Aihe: Minkä kirjan luit viimeksi?
1 2 3 4 5100 101 102 103 104177 178 179 180 181
Rhapa
12.09.2012 09:49:31
Lee Childin tappotahti ja 61 tuntia.

Jack Reacher kirjat tuntuvat olevan juurikin sitä, mitä kirjoilta tällä hetkellä kaipaan. Loistavaa lukuviihdettä.

Pari Varesta tuli luettua myöskin ja ihan ok menoa. Kaidan tien kulkijat ja uhkapelimerkki. Ensin mainittu oli jollakin tapaa koukuttavampi ja maalaismiljöö tapahtumapaikkana toimii aina paremmin.
Jäärä
13.09.2012 14:11:56
Sofi Oksanen: Puhdistus

Ensimmäinen tunne lukemisen jälkeen on lievä hämmennys. Tässäkö tämä suuresti hypetetty kirja oli?

Tarina oli ihan jees mutta kerronta tökki oikeastaan aika pahasti.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Number 9
13.09.2012 21:24:37
Carlos Ruiz Zafon, Tuulen Varjo, hieno teos, yksi parhaista mitä olen lukenut!
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon That's Not Me... -Brian Wilson
High
22.09.2012 23:55:17
F.E.Sillanpää - Hurskas kurjuus!
Miten suhtaudutte poliitiikkaan? - Joo mä tsiigaan mitä tapahtuu. Mun mielestä Suomen presidentil on kaunis tytär. A.McCoy
barclay
25.09.2012 20:32:50

Slash & Anthony Bozza: Slash

Odotukset olivat hyvin korkealla tämän kirjan suhteen. Pidin tyyppiä suurena kitarasankarina ja nerona, mutta blaah..

Narkkari, juoppo ja elostelija. Sivutolkulla tarinaa huumeitten vedosta ja naisseikkailuista. Itse musiikki, sen tekeminen, biisien taustat yms kiinnostava oli taka-alalla. Välillä oli poikien kanssa mukava soittaa välillä sitten taas ei..

Tylsä kirja, mutta sen perusteella tajusin miksi en ole koskaan suurestikaan G N' R:n musasta välittänyt. Ensinnäkin syntikat. Ne lisättiin biiseihin Axlin vaatimuksesta, muu bändi ei niistä digannut, enkä minäkään. Use Your Illusion levyjen biisit löytyvät myös ilman synia, mutta niitä tuskin koskaan julkaistaan. Ja toinen syy on Slashin ylimelodiset soolot ne ovat useimmiten perseestä..

2/5
Kostiainen, www.mikseri.net/kostiainenproj
tsugaru
26.09.2012 11:11:45
High: F.E.Sillanpää - Hurskas kurjuus!

Yksi parhaista jollei paras kuvaus sisällissodasta.
"Auringon kautta, tämä humalainen mörkö on kavala. Kun jumala nukkuu, se varastaa jumalan pullon." William Shakespeare
itsy
26.09.2012 14:09:07
barclay: Narkkari, juoppo ja elostelija. Sivutolkulla tarinaa huumeitten vedosta ja naisseikkailuista. Itse musiikki, sen tekeminen, biisien taustat yms kiinnostava oli taka-alalla. Välillä oli poikien kanssa mukava soittaa välillä sitten taas ei..

Kai sä tiesit, ettei se Slash ole niinkään mikään musiikkinero kuin rocktähti` Biisejäkään ei ole urallaan pahemmin säveltänyt. Sen takia minulle ainakin tippui hyvin tuo kirja, sekoilu ja rocktähteily on miehen tekemisistä mielenkiintoisempaa. Myös lapsuusajan jutut olivat kiinnostavia.

Kyllähän tuossa myös niiden biisien kirjoittamisesta kertoiltiin, ainakin Appetiten ajoilta.
texjazz
27.09.2012 07:08:45

High: F.E.Sillanpää - Hurskas kurjuus!

Joskus noin kymmenen vuotta sitten Panu Rajala ilmestyi uneeni ja kehoitti heti lukemaan Sillanpäätä. Tälläisen unen jälkeen oli pakko mennä seuraavana päivänä kirjastoon ja lainata Hurskas kurjuus. Erittäin raadollinen teos.
Kaikki on jo tehty.
tsugaru
27.09.2012 18:20:00 (muokattu 28.09.2012 17:24:31)
Panu Rajala ilmestyi minunkin uneeni, ja kehotti lukemaan tämän:

Mickey Leigh & Legs McNeil: Veljeni Joey Ramone

Mieleenpainuva osuus kirjassa on kuvitella sielunsa silmin, kuinka torailevat rytmiryhmäläiset ahtautuvat Joeyn yksiöön pelaamaan uutta peliä, Trivial Pursuitia, jossa ei kovin pilkuntarkasti haeta oikeita vastauksia. "Mikä painaa kaksi triljoonaa tonnia?" DeeDee: "Sun mutsis."

Kirjassa kuvataan niin vuolaasti Ramonesin jäsenten keskinäisiä välienselvittelyjä, vihanpitoa, takaiskuja ja flopanneita levytyksiä, että taustoja tuntematon lukija voi hämmästellä sitä, miten paljon fanipostia Joey Ramonen viimeiseksi jääneeseen sairaalahuoneeseen lopulta tulvi.

En tiennytkään, että brittipunkkareilla oli tapana osoittaa suosiotaan esiintyjälle räkimällä.
"Auringon kautta, tämä humalainen mörkö on kavala. Kun jumala nukkuu, se varastaa jumalan pullon." William Shakespeare
texjazz
27.09.2012 21:01:47

Ihme mies tuo Panu Rajala.
Kaikki on jo tehty.
High
27.09.2012 21:04:11
tsugaru: Yksi parhaista jollei paras kuvaus sisällissodasta.

Ajattelin sivistää itseäni sillä ja se osoittautui kyllä tosi hyväksi kirjaksi! Selvästi yksi suomen kirjallisuuden klassikkoja.
Miten suhtaudutte poliitiikkaan? - Joo mä tsiigaan mitä tapahtuu. Mun mielestä Suomen presidentil on kaunis tytär. A.McCoy
Milkop
01.10.2012 13:51:14

Andrzej Sapkowskin Witcher -kirjojen kolmannen suomennetun osan, Haltian Verta -romaanin, sain eilen päätökseen. Onhan tämä vieläkin parasta lukemaani fantasiaa, mutta verrattuna kahteen edelliseen tämä kirja ei oikein edennyt mihinkään (vaikka edelliset osat olivat vain novellikokoelmia). Se tuntui vain esiosalta jollekin isommalle, joten toivoa sopii että suomentaja saisi seuraavan osan käännettyä piakkoin. Tämäkin opus on ilmestynyt Puolassa jo vuonna 1994, mutta vasta tänä vuonna Suomessa.

Kaikesta huolimatta viihdyin kirjan parissa mainiosti ja lisääkin olisi kelvannut. Tulipa ainakin taas inspiraatio palata vieläkin keskenolevan Witcher 2 -pelin pariin.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
OPJ1974
08.10.2012 23:59:32

Steve Jobsin elämänkerta. Oli se aikamoinen seppä.
NHR
13.10.2012 09:40:46

Timo K. Mukka: Maa on syntinen laulu

Seksuaalisuus ja uskonto lomittuivat tässä teoksessa kyllä siinä määrin, että reaktioni oli muutaman sivun välein: "Eisss..." Huom! Siis reaktio. Erektiota en tätä lukiessa edes saanut, sillä lukuisat seksikohtauksetkin oli kuvattu niin "matter of fact" -tyyliin, which was nice. Kaipa se oli juuri tuo uskonnon sotkeminen mukaan kuvioihin, josta aikoinaan niinkin kova haloo nousi. Tiedän lukeneeni tämänkin kirjan ennenkin, mutta juuri mitään muistikuvia ei tuntunut enää olevan rasitteenani, which was also nice. Erityisesti kiinnitti nyt huomiotani tuo henkilöiden puhuma "meänkieli", eli Torniojokilaakson murre, jota oli vaihteeksi oikein mukava lueskella. Tarina sinänsä ei nyt niin kovin kummoinen ollut; pikkukylän ihmisten elämää (ja kuolemaa) joskus aika pian sotien jälkeen, kai. Pontikankeittoa ja -juontia, lukuisia puukotuksia ym. väkivaltaa, hihhuliseuroja, panokohtauksia, raskaus ja lopulta synnytys. Kaikki tuo niin kovin arkipäiväisesti kuvattuna, ainakin tämän päivän näkökulmasta katsottuna, mutta kaipa se juuri sitä on sitten silloin ollutkin, nimittäin arkipäivää. Kuten myös kuoleman alituinen läsnäolo. Pyhäpäivää kai sitten olivat juuri ne suviseurat ja mitä kaikkea niissä tapahtuikaan... eissss...
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson
Flash
30.10.2012 10:08:08 (muokattu 30.10.2012 10:26:36)

Laura Jackson: Jon Bon Jovi

En odottanut tältä kirjalta liikoja, joten olin jopa hiukan positiivisesti yllättynyt. Eihän tämä kirja vanhoille faneille mitään uutta tietoa tarjoa, mutta on kumminkin ihan hyvin toimitettu teos, joka tarjoaa uudemmille faneille käypäsen johdannon tämän artistin taustoihin ja tekemisiin. Luin uusimman englanninkielisen painoksen.

Richard Bozzett: Sex, Drugs and Bon Jovi

Kirjoittaja oli Bon Jovin 80-luvun kiertuemanageri, joten eväät olisi olleet erittäin mielenkiintoiseen teokseen. Bon Jovin sisäpiiri kun on varsin hyvin varjeltu ulkopuolisilta. Mutta pahasti torsoksi jää. Ensinnäkin kirjassa ei ole ihan hirveästi tekstiä ja toisekseen edes oikoluku olisi ollut paikallaa, puhumattakaan kunnon toimittamisesta.

Raflaavasta nimestä ja kansilehtien teksteistä huolimatta itse bändiä käsitellään kirjassa aikalailla silkkihansikkain. Suurin motivaatio kirjan kirjoittamiselle näyttäisikin olevan piikki Doc McGheen suuntaan. McGheen huumekauppakytkentöjä käsitellään melkeinpä enemmän, kuin itse bändiä ja koko kirjan punaisena lankana tuntuu olevan se, kuinka McGhee lupasi (sanallisesti) Bozzettille 5% osuuden bändistä ja kuinka McGhee ei koskaan toteuttanut lupaustaan. Itse väite jo sinällään tuntuu ihan absurdille. Aika paljon olen näitä musiikkimaailman teoksia lukenut ja kertaakaan en ole kuullut, että kiertuemanageri olisi saanut osuuden bändistä. Bozzett myös sotkee keskenään levytysrojaltit ja omistusosuudet itse bändiin, joten vähän epäluotettavalta tuntuvat kaverin väittämät.

Kirjan selkeästi parasta antia ovatkin vanhat kuvat varhaisvuosilta, joita ei muualla näe (mukana myös kadoksissa olleet "tuhmat" kuvat Fahrenheit ajoilta).

Michael Francis: Star Man - The Right Hand Man of Rock 'n' Roll

Francis toimi mm. Paul McCartneyn, Led Zeppelinin, Bon Jovin ja Kissin turvamiehenä, joten mielenkiintoista tarinaa on lupa odottaa tältäkin kirjalta. Siinä missä Bozzett munasi mahdollisuutensa, niin Francis pääasiassa onnistuu. Francisin oma tarina on myös ihan mielenkiintoinen ryysyistä menestykseen tyyppinen kertomus. Väkivaltaa, huumeita ja linnassa istumista riitti, kunnes pesti Paul McCartneyn turvamiehenä kääntää elämän suunnan. Yhtenä punaisena lankana mukana kulkee myös nyrkkeily, koska Michalel Francis on kuuluisan nyrkkeilyvalmentajan George Francisin poika.

Ainoa häiritsevä seikka on, että kirjassa asiat kerrotaan preesensissä, eikä imperfektissä niinkuin normaalisti, mutta tuo nyt on aika pieni murhe. Hyvät tyypit saavat osakseen hehkutusta ja tollot ansionsa mukaan (eräs Ace Frehley oli syynä siihen, että Francis lopetti turvamiehen hommat...). Hyviä tyyppejä tuntuu olevan huomattavasti enemmän, mutta Francis sanookin mieluummin muistavansa hyvät, kuin huonot asiat.
Live Music Is Better!
Prophet
31.10.2012 21:05:20
Legioonalainen Peters - Aavikon kettu. Nyt nappaa, edellinen ei niinkään.
Loijaa
01.11.2012 14:30:14

Ace Frehley - No Regrets

Melkoinen säätäjähän tuo Ace on ollut - se tulee kirjasta hyvin selväksi. Miestä ketuttaa myös eritoten Genen Ace-dissaus; siihen Ace ottaa monta kertaa kantaa, ja esittää purevia vastakommentteja.

Toisin kuin monissa rokkitarinoissa, ovat lapsuus- ja nuoruusvaiheet mielenkiintoisia, tai ainakin mielenkiintoisesti kirjoitetut. 80-luku ohitetaan musiikkijuttujen suhteen melko vauhdilla.

Silti yksi parhaista rockbiografioista, joita olen lukenut. Ja olen lukenut niitä monta.
we want the world and we want it now
tsugaru
01.11.2012 21:04:50 (muokattu 01.11.2012 21:38:58)
Tsehovin kirjeitä vuosilta 1877-1890

Kirjeitä on harmillisesti siistitty jälkipolville eli kaikki kirjailijan kaksimielisyydet ja kiroilut on poistettu. Joskohan joku päivä julkaistaan sensuroimattomina.

Suomentajalle on tuottanut ongelmaa tasaisesti toistuva ilmaisu juutalaisista, jonka päätti kääntää "jutkuksi", mutta toivoo lukijan ymmärtävän ettei nimitys vielä silloin kantanut samaa merkityssisältöä kuin holokaustin jälkeen. Tsehov ei ollut antisemitisti, hänellä taisi olla jonkinlaista vipinää juutalaistytön kanssa, jota myös nimitti jutkuksi.
Klezberg
01.11.2012 21:15:12 (muokattu 01.11.2012 21:16:48)

tsugaru:
Suomentajalle on tuottanut ongelmaa tasaisesti toistuva ilmaisu juutalaisista, jonka päätti kääntää "jutkuksi", mutta toivoo lukijan ymmärtävän ettei nimitys vielä silloin kantanut samaa merkityssisältöä kuin holokaustin jälkeen.

Lienee kysymyksessä sana zhid?
http://www.jstor.org/discover/10.23 … 70&uid=4&sid=21101382347587
Tuosta tosin saa sen käsityksen että sana oli saanut halventavan merkityksen jo 1800-luvun puolivälissä.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)