisella tomilla & koolla luonteensa ja edes joku resonanssiherkkyysalueensa, mut jos sä (passiivi) vaan et hokaa sitä - onks tää tullut sun mieleen vai oot sä sit joku jumala häh joka (vaan) luulee/olettaa että homma on hallinnassa. Kato tomi on ihan viaton :) (siis se hyvä tomi; suoruus, viisteet, matskut, liimat jne) Siis. Kalvotus ja viritys. Toki mäkin mietin, et oisko kuitenkin joku yhdistelmä, jota kukaan ei sais soimaan (siitähän tässä on kysymys), jossa ne ääniaallot ei vaan löytäis yhteistä harmoniaa tai edes jotain funktiota. huom. tää on vanhan liiton mies; on jo ikää eikä enää ole sitä luuloa et voi hallita (muka) kaikkea, vaan kohteen ehdoilla eikä väkisin, jolloin sitä vaan ärtyy ihan turhasta ja tarpeettomasti. "Turha peiliä on syyttää jos naama on vino." Play that song, not the instrument. |
Kefiiri 20.10.2012 09:47:06 | |
---|
Rummuista tylsin on 22" musta bassorumpu. Ei riittävän suuri ollakseen leuhka, eikä riittävän pieni ollakseen hauska. Eikä riittävän sopiva ollakseen mukava. Ja vielä musta. |
jtannin 21.10.2012 12:38:55 | |
---|
11" ja 17" tomit on tosi tylsiä. Ite täytyy kusirakosta taitella kalvot |
jazzmies 21.10.2012 13:02:05 | |
---|
Paljon on parjattu 12-13-16 kattausta, mutta ei härreguud tuota työpaikaltani ostamaa Yamahan DT-225 -settiä - nimittäin hyvä rumpu soi ja laajalla ambituksella sävyn paljoa muuntumatta. Sitten kun vielä Tune-botilla sai kalvot itsessään hyvään vireeseen, niin lopputulos kerrassaan mykistävä. Voisin vaikka vähän pistää narulle sitä settiä ja siitä saa käsityksen, että tuuman ero tomin vannekoossa ja syvyydessä tuotta tarpeeksi intervallia. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
jtannin 21.10.2012 13:25:03 (muokattu 21.10.2012 13:27:23) | |
---|
Tämän topicin kysymyksenasettelu on hieman outo. Kaikilla rummuilla ja niiden koolla on aikansa (aikakautensa) ja paikkansa. Kuten niiden materiaaleilla, kalvovalinnoilla jne... Mieluummin voisi kai kysyä: mitä rumpukokoja itse suosit soitossasi? Eri tyyleissä, kokoonpanoissa ja tilanteissa kuuluukin käyttää erilaisia ja kokoisia rumpuja. Jotkut tietysti soittavat vain yhdenlaista juttua ja omaavat vain yhdenlaisen soundi-ihanteen, jolloin on edessä lukematon määrä tylsiä vaihtoehtoja :-? Jos rumpu ei soi tai virity haluamaasi vireeseen, voidaan aiheesta kysyä onko vika virittäjässä vai viritettävässä. Rumpu ei välttämättä ole tällöin kunnossa tai kalvot ovat elämänsä ehtoopuolella, mutta ei se ongelma ikinä siitä rummun koosta johdu, Kaikenkokoiset rummut virittyvät ja soivat taatusti kun perusolettamat ovat kunnossa. Ja kaikenkokoiset rummut ovat hemmetin kivoja soittaa... |
Weetoz 21.10.2012 13:40:04 | |
---|
Komppaan Tannista. Miun 12x9 tomi kuulostaa just sellaselta kuin haluankin, ja toisaalta siitä saa kyllä kalvovalinnoilla ja ruuvailulla tosi monenlaista soundia irti. Myös kokeilemani 12x8 ja 12x10 tomit ovat olleet hyviä, vähän vaan erilaisia. Kaikille löytyy kyllä käyttöä. RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll |