Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alkuun pääseminen
1
sub zero
22.07.2012 22:11:13 (muokattu 22.07.2012 22:12:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on nyt mennyt sellaiseksi, että alkuun pääsemiseksi uuden kappaleen sävellyksessä mun tarvii löytää joku sävelkulku, josta musta tuntuis, että tää vois olla hittiainesta.
 
Mutta tällasia löytyy aika heikosti.. Tämä ei taida siis olla ihan rakentavin tapa aloittaa sävellystä? Vai oisko tää sittenkin hyvä joskin vaikea tapa, jos haluaa ylläpitää laatua? Mitä mieltä?
 
nisumaka
24.07.2012 11:35:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole varma, mutta mielestäni Abba sävelsi aikoinaan tollai. Eli ne vaan heitteli korvakuulolta tavaraa ja nauhuri kävi. En nyt ainakaan näe, että tossa mitään vikaa on, paitsi jos.....
 
Olen joskus nähnyt sen tasoisia "harrastajasäveltäjiä", jotka oikeesti ei osaa oikein kunnolla mitään. Sitten kun ei edes rytmit tms pysy kasassa, ne perustelee, että ei saa komppiryhmä rajoittaa heidän vapauttaan. Ei ihme, jos tollaista "joikua improvisoiden" jengi alkaa kävellä kotiin salista, ja lisäkeikkaa ei tuu. Eli mun pointti on se, että voit kyllä tehdä kuvaamallasi tavalla, mutta sekin VAATII TAITOA.
 
Ja näitä hommiahan ei harjoittelematta opi. Itse ostin pienet rummut, ihan vaan sen vuoksi, että opettelen auttavasti soittamaan niitä, jotta osaan paremmin tai ainakin edes joten kuten hahmottaa, mitä tarkoittaa biisin rytmi, ja miten rytmisoittimien soittajat näitä asioita käsittävät. No toivottavasti tästä on apua.
 
Itse sävellän näin. Analysoin ensin, mistä on kysymys: rakkaus, inho, kuolema, rahat meni, ilta Aulangolla.... Sitten kirjoitan lyriikat auki tavuttaen ne. Sitten siihen alan iteroida melodia-harmonia-melodia-harmonia.... Kunnes lopulta homma alkaa hahmottua. Semmottii.
 
Ferum
27.09.2012 13:40:35 (muokattu 27.09.2012 13:41:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle pääsääntönä on se, että ei "väkisin" yritä vääntää jotain kappaletta kasaan. Kliseisesti sanottuna antaa sen tulla kuin itsestään, kokeillen. Jostainhan on kuitenkin alotettava. Käytä vahvuuksiasi, esim. jos olet paljon eri riffejä keksinyt, nauhoita niitä ja kuuntele ajatuksella että mitä niistä voisi kehittyä ja minkä fiiliksen se antaa kappaleelle.
 
Sävelkulun käyttäminen pohjana on hyvä idea, nauhoita vaikka ensin mikä kuulostaa edes ihan kivalta omalle korvallesi, ja laita taustalle soimaan loopilla. kuunnellessasi voit soitella siihen päälle fiiliksen mukaan mitä päähän juolahtaa. Tätä prosessia käytän ja tuohon menee useita tunteja, kivaa ajanvietettä ja välillä tulee ihan kivaakin matskua. Muista että se mitä nauhoitat, ei saata sillä hetkellä kuulostaa hyvältä tai "hitiltä", vaan se saattaa myöhemmin iskeä. Myös jonkun toisen korvaan joku saattaa kuulostaa hienolta, mikä omasta mielestäsi on keskinkertaista ;)
 
jp8000
28.09.2012 10:09:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on sointukierto keksittynä, mutta siinä onkin sitten jumittu jo jonkun aikaa.. (se on B-Gm-E-Fm).
 
"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
Johann Onn
29.09.2012 01:44:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jp8000: Minulla on sointukierto keksittynä, mutta siinä onkin sitten jumittu jo jonkun aikaa...
 
A) Jos idea ei toimi, niin se ei toimi = Kaikki ideat ei voi olla hyviä, koska muuten ne oikeasti hyvät, ei erottuisi joukosta.
 
B) "Ehkä" kannattaisi koittaa, miltä kuulostaa, kun muuttaa mollit duureiksi ja duurit molleiksi...
 
Objectif Lune
14.10.2012 14:01:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jp8000: Minulla on sointukierto keksittynä, mutta siinä onkin sitten jumittu jo jonkun aikaa.. (se on B-Gm-E-Fm).
 
Neljän soinnun sointukierroista varmasti jokaisesta mahdollisesta (suht ok:n kuuloisesta) on tehty ihan hyviä biisejä. Ei vaadi kovin suurta mielikuvitusta keksiä sellaista. Vaikeaa on se, miten kuluneella sointukierrolla tekee biisin, joka kuulostaa tuoreelta. Onneksi mahdollisia melodioita on radikaalisti enemmän kuin sointukiertoja!
 
Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
JPQ
26.10.2012 04:17:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Neljän soinnun sointukierroista varmasti jokaisesta mahdollisesta (suht ok:n kuuloisesta) on tehty ihan hyviä biisejä. Ei vaadi kovin suurta mielikuvitusta keksiä sellaista. Vaikeaa on se, miten kuluneella sointukierrolla tekee biisin, joka kuulostaa tuoreelta. Onneksi mahdollisia melodioita on radikaalisti enemmän kuin sointukiertoja!
 
ja sitten toimivia soitin yhdistlemiä kun heittää sekaan eiköhän se siitä. jiotktuhan ei toimi siksi kun jyräävät toisensa.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Numb
26.10.2012 12:11:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Vaikeaa on se, miten kuluneella sointukierrolla tekee biisin, joka kuulostaa tuoreelta. Onneksi mahdollisia melodioita on radikaalisti enemmän kuin sointukiertoja!
 
Juurikin näin. Sen hyvän biisin voi tehdä just niillä Am-F-G-C -soinnuilla. Homman nimi on tehdä se toimiva melodia.
 
Poppi ja rockin valtavirta toimivat sen melodian ehdoilla kuitenkin. Ei kuuntelija niitä sointukiertoja mieti, vaan sitä tuntuuko kappale hyvältä.
 
Että näin: http://www.youtube.com/watch?v=qHBVnMf2t7w
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «