Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hagström Rymdklang putkinupin kytkentäkaavio ja pesuohjelma
1
lumikitara
03.10.2012 23:37:13 (muokattu 04.10.2012 00:33:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä tuohon Hagströmiin voisi löytää skemoja? Usean tunnin googlaus ei ole tuonut tulosta. Simppeli vehje mutta voisi edes tarkistaa että kaikki komponentit on kuten pitääkin.
Yksi ecc83 ja yksi el84, mullardeja molemmat. Reverb (Rymdklang) sijaitsee etulevyssä säätöpyörylöineen.
 
Millä aineilla tolexia voi puhdistaa? Laimealla astianpesuaineella, soodalla? Vehje oli kauan aikaa sitten lopettaneen rtv-liikkeen varastossa, joten pölyä ja likaa on kertynyt. Kopan toinen alanurkka on saanut maistaa varastoon tulvinutta sadevettä.
 
Voiko raikastamiseen käyttää jotain tekstiiliraikasteita?
Jos ei puhdistu ja raikastu salonkikelpoiseksi niin sitten teen uuden kopan. Patina ei haittaa, päinvastoin. Siksi uuden kopan tekeminen on vihonviimeinen vaihtoehto.
 
Kuveja:
http://dl.dropbox.com/u/22577406/Ha … g/Hagstr%C3%B6m%20Rymnklang-etu.JPG
 
http://dl.dropbox.com/u/22577406/Ha … /Hagstr%C3%B6m%20Rymdklang-sivu.JPG
 
http://dl.dropbox.com/u/22577406/Ha … /Hagstr%C3%B6m%20Rymdklang-auki.JPG
 
http://dl.dropbox.com/u/22577406/Ha … Hagstr%C3%B6m%20Rymdklang-kone2.JPG
 
http://dl.dropbox.com/u/22577406/Ha … /Hagstr%C3%B6m%20Rymdklang-kone.JPG
 
http://dl.dropbox.com/u/22577406/Ha … klang/Hagstr%C3%B6m%20Rymdklang.JPG
 
http://dl.dropbox.com/u/22577406/Ha … /Hagstr%C3%B6m%20Rymdklang-taka.JPG
 
Edit: Laitoin postia Hagströmille ja heidän linkeistä löytyneille tahoille.
 
Kefiiri
04.10.2012 08:55:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisikohan tuo olla ihan kaikulaite eikä varsinainen vahvistin? Kaunis on. Varmaan jollain autokemikaaleilla voisi koettaa putsata.
 
blaekie
04.10.2012 09:59:32 (muokattu 04.10.2012 10:06:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Voisikohan tuo olla ihan kaikulaite eikä varsinainen vahvistin? Kaunis on. Varmaan jollain autokemikaaleilla voisi koettaa putsata.
 
Reverb Unit tuo nimenomaan on.
 
EDIT: Eihän tuo ole kovinkaan likainen, kuten ketjun avaaja itsekin totesi, pieni patina on aina paikallaan. En lähtis tuohon kyllä nyt mitään uutta koppaa väsäämään, ei oikein sovi jotenkin "stailiin" sellainen
Kutne mainittu, auton sisäpuhdistukseen tarkoitetut kemikaalit on hyviä tuossa. (Joskun ihan vanha kunnon märkä rätti toimii myös, mitä pölyyn tulee).
 
Itse putsailisin nuo liittimet, tarkistelin juotokset yms liitokset, sekä voitelisin potikat yms.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
lumikitara
04.10.2012 10:29:33 (muokattu 04.10.2012 10:34:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahaa, eli tuo on tosiaan se reverb-unit. Joka päivä oppii jotain, en voinut kuvitellakaan kaikulaitteeksi.Vähä ihmettelin komponenttien vähyyttä. No kaippa tälle käyttöä löytyy. Kiitos ohjeista!
 
KoskPaavo
04.10.2012 11:54:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaanpa villisti että tuo kaikujousi ei toimi.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
lumikitara
04.10.2012 13:07:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suattaapi tuo olla niinniin.
Vähän jelppikerho-kysymys mutta mihin väliin tuo kaikupömpeli pitäisi kytkeä?
Kitaran ja putkinupin väliin vai nupin ja kaapin väliin?
Vai onko tuo ihan vaikkapa laulumikin ja kaapin väliin tarkoitettu?
 
Tuossahan on mic 1 ja mic 2 sisääntulot ja yksi output. Lisäksi mix 1 ja mix 2 potikat sekä yksi volumepotikka. Jalkakytkimelle on myös sisääntulo. Vanhoissa Hagströmin vahvistimissa näyttäisi olevan kitarakanavien sisääntulot merkitty myös samoin mic 1, 2 jne.
 
Koska on kuitenkin putkisysteemi niin en uskalla ihan summassa kokeilla.
 
Hagströmiltä vastasivat että heillä ei ole skemoja, mutta pömpeli on tehty sarjanumeron perusteella 1963.
 
Kefiiri
04.10.2012 14:28:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lumikitara: mutta mihin väliin tuo kaikupömpeli pitäisi kytkeä?
Kitaran ja putkinupin väliin vai nupin ja kaapin väliin?
Vai onko tuo ihan vaikkapa laulumikin ja kaapin väliin tarkoitettu?

 
Varmaan vehje on ajateltu kytkettäväksi laulumikin, tai kitaran ja vahvistimen väliin kuten efektiboksit ainakin. Fenderillähän on aikoinaan ollut samantapainen erillinen jousikaikulaite. Se pääteputki ilmeisesti ohjaa kaikujousen sisäänmenoa (pienen päätemuuntajan kautta).
 
okabass
04.10.2012 15:17:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysypä tuolta
http://www.hagstrom-vintage-guitars.se/productssimple1.html
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
blaekie
04.10.2012 15:34:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lumikitara: ...Koska on kuitenkin putkisysteemi niin en uskalla ihan summassa kokeilla.
 
Hagströmiltä vastasivat että heillä ei ole skemoja, mutta pömpeli on tehty sarjanumeron perusteella 1963.

 
Ei tuon kunnostamiseen varmaankaan skemoja tarvitse, mitä apua siitä oikeastaan sinulle olisi ?.
Näyttää kaikki vähäiset komponentit olevan aika hyvin näkyvillä, joten ei pitäisi arvojen selvittäminen olla kovin vaikeaa. Jos jokin konkka nyt epäilyttää, vaihdat sen! Itse kyllä kokeilisin varovasti lyödä tuon ihan vaan tulille, ja tutkailla, näkyykö mitään epäilyttävää.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
lumikitara
04.10.2012 16:37:58 (muokattu 04.10.2012 16:42:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okabass: jokohan tuonnekin jo postasin, pitää tarkistaa.
 
Tyrkkäsin vehkeen tulille. Soundissa ei mitään valittamista, oikein hyvä. Jousikaiku sammuu ja käynnistyy tuosta etulevyn pyörylästä. Siellä on vaan semmoinen vipu joka demppaa jouset vaahtomuoviin kun vääntää off-asentoon.
Mutta kohisee hi***ti.
 
Täytyy tutkia lisää ja putsata vielä koskettimia. Mikä noita kohinoita putkivehkeisiin yleensä aiheuttaa? Konkat, kosketushäiriöt?
 
Täytyy etsiä uusia komponentteja joka tapauksessa.
 
Mullardit otin pois koeponnistustuksen ajaksi ja laitoin tilalle uuden kiinalaisen ecc83 ja sovtekin el84.
 
Edit: no nyt on ainakin yksi konkka halki. Eiköhän se tästä ala hahmottua.
 
blaekie
04.10.2012 16:42:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lumikitara: ... Mikä noita kohinoita putkivehkeisiin yleensä aiheuttaa? Konkat, kosketushäiriöt?..
 
Putket, vialliset vastukset, ja huonot kontaktit. Vuotavat kytkentäkonkat ehkä myös.
Jos on paljon verkkohurinaa, todennäköisesti suodatuskonkat on kuivahtaneet.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
maza
07.10.2012 10:27:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Putket, vialliset vastukset, ja huonot kontaktit. Vuotavat kytkentäkonkat ehkä myös.
Jos on paljon verkkohurinaa, todennäköisesti suodatuskonkat on kuivahtaneet.

 
Ja ihan ehjätkin hiilimassavastukset kohisee ainakin jonkin verran enemmän kuin nykyiset metallikalvovehkeet. Rakentaisin itse tuosta ensimmäisenä kaiun palautusasteen uusiksi (toinen ECC83:n puolisko). Uusi anodivastus, uudet konkat. Katodivastus, jos vaan on toleransseissaan vielä, ei ole niin merkittävä tekijä.
veijo k
12.10.2012 16:52:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen käyttänyt ties minkälaisten pintojen puhdistamiseen isopropaolia: ei syövytä ainakaan niiitä muoveja ja lakkapintoja, joita olen sillä käsitellyt, mm. akustisia kitaroita, tietokonemonitoreja jne. Poistaa hyvin monenlaista töhnää. Apteekista saa, mutta halvemmalla pääsee, kun ostaa jostain halpahallista tms. polttoaineen jäänestoainetta. Hinta n. kymmenesosa apteekinhinnoista, samaa ainetta silti.
 
Ja onnittelut Hagströmin löytäjälle, mulla on tuon ajan Hagström 310 -ö putkivahvistin.
 
Facebookisssa on oma sivu Hagströmin harrastajille, kannattaa liittyä. Löytyy hienoja kuvia ja paljon tietoa.
 
veijo k
12.10.2012 16:53:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi kirjoitusvirhe, siis isopropanolia (isopropyylialkoholia),
 
blaekie
12.10.2012 20:13:22 (muokattu 12.10.2012 20:14:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

veijo k: Mä olen käyttänyt ties minkälaisten pintojen puhdistamiseen isopropaolia: ei syövytä ainakaan niiitä muoveja ja lakkapintoja, joita olen sillä käsitellyt, mm. akustisia kitaroita, tietokonemonitoreja jne. Poistaa hyvin monenlaista töhnää. Apteekista saa, mutta halvemmalla pääsee, kun ostaa jostain halpahallista tms. polttoaineen jäänestoainetta. Hinta n. kymmenesosa apteekinhinnoista, samaa ainetta silti.
 
Ja onnittelut Hagströmin löytäjälle, mulla on tuon ajan Hagström 310 -ö putkivahvistin.
 
Facebookisssa on oma sivu Hagströmin harrastajille, kannattaa liittyä. Löytyy hienoja kuvia ja paljon tietoa.

 
Isopropanolilla on paikkansa juu tietyn lian (yleensä rasvapitoisen, tupakan tervan yms.) irrottamisessa. Mutta miksi käyttää lekaa, kun pikkuvasaralla tulee toimeen ?
Pikkuisen veden sekaan tiskiainetta, ja pyyhkimään. Itse olen putsaillut kaikenlaista vintage kamaa , ja yleensä se riittää.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
veijo k
13.10.2012 14:07:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Pikkuisen veden sekaan tiskiainetta, ja pyyhkimään. Itse olen putsaillut kaikenlaista vintage kamaa , ja yleensä se riittää."
 
Totta. Halusin vain kertoa, että isopropanoli on hyvin turvallinen ja halpakin puhdistusaine (toisin kuin vaikkapa asetoni, jolla kerran nuorena rupesin poistamaan ikävää tahraa akustisen kitaran kannesta - onneksi huomasin mokani äkkiä).
Ja tiskiaineissakin on eroa - en tosin ole tarkemmin perehtynyt - mutta kun viimeksi ostin halvinta mahdollista, ei sillä saanut edes lautasia puhtaaksi.
 
lumikitara
13.10.2012 15:54:10 (muokattu 13.10.2012 15:55:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putsailin koppaa sitruunatiivisteellä (semmonen sitruunan muotoinen pullo), suolalla, soodalla, etikalla sekä näiden potpureilla. Lähinnä keskityin ummehtuneen varasto-ödöörin elimointiin. Kyllä noilla näkyy likakin lähtevän. Kuparinen chassis tulisi noilla aineilla näköjään varsin hienoksi ja kiiltäväksi. Mutta parempi antaa olla patinoitunut koska saadakseen parhaan lopputuloksen pitäisi kiillottaa myös komponenttien alta. Yhtenäisyys kunniaan. Kaikutankin ruoste- ja hapettumisläntit lähtee myös, mutta samalla lähtee myös tankin pintagalvanointi ruosteen alta ja tuloksena on ruma kiiltavä läiskä. Täytyypä vielä testata koppaan tuo jäänesto ja tiskiaine. Vielä joku värjäymä pitäisi yrittää häivyttää.
Sivuprojektina olevaan putkiradio/levysoittimeen pitää myös testailla.
 
Johonkin facebook Hagströmiin liityinkin ja hyviä neuvoja sain sieltäkin.
 
Vaihdoin elkot ja pari muuta konkkaa tuolta kytkentälevyltä. Kannukonkat jätin vaihtamatta, ovat älyttömän kauniitkin vielä. Jos tulee tarvetta vaihtaa suotoelkot, haluan piilottaa ne noiden nättien kannujen sisään. Vastuksia en vaihtanut, näyttivät olevan arvoissaan vielä.
 
Iso kohina hiljeni, pientä kohinaa on havaittavissa kaiun volan ollessa täysillä ja kitaran ollessa hiljaa. Lie sitten tosiaan ihan noista hiilivastuksista johtuvaa tai ihan luonnollinen ominaisuus? Täytyy vielä tarkistaa onko hehkut maadoitettu miten tai ollenkaan.
Mix 1 ja 2- potikat vaikuttaa tietty kaiun määrään ja laatuun.
 
Onnittelut Veijolle 310:n johdosta :)
 
Semmoinen sopisi hyvin tuon rymdklangin alle :) tai päinvastoin.
 
Vähän harmittaa vieläkin kun tuo ei ollutkaan vahvistin kuten luulin. Ketjun otsikko taas nolottaa.. mistäpä sitä maalaispoika tiesi tälläisten olemassaolosta.
 
Käsittämättömiä hintoja muuten pitävät noilla Fenderin vastaavilla tuolla ebayssä. Eipä nekään näytä juuri sen monimutkaisempia olevan kytkikseltään. No, putkitasuri ja jotain pientä muuta. Näitä Hagströmejä taas ei tunnu löytyvän oikein mistään, joillain musikanteilla näkyy olevan. Yksi taisi olla ruotsissa myynnissä. Lie viskattu aikoinaan kaatopaikalle vanhat romut.
 
Tämä olisi muuten hyvä modausalusta vaik mihin, chassiksessakin on tilaa ja 3 valmista reikääkin putkille.
 
Vuolaat kiitokset neuvoista ja vinkeistä!
 
oksatboys
14.10.2012 09:43:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lumikitara: Tämä olisi muuten hyvä modausalusta vaik mihin, chassiksessakin on tilaa ja 3 valmista reikääkin putkille.
 
Et kyllä mene modaamaan! Noin siitissä kunnossa ja toimii, niin vitageaarrehan toi on.
 
"Makkara ilahduttaa, kun se on niin perkeleen hyvää." -vvaltsu
lumikitara
14.10.2012 10:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Et kyllä mene modaamaan! Noin siitissä kunnossa ja toimii, niin vitageaarrehan toi on.
 
Joo, ei tärvellä. Pitää vielä ehkä nuo uudet konkat jossain vaiheessa piilottaa vanhojen kuoriin. Tai etsiä vanhemman tyylisiä konkkia.
No-niin no onhan se ihan siisti ikä ja pitkä varastounhola huomioon ottaen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «