Aihe: Paras blues kitaristi
1 2 3 4 5 68 9 10 11 12
fiesta2
30.09.2012 09:49:11
Onhan se aika huvittavaa kun kaveri alkaa tiluttamaan blues soolossa ja yrittää soveltaa heavy lickejä muutenkin.
Varmaan menisi toisinpäin yhtä lailla metsään jos Clapton yrittäisi soittaa jotain raskasta osastoa.
En tarkoita etteikö Ynkkä olisi jollain toisella alueella yksi maailman parhaita kitaristeja.
Osastolla kitarat/soittaminen/paras kitaristi hyvä listaus siitä miten joku on jollain soittamisen alueella paras, kukaan ei ole sitä kaikilla alueilla.
Heissask
30.09.2012 12:25:25
fiesta2: Onhan se aika huvittavaa kun kaveri alkaa tiluttamaan blues soolossa ja yrittää soveltaa heavy lickejä muutenkin.
Varmaan menisi toisinpäin yhtä lailla metsään jos Clapton yrittäisi soittaa jotain raskasta osastoa.
En tarkoita etteikö Ynkkä olisi jollain toisella alueella yksi maailman parhaita kitaristeja.
Osastolla kitarat/soittaminen/paras kitaristi hyvä listaus siitä miten joku on jollain soittamisen alueella paras, kukaan ei ole sitä kaikilla alueilla.

Juu oot ihan oikeessa. Mutta sitten kuitenkin jos sanoit että blues on tunnetta, mutta mainitsit silti esim. Claptonin ja Mick Taylorin parhaina, niin täytyy ihmetellä. Näiltä herroilta en ole bluestunnetta paljoa nähnyt.
"Yksi huono puoli pitkissä vahatuissa viiksissä on se että ne menevät vinoon kun soittaa kitaraa hampailla." -Sakmongkol
Jussiman
30.09.2012 12:28:01
Heissask: Näiltä herroilta en ole bluestunnetta paljoa nähnyt.

Itse olen kyllä täysin eri mieltä. Etenkin Claptonin kohdalla. Kyllä miehen soitossa on sitä sielua ja bluesia. Valkoisista bluesmiehistä vain ehkä Duane Allmanilla on enemmän bluesfiilistä.
BigPapa
30.09.2012 12:30:33 (muokattu 30.09.2012 12:37:45)

Heissask: Juu oot ihan oikeessa. Mutta sitten kuitenkin jos sanoit että blues on tunnetta, mutta mainitsit silti esim. Claptonin ja Mick Taylorin parhaina, niin täytyy ihmetellä. Näiltä herroilta en ole bluestunnetta paljoa nähnyt.

Sitten oot kuljeskellut silmät ja korvat suljettuina.

Tämä riittää hyvin esimerkiksi Claptonilta:

(THEY CALL IT) STORMY MONDAY (1965) by John Mayall's Bluesbreakers live w/Eric Clapton

http://www.youtube.com/watch?v=Az7sLKGOUe8

ja MIck Taylorilta ihan vaikka tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=IcUt8HVqmQo
BigPapa
30.09.2012 12:56:48 (muokattu 30.09.2012 13:04:45)

Heissask: Mun mielestä tosta on kyllä löydettävissä ihan sitä samaa tekniikkaintoisuutta kun mitä ynkkä harrastaa, tosin ynkkä tekee saman potenssiin 1000.

Ja tässä samaa. Tosin saattaa olla makukysymyskin, ehkä tää on jo liian uutta kamaa mulle. Ei tää huonoa siis ole, mutta kyllä se tunne silti jää mun korvaan ainakin puuttumaan.

On aika himmeetä tarinaa, ei muuta voi sanoa.
Jussiman
30.09.2012 12:57:30
Mitä se "bluestunne" sitten on?
BigPapa
30.09.2012 13:03:17 (muokattu 30.09.2012 13:04:08)

Jussiman: Mitä se "bluestunne" sitten on?

Tunteen joko hiffaa tai ei hiffaa. Ne jotka ei hiffaa, kyselee, että mitä se on se tunne.
Heissask
30.09.2012 13:04:53 (muokattu 30.09.2012 13:06:11)
Jussiman: Mitä se "bluestunne" sitten on?

Sanopa se. Minä en sitä osaa määritellä, mutta sitä en noista näytteistä löydä.

BigPapa: On aika himeetä tarinaa, ei muuta voi sanoa.

No eipä tämäkään kommentti mistään kirkkaimmasta päästä ollut.

E: Tunteen joko hiffaa tai ei hiffaa. Ne jotka ei hiffaa, kyselee, että mitä se on se tunne.

Tämä sen sijaan oli plussan arvoinen suoritus.
"Yksi huono puoli pitkissä vahatuissa viiksissä on se että ne menevät vinoon kun soittaa kitaraa hampailla." -Sakmongkol
BigPapa
30.09.2012 13:13:02 (muokattu 30.09.2012 13:20:40)

Heissask: Mun mielestä tosta on kyllä löydettävissä ihan sitä samaa tekniikkaintoisuutta kun mitä ynkkä harrastaa, tosin ynkkä tekee saman potenssiin 1000.

Ei ole, Clapton vetää fiiliksellä. Se, että vedetään väärin ja paskasti, ei ole fiilistä, vaan väärin ja paskasti vetelyä. Tää toinen nimeltämainitsematon ei liity millään tavalla bluesiin eikä fiiliksiin.

Ja tässä samaa. Tosin saattaa olla makukysymyskin, ehkä tää on jo liian uutta kamaa mulle. Ei tää huonoa siis ole, mutta kyllä se tunne silti jää mun korvaan ainakin puuttumaan.

Joo Taylor vetää hyvällä fiiliksellä. Tunnetta ei jää puuttumaan, ei kummastakaan vedosta, ei Claptonin eikä Taylorin, mun mielestä.

Edit. Parhaaan blues kitaristin metsästäminen on silkaa huuhaata. Tai edes toiseks parhaan.
Heissask
30.09.2012 13:20:46 (muokattu 30.09.2012 13:21:48)
BigPapa: Ei ole, Clapton vetää fiiliksellä. Se, että vedetään väärin ja paskasti, ei ole fiilistä, vaan väärin ja paskasti vetelyä. Tää toinen nimeltämainitsematon ei liity millään tavalla bluesiin eikä fiiliksiin.

Mun mielestä molemmilla oli havaittavissa sellaista bluesin rajojen ylitystä. Paskasti ja väärin vetely ei tietenkään ole fiilistä, mutta välillä mun korvani havaitsi ei paskasti mutta lievästi väärin vetelyä. IMO bluesiin ei sovi noinkaan nopeat lickit mitä herrat heittelivät väleihin, jotka vanhemmassa bluesissa olisi jätetty tyhjiksi. Tässä oltiin jo menossa vauhdilla kohti rockia, mikä ei ole huono asia lainkaan, kehittäminen on aina hyvästä. Itse vaan tykkään nauttia bluesini perinteisesti (anteeksi typerästä anglismista) joten suosikkivetoihini nämä ei tietänsä löydä.

Ja kun tunteestakin tässä puhuttiin niin sitä en tosiaan näistä löydä pientä hitusta enempää. Mutta kuten jo sanoin, ehkä nää oli vaan liian uutta kamaa mulle.

E: Edit. Parhaaan blues kitaristin metsästäminen on silkaa huuhaata. Tai edes toiseks parhaan.

Totta. Mutta ketjun aloittaja tuolla sanoikin että ketjun idea oli kartoittaa porukan omia suosikkeja.
BigPapa
30.09.2012 13:25:02 (muokattu 30.09.2012 13:28:01)

Heissask: Mun mielestä molemmilla oli havaittavissa sellaista bluesin rajojen ylitystä. Paskasti ja väärin vetely ei tietenkään ole fiilistä, mutta välillä mun korvani havaitsi ei paskasti mutta lievästi väärin vetelyä. IMO bluesiin ei sovi noinkaan nopeat lickit mitä herrat heittelivät väleihin, jotka vanhemmassa bluesissa olisi jätetty tyhjiksi. Tässä oltiin jo menossa vauhdilla kohti rockia, mikä ei ole huono asia lainkaan, kehittäminen on aina hyvästä. Itse vaan tykkään nauttia bluesini perinteisesti (anteeksi typerästä anglismista) joten suosikkivetoihini nämä ei tietänsä löydä.

Ja kun tunteestakin tässä puhuttiin niin sitä en tosiaan näistä löydä pientä hitusta enempää. Mutta kuten jo sanoin, ehkä nää oli vaan liian uutta kamaa mulle.

Minähän tykkään ihan molemmista niin britti rock-bluesista kuin siitä perinteisestä amerikan mantereen meiningistä ja vähän kaikesta siltä väliltä. Länsirannikon jump meiningeistä yms.....Hollywood Fats, Hollywood Blue Flames, Junior Watson jne.....paljon on hyvää ja kannattaa kuunnella, tuollainen rajaaminen mitä harrastat kuullostaa purismilta ja kai se sitä onkin.
Heissask
30.09.2012 13:28:57
BigPapa: Minähän tykkään ihan molemmista niin britti rock-bluesista kuin siitä perinteisestä amerikan mantereen meiningistä ja vähän kaikesta siltä väliltä. Länsirannikon jump meiningeistä yms.....Hollywood Fats, Hollywood Blue Flames, Rod Piazza. Junior Watson jne.....paljon on hyvää ja kannattaa kuunnella, tuollainen rajaaminen mitä harrastat kuullostaa purismilta ja kai se sitä onkin.

Ehkä vähän puristi olenkin. Välillä tosin uppoaa muukin kuin perinteiset suosikit ja kyllä tuolta levyhyllystä Bluesbreakersejakin löytyy. Lopun olen tainnut sanoakin jo ainakin kerran tossa yläpuolella.
BigPapa
30.09.2012 13:32:31

Tästä sit kelailemaan, nää on kaikki hyviä:

1. T-Bone Walker
2. B.B. King
3. Stevie Ray Vaughan
4. Robert Johnson
5. Albert King
6. Eric Clapton
7. Buddy Guy
8. Mike Bloomfield
9. Peter Green
10. Johnny Winter
11. Otis Rush
12. Muddy Waters
13. Ronnie Earl
14. Freddie King
15. Earl Hooker
16. Elmore James
17. Albert Collins
18. Hubert Sumlin
19. Duane Allman
20. John Lee Hooker
21. Son House
22. Robert Cray
23. Jimmie Vaughan
24. Billy Gibbons
25. Lonnie Johnson
26. Roy Buchanan
27. Duke Robillard
28. Clarence "Gatemouth" Brown
29. Blind Lemon Jefferson
30. Charley Patton
31. Ry Cooder
32. Mississippi John Hurt
33. Robben Ford
34. Son Seals
35. Robert Nighthawk
36. Magic Sam
37. Luther Allison
38. Mississippi Fred McDowell
39. Jimmy Thackery
40. Derek Trucks
41. Warren Haynes
42. Lonnie Brooks
43. Jeff Healey
44. Mick Taylor
45. Lightnin' Hopkins
46. Joe Bonamassa
47. Earl King
48. Lonnie Mack
49. Blind Willie Johnson
50. Johnny Copeland
51. Alvin Lee
52. Gary Moore
53. Big Bill Broonzy
54. Kim Simmonds
55. Elvin Bishop
56. Walter Trout
57. Roy Rogers
58. Guitar Slim
59. Sonny Landreth
60. Robert Jr. Lockwood
61. Steve Cropper
62. Shuggie Otis
63. Fenton Robinson
64. Amos Garrett
65. Coco Montoya
66. Kenny Wayne Shepherd
67. Kelly Joe Phelps
68. John Hammond
69. Alvin 'Youngblood' Hart
70. Lowell Fulson
71. Keb Mo
72. Smokin' Joe Kubek
73. Rod Price
74. Rory Gallagher
75. Little Charley Baty
76. Wayne Bennett
77. Robin Trower
78. Blind Blake
79. Tinsley Ellis
80. Hollywood Fats
81. Taj Mahal
82. Guitar Shorty
83. Hound Dog Taylor
84. Kid Ramos
85. Dave Hole
86. Danny Kirwan
87. Matt 'Guitar' Murphey
88. Pee Wee Crayton
89. Harvey Mandel
90. Joe Louis Walker
91. Eddie Taylor
92. Snowy White
93. J.B. Lenoir
94. Skip James
95. Scrapper Blackwell
96. Chris Vachon
97. Little Milton
98. Blind Willie McTell
99. Luther Tucker
100. Stan Webb
Jussiman
30.09.2012 13:39:02
Bluespuristit tuomitsivat aikoinaan esimerkiksi BB Kingin ja väittivät ettei tämä muka ole bluesia. Mä olen sitä mieltä sielukasta bluesia voi olla monenlaista. Ei blues ole vain jotain mitä joku plantaasilla kasvanut köyhä musta mies soitti joskus 1930-luvulla. Kyllä bluesia voi ihan yhtä hyvin soittaa myös jos tuntee musiikin teoriaa ja on teknisesti taitava.
Zeeboo
30.09.2012 13:39:26 (muokattu 30.09.2012 13:41:19)
BigPapa: Tästä sit kelailemaan, nää on kaikki hyviä:

...

Aiksas kattava lista! Mä lisään tuohon jatkoksi vielä yhden äijän joka teki melkoisen vaikutuksen levyltä & livenä: Matt Scofield.

Mun makuun just passeli ripaus "tätä päivää" perinteitä kunnioittavaan pohjaan. Kovasti muistuttaa Robbenia, mutta ei ole ihan niin "kliini".
White men can't Monk
Heissask
30.09.2012 13:46:48
Jussiman: Bluespuristit tuomitsivat
aikoinaan esimerkiksi BB Kingin ja väittivät ettei tämä muka ole
bluesia. Mä olen sitä mieltä sielukasta bluesia voi olla monenlaista. Ei
blues ole vain jotain mitä joku plantaasilla kasvanut köyhä musta mies
soitti joskus 1930-luvulla. Kyllä bluesia voi ihan yhtä hyvin soittaa
myös jos tuntee musiikin teoriaa ja on teknisesti taitava.

Totta, ja esim. BB Kingin bluesista tykkään erittäin paljon. Mutta edelleen, noista vedoista en sitä tunnetta löytänyt. Ja kuitenkin se tunne on loppujen lopuksi kaikkein keskeisintä bluesissa?
BigPapa
30.09.2012 13:48:49 (muokattu 30.09.2012 13:50:41)

antnis
30.09.2012 14:08:55 (muokattu 30.09.2012 14:10:31)
Junior Watsonilta on muuten tullut uusi levy "Jumpin Wit Junior", http://www.youtube.com/watch?v=8twCbfblyq8 vähän hämäävää että sitä ei tunnu saavan mistään :)
BigPapa
30.09.2012 14:20:46 (muokattu 30.09.2012 14:25:58)

antnis: Junior Watsonilta on muuten tullut uusi levy "Jumpin Wit Junior", http://www.youtube.com/watch?v=8twCbfblyq8 vähän hämäävää että sitä ei tunnu saavan mistään :)

Jos ei sitä tahdo saada mistään, niin silloin hymiö lienee näin :(

http://www.amazon.co.uk/WATSON-Junior-Jumpin-With/dp/B008OW77ZW
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)