Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ideoita/Vinkkejä viimeistelyyn
1 2
Kusmariini
24.09.2012 17:10:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
Ajattelin tilata Warmothilta kaulan & rungon basson. Rungoksi valitsin korina-puun sen lämpimän soinnin ja eksoottisen ulkonäön vuoksi. Kaulaksi/otelaudaksi tulee Purplehearttia, ei vain esteettisistä syistä, mutta purpleheart on kuulemma mahtavaa kaulapuuta.
Mutta sitten itse ongelmaan, eihän muusikoiden netissä ole ikinä liikaa viimeistely-kirjoituksia? Millä tököteillä saisi nämä kaksi eksoottista puuta näyttämään hyvältä yhdessä? Eräs idea sai alkunsa kaikkien tuntemalla "Puun filleröinti" kirjoituksella; korinaan punertava petsi, sinertävä filleri ja sitten vahat/lakat päälle. Onko liian riskiä, vai pitäisikö minun vain kevyesti öljytä runko pariin kertaan parafiinilla ja vahata kestäväksi? Uusia mullistavia ideoita otetaan vastaan kiittäen ja kumartaen.
 
73nd3r
24.09.2012 19:05:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrost ny ensi kumse muatto snää oles sitä keppi tekemäs?
 
Hevipuikko ja strato voi vaatia erilaista käsittelyä...
 
Mutta sen verran komeat puut, että mun mielestä niiden pitää päästä mahdollisimman esille. Hio, hio ja hio ja vielä kiillotakin se puu {no, huokoset saa täyttää kans ;) } ennen kuin vedät useassa kerroksessa ja välihionnoilla ihan vanhanaikaisen nitroselluloosalakan, bodyyn ina paksummin ja kaulaan vaan aavistus. Ja sit kiillotat sen lakankin niin että takarivi tarttee raybanit.
 
Ihan äärimmäisessä hädässä lievä sunburst sallittu.
 
Mutta, mielipiteitä nämä - joku toinen vois vetää mattamustaks kaikki ja kallopään kuvia tarrana.
 
kojones
24.09.2012 19:08:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.unofficialwarmoth.com/index.php?topic=251.0
 
Siellä on joku vetäny black korinaan aika komean pinnan Tru-oililla.
 
Kusmariini
24.09.2012 20:06:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r:
Kyseessä siis P-MM mikityksellinen telebasso-lookalike.
Ongelma muuten mahtavassa ideassasi on siinä käytännön seikassa että olen hyvin tietämätön lakoista sun muista, ja haluaisin pysyä mahdollisimman kaukan tälläisistä "hifisteilyistä" ;) tietenkin jos pakko on niin lakkaan.
 
MPU
24.09.2012 21:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä tapauksessa Tru Oil on kuin sulle tehty. Sillä voit hinkata ja puunata osia niin pitkään kuin huvittaa eikä pilalle menon vaaraa ole kunhan et jätä pintaan paksua kalvoa kuivumaan. Ja jos jätät, senkin saat pois hiomalla vesihiomapaprulla öljyä hiomaneesteenä käyttäen. Tuolla Tru Oililla voit tehdä pintakäsittelyn melkeinpä keittiön pöydällä (vähän haisee mutta ei mitenkään pahasti).
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kusmariini
24.09.2012 21:09:21 (muokattu 24.09.2012 21:15:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Siinä tapauksessa Tru Oil on kuin sulle tehty. Sillä voit hinkata ja puunata osia niin pitkään kuin huvittaa eikä pilalle menon vaaraa ole kunhan et jätä pintaan paksua kalvoa kuivumaan. Ja jos jätät, senkin saat pois hiomalla vesihiomapaprulla öljyä hiomaneesteenä käyttäen. Tuolla Tru Oililla voit tehdä pintakäsittelyn melkeinpä keittiön pöydällä (vähän haisee mutta ei mitenkään pahasti).
 
Tru oil on käynyt mielessä ja laitan sillä kaulan kuosiin. Tai jos olen laiska enkä jaksa ostaa erikseen tru-oilia niin öljyän kaulan joko tiikki- tai paraffiiniöljyllä. Samahtavaa ainetta kaikki, eikö? Korjatkaa ihmeessä eksynyttä.
Mutta jos haluan kevyttä väriä pintaan, eikö seuraavanlainen menettely toimisi nätisti:
1. Hionnat jne
2. Kevyt petsaus punertavaksi
3. ohuelti tru/teak/parafiiniöljyä
4. filleri sinertäväksi
5. reippaammin tru/teak/parafiini
Mietteitä? Idean saa myös murskata totaalisesti palasiksi jos olen aivan hakoteillä.
 
Jorza
25.09.2012 16:17:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni tässä juuri menossa kitaran rungon pinnoitus petsilakan päälle... Hyvin vörkkiiii.. Mutta. Mutta... Tosta englismanni linkistä en oikein saanut selkoa millä saan pinnasta NOIN kiiltävän ja sileän.. Testailin tänään 4 kerrosta tru oilia alla.. Hiukan kiillotus tahnaa flaneli laikkaa ja käsi kiillotus tyynyjä.. Mutta pinta ei kyllä oikein kiillä vaan ns. Samentuu... Tru oil kiiltää hiton hienosti heti kuivuttuaan, mutta pintä on hiukan rösöinen... Kertoisko joku suomen kielellä mikä paras tyyli saada kunnon kiillot pintaan ?
 
jaakkor
25.09.2012 16:41:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Purple heart puusta kannattaa ottaa huomioon, että ajan kuluessa ja auringossa se muuttuu vähän rumaksi. Eli esim. jos otelautaan laittaa sitä ilman käsittelyä niin nopeasti se on vähän rumempi kun alkuun. En itse tiedä miten sitä kannattaa käsitellä. Ilmoitin vain että ainakin sellaisenaan se vähän kulahtaa.
 
Kusmariini
25.09.2012 17:04:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaakkor: Purple heart puusta kannattaa ottaa huomioon, että ajan kuluessa ja auringossa se muuttuu vähän rumaksi. Eli esim. jos otelautaan laittaa sitä ilman käsittelyä niin nopeasti se on vähän rumempi kun alkuun. En itse tiedä miten sitä kannattaa käsitellä. Ilmoitin vain että ainakin sellaisenaan se vähän kulahtaa.
 
Eikös säännöllinen parafiini/teakkiöljyäminen auta?
 
MPU
25.09.2012 18:46:36 (muokattu 25.09.2012 18:47:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kusmariini: Tru oil/ tiikki- tai paraffiiniöljyllä. Samahtavaa ainetta kaikki, eikö?
No ei oikeastaan. Tru oil kuivuu kuivaksi ja öljyksi kovaksi pinnaksi, muut öljyt ei läheskään niin kovasti. Tru oil pitää paremmin ulkonäkönsä, muilla öljyillä kerta päivässä viikon, kerta viikossa kuukauden, kerta kuussa vuoden ja kerta vuodessa siitä eteenpäin jos haluat että pinta pysyy samannäköisenä.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kusmariini
25.09.2012 18:49:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: No ei oikeastaan. Tru oil kuivuu kuivaksi ja öljyksi kovaksi pinnaksi, muut öljyt ei läheskään niin kovasti. Tru oil pitää paremmin ulkonäkönsä, muilla öljyillä kerta päivässä viikon, kerta viikossa kuukauden, kerta kuussa vuoden ja kerta vuodessa siitä eteenpäin jos haluat että pinta pysyy samannäköisenä.
 
Ahaa mielenkiintoista, kiitos vastauksesta! :) Mitessitten on, mistäs tätä tru-oilia saisi käsiinsä vai pitääkö luottaa osmo colorin öljyvahaan?
 
mhelin
25.09.2012 22:36:11 (muokattu 25.09.2012 22:57:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kusmariini: Ahaa mielenkiintoista, kiitos vastauksesta! :) Mitessitten on, mistäs tätä tru-oilia saisi käsiinsä vai pitääkö luottaa osmo colorin öljyvahaan?
 
Ebaysta. Tru-oil voisi toimia fillerinäkin kun sen ekan kerroksen vetäisi teräsvillan kanssa jolloin puusta irtoaisi täytettä. Mutta pitää käyttää sellaista teräsvillaa joka ei katkeile ja sotke vaan koko hommaa.
 
Mitähän muuten tuo Birchwoodin sinistysaine tekisi kitaran metalliosille?
 
http://www.teraasekeskus.com/tuotte … =muuttarvikkeet&pageOffset=&ID=4039
 
jaakkor
26.09.2012 08:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kusmariini: Eikös säännöllinen parafiini/teakkiöljyäminen auta?
 
Kuten sanoin, en tiedä itse yhtään mikä auttaa. Voi varmasti auttaakin ja toki tähän keinot varmasti löytyy, sillä ei puu muuten olisi suosittu otelautamateriaalina. Mutta puu jokatapauksessa muuttuu harmahtavaksi käsittelemättömänä aika helposti.
 
Esim. Warmothin sivuilla sanotaan että kyseinen puu otelautana ei tarvitse käsittelyä. Mutta itse olen sitä mieltä, että silloin pitäisi tyytyä siihen että se saa harmahtavan, hiukan ruvan sävyn.
 
Tässä on jotain juttua:
http://www.talkbass.com/forum/f57/purpleheart-color-change-585149/
 
tuolla ensimmäisellä sivulla toiseksi viimeisesä postauksessa on mielenkiintoinen kuva. Tosi monta puuta vierekkäin ja siitä näkee miten erilaisiksi kyseinen puu voi muuttua ajan kanssa
 
PasiB
26.09.2012 10:29:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kusmariini: Ahaa mielenkiintoista, kiitos vastauksesta! :) Mitessitten on, mistäs tätä tru-oilia saisi käsiinsä vai pitääkö luottaa osmo colorin öljyvahaan?
 
http://www.ahtihuvila.fi/index.php? … rvikkeet%20-%20Aseenhoitov%E4lineet
 
http://www.urheilupajala.fi/beretta-truoil-tukkioljy-p-2123.html
 
Kusmariini
26.09.2012 17:11:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB: http://www.ahtihuvila.fi/index.php? … rvikkeet%20-%20Aseenhoitov%E4lineet
 
http://www.urheilupajala.fi/beretta-truoil-tukkioljy-p-2123.html

 
Vai että asetarvike ostoksille. Mikässiinä, eikun vaan menoksi :) Kiitos!
 
tele09
26.09.2012 18:12:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kusmariini: Tru oil on käynyt mielessä ja laitan sillä kaulan kuosiin. Tai jos olen laiska enkä jaksa ostaa erikseen tru-oilia niin öljyän kaulan joko tiikki- tai paraffiiniöljyllä. Samahtavaa ainetta kaikki, eikö? Korjatkaa ihmeessä eksynyttä.
Mutta jos haluan kevyttä väriä pintaan, eikö seuraavanlainen menettely toimisi nätisti:
1. Hionnat jne
2. Kevyt petsaus punertavaksi
3. ohuelti tru/teak/parafiiniöljyä
4. filleri sinertäväksi
5. reippaammin tru/teak/parafiini
Mietteitä? Idean saa myös murskata totaalisesti palasiksi jos olen aivan hakoteillä.

 
kyllä jälki on erilaista tru oililla. Sitä saa esim täältä: http://www.olkkonen.fi/
 
Itse laitoin noin 50 kerrosta tru oilia ja tuli todella hieno lakkamainen pinta, siinä on vaan hitosti duunia sen tasaisena pitämisessä.
 
Kusmariini
26.09.2012 19:11:55 (muokattu 26.09.2012 19:12:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: kyllä jälki on erilaista tru oililla. Sitä saa esim täältä: http://www.olkkonen.fi/
 
Itse laitoin noin 50 kerrosta tru oilia ja tuli todella hieno lakkamainen pinta, siinä on vaan hitosti duunia sen tasaisena pitämisessä.

 
Mitäpäs jos tru oilin korvaisi osmo colorilla, siitä on näillä foorumeilla puhuttu pidempään kuin minulla on ollut netti. Työvaiheilla;
-Esikäsittely (hionnat jnejne huokosten avaaminen)
-Petsaus
-Snadisti teak/parafiiniä tukkimaan pienimmät kolot
-Sinertävä filleri
-Osmo color öljyvaha
 
Vaiheiden välissä luonnollisesti hiontaa sun muuta, hieman tilannepohjaisesti.
 
MPU
26.09.2012 19:33:15 (muokattu 26.09.2012 19:35:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei Osmo Tru oilia korvaa mutta vaihtoehto se on sekin. Liberonin Finish oil samoin. Kaikilla noilla onnistuu, pinta vaan on hiukka erilainen.
Niin joo, fillerin alle jos tyrkkäät öljyä voi fillauksen kanssa olla hankaluuksia. Öljy ei varsinkaan peitä yhtään mitään. Öljyllä fillaus perustuu öljyn käyttöön hiomanesteenä, jolloin se öljy/pölymähnä täyttää jonkin verran huokosia. Peilipintaa ei saa, koska öljyn kuivuessa ja liuotinten haihtuessa mähnä kutistuu ja huokoset tulevat ainakin jossain määrin näkyviin puulajista riippuen.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kusmariini
26.09.2012 19:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Ei Osmo Tru oilia korvaa mutta vaihtoehto se on sekin. Liberonin Finish oil samoin. Kaikilla noilla onnistuu, pinta vaan on hiukka erilainen.
Niin joo, fillerin alle jos tyrkkäät öljyä voi fillauksen kanssa olla hankaluuksia. Öljy ei varsinkaan peitä yhtään mitään. Öljyllä fillaus perustuu öljyn käyttöön hiomanesteenä, jolloin se öljy/pölymähnä täyttää jonkin verran huokosia. Peilipintaa ei saa, koska öljyn kuivuessa ja liuotinten haihtuessa mähnä kutistuu ja huokoset tulevat ainakin jossain määrin näkyviin puulajista riippuen.

 
Mielenkiintoista. Millä suosittelisit minun täyttävän ne pienimmät huokoset puussa ettei filleri värjää ihan koko puuta?
 
mhelin
26.09.2012 21:46:18 (muokattu 26.09.2012 21:48:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kusmariini: Mielenkiintoista. Millä suosittelisit minun täyttävän ne pienimmät huokoset puussa ettei filleri värjää ihan koko puuta?
 
Birchwood Caseyllahan on oma Tru-Oil filleri, tosin ei nyt liity tuohon Osmocolor hommaan mitenkään, mutta Tru-Oilin alle voisi laittaa tarvittaessa (mahonki ym. puut) laittaa tuota:
 
http://www.olkkonen.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=687
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «