Aihe: Täydellisen soundin metsästys.
1 2 3 4
tommi m
28.09.2012 15:17:58
Jucciz: Mää olin viime yönä mettällä ja itse asiassa kannoin kotiin varsin paljon omaa korvaa miellyttävän saaliin. Ei siinä pedaaleita tai mitään ihmeellistä muutakaan tarvittu: hyvä kitara, hyvä vahvistin ja hyvä kaappi.

Vois kai sitä teräväksi ja iskeväksikin luonnehtia:
http://dl.dropbox.com/u/4302688/jmp68_441.mp3

Täydellinen voi olla liian voimakas sana, mutta hemmetin kivaa tuolla oli soittaa ainakin.

Onks tossa 30 sekunnin kohalla taas joku hieno sointu, mikä juntin korvaan kuulostaa epävireiseltä kitaralta?
http://www.youtube.com/watch?v=iqKOOM2y1rk
B-tone-flat
28.09.2012 15:20:05
Laulava Kylätohtori: Blääh, alkaa vähitellen vituttamaan, kun Kultainen Eldorado Graalin Maljoinen on ja pysyy kadoksissa. Romua tulee ja romua menee, mutta tyytymättömyys omaan soundiin kasvaa. Jos joku osa-alue onkin kunnossa, niin aina jostain muualta kiristää.

Suunnittelin, että pistän kohta koko paletin uusiksi. Joka palikka myyntiin ja uutta tilalle, katsotaan sitten mennäänkö vielä syvemmälle ojaan vai alkaako uusi aamunkoi sarastaa tuodessaan mukanaan edes hetkellisen helpotuksen pientä ihmistä riipovaan tuskaan...

Onko ketään tehnyt kyseistä temppua? Kaikki kamat kerralla uusiksi?

Hyvin epätodennäköistä että tulet sitä graalin maljaa koskaan löytämäänkään. Aika harva tunnettu kitaristi on siihen pystynyt. Ja kun hyvin tunnettu tosiasia on se että se soundi lähtee hyvin pitkälle omista sormista.....

Myös saundimieltymykset muuttuu sitä mukaa kun soittovuosia kertyy. Niin se vaan on. Eiks sulla nytkin ole suht hyvät kamat? Pidät ne ja keskityt siihen soittamiseen. Kitaroita sen sijaan ei ikinä ole liikaa.
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
Laulava Kylätohtori
28.09.2012 15:20:36
AngieRainbow: Mulle on toiminut panostaminen laatuun määrän sijaan. Itselle siis kertyi useita hyviä ja ihan ok kitaroita ja vahvistimia. No, mä myin aika paljon tavaraa ja ostin yhden kunnon vahvistimen ja yhden kunnon kitaran. Siis Bluetone JMP50 ja Gibson R9. Ei ole oikeasti sen jälkeen ollut saundista valittamista, niin itselläni kuin muillakaan.

Välillä tulee GAS-miehenä osteltua jotain, mutta paras saundini on R9+Bluetone eikä se siitä muutu.

Jäsen kuvauksestasi päätellen sinulla ei ole yhtään hyvää kitaraa eikä vahvistinta ;) (No, ehkä Bassman...)

Jos haluat todella hyvän särösaundin, niin ihan varmasti se ei tule mistään helvetin Crunch Boxista. Myöskään tokain strato ei kuulosta fenderin custom shopin stratolta, vaikka siihen vaihdetaan mikit, eikä LP studiosta saa cs gibsonia, vaikka sille tehtäisiin mitä.

P.S. Pistin tähän vähän pientä provoa viikonlopun kunniaksi

On muuten hel***tin tosi.

Tuossa jo alustavasti ollut puhetta, jos itsekin alkaisi Bluetonistiksi, mutta raha se on, joka panee vastaan. Ja onhan tuossa monen näköistä (hyvääkin) vahvistinta käynyt, mutta ei sellaista, joka todella iskisi tajuntaan. Siis sellaista, josta tulisi ns. wau-efekti.

Tuo Bassman on puhtailla loistava, mutta säröpuolta en saa pelaamaan sen kanssa. Tiedä sitten auttaako siihen, jos vaihtaa MP:n SBODin LGW:ksi tai SHOD:ksi... Tuskin... Ja saahan noistakin riittävästi säätämällä hyviä soundeja, mutta kun puhtaiden, pikkurosojen ja lead-soundin pitäisi olla yhden tai kahden painalluksen takana, jotta niitä voisi käyttää samassa biisissä. Ja muutenkin haluaisin mahdollisimman vähän pedaaleita poljettavaksi ja säädettäväksi.

Ehkä se olisi viisaampaa panostaa yhteen loistavaan vahvistimeen kuin kahteen hyvään tai "ihan ok" vahvistimeen. Vaikka sitä yhtä joutuisikin sitten kuskaamaan kodin ja treeniksen väliä. Tai sitten nuppi + oma kaappi molempiin.

Kitaroihin olen melko tyytyväinen tällä hetkellä. Ainakin yritän olla, vahistin+pedaalirintama tuottaa jo riittävästi vaivaa ilman kitaroitakin.
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
ReBeat
28.09.2012 15:29:55

Laulava Kylätohtori: puhtaiden, pikkurosojen ja lead-soundin pitäisi olla yhden tai kahden painalluksen takana, jotta niitä voisi käyttää samassa biisissä.

Torilla on myynnissä CAE 3+ SE etuaste. Jos ei sillä ala sopivan päätteen kanssa lähtemään, niin kannattaa melkein kyllä viedä lenkkarit keräykseen.
Laulava Kylätohtori
28.09.2012 15:33:29
B-tone-flat: Hyvin epätodennäköistä että tulet sitä graalin maljaa koskaan löytämäänkään. Aika harva tunnettu kitaristi on siihen pystynyt. Ja kun hyvin tunnettu tosiasia on se että se soundi lähtee hyvin pitkälle omista sormista.....

Joo, ei varmasti löydy täydellistä soundia, se on totta. Mutta jos nyt edes sellainen, mihin voisi olla oikeasti tyytyväinen.

Myös saundimieltymykset muuttuu sitä mukaa kun soittovuosia kertyy. Niin se vaan on. Eiks sulla nytkin ole suht hyvät kamat? Pidät ne ja keskityt siihen soittamiseen. Kitaroita sen sijaan ei ikinä ole liikaa.

Tuosta tämä kaikki oikeastaan alkoikin. Sounditarve muuttui pelkästä säröstä sellaiseksi, että nyt tarvittaisiin myös puhdasta ja sellaista kevyttä säröä. Ja vieläpä samassa biisissä. Ja muutenkin tahtoisin pitää kamat mahdollisimman yksinkertaisena, koska en ole säätämisen ystävä.

Kyllähän Bassman on hyvä, mutta toisaalta kaipailisin hyvää 2-kanavaista, jossa olisi oikeasti hyvät puhtaat ja säröt, niin ettei pedaaleita pahemmin tarvittaisi. Kuten jo tuolla mainitsin, niin puhtaissa ei ole vallittamista, mutta säröt ovat ainakin noilla omilla speduilla todella räikeän kuuloiset. Tiedä sitten mistä johtuu...

Taitaa olla taas liikaa aikaa miettiä kamoja ja liian vähän aikaa soittaa... ;)
AngieRainbow
28.09.2012 15:36:46
Laulava Kylätohtori: On muuten hel***tin tosi.

Tuossa jo alustavasti ollut puhetta, jos itsekin alkaisi Bluetonistiksi, mutta raha se on, joka panee vastaan. Ja onhan tuossa monen näköistä (hyvääkin) vahvistinta käynyt, mutta ei sellaista, joka todella iskisi tajuntaan. Siis sellaista, josta tulisi ns. wau-efekti.

Tuo Bassman on puhtailla loistava, mutta säröpuolta en saa pelaamaan sen kanssa. Tiedä sitten auttaako siihen, jos vaihtaa MP:n SBODin LGW:ksi tai SHOD:ksi... Tuskin... Ja saahan noistakin riittävästi säätämällä hyviä soundeja, mutta kun puhtaiden, pikkurosojen ja lead-soundin pitäisi olla yhden tai kahden painalluksen takana, jotta niitä voisi käyttää samassa biisissä. Ja muutenkin haluaisin mahdollisimman vähän pedaaleita poljettavaksi ja säädettäväksi.

Ehkä se olisi viisaampaa panostaa yhteen loistavaan vahvistimeen kuin kahteen hyvään tai "ihan ok" vahvistimeen. Vaikka sitä yhtä joutuisikin sitten kuskaamaan kodin ja treeniksen väliä. Tai sitten nuppi + oma kaappi molempiin.

Kitaroihin olen melko tyytyväinen tällä hetkellä. Ainakin yritän olla, vahistin+pedaalirintama tuottaa jo riittävästi vaivaa ilman kitaroitakin.

Ainakaan mun mielestä todella hyvää yksikanavaista särönuppia ei korvata millään maailman pedaalilla.

Mun parhaat säröt ovat tulleet ensin afd100-nupista ja nyt vielä paremmat BluetoneJMP50-nupista. Jos tuo saundi olisi korvattavissa yhdella parin sadan euron pedaalilla, niin ei kukaan ostaisi 1500-2000 euron nuppia. Ei varmasti, jos samaan lopputulokseen pääsisi halvalla matopurkilla.

Vaikka täällä kuinka hehkuteltaisiin Plexitonea jne, niin ei ne ikinä silti ole "real thing", vaikka ovatkin pedaaleiksi todella hyviä.

Isoilla pojilla onkin usein yksi vahvistin särölle ja toinen cleanille.

Mä olen huomannut, että kaikkea ei voi saada, eli mun vehkeistä ei saa fender-cleania, mutta olen panostanut siihen yhteen saundiin, joka on mulle tärkein, mutta voin sanoa, että se on todella hyvä :)

Niin ja se soittotaito... Jucciczen perkele välillä vetelee mun vermeillä, niin on siinä vähän kyllä eroa...
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Illu
28.09.2012 15:38:52 (muokattu 28.09.2012 15:39:28)
Laulava Kylätohtori: ...Tuo Bassman on puhtailla loistava, mutta säröpuolta en saa pelaamaan sen kanssa. Tiedä sitten auttaako siihen, jos vaihtaa MP:n SBODin LGW:ksi tai SHOD:ksi... Tuskin... Ja saahan noistakin riittävästi säätämällä hyviä soundeja, mutta kun puhtaiden, pikkurosojen ja lead-soundin pitäisi olla yhden tai kahden painalluksen takana, jotta niitä voisi käyttää samassa biisissä. Ja muutenkin haluaisin mahdollisimman vähän pedaaleita poljettavaksi ja säädettäväksi..

Minä tykkään, ettei tarvi painaa napin nappia, vaan homma pelaa ihan kitaran volapotikalla & soittotatsilla, tosin enpä minä ihan putipuhtaita tai kirkonpolttosäröjä kaipailekaan.

Edit: Hidaasss kun helevetti.
AngieRainbow
28.09.2012 15:41:28
Laulava Kylätohtori:Tuosta tämä kaikki oikeastaan alkoikin. Sounditarve muuttui pelkästä säröstä sellaiseksi, että nyt tarvittaisiin myös puhdasta ja sellaista kevyttä säröä. Ja vieläpä samassa biisissä. Ja muutenkin tahtoisin pitää kamat mahdollisimman yksinkertaisena, koska en ole säätämisen ystävä.

Kyllähän Bassman on hyvä, mutta toisaalta kaipailisin hyvää 2-kanavaista, jossa olisi oikeasti hyvät puhtaat ja säröt, niin ettei pedaaleita pahemmin tarvittaisi. Kuten jo tuolla mainitsin, niin puhtaissa ei ole vallittamista, mutta säröt ovat ainakin noilla omilla speduilla todella räikeän kuuloiset. Tiedä sitten mistä johtuu...

Taitaa olla taas liikaa aikaa miettiä kamoja ja liian vähän aikaa soittaa... ;)

Myyt kaikki pedaalit ja vahvistimet vittuun ja ostat Bluetonen Dusty Road combon!

http://www.bluetone.fi/fi/bluetone-dusty-road-combo/

Jos olet joskus Tampereella päin, niin käypäs piruuttasi Kitarakuussa kokeilemassa. Sillä pitäisi olla yksi tommonen myynnissä, niin tiedät, mistä puhutaan.

Kokeileminenhan ei maksa mitään.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
antnis
28.09.2012 16:02:14
Kerran se vaan kirpaisee aloittaa puhtaalta pöydältä. Laita BT tai vaikka Tone King Imperial.
Laulava Kylätohtori
28.09.2012 17:28:33
Hyviä pointteja kaikilla.

Tuohon erilliseen etu- / pääteastesysteemiin ei jostain syystä kiinnosta ollenkaan lähteä, vaikka siinä olisi omat kiistattomat etunsa. Kyse ei ole uuden vastustuksesta, vaan jotenkin tahtosin pitää homman mahdollsiimman yksinkertaisena. Parasta olisi kitara, johto plus kunnon combo. Tietysti muutama muljuttava efekti + boosti tai jotain olis kiva, mutta anyway...

Olen aina sanonut, ettei soitto voi olla vehkeistä kiinni, mutta toisaalta jos omista kamoista ei saa mieleistään soundia, niin miksei pistäisi niitä vaihtoon. Kyllä nykyisillä kamoillakin soittaa, ei se siitä ole kiinni, mutta kai tämä kamanysväys on osa harrastusta. Ymmärrän kyllä, ettei itse soitto siitä muuksi muutu.

Bassman ON todella dynaaminen, puhdistuu hienosti volumesta ym. ym., mutta ongelma on se, ettei siitä saa hyvää säröä ollenkaan. Puhdas on loistava, mutta säröpuoli jostain syystä todella räikeän oloinen. Sama homma otti sitten rosot itse vahvarista tai pedaaleilla. Ja tuossa on nyt PPIMV, joten säröjä pitäisi saada - ja saakin, hieno peli tuo PPIMV - mutta BM:n säröt ovat aivan erit kuin puhtaat. Johtuuko alnico-elementeistä, huonoista pääteputkista (bias on juuri säädetty ja etuasteessa Tung-Solit + EHX) vai siitä, etten osaa säätää.... Kaikki on mahdollista.

Ja sellainen "ongelma" vielä, että tuota pitäisi roudata treenien ja kodin väliä, koska ei viitsi ostaa kallista vahvistinta vain treenikselle, eikä treeniksellä viitsi soitella millään romullakaan... Joten oikein montaa vahvistinta + muuta kalustoa ei viitsi roudata edestakaisin. Jossei sitten treenikselle jotain Bugeraa ja Bluetone kotiin, siellähän sitä eniten tulee soiteltua...

Tuosta Dusty Roadista on jo ollut alustavasti puhetta. Pitäisi tosiaan päästä testaamaan vielä ennen kuin mitään radikaalia tekee. Ja toisaalta olisi hyvä kokeilla muitakin Bluetoneja, ettei tule tehtyä hätiköityjä ratkaisuja...

Toisaalta, mitä sitten, jos Bluetonellakin on sama fiilis? Myydään pari pedaalia ja kustannetaan niillä rahoilla muutama tunti psykoloogin juttusille....
madcow2
28.09.2012 17:55:18
Jucciz: http://dl.dropbox.com/u/4302688/jmp68_441.mp3

JMP - it's a good place to be.
Möö. Koti on mun stage.
Krice
28.09.2012 19:43:22

Furyan: Tarkoituksena olisi löytää todella terävää ja iskevää ääntä.
Kamoina on Line 6 Spider, Boss ME-70 ja ESP Horizon (SH1n, Hotrail ja TB4)

Halvempi ratkaisu: Heitä Boss ME-70 pois välistä ankkalampeen pilaamasta soundia, Spideristä löytyy varmasti tarpeeksi gainia. Vaihda kitaraan aktiivimikit. Ainakin JB/Jazz-yhdistelmä SD:ltä on kauhea: korostaa älyttömästi bassoa ja löysä jazz-soundi. Tilalle kunnon aktiivit niin se tiukentaa soundia kivasti.

Kalliimpi ratkaisu: Hanki joku hevivahvistin tyyliin Engl. Ei mallintavaa, vaan putkivahvistin.
Spike
28.09.2012 19:50:13
Krice: Halvempi ratkaisu: Heitä Boss ME-70 pois välistä ankkalampeen pilaamasta soundia, Spideristä löytyy varmasti tarpeeksi gainia. Vaihda kitaraan aktiivimikit. Ainakin JB/Jazz-yhdistelmä SD:ltä on kauhea: korostaa älyttömästi bassoa ja löysä jazz-soundi. Tilalle kunnon aktiivit niin se tiukentaa soundia kivasti.

Kalliimpi ratkaisu: Hanki joku hevivahvistin tyyliin Engl. Ei mallintavaa, vaan putkivahvistin.

Tssshhh. Hieno mies.
AngieRainbow
28.09.2012 20:11:01 (muokattu 28.09.2012 20:12:49)
Laulava Kylätohtori: Tuosta Dusty Roadista on jo ollut alustavasti puhetta. Pitäisi tosiaan päästä testaamaan vielä ennen kuin mitään radikaalia tekee. Ja toisaalta olisi hyvä kokeilla muitakin Bluetoneja, ettei tule tehtyä hätiköityjä ratkaisuja...

Toisaalta, mitä sitten, jos Bluetonellakin on sama fiilis? Myydään pari pedaalia ja kustannetaan niillä rahoilla muutama tunti psykoloogin juttusille....

Juuri tästä syystä ehdotinkin, että kokeilet sitä Dusty Roadia ennen kuin teet mitään radikaalia, jos se sitten ei olekaan sun juttu. Kyllä mäkin testasin mun Bluetone JMP50 vahvistinta ennen ostopäätöstä. Jos et ole Tampereelle tulossa Kitarakuuhun, niin Harryllä taitaa olla Dusty Road nuppi omalla treeniksellään Espoossa, jossa sitä voi varmasti myös kokeilla.
Vetehinen
29.09.2012 09:23:38
Parhaiden mahdollisten soittokamojen hankinta ilman vuosikausien uutteraa soittotreeniä on kuin se perämetsien sepon viskibasson ihailu. Eipä ehkä lähde Loirin tasoinen tulkinta vaikka saundi on kohdallaan.
Paras on hyvän pahin vihollinen. -Voltaire
Skebaristi
29.09.2012 09:35:28

Jucciz: Mää olin viime yönä mettällä ja itse asiassa kannoin kotiin varsin paljon omaa korvaa miellyttävän saaliin. Ei siinä pedaaleita tai mitään ihmeellistä muutakaan tarvittu: hyvä kitara, hyvä vahvistin ja hyvä kaappi.

Täydellinen voi olla liian voimakas sana, mutta hemmetin kivaa tuolla oli soittaa ainakin.

Tässä ollaan ns. asian ytimessä, aivan timanttinen saundi.
Muovinen
29.09.2012 13:52:02 (muokattu 29.09.2012 13:53:28)

Kyllähän tuo kategoriaan "hyvä" helposti tipahtaa. Omissa jutuissa ei ehkä ihan tollaselle ois käyttöä (tai ehkä soittotyyli vei menon liian kasariksi), mutta onhan tuossa palikat kohillaan. HD PODissakin tykkään monesti lähtä hakemaan soundia JMP-mallinnoksen pohjalta, mutta se Park 75 on vielä parempi. Onkohan se sitten kuinka harvinainen ja kallis peli... google!

edit: park, ei parker :)
-General Petrovsky
Krice
29.09.2012 14:28:36

Spike: Tssshhh. Hieno mies.

Tuo mun viesti oli oikeasti ensimmäinen järkevä vastaus tähän ketjuun. Ikävä kyllä täällä tuntuu, että järkevät viestit katoaa valtavaan viestimassaan.
Gabe
29.09.2012 14:44:32
Krice: JB/Jazz-yhdistelmä SD:ltä on kauhea: korostaa älyttömästi bassoa ja löysä jazz-soundi.

Ei nyt ekana tulis kyllä tällainen kuvaus mieleen...
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)