Aihe: Sama mikki kuulostaa toisessa kitarassa tuhnulta. | |
---|
|
Nyt ei ymmärrä.. Päivitin Les Paul Studiooni tallamikin, uusi mikki on SD:n SH-5. Tykästyin siihen niin kovasti, että laitoin Epiphone Exploreriini samanlaisen. Jostain syystä se kuulostaa Epissä tuhnummalta.. siitä puuttuu "punchia" ja tonea, ikäänkuin käsijarru olisi päällä koko ajan. Mikkikytkimen purin jo osiksi ja putsasin kaikki kontaktipinnat, kytkentöjenkin pitäisi olla ok. Tonet ja volumet pelittävät normaalisti. Voiko Epin ja Gibsonin potikoissa olla niin paljon eroa että ne vievät mikistä terän, vai mistäpäin tätä pitäisi alkaa kuutioimaan? |
|
Potentiometreissä on varmasti eroavaisuuksia, samoin tone-kondensaattoreissa. Suurin ero saattaa tosin tulla ihan siitä että Epiphone vaan soi eritavalla, kitaran rungon vaikutus taajuuskaistaan on ihan eri alueella kuin Gibsonissa. Twinkle: "hyvät jätkät istuu mammutin vasemmalla ja oikealla puolella ja tuomitsevat sieltä eläviä ja kuolleita." |
|
Sulla on kaksi erilaista kitaraa, varmaan ymmärrät pointin. Tosin jos jotain vikaa on sähköissä niin se on eri juttu. Turbo!!! |
|
Yes, My Lord: Nyt ei ymmärrä.. Päivitin Les Paul Studiooni tallamikin, uusi mikki on SD:n SH-5. Tykästyin siihen niin kovasti, että laitoin Epiphone Exploreriini samanlaisen. Jostain syystä se kuulostaa Epissä tuhnummalta.. siitä puuttuu "punchia" ja tonea, ikäänkuin käsijarru olisi päällä koko ajan. Mikkikytkimen purin jo osiksi ja putsasin kaikki kontaktipinnat, kytkentöjenkin pitäisi olla ok. Tonet ja volumet pelittävät normaalisti. Voiko Epin ja Gibsonin potikoissa olla niin paljon eroa että ne vievät mikistä terän, vai mistäpäin tätä pitäisi alkaa kuutioimaan? Olisiko tässä nyt malliesimerkki niistä kuuluisista kitaran puista? Eli onko Epissä vain huonommin soivat puut? Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
|
Ovatkos mikit samalla korkeudella kieliin nähden? |
Gabe 29.09.2012 18:02:32 (muokattu 29.09.2012 18:03:15) | |
|
Kuinkas hyvät puut epissä on? Huonolaatuiset puut voipi myös aiheuttaa moisen ilmiön. e. tohtori sanoikin jo saman näköjään aiemmin. " Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. "
- Keith Richards - |
|
Ei ole hajua Epin puista. Väittävät että tuo Goottiversio on mahonkia, mutta epäilen vahvasti :D Mikit ovat täsmälleen samalla korkeudella. En arvannutkaan, että ero saundissa voisi olla puiden johdosta näin suuri. Kolmannessa kitarassa (LTD EC-400 AT) on tallassa SD:n JB ja sekin kuulostaa napakalta tuohon verrattuna. Cleaneilla vedellessä eroa ei juuri huomaa, mutta kun vääntää lisää gainia niin ero on aivan selvä. Ei laula, saundi on "muted". Täytyy kai vielä mitata uusiksi kaikki piuhat ja kokeilla toisella mikkikytkimellä... ois vaan mukava käyttää joskus aikaa soittamiseenkin. |
|
Yes, My Lord: Ei ole hajua Epin puista. Väittävät että tuo Goottiversio on mahonkia, mutta epäilen vahvasti :D Mikit ovat täsmälleen samalla korkeudella. En arvannutkaan, että ero saundissa voisi olla puiden johdosta näin suuri. Kolmannessa kitarassa (LTD EC-400 AT) on tallassa SD:n JB ja sekin kuulostaa napakalta tuohon verrattuna. Cleaneilla vedellessä eroa ei juuri huomaa, mutta kun vääntää lisää gainia niin ero on aivan selvä. Ei laula, saundi on "muted". Täytyy kai vielä mitata uusiksi kaikki piuhat ja kokeilla toisella mikkikytkimellä... ois vaan mukava käyttää joskus aikaa soittamiseenkin. Vika ei todennäköisesti ole siinä mikkikytkimessä, ne yleensä joko toimii tai ei, ilman sen suurempia välimuotoja. Twinkle: "hyvät jätkät istuu mammutin vasemmalla ja oikealla puolella ja tuomitsevat sieltä eläviä ja kuolleita." |
Gabe 29.09.2012 18:48:03 | |
|
Yes, My Lord: Ei ole hajua Epin puista. Väittävät että tuo Goottiversio on mahonkia, mutta epäilen vahvasti :D Mikit ovat täsmälleen samalla korkeudella. En arvannutkaan, että ero saundissa voisi olla puiden johdosta näin suuri. Kolmannessa kitarassa (LTD EC-400 AT) on tallassa SD:n JB ja sekin kuulostaa napakalta tuohon verrattuna. Cleaneilla vedellessä eroa ei juuri huomaa, mutta kun vääntää lisää gainia niin ero on aivan selvä. Ei laula, saundi on "muted". Täytyy kai vielä mitata uusiksi kaikki piuhat ja kokeilla toisella mikkikytkimellä... ois vaan mukava käyttää joskus aikaa soittamiseenkin. Huomasin puiden merkityksen tässä taannoin kun serkun Squieriin vaihdettiin täsmälleen samat mikit kuin minun MIJ Fenderissä. Todella paljon tunkkaisemman kuuloiset siinä Squierissa. Parhaatkaan mikit ei korjaa sitä puutetta mikä tulee puista :) Mahongissa on aika paljon eroa laadussa muutenkin ja laadukas mahonki maksaa rahaa. " Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. "
- Keith Richards - |
|
Entäpä jos duncanin tehtaalla on sattunut jokin moka ja mikki on käämitty hieman eri tavalla kun toinen? Eli mittaa nyt alkuun yleismittarilla molempien ulostulo. How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better |
|
Lisätään listaan vielä raudat ym. osat kitarassa puiden lisäksi. Esim. talla vaikuttaa myös soundiin ihan oikeasti. "B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen |
Yes, My Lord 29.09.2012 20:02:39 (muokattu 29.09.2012 20:03:40) | |
|
Ok, kiitos kaikille vinkeistä. Sellainen kämmi vielä tapahtui juotosvaiheessa, että jostain syystä talla- ja kaulamikin volumetpotikat vaihtoivat paikkaa. Järjestely on nyt mukavampi, koska tallamikin volaa saa säädeltyä tuosta kaikkein lähimmästä nupista (keskelle osuminen oli hankalaa), mutta voiko tuo moka vaikuttaa saundiin kuvaamallani tavoin? Kaulamikkiä, eikä sen juotoksia ole koskaan irroitettu kitarasta. |
|
jep, puista se on kiinni. ne on aikalailla eri tavaraa mitä kiinan epiphoneen ja jenkki gibsoniin sorvaillaan ja niistä myös suuri osa hintaeroja muodostuu, kiinan epiin ja moniin muihinkin laitetaan justiinsa sitä mitä rekka tuo pihaan ja se on siinä. tottakai raudat myös vaikuttaa mutta ei niin paljoa kuitenkaan tai sanotaanko että joka palikka ketjussa vaikuttaa ja kuin toisessa laitettu parasta ja toisessa budjetti luokkaa lopputulos kuuluu. tosin sattuu niihin kiinanpeleihinkin kuulemma toisinaan hyvin soivia yksilöitä. tämän homman tajuamiseen menee usein vuosia ja sen jälkeen alkaa kummasti eri tavalla niitä kepukoita testailemaan:=) Minäkin vuosia sitten halusin uskoa että "blingbling" ja nimi lavassa suurimmat erot ja mikkejä ja rautoja vaihtamalla saapi epistäkin gibsonin veroisen, no parannusta roimasti sai mutta ei se silti samalta saundaa ikinä. melkeimpä kantsii hommata riisuttu karvalakki gibson kuin koristeltu "custom" kiinanpeli jos hyvää saundia haluaa niin saapi rahalle vastinetta. -p- mielummin vähän liikaa kuin liian vähän! |
|
Yes, My Lord:... Ei laula, saundi on "muted"... On kokemusta tuosta, ja ihan laatukitaroissa. En itsekään tiedä miksi jotkut mikit ei vaan sovi. Omaan LP customi on hyvä esimerkki, todella tummasoudninen kitara. - The late bird catches a nap - |
|
Miksköhän se on aina se kalliimpi ja harvinaisempi puu, mikä myös kuulostaa paremmalta. Ja vaikka puu vaikuttaisikin, niin tuskin tuohon studio lespaan on sen kummemmin sitä puuainesta valikoitu. Onhan Les Paul ja Explorer myös ihan eri muotoiset ja rakenteellisesti eroavat kitarat. Explorerissa kaula ainakin värähtelee eri tavalla kui lespassa kun siinä ei ole sitä yläpullistumaa. |
|
Pitää kai laittaa EMG:t tuohon kiinni, ne kun kuulostaa miltei samalta kaikissa kepeissä. Kaipa niillä heviä vetelee... |
|
Aloittajalle: vaihda mikit kitaroihisi päikseen ja katso, muuttuuko soundi. Oli miten oli, näin on! |
|
jkourula: Miksköhän se on aina se kalliimpi ja harvinaisempi puu, mikä myös kuulostaa paremmalta. En minä vaan tiedä, mutta olisiko se kalliimpi puu jotensakin työstetty huolellisemmin tai jotain? joidenkin mielestä liimaussaumat vaikuttavat äänen etenemiseen puuaineksessa ja siksi yhdestä palasta veistettyä jotkut pitää parempana kuin monesta palasta kokoon liimattua. Ehkä se kalliimpi puu tulee siitä että sen saa vain siitä tukin keskeltä ja muu osa tukkia menee sitten niihin halvempiin kitaroihin. Se harvinainen ja kallis puuhan ei välttämättä aina ole kallista ja harvinaista siksi että se soisi hyvin, vaan ihan ulkonäön takia (nämä kympin kannet etc.). Akustisissa kitaroissahan ne kaikkein tylsimmän näköiset soittimet on niitä parhaiten soivia (no ei ne oikeasti ole tylsän näköisiä, mutta ei ole silmäkarkkia loimua tai muuta hömpötystä). jkourula: Ja vaikka puu vaikuttaisikin, niin tuskin tuohon studio lespaan on sen kummemmin sitä puuainesta valikoitu. Tuskinpa niin. Eiköhän ne tehdä ihan samoista puista kuin muutkin gibsonit;-) jkourula: Les Paul ja Explorer myös ihan eri muotoiset ja rakenteellisesti eroavat kitarat. Explorerissa kaula ainakin värähtelee eri tavalla kui lespassa kun siinä ei ole sitä yläpullistumaa. Tuota kaulan merkitystä sointiin usein vähätellään, vaikka olen kuullut semmoistakin, että kaulalla saattaa olla jopa runkoa isompi merkitys sointiin. Silti kaulasta puhuttaessa huomioidaan vain sen muoto että sopiiko käteen, mutta ei juurikaan puhuta siitä soiko se hyvin. Itse en tiedä totuutta enkä näistä asioista tajua, kunhan lämpimikseni tässä jutustelen:-) Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
Murgo 30.09.2012 06:10:45 (muokattu 30.09.2012 06:11:49) | |
|
Yes, My Lord: Ok, kiitos kaikille vinkeistä. Sellainen kämmi vielä tapahtui juotosvaiheessa, että jostain syystä talla- ja kaulamikin volumetpotikat vaihtoivat paikkaa. Järjestely on nyt mukavampi, koska tallamikin volaa saa säädeltyä tuosta kaikkein lähimmästä nupista (keskelle osuminen oli hankalaa), mutta voiko tuo moka vaikuttaa saundiin kuvaamallani tavoin? Kaulamikkiä, eikä sen juotoksia ole koskaan irroitettu kitarasta. Jos potikat vaihtoivat paikkaa vaikka toisen mikin johtoja ei ole mistään välistä missään vaiheessa irrotettu niin se kyllä viittaa siihen että kytkennät EIVÄT ole ihan kunnossa joten kannattaa tarkistaa vielä kerran! Olettaen tietysti etteivät potikat ole fyysisesti vaihtaneet paikkaa. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
trih 30.09.2012 09:36:45 | |
|
hallu: Tuota kaulan merkitystä sointiin usein vähätellään, vaikka olen kuullut semmoistakin, että kaulalla saattaa olla jopa runkoa isompi merkitys sointiin. Silti kaulasta puhuttaessa huomioidaan vain sen muoto että sopiiko käteen, mutta ei juurikaan puhuta siitä soiko se hyvin. Itse en tiedä totuutta enkä näistä asioista tajua, kunhan lämpimikseni tässä jutustelen:-) Kyllähän kaulalla luulisi olevan se suurin vaikutus. Hapero kaulapuu varmasti imee mehut värähtelystä. Eli: mieluummin vaahterakaula ja pahvista runko kuin pahvista kaula ja vaahterasta runko. Mulla on ollut todella hyvin soiva epin explorer. Yksilöasioita. Tummasoundiseen laittaisin juuri EMG-81 jos metalli kiinnostaa. Rhythm In Jump, Dancing Close To You. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|