Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Eri bassojen ja vahvistimien osa soundin muodostumisessa.
1 2 3 4 5 6 7
JimmyLee
04.10.2012 20:30:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on nyt vähän vaikea kysymys, mutta mikä vaikuttaa eniten soundiin kaikista basson osista vahvistimeen ja kaappiin asti?
 
Jos otetaan vaikka kymmenen kappaletta eri valmistajien jazzibassoja, niin kuinka suuri ero niiden soundissa on? Kuinka paljon vaikuttavat puulaji, kielet, mikit?
 
Kumpi muokkaa enemmän soundia, vaihto kahden saman tehoisen transistorivahvarin, vai vaihto kahden erilaisen mutta saman tyylisen basson välillä?
 
Kiitos.
 
MPU
04.10.2012 20:42:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä basson soundiin vaikuttaa eniten ja selvimmin mikit ja kielet. Vahvistimet taas soundaa kaikki jossain määrin erilaisille. Puhumattakaan, kun aletaan ruuvaamaan niitä nappuloita. Mahdoton sanoa yleistystä vahvistimista.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
arilö
04.10.2012 20:53:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämähän totiseti on loppumaton suo tarpoa. Jos tietäisisn vastauksen tähän, olisin todennäköisesti basson- tai vahvistimen tekijä
Itse lähden liikkeelle siitä, että minulla on joku visio "omasta" soundista, sitten vain ahkerasti nuohoamaan musiikkiliikkeitä ja kun se basso, vahvistin tai kaappi joka vastaa tätä visiota tulee vastaan ostan sen
Varsinaista infoa nyt ei valitettavasti irtoa, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen (kielet, basso, kaappi jne)
Korvat määrää
 
hollstro
04.10.2012 21:10:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaava ja kokenut soittaja saa sen oman saundinsa monesta kombinaatiosta.
 
Muuten koko aihe on pelkkää mutua. Faktaa ei tästä löydy.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hollstro
04.10.2012 21:13:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Mun mielestä basson soundiin vaikuttaa eniten ja selvimmin mikit ja kielet. Vahvistimet taas soundaa kaikki jossain määrin erilaisille. Puhumattakaan, kun aletaan ruuvaamaan niitä nappuloita. Mahdoton sanoa yleistystä vahvistimista.
 
Häh? Mikkien vaikutus on suurimmilaan kun puhutaan ihan erityyppisistä mikeistä erilaisissa positioissa. Eri merkkien presarimikit samassa paikassa esim. ei ole suurin saundin erottaja.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
04.10.2012 21:32:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Häh? Mikkien vaikutus on suurimmilaan kun puhutaan ihan erityyppisistä mikeistä erilaisissa positioissa. Eri merkkien presarimikit samassa paikassa esim. ei ole suurin saundin erottaja.
 
Mutta entäpä erityyppiset mikit samassa asemassa? Ei sen aina ole pakko olla se p-mikki, vaihtoehtoja kun kuitenkin löytyy.
 
Mopo rotkoon.
hollstro
04.10.2012 21:40:39 (muokattu 04.10.2012 22:33:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Mutta entäpä erityyppiset mikit samassa asemassa? Ei sen aina ole pakko olla se p-mikki, vaihtoehtoja kun kuitenkin löytyy.
 
Niin, siloin puhutaan erilaisista mikeistä. Humppari vs .singlecoil saamassa paikassa saundaa erilaiselta.
 
Mun mielestä basson rakenne on se suurin soittimesta johtuva ero. Ei kielet, ei mikit.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Miikss
04.10.2012 22:33:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Niin, siloin puhutaan erilaisista mikeistä. Humppari vs .singlecil saamassa psikassa saundaa erilaiselta.
 
Mun mielestä basson rakenne on se suurin soittimesta johtuva ero. Ei kielet, ei mikit.

 
Eiköhän se meinannutkin erityyppisiä mikkejä nimenomaan. Ja väitätkö muka pokkana, että basson soundiin vaikuttaa enemmän sen rakenne kuin kielet ja mikit? Presarimikki vs. jazzarimikki, aktiivi vs. passiivi, flatwound vs. roundwound ja noiden erilaiset kombinaatiot, materiaalit ja toteutustavat. Ei todellakaan rakenteella saada noin selkeitä eroja soundiin, vaikka toki vaikuttaa sekin.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
hollstro
04.10.2012 22:35:12 (muokattu 04.10.2012 22:38:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss: Eiköhän se meinannutkin erityyppisiä mikkejä nimenomaan. Ja väitätkö muka pokkana, että basson soundiin vaikuttaa enemmän sen rakenne kuin kielet ja mikit? Presarimikki vs. jazzarimikki, aktiivi vs. passiivi, flatwound vs. roundwound ja noiden erilaiset kombinaatiot, materiaalit ja toteutustavat. Ei todellakaan rakenteella saada noin selkeitä eroja soundiin, vaikka toki vaikuttaa sekin.
 
Väitän. Laita kontraan ihan mitkä kielet tai mikit vaan. Ei saundaa jazz basolta.
 
Tai laita Steinbergerin hiilikuitutikkuun mitkä mikit vain, ei saundaa puolisakustiselta bassolta.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Miikss
04.10.2012 22:37:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Väitän. Laita kontraan ihan mitkä kielet tai mikit vaan. Ei saundaa jazz basolta.
 
Njoo no jos tuolle linjalle lähetään niin oot oikeessa. Itse jumituin nyt pelkästään sähköbassoihin.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
hollstro
04.10.2012 22:38:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss: Njoo no jos tuolle linjalle lähetään niin oot oikeessa. Itse jumituin nyt pelkästään sähköbassoihin.
 
Ks. Mun lisäys.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Miikss
04.10.2012 22:41:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Ks. Mun lisäys.
 
No itse laskin kyllä myös akustiset ja puoliakustiset pois, eli oma virheeni ahtaassa ajattelussa. Mutta väittäisin, että hiilikuitutikkuun jos laittaa samanlaisen mikkisetin ja kielet kuin vaikka Fenderin jazzariin, niin hyvin pitkälti samankaltaisilta kuulostavat vahvarin samoilla asetuksilla. Tai lähinnä, että se suurempi ero tulee kun isketään siihen hiilikuitutikkuun täysin erilaiset mikit ja kielet.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
JimmyLee
04.10.2012 22:50:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss: No itse laskin kyllä myös akustiset ja puoliakustiset pois, eli oma virheeni ahtaassa ajattelussa. Mutta väittäisin, että hiilikuitutikkuun jos laittaa samanlaisen mikkisetin ja kielet kuin vaikka Fenderin jazzariin, niin hyvin pitkälti samankaltaisilta kuulostavat vahvarin samoilla asetuksilla. Tai lähinnä, että se suurempi ero tulee kun isketään siihen hiilikuitutikkuun täysin erilaiset mikit ja kielet.
 
Onko noin? Mielenkiintoista.. Ajattelin aina että puulajeilla tulee suurehko vaikutus soundiin. Omasta mielestäni basso, jossa on vaalea otelauta kuulostaa paremmalta, kuin tumman otelaudan omaava soitin. Psykologia toimii :D
 
hollstro
04.10.2012 22:50:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss: No itse laskin kyllä myös akustiset ja puoliakustiset pois, eli oma virheeni ahtaassa ajattelussa. Mutta väittäisin, että hiilikuitutikkuun jos laittaa samanlaisen mikkisetin ja kielet kuin vaikka Fenderin jazzariin, niin hyvin pitkälti samankaltaisilta kuulostavat vahvarin samoilla asetuksilla. Tai lähinnä, että se suurempi ero tulee kun isketään siihen hiilikuitutikkuun täysin erilaiset mikit ja kielet.
 
Ei nun mielestä. Mikit toistavat sen mitä basso tuottaa, siis runko, kaula, kielet ja muut osat tuottavat.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Miikss
04.10.2012 22:53:34 (muokattu 04.10.2012 22:57:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JimmyLee: Onko noin? Mielenkiintoista.. Ajattelin aina että puulajeilla tulee suurehko vaikutus soundiin. Omasta mielestäni basso, jossa on vaalea otelauta kuulostaa paremmalta, kuin tumman otelaudan omaava soitin. Psykologia toimii :D
 
Toki siinä eroja on, mutta merkittävimmät erot tulee kyllä siitä mikityksestä ja kielistä. Ihan perinteisten sähköbassojen kohdalla siis. Mutta jos / kun itse uutta bassoa alan hommailemaan, niin tuskin jaksan sen kummemmin puulajeihin ja muuhun tutustua. Kyllä omassa soitossa vahvistin ja etuastepedaali muokkaa soundista semmosen, että ei siinä ihan hirveetä merkitystä oo, onko soundi vähän tummempi vai kirkkaampi itse basson rakenteen puolesta.
 
hollstro: Ei nun mielestä. Mikit toistavat sen mitä basso tuottaa, siis runko, kaula, kielet ja muut osat tuottavat.
 
Kyllä just näin. Mutta kielet käytännössä on se pääasiallinen signaalin lähde. Mikit taas poimii sen, eli käytännössä jo ihan järjellä ajateltuna ne on tärkeimmät osat soundin kannalta. Rakenteelliset asiat vaikuttaa toki myös. Mutta sen verran olen erilaisia basuunoita koeajellut itsekin, että voin sanoa sen suurimman eron tulevan nimenomaan mikeistä ja kielityksistä. Pienemmät, rakenteesta johtuvat erot toki kuulee, mutta pääasiallisesti kyllä samanmerkkiset ja samanlaiset kielet kuulostaa missä tahansa bassossa samantyyliseltä. Samaten samankaltaiset mikit.
 
Edelleen siis puhun sähköbassoista.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
J.Nikkanen
04.10.2012 22:54:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Ei nun mielestä. Mikit toistavat sen mitä basso tuottaa, siis runko, kaula, kielet ja muut osat tuottavat.
 
Rijopun testi osoitti tämän. Kolme bassoa joita taannoin arvuuteltiin mikä oli mikäkin. Kyllä mä olin saundierot kuulevinani vaikka tulokset menikin mulla väärin. Toki moni veikkasi/tiesi hommat oikein.
 
Mopo rotkoon.
hollstro
04.10.2012 23:19:31 (muokattu 04.10.2012 23:21:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss: Toki siinä eroja on, mutta merkittävimmät erot tulee kyllä siitä mikityksestä ja kielistä. Ihan perinteisten sähköbassojen kohdalla siis. Mutta jos / kun itse uutta bassoa alan hommailemaan, niin tuskin jaksan sen kummemmin puulajeihin ja muuhun tutustua. Kyllä omassa soitossa vahvistin ja etuastepedaali muokkaa soundista semmosen, että ei siinä ihan hirveetä merkitystä oo, onko soundi vähän tummempi vai kirkkaampi itse basson rakenteen puolesta.
 

 
Kyllä just näin. Mutta kielet käytännössä on se pääasiallinen signaalin lähde. Mikit taas poimii sen, eli käytännössä jo ihan järjellä ajateltuna ne on tärkeimmät osat soundin kannalta. Rakenteelliset asiat vaikuttaa toki myös. Mutta sen verran olen erilaisia basuunoita koeajellut itsekin, että voin sanoa sen suurimman eron tulevan nimenomaan mikeistä ja kielityksistä. Pienemmät, rakenteesta johtuvat erot toki kuulee, mutta pääasiallisesti kyllä samanmerkkiset ja samanlaiset kielet kuulostaa missä tahansa bassossa samantyyliseltä. Samaten samankaltaiset mikit.
 
Edelleen siis puhun sähköbassoista.

 
No jaa, basson saundi muodostuu harmoonisten äänien toistosta, ja niiden erottuminen riippuu basson rakenteesta, eli miten mikäkin kerrannainen korostuu tai vaimenee. mikki poimii tuon kielen perusäänen ja ylä-äänisrajan. Ja mikin paikasta riipuuu miten noiden äänien amplitudi juuri tuossa kohdassa sattuu olemaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Miikss
04.10.2012 23:29:09 (muokattu 04.10.2012 23:29:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: No jaa, basson saundi muodostuu harmoonisten äänien toistosta, ja niiden erottuminen riippuu basson rakenteesta, eli miten mikäkin kerrannainen korostuu tai vaimenee. mikki poimii tuon kielen perusäänen ja ylä-äänisrajan. Ja mikin paikasta riipuuu miten noiden äänien amplitudi juuri tuossa kohdassa sattuu olemaan.
 
Ei se siltikään kielen perussointia muuta. Mikin paikka toki vaikuttaa soundiin huomattavasti, sen voi rakenteen hyväksi lukea. Mutta itse materiaalivalinnat ym. ei kyllä edelleenkään omasta mielestäni tee niin merkittävää eroa soinnissa kuin selkeästi erityylisten mikkien ja kielten vaihtaminen.
 
En jaksa jokatapauksessa väitellä tästä asiasta enempää. Tämä on osaksi mielipidejuttujakin, toinen voi kuulla basson äänen ihan erilaisena kuin minä ja kiinnittää suurempaa huomiota asioihin, joita itse pidän pienenä "hienosäätönä".
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
hollstro
04.10.2012 23:35:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss: Ei se siltikään kielen perussointia muuta. Mikin paikka toki vaikuttaa soundiin huomattavasti, sen voi rakenteen hyväksi lukea. Mutta itse materiaalivalinnat ym. ei kyllä edelleenkään omasta mielestäni tee niin merkittävää eroa soinnissa kuin selkeästi erityylisten mikkien ja kielten vaihtaminen.
 
En jaksa jokatapauksessa väitellä tästä asiasta enempää. Tämä on osaksi mielipidejuttujakin, toinen voi kuulla basson äänen ihan erilaisena kuin minä ja kiinnittää suurempaa huomiota asioihin, joita itse pidän pienenä "hienosäätönä".

 
Laita se kieli ratakiskoon tai kivipöytään soimaan, ja laita se sitten vaikka bassoon. Se mitkä ylä-äänet korostuvat ja vaimenevat eroaa todella paljon koska soittimen resonanssi saa sen kielen värähtelemään eri tavoin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Danny_fox
05.10.2012 09:34:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aika paljon noita osia bassoihin tullut vaihdeltua ja isoin ero saundiin on tullut kun on vaihtanut presariin vaahteralautasen kaulan ruusupuun tilalle. tämän olen jopa tehnyt useamminkin. ero ei ole suuren suuri, mutta ero kuitenkin.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «